Η μορφή του Φραγκίσκου

Η μορφή του Φραγκίσκου Facebook Twitter
«Η αίσθηση της αξίας των ανθρώπων φαίνεται να εξαρτάται όλο και περισσότερο από το τι μπορούν να συσσωρεύσουν με τη δύναμη του χρήματος», σημείωνε στην τελευταία του εγκύκλιο. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΟΙΑΖΕΙ επιφανειακό ή τυχαίο ή ασήμαντο εν τέλει, όμως ένα στοιχείο που ενίσχυε την οικουμενική δημοτικότητα του αποθανόντος Πάπα, ήταν η φυσιογνωμία του (όχι μόνο τα χαρακτηριστικά του, αλλά και αυτή η σαγηνευτική πραότητα που εξέπεμπε, συνοδευόμενη συχνά από ένα γλυκό ή και γλυκόπικρο υπομειδίαμα).

Και όταν είχε κληθεί πριν από μερικά χρόνια να τον ενσαρκώσει στην οθόνη ο ηθοποιός Τζόναθαν Πράις, ο οποίος εκτός από τεράστιος ηθοποιός τύχαινε να είναι φτυστός ο Φραγκίσκος, το κάστινγκ έμοιαζε αυτονόητο. Η ταινία είναι «Οι δύο Πάπες» του 2019, ένα μπρα ντε φερ υψηλής υποκριτικής ανάμεσα στον Άντονι Χόπκινς στον ρόλο του Πάπα Βενέδικτο ΙΣΤ’ και τον Πράις, στον ρόλο του ανθρώπου που θα γινόταν ο διάδοχος του, τον Αργεντινό Καρδινάλιο Χόρχε Μάριο Μπεργκόλιο, πριν γίνει γνωστός με το όνομα του «ινδάλματός» του, του Φραγκίσκου της Ασίζης. 

«Ζούμε στην εποχή των τειχών και των συρματοπλεγμάτων» έλεγε μερικά χρόνια πριν, τον Δεκέμβριο του 2021, όταν είχε επισκεφτεί τη Λέσβο.

«Βλέπουμε μια παγκοσμιοποίηση της αδιαφορίας», εμφανίζεται να λέει στην ταινία ο μετέπειτα Ποντίφικας. «Επικρατεί μια κουλτούρα σύγκρουσης, η οποία μας κάνει να σκεφτόμαστε μόνο τον εαυτό μας. Μας κάνει να ζούμε μέσα σε σαπουνόφουσκες που, όσο ωραίες και αν είναι, είναι επίσης ανούσιες και ανυπόστατες. Έχουμε συνηθίσει στον πόνο των άλλων. Δεν με επηρεάζει, σκέφτομαι. Κανείς στον κόσμο μας δεν αισθάνεται υπεύθυνος. Ποιος είναι υπεύθυνος για το αίμα των αδελφών μας; Για τους πρόσφυγες που ξεβράζονται στις ακτές της Μεσογείου; Εγώ δεν έχω καμία σχέση μ’  αυτό. Πρέπει να φταίει κάποιος άλλος. Σίγουρα όχι εγώ. Όταν όμως δεν φταίει κανείς, τότε φταίνε όλοι».

Η μορφή του Φραγκίσκου Facebook Twitter
O Άντονι Χόπκινς και ο Τζόναθαν Πράις στην ταινία «Οι δύο Πάπες» του 2019.

Η ταινία του Φερνάρντο Μεϊρέγιες, όπως και το θεατρικό έργο («Ο Πάπας») του Άντονι Μακ Κάρτεν στο οποίο βασίστηκε, αποτελεί ένα προϊόν μυθοπλασίας, και συνεπώς δεν μπορούμε να ξέρουμε αν είναι πραγματικός ο μονόλογος αυτός. Έχουμε όμως ακούσει ή διαβάσει τα πραγματικά λόγια του Πάπα Φραγκίσκου –ο οποίος, εκτός των άλλων, και σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειοψηφία των σύγχρονων, ολίγιστων ηγετών του «ελεύθερου κόσμου», δεν σταματούσε να μνημονεύει τη σφαγή στη Γάζα– όπως έχουν καταγραφεί στις κατά καιρούς ομιλίες και παρεμβάσεις του.

«Η αίσθηση της αξίας των ανθρώπων φαίνεται να εξαρτάται όλο και περισσότερο από το τι μπορούν να συσσωρεύσουν με τη δύναμη του χρήματος», σημείωνε στην τελευταία του εγκύκλιο (Dilexit Nos) που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Οκτώβριο. «Μας ωθούν διαρκώς να συνεχίσουμε να αγοράζουμε, να καταναλώνουμε και να αποσπάμε την προσοχή μας, δέσμιοι ενός εξευτελιστικού συστήματος…».

«Ζούμε στην εποχή των τειχών και των συρματοπλεγμάτων» έλεγε μερικά χρόνια πριν, τον Δεκέμβριο του 2021, όταν είχε επισκεφτεί τη Λέσβο. «Η Μεσόγειος, η οποία επί χιλιετίες έφερε κοντά διαφορετικούς λαούς και απομακρυσμένες περιοχές, μετατρέπεται τώρα σε ένα ζοφερό νεκροταφείο χωρίς ταφόπλακες. Αυτή η μεγάλη υδάτινη λεκάνη, το λίκνο τόσων πολιτισμών, μοιάζει τώρα με κάτοπτρο του θανάτου. Ας μην αφήσουμε τη θάλασσά μας (mare nostrum) να μετατραπεί σε θάλασσα του θανάτου (mare mortuum). Ας μην επιτρέψουμε αυτή η "θάλασσα των αναμνήσεων" να μετατραπεί σε "θάλασσα της λήθης"».

Κάποια στιγμή στην ταινία του Μεϊρέγιες, ο Βενέδικτος υπενθυμίζει στον Καρδινάλιο Μπεργκόλιο (οχτώ χρόνια πριν γίνει ο Πάπας Φραγκίσκος) το συντηρητικό/αντιδραστικό παρελθόν του. «Όταν ήσουν αρχηγός των Ιησουιτών στην Αργεντινή, είχες διατάξει να αποσυρθούν όλα τα βιβλία για τον μαρξισμό από τη βιβλιοθήκη».

«Ναι», του απαντά εκείνος. «Επίσης υποχρέωνα τους ιεροσπουδαστές να φορούν ράσα όλη την ημέρα, ακόμη και όταν εργάζονταν στον λαχανόκηπο. Και είχα αποκαλέσει τον πολιτικό γάμο για τους ομοφυλόφιλους, σχέδιο του διαβόλου».

«Δεν είμαστε και τόσο διαφορετικοί λοιπόν».

«Εγώ άλλαξα».

«Δεν άλλαξες, συμβιβάστηκες!»

«Όχι. Άλλαξα. Είναι κάτι εντελώς διαφορετικό».

Οι Δύο Πάπες | Επίσημο τρέιλερ | Netflix

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ