Γιατί μας αφορά η τέχνη των Σαάμι;

Μια εγκατάσταση με οικολογικές ανησυχίες στο Turbine Hall της Tate Modern Facebook Twitter
Η Máret Ánne Sara με το έργο της στην έκθεση «Environmental Injustice - Indigenous Peoples' Alternatives» (2021-2022) στο Μουσείο Εθνογραφίας της Γενεύης στην Ελβετία 2021. Φωτ.: Johnathan Watts, MEG
0

Η καλλιτέχνιδα Máret Ánne Sara (γεν. 1983), γνωστή για την ανάδειξη οικολογικών ανησυχιών μέσω του έργου της, θα παρουσιάσει μία νέα εγκατάσταση στο Turbine Hall της Tate Modern το προσεχές φθινόπωρο. Η καταγωγή της είναι από τους αυτόχθονες Σαάμι που ζουν στο άκρο της Σκανδιναβικής χερσονήσου. 

Η εγκατάσταση που θα δημιουργήσει η Máret Ánne Sara θα διερευνά πολιτικά και περιβαλλοντικά ζητήματα που επηρεάζουν τις κοινότητες των Σαάμι και των αυτοχθόνων της βόρειας Νορβηγίας. Οι Σαάμι είναι ιστορικά γνωστοί στα ελληνικά ως Λάπωνες, ο όρος όμως σήμερα, θεωρείται προσβλητικός. Η ίδια ανήκει σε μια οικογένεια που ασχολείται με την εκτροφή ταράνδων στο Guovdageaidnu, την περιοχή όπου ζουν περίπου 50.000 Σαάμι και χωρίζεται μεταξύ των εθνικών κρατών της Νορβηγίας, της Σουηδίας, της Φινλανδίας και της Ρωσίας.

«Μέσω της διεπιστημονικής πρακτικής της, υπογραμμίζει τις επιπτώσεις της σκανδιναβικής αποικιοκρατίας στον τρόπο ζωής των Σαάμι, διερευνώντας τη σημασία της διαφύλαξης των αξιών των προγόνων τους για την προστασία του περιβάλλοντος για τις μελλοντικές γενιές», αναφέρει η Tate για την καλλιτέχνιδα. Η Máret Ánne Sara δημιουργεί γλυπτά και εγκαταστάσεις χρησιμοποιώντας υλικά και μεθόδους που προέρχονται από την παράδοση της εκτροφής ταράνδων.

Όπως δήλωσε η ίδια στον Guardian: «Υπάρχει ένας διαφορετικός τρόπος σκέψης και ζωής μεταξύ των αυτοχθόνων και του δυτικού πολιτισμού. Για εμάς, ο τάρανδος είναι στην πραγματικότητα ένας πολύ στενός συγγενής. Οι άνθρωποι, η φύση και τα ζώα είναι αλληλοεξαρτώμενα και ίσα» λέει. Το 2017, παρουσίασε μια «κουρτίνα» από 400 κρανία ταράνδων με σφαίρες έξω από το νορβηγικό κοινοβούλιο (το έργο Pile o´Sápmi Supreme) σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την κυβερνητική πολιτική υποχρεωτικής μείωσης του πληθυσμού των ταράνδων.

Μια εγκατάσταση με οικολογικές ανησυχίες στο Turbine Hall της Tate Modern Facebook Twitter
Máret Ánne Sara, Pile O’Sápmi-Supreme, 2017. Installation view: NeueNeue Galerie (Neue Hauptpost), Kassel, Documenta 14.

Το 2022, ήταν μία από τις τρεις αυτόχθονες καλλιτέχνες που εκπροσώπησαν τη Φινλανδία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία σε μια άνευ προηγουμένου κατάληψη του περιπτέρου των Σαάμι στην Μπιενάλε της Βενετίας. 

Η διευθύντρια της Tate Modern, Karin Hindsbo, δήλωσε πέρυσι ότι «θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στις καλλιτεχνικές πρακτικές των αυτοχθόνων». Η επιλογή της Máret Ánne Sara για την Turbine Hall συνδυάζεται με τις υπάρχουσες τάσεις, καθώς όλο και περισσότερα μουσεία και Μπιενάλε σε όλο τον κόσμο επικεντρώνονται στην τέχνη και την κληρονομιά των αυτόχθονων πληθυσμών.

Η Hindsbo προσθέτει ότι «Αντιμετωπίζοντας μείζονα κοινωνικά, περιβαλλοντικά και πολιτικά ζητήματα της κοινότητάς της, η Sara ελπίζει όχι μόνο να αυξήσει το ενδιαφέρον και την ευαισθητοποίηση, αλλά και να πραγματοποιήσει πραγματική αλλαγή». Η Hindsbo ήταν προηγουμένως διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου του Όσλο, στο οποίο ανήκει το έργο Pile o´Sápmi Supreme.

Πέρυσι, η Tate ξεκίνησε ένα ταμείο που στοχεύει στην αύξηση της εκπροσώπησης των έργων τέχνης αυτοχθόνων στη συλλογή της. Το ταμείο υποστηρίζεται από το ίδρυμα AKO, ένα φιλανθρωπικό καταπίστευμα που ιδρύθηκε το 2013 από τον Νορβηγό επιχειρηματία Nicolai Tangen.

Η Tate και η Hyundai Motor ανακοίνωσαν επίσης δεκαετή επέκταση της συνεργασίας τους ως χορηγοί, η οποία καλύπτει τόσο την ανάθεση Hyundai στην Turbine Hall όσο και το «Hyundai Tate Ερευνητικό Κέντρο: Υπερεθνικό» έως το 2036.

Το κέντρο μοιράζεται ιστορικές γνώσεις τέχνης σε παγκόσμια κλίμακα. «Η λέξη «υπερεθνικός» (transnational) μας ενθαρρύνει να αμφισβητήσουμε και να αναθεωρήσουμε κυρίαρχες αφηγήσεις στην ιστορία της τέχνης. Αναδεικνύει τις ανταλλαγές μεταξύ καλλιτεχνών και την ελεύθερη διάδοση των ιδεών», όπως αναφέρεται σε δήλωση του κέντρου.

Η εγκατάσταση της Máret Ánne Sara στο Turbine Hall της Tate Modern στο Λονδίνο θα διαρκέσει από τις 14 Οκτωβρίου 2025 έως τις 6 Απριλίου 2026

Με πληροφορίες από artnewspaper

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM