H συγγραφέας Ιωάννα Καρατζαφέρη αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr

H συγγραφέας Ιωάννα Καρατζαφέρη αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ταξιδεύω ακόμα. Πιθανόν το ταξίδι να είναι μια φυγή. Αλλά από τι έφευγα; Από μένα, το περιβάλλον, τις συμπεριφορές; Ίσως υπάρχουν περιγραφές στα βιβλία μου. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
1

Άνθρωπος του ταξιδιού και της περιπέτειας, η γνωστή συγγραφέας και μεταφράστρια έζησε χρόνια στη Νέα Υόρκη, όπου και δραστηριοποιήθηκε πολιτικά τη δεκαετία του ’60, στη Στοκχόλμη και αλλού, πάντα όμως στην Αθήνα επέστρεφε. Δεν κάνει δημόσιες σχέσεις, δεν σταυροκοπιέται ποτέ και δεν μετανιώνει παρά για τις ώρες που έζησε αδρανής. H Ιωάννα Καρατζαφέρη μας αφηγείται τη ζωή της:

  • Ζούσα ήδη στο Μανχάταν όταν, την άνοιξη του 1960, πήγα μια βόλτα στο πάρκο κατά μήκος του ποταμού Χάντσον, δυο τετράγωνα μακριά απ’ όπου κατοικούσα, 73η Οδός και λεωφόρος Γουέστ Εντ. Αγαπούσα πολύ τη γειτονιά μου. Όταν έφτασα εκεί και είδα το καταπράσινο γρασίδι ξάπλωσα πάνω του με τα μάτια κλειστά. Ανοίγοντάς τα είδα, μέσα από τα ανθισμένα με άσπρα και μοβ λουλούδια κλαδιά των δέντρων, τον καταγάλανο ουρανό. Έμεινα ακίνητη κάποια λεπτά της ώρας, θαυμάζοντάς τα, ώσπου ένιωσα έναν εσωτερικό πόνο. Τόση ομορφιά δεν μπορούσα να την αντέξω.
  • Σηκώθηκα, κι επιστρέφοντας σπίτι μπήκα στο γωνιακό με τη Μπρόντγουεϊ σούπερ μάρκετ κι αγόρασα διάφορα τρόφιμα. Επέστρεψα στο διαμέρισμά μου, τακτοποίησα τα πράγματα, κάθισα στην καρέκλα, πήρα ένα μάτσο κόλλες κι ένα στυλό και άρχισα να γράφω. Δεν ξέρω πόσες ώρες έμεινα σε αυτήν τη θέση, ίσως μερόνυχτα. Έτσι έγραψα το πρώτο μου μυθιστόρημα, Επιπλωμένα Δωμάτια (εκδόσεις Δίφρος, 1962). Τον επόμενο χρόνο τού απονεμήθηκε το Β’ Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος. Μου το ανήγγειλε ο γενικός πρόξενος Βασίλης Βιτσαξής, λογοτέχνης κι ο ίδιος. Την επομένη πήρα ένα συγχαρητήριο τηλεγράφημα από τη μητέρα μου και την αδελφή μου Σούλα από την Αθήνα. Στην Ελλάδα δεν γνώριζα κανέναν κι ούτε κανείς με γνώριζε. Έτσι ξεκίνησε η συγγραφική μου ζωή και από αυτό κέρδισα φίλους και τη συνέχεια να κινούμαι ακόμα πάνω στις γραμμές της.

 

Η κοινωνία πάσχει, η οικονομία αδυνατίζει, η πολιτική είναι αλλοπρόσαλλη. Η παλιότερη αναφορά μου για ψήφο στο ΚΚΕ δεν έχει διαγραφεί. Αν είμαι φίλη, αυτό οφείλεται στην προσωπική μου ζωή που την βίωσα σε ταξικές κοινωνίες, σε χώρες ιμπεριαλιστικές απ' όταν ήμουν μαθήτρια της γαλλικής σχολής Σεν Ζοζέφ στη Χαριλάου Τρικούπη, αφού ο ιμπεριαλισμός εξαπλώνεται και με τη γλώσσα και η Γαλλία ήταν χώρα αποικιοκρατική, από τα αναγνώσματά μου, τις εμπειρίες μου και των άλλων, ακόμα και μέσα από τον κινηματογράφο.

  • Στην Αθήνα η σχέση μου με τους ανθρώπους είναι φιλική, ενίοτε πιο στενή και συχνά τυχαία. Αν και γεννήθηκα στην Καλαμάτα, βαφτίστηκα στον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών και, παρότι έχω διαβάσει πως ο άνθρωπος αγαπάει περισσότερο απ’ όλα τον τόπο όπου πρωτάνοιξε τα μάτια του, θεωρώ πιο πατρίδα μου την Καλλιθέα, όπου έζησα από τα πολύ παιδικά μου χρόνια και άρχισα σχολείο. Ασφαλώς η Αθήνα έχει αλλάξει, αλλά το βρίσκω φυσικό. Αν και ζω στο Κολωνάκι, δεκαετίες τώρα, το θυμάμαι από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού που ερχόμουν με τη μαμά μου σε κάποια πρώτη της εξαδέλφη, την Ολυμπία Παπαχελά, στην οδό Σκουφά 32, και ήταν σχεδόν το τέλος του Κολωνακίου. Ο Λυκαβηττός μού φαινόταν βουνό.
  • Από μικρή ταξίδευα, έστω από την Αθήνα στο Διαβολίτσι Άνω Μεσσηνίας, που μας έστελνε η μαμά στον παππού όταν έκλειναν τα σχολεία και περνούσαμε, οι τρεις αδελφές, το καλοκαίρι μας εκεί μέχρι να ξανανοίξουν. Ταξιδεύω ακόμα. Πιθανόν το ταξίδι να είναι μια φυγή. Αλλά από τι έφευγα; Από μένα, το περιβάλλον, τις συμπεριφορές; Ίσως υπάρχουν περιγραφές στα βιβλία μου. Στις ΗΠΑ εξακολουθώ να μένω, δηλαδή μοιράζω τον χρόνο μου ανάμεσα στη Νέα Υόρκη και στην Ελλάδα. Ποτέ δεν έμεινα εκεί έναν ολόκληρο χρόνο και ποτέ δεν έλειψα από την πατρίδα μου τόσο, εκτός από τη χουντική επταετία.
  • Στη Νέα Υόρκη ανέπτυξα, επίσης, κάποια δράση απέναντι στον πόλεμο του Βιετνάμ και ακολούθως ενάντια στη χούντα. Οι δραστηριότητές μου έγιναν προκλητικές για τις Αρχές, ώσπου πρώτα παρακολουθούσαν το τηλέφωνό μου και ύστερα δύο πράκτορες εμένα, από την ώρα που έβγαινα από το σπίτι μέχρι που επέστρεφα. Έτσι κλήθηκα από τον ανακριτή κάποιων υπηρεσιών τρεις φορές. Τις δύο πρώτες παρουσιάστηκα μόνη μου, την τρίτη με τον Ελληνοαμερικανό δικηγόρο Γιώργο Ντονά. Αυτές τις περιπέτειες τις έχω περιγράψει στο βιβλίο μου Ο τόπος μου είναι παντού (εκδόσεις Libro), που καλύπτει τη ζωή μου – κάθε λέξη είναι μια αλήθεια, από το 1960 μέχρι το τέλος του 20ού αιώνα.

 

H συγγραφέας Ιωάννα Καρατζαφέρη αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr Facebook Twitter
Αριστερός/ή σημαίνει αυτός/ή που κάθεται στην αριστερή πτέρυγα του οποιουδήποτε Κοινοβουλίου. Εγώ δεν κάθομαι, όσο κι αν αυτό είναι για την τάξη. Την παρούσα κυβέρνηση –δεν ξέρω πόσο «ιδιοκτήτης» της είναι ο Τσίπρας– την κρίνω ως πολίτης αυτής της χώρας με τη σειρά, κοινωνία, οικονομία, πολιτική. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

  • Στη Σουηδία κατέφυγα το 1971 επειδή δεν άντεχα τους πράκτορες να με παρακολουθούν – ένας διαρκής ψυχολογικός πόλεμος, να ζητούν πληροφορίες από φίλους κι αφεντικά. Η απόφασή μου αυτή πάρθηκε έχοντας διαβάσει ότι εκεί κανένας δεν κοιμόταν νηστικός. Η πολιτική μου συγκριτική ικανότητά, τότε και τώρα, δεν είναι επαρκής. Θα μπορούσα να αναπτύξω τις ιδέες μου, αλλά πόσο γερές θα ήταν οι βάσεις;
  • Τα διηγήματα στο τελευταίο μου βιβλίο Λευκά στην κορυφή (εκδόσεις Εστία) είναι μυθιστορηματικά. Αληθινά είναι το πρώτο και σε κάποιον βαθμό το δεύτερο. Όχι, κανένας δεν με δίδαξε μπέιζμπολ, απλώς έφτιαξα ένα διήγημα για το μεγάλο είδος αθλητισμού/θεάματος που προτιμούν οι Αμερικανοί! Η ζωή μου στις ΗΠΑ ήταν νόμιμη και μόνιμη, εννοώ διατηρώντας την ίδια κατοικία –ο μπαμπάς είχε ζήσει στο Σικάγο– και θα ήταν ήρεμη, αν δεν είχαν μεσολαβήσει πόλεμοι και χούντες, όχι μόνο στη Λατινική Αμερική αλλά και στην Ελλάδα.
  • Αριστερός/ή σημαίνει αυτός/ή που κάθεται στην αριστερή πτέρυγα του οποιουδήποτε Κοινοβουλίου. Εγώ δεν κάθομαι, όσο κι αν αυτό είναι για την τάξη. Την παρούσα κυβέρνηση –δεν ξέρω πόσο «ιδιοκτήτης» της είναι ο Τσίπρας– την κρίνω ως πολίτης αυτής της χώρας με τη σειρά, κοινωνία, οικονομία, πολιτική. Η κοινωνία πάσχει, η οικονομία αδυνατίζει, η πολιτική είναι αλλοπρόσαλλη. Η παλιότερη αναφορά μου για ψήφο στο ΚΚΕ δεν έχει διαγραφεί. Αν είμαι φίλη, αυτό οφείλεται στην προσωπική μου ζωή που την βίωσα σε ταξικές κοινωνίες, σε χώρες ιμπεριαλιστικές απ’ όταν ήμουν μαθήτρια της γαλλικής σχολής Σεν Ζοζέφ στη Χαριλάου Τρικούπη, αφού ο ιμπεριαλισμός εξαπλώνεται και με τη γλώσσα και η Γαλλία ήταν χώρα αποικιοκρατική, από τα αναγνώσματά μου, τις εμπειρίες μου και των άλλων, ακόμα και μέσα από τον κινηματογράφο.
  • Η σημερινή κατάσταση στη χώρα μού έχει επιφέρει ένα είδος κατάθλιψης, υπήρξε χειρότερη από τον περασμένο Μάιο που πήγα στη Νέα Υόρκη μέχρι που επέστρεψα, παραμονές εκλογών, για να ψηφίσω, διαβάζοντας και παρακολουθώντας στενά τις εδώ εξελίξεις. Τώρα, στο τέλος κάθε συζήτησης ή συλλογισμού σκέφτομαι ή λέω: όλα για τα λεφτά και την εξουσία.

 

H συγγραφέας Ιωάννα Καρατζαφέρη αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

  • Τα ζόρια στη ζωή μου ήταν αυτά της Ελλάδας, όχι ιδιαίτερα. Ο έρωτας δεν έπαιξε κανέναν ρόλο, ούτε θετικό ούτε αρνητικό. Ήταν περαστικός και κατά διαστήματα. Μπορούσα να ζήσω και χωρίς αυτόν. Οι παρατηρήσεις μου και οι πληροφορίες για το έγκλημα, την τιμωρία του, τον εγκλεισμό, τη θανατική ποινή, έγιναν μέσα από την πραγματικότητα. Το θέμα δεν είναι αν με συγκινούν αλλά πώς η Πολιτεία πρέπει να φέρεται πριν και αφότου διαπραχθεί η κάθε μορφή εγκλήματος. Ναι, η μετάφραση πάντα με προκαλεί συγκριτικά με την πρόσληψη και απόδοση της έκφρασης στην πρώτη γλώσσα.
  • Λένε ότι τα ΜΜΕ έχουν έναν κατάλογο με ονόματα και όταν ο πρώτος που αναζητούν λείπει, καλούν τον δεύτερο και πάει λέγοντας. Δεν είμαι σε κανέναν κατάλογο. Ούτε με την εξουσία ήθελα ποτέ παρτίδες. Είναι καταπιεστική, κατασταλτική και συχνά αποτρόπαιη. Αν ήθελα να εξουσιάζω κάτι, θα ήταν ο χρόνος μου και η ικανότητα να εκφράζομαι διαφορετικά σε κάθε βιβλίο. Εθνικιστής, πατριώτης και άλλοι παρόμοιοι όροι γίνονται ελαστικοί από την υπερβολική και λαθεμένη χρήση. Ας ανοίγουμε και τις εγκυκλοπαίδειες. Όταν οι στρατοδίκες δίκαζαν για την αντίστασή τους στον κατακτητή νέους και νέες 16, 17, 18 χρόνων, δις ή τρις εις θάνατον, τι ήταν;
  • Δεν υπήρξα ποτέ φιλόξενη γιατί αυτό σήμαινε/σημαίνει διακοπή της ροής του χρόνου μου, που ποτέ δεν μου έφτανε. Δεν έχω συνειδητά μετανιώσει για οτιδήποτε, παρά μόνο αν σκεφτώ τις ώρες που έζησα αδρανής. Η αισιοδοξία μου εξαρτάται από τη νέα γενιά και την πορεία της. Το μέλλον μου είναι πολύ μικρό. Όχι, δεν σταυροκοπιέμαι ποτέ. Θυμάμαι πως από μικρή άκουγα την έκφραση «έχει ο θεός». Την αντιπαθούσα.

Info:

Η συλλογή διηγημάτων «Λευκά στην κορυφή» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εστία.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ