Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε»

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
0
Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Μάνος Χατζιδάκις στη Νέα Υόρκη

Το καλοκαίρι του 2009, στην αναβίωση των Μουσικών Γιορτών του Μάνου Χατζιδάκι στα Ανώγεια της Κρήτης, η χήρα του Μίνου Αργυράκη, συγγραφέας Άμι Μιμς, παρουσίασε ένα σπάνιο ηχητικό ντοκουμέντο: ένα γράμμα του Χατζιδάκι προς τον φίλο του και σύντροφό της από τη Νέα Υόρκη το μακρινό 1971. Γράμμα όμως ηχογραφημένο, αφού, ως γνωστόν, ο Χατζιδάκις, όποτε δεν έγραφε επιστολές, έγραφε την ίδια του τη φωνή στο μαγνητόφωνο κι ύστερα έστελνε τις μπομπίνες στους παραλήπτες τους.


Σε εκείνη την μπομπίνα, λοιπόν, που η Μιμς φύλαξε στο αρχείο της, ο Χατζιδάκις μιλούσε για έναν άλλο φίλο του, τον Ελύτη, που βρισκόταν το ίδιο διάστημα στο Παρίσι. Για τον Τεξανό διανοούμενο Mayo Thompson του πειραματικού συγκροτήματος Red Krayola, που απολάμβανε την παρέα του. Κυρίως μιλούσε για το φιλόδοξο σχέδιό του που περιλάμβανε μια όπερα στα πρότυπα του χίπικου μιούζικαλ «Hair», το λιμπρέτο της οποίας θα έγραφε στα αγγλικά η Μιμς και τα εικαστικά θα σχεδίαζε ο Μίνως Αργυράκης. Μάλιστα, εμβόλιμα στο «γράμμα» του είχε βάλει και δύο αγγλόφωνα τραγούδια με τη Φλέρυ Νταντωνάκη! «Αυτή είναι καταπληκτική, θα κάνει μεγάλα πράγματα» ακουγόταν να λέει ο Χατζιδάκις στον Αργυράκη για την Νταντωνάκη. Κι είχε δίκιο, αν υποτεθεί πως η Φλέρυ μπορεί να μην έκανε τη μεγάλη καριέρα της τραγουδίστριας, αλλά μεγάλα πράγματα άφησε πίσω της.

Το θέμα μας, ωστόσο, είναι ένας άλλος, ολότελα άγνωστος Αμερικανός τροβαδούρος εκείνου του καιρού, που ο Χατζιδάκις προόριζε για συμπρωταγωνιστή της Φλέρυς στην «Όπερα για Πέντε». Λεγόταν Emmit Rhodes και τότε, το 1971, ήταν μόλις 21 ετών. Έναν χρόνο πριν, το 1970, είχε κυκλοφορήσει τον δεύτερο δίσκο του, ένα άλμπουμ baroque pop με τίτλο το όνομά του. Ο Rhodes ο ίδιος ήθελε να ονομάσει το άλμπουμ «Homecooking», μια και ηχογραφήθηκε εξ ολοκλήρου στο σπίτι του, αλλά η εταιρεία προτίμησε να χρησιμοποιήσει το όνομά του ως τίτλο.

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Emmit Rhodes σε νεαρή ηλικία


Ακούγοντας κανείς σήμερα το εν λόγω άλμπουμ του Rhodes, συνειδητοποιεί πόσο επηρεασμένος ήταν από τους Beatles και ειδικά τον Paul McCartney. Ένας μουσικός πολυ-οργανίστας, με το εξής παράδοξο στη δική του περίπτωση: ενώ την περίοδο της νιότης του χάθηκε κυριολεκτικά ανάμεσα σε συναδέλφους του που άγγιξαν την κορυφή (είναι αναρίθμητα τα ονόματα), απέκτησε την αναγνωρισιμότητα που του άξιζε τα τελευταία χρόνια. Το 2009 συγκεκριμένα τον έκανε ντοκιμαντέρ ο Ιταλός σκηνοθέτης Cosimo Messeri με τίτλο «The One Man Beatles», που έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ρώμης. Λίγα χρόνια πίσω, επίσης, ο Αμερικανός σκηνοθέτης Wes Anderson είχε εντάξει το τραγούδι του «Lullabye» (από το άλμπουμ «Emmit Rhodes») στην ταινία του, «The Royal Tenenbaums» του 2001.


Το «Lullabye» ήταν και το κομμάτι του Rhodes που ο Χατζιδάκις ενέταξε επίσης στο ηχογραφημένο γράμμα του στον Μίνωα Αργυράκη. Μια πανέμορφη, ακουστική μπαλάντα διάρκειας μόλις 1 λεπτού και 15 δευτερολέπτων, την οποία κάλλιστα θα μπορούσαν να είχαν ηχογραφήσει οι Simon & Garfunkel. Να πώς παρουσίαζε ο Χατζιδάκις τον Emmit Rhodes στους φίλους του στην Αθήνα:
«Λέγεται Emmit Rhodes. Είναι και στον χαρακτήρα και στη φυσιογνωμία και στη φωνή, νομίζω, πάρα πολύ ταιριαχτός για τον ρόλο του Ντον. Νομίζω ότι θα έχω την ίδια τύχη, παρόλο που δεν θα καταλάβατε απ' αυτό το δείγμα που σας έβαλα, από τον Emmit Rhodes για τον ρόλο του Ντον, νομίζω ότι θα είναι το ίδιο εντυπωσιακός με τη Φλέρυ ως Αμάνθα...».

Ενδιαφέρον έχει όμως και πώς ο Χατζιδάκις έφτασε στον Emmit Rhodes,ξεχωρίζοντάς τον ανάμεσα στους αναρίθμητους συναδέλφους του που λέγαμε παραπάνω. Στις 9 Φεβρουαρίου του '71, ο Rhodes είχε δώσει συναυλία στο κλαμπ Trobadour. Ήταν και η μέρα που ένας ισχυρός σεισμός θα χτύπαγε το Λος Άντζελες. Ο Χατζιδάκις είχε πάει σ' εκείνο το λάιβ, όπως γενικά του άρεσε να παρακολουθεί συναυλίες νέων καλλιτεχνών και συγκροτημάτων των '60s. Δεν είχε απλώς εντυπωσιαστεί από τον Rhodes αλλά είχε βρει εξαιρετικά πνευματώδες κι ένα διθυραμβικό δημοσίευμα της επόμενης μέρας: «Δεν ήταν σεισμός, ήταν ο Emitt Rhodes που άνοιξε στο Trobadour!».

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Emmit Rhodes σήμερα


Από κει και πέρα, βάσει της ηχογραφημένης μαρτυρίας του Χατζιδάκι για τον Emitt Rhodes, πίστευα πως οι δυο τους θα είχαν γνωριστεί, ενδεχομένως να είχαν «κλείσει» και τη συνεργασία τους στην «Όπερα για Πέντε». Κάτι τέτοιο, ως φαίνεται, δεν συνέβη ποτέ. Πρόσφατα ανακάλυψα τον 66χρονο Emitt Rhodes μέσω της ιστοσελίδας του στο Facebook. Μίλησα με τον διαχειριστή, που δεν ήταν ο ίδιος, και μου ζήτησε να στείλω τις ερωτήσεις μου. Το έκανα. Λίγες μέρες αργότερα η απάντηση ήρθε από τον ίδιο τον τροβαδούρο − δυο λόγια ευγενικά μόνο: «Σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον, αλλά δεν έχω ιδέα για ποιον και τι μου μιλάτε. Ποτέ δεν συνάντησα τον Έλληνα συνθέτη που αναφέρετε». Τον ευχαρίστησα κι έκλεισε εκεί το θέμα.


Έτσι, αυτό που εισπράττουμε ως τελική πληροφορία είναι η μόνιμη τάση του Μάνου Χατζιδάκι, τα χρόνια εκείνα, για πολλά και μάλλον ιδιαιτέρως φιλόδοξα σχέδια, η αγάπη του προς καθετί νεανικό και, βέβαια, τα γούστα του στη μουσική που σχετίζονταν άμεσα με την ποπ-ροκ σκηνή των ΗΠΑ. Η «Όπερα για Πέντε» δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, πέραν των δύο διασωθέντων τραγουδιών με τη Φλέρυ Νταντωνάκη, η γνωριμία και η φιλία με την Grace Slick επίσης δεν οδήγησε κάπου και ο Emitt Rhodes ήταν απλώς ένα όνειρό του, όπως ήταν λίγα χρόνια πριν και ο αινιγματικός Κύριος Νολλ στο «Χαμόγελο της Τζοκόντας» του. Έναν χρόνο μετά, άλλωστε, το 1972, ο Χατζιδάκις γυρίζει οριστικά στην Ελλάδα και καταθέτει τον «Μεγάλο Ερωτικό» του.

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Emmit Rhodes σε νεαρή ηλικία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ