Προβλέψεις για το μέλλον της δημοσιογραφίας

Προβλέψεις για το μέλλον της δημοσιογραφίας Facebook Twitter
«Tα μέσα βρίσκονται σε μια πολύ ρευστή κατάσταση, και θα επιβιώσουν τα μικρά και δυνατά». Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΝ τα media; Μ’ αυτόν τον δραματικό τίτλο δημοσιεύτηκε χθες στο New York, μια επικής κλίμακας έρευνα που διεξήγαγε τους τελευταίους μήνες το περιοδικό σχετικά με το μέλλον των ενημερωτικών μέσων και της δημοσιογραφίας εν γένει, φιλοξενώντας τις απόψεις 57 από τα πιο «ισχυρά πρόσωπα» του χώρου στην Αμερική – από CEO και ανώτερα διευθυντικά στελέχη μέχρι αρθρογράφους. Μερικά από τα ερωτήματα που έθετε η έρευνα ήταν τα εξής: 

Μπορούν και σε ποιο βαθμό να πληρώνουν οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί τους δημοσιογράφους για τη δουλειά τους; Έχει κανένα νόημα στην εποχή μας το έντυπο μέσο; Είναι το Facebook (Meta), η Google και το X οι εχθροί του Τύπου ή μπορούν με κάποιο τρόπο, όσο κι αν φαίνεται αυτό απίθανο, να βοηθήσουν στη σωτηρία του; Τι συνέβη στον κλάδο και κατέληξε στην μαζική παραγωγή clickbait; Ποιοι θα εκπαιδεύσουν την επόμενη γενιά δημοσιογράφων; Είναι καλύτερα να έχεις λίγους αλλά σταθερούς συνδρομητές παρά να προσπαθείς να κερδίσεις ένα μαζικό κοινό; Ούτως ή άλλως, μπορεί κανείς, εκτός από το TikTok και το Facebook να κερδίσει ένα μαζικό κοινό στις μέρες μας;

«Είναι εξαιρετική εποχή για εξαιρετική δημοσιογραφία και πολύ κακή εποχή για μέτρια δημοσιογραφία», λέει η Τζέσικα Λέσιν, ιδρύτρια του The Information.

Κάποιοι από τους συμμετέχοντες στην έρευνα εμφανίζονται εξαιρετικά απαισιόδοξοι σε ό,τι αφορά το μέλλον των ενημερωτικών μέσων. «Πάμε κατά διαόλου και γρήγορα», δηλώνει ο Γκρέιντον Κάρτερ, ιστορικός διευθυντής του Vanity Fair και νυν εκδότης του Air Mail. «Μπορεί να υπάρχει, πιο κάτω στον δρόμο, κάποια διέξοδος, αλλά δεν ξέρω ποια μπορεί να είναι αυτή». Από την πλευρά της, η Τζάνις Μιν, παλιά καραβάνα σε μέσα όπως το People και το Hollywood Reporter και νυν CEO της πολυδαίδαλης Ankler Media, δηλώνει κάπως αινιγματικά ότι «τα μέσα βρίσκονται σε μια πολύ ρευστή κατάσταση, και θα επιβιώσουν τα μικρά και δυνατά», ενώ ένα υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλου δημοσιογραφικού οργανισμού που ζήτησε (σοφά ποιώντας) να παραμείνει ανώνυμος νομίζει ότι «θα πρέπει να είναι κανείς τρελός για να ξεκινήσει μια καριέρα στη δημοσιογραφία αυτή τη στιγμή».    

«Χάσαμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο εξαιτίας του ίντερνετ, κάτι που όλοι γνωρίζουν, αλλά όχι για τους λόγους που ίσως πιστεύουν», λέει ο Νίκολας Τόμσον, CEO του Atlantic. «Απλά οι τεχνολογικές εταιρείες έχτισαν καλύτερο διαφημιστικό μοντέλο κι εμείς δεν μπορέσαμε να ανταποκριθούμε όσο γρήγορα έπρεπε. Οι εφημερίδες έχασαν τις καταχωρήσεις, τα περιφερειακά μέσα έχασαν το μονοπώλιο της διανομής στο τοπικό επίπεδο και τα περιοδικά το μονοπώλιο της διανομής σε ομάδες με διαφορετικά ενδιαφέροντα. Ο μοναδικός τρόπος που έχουν πλέον οι λεγόμενοι σοβαροί τίτλοι όπως το Atlantic για να αυξήσουν τις συνδρομές είναι να αγοράζουν διαφημίσεις στο Facebook».

Στο ίδιο μοτίβο και η προσέγγιση του CEO του BuzzFeed, Τζόνα Περέτι. «Ελπίζαμε ότι οι μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες θα μας έβλεπαν ως συμπληρωματικό τομέα. Είχαμε μια εξαιρετική δεκαετία συμβιωτικής σχέσης αλλά μετά οι κοινωνικές πλατφόρμες απέκτησαν τεράστια ισχύ και στραγγάλισαν πολλές από τις εταιρείες οι οποίες ήταν οι πιο εστιασμένες στην παραγωγή περιεχομένου για λογαριασμό τους. Ήταν πολύ οδυνηρό για εμάς. Καταφέραμε τελικά να βασιστούμε στην απευθείας διανομή περιεχομένου αλλά για τους εκδότες που αναζήτησαν το κοινό τους από το Facebook, αυτή η σχέση ήταν η θανατική τους καταδίκη».

Άλλοι είναι πιο αισιόδοξοι. «Είναι εξαιρετική εποχή για εξαιρετική δημοσιογραφία και πολύ κακή εποχή για μέτρια δημοσιογραφία», λέει η Τζέσικα Λέσιν, ιδρύτρια του The Information (που ειδικεύεται σε θέματα  τεχνολογίας και επιχειρηματικότητας), ενώ κάποιο άλλο στέλεχος μιντιακού οργανισμού που επίσης θέλησε να παραμείνει ανώνυμο, εξέφρασε τη δυσαρέσκεια του με τους νεαρούς συναδέλφους της Gen Z: «Τα θέλουν όλα αμέσως τώρα. Είναι πολύ φιλόδοξοι με όλους τους λάθους τρόπους. Αυτοί που πετυχαίνουν, και τώρα και πάντα, είναι αυτοί που κάνουν πραγματικά καλή δουλειά και ορθώς υποθέτουν ότι οι σωστοί άνθρωποι θα την προσέξουν».    

Όσο για τον μεγάλο μπαμπούλα, τον απόλυτο φόβο της σύγχρονης δημοσιογραφίας, την εισβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης που θα εξαφανίσει το είδος (μας) ολοσχερώς, οι απόψεις διίστανται αγρίως, με την Έμα Τάκερ, διευθύντρια της Wall Street Journal, να δηλώνει στωικά: «Οι άνθρωποι θα συνηθίσουν να ρωτάνε ένα AI chat interface να τους πει τις ειδήσεις, και αυτό πιθανότατα θα γίνει καθεστώς στο άμεσο μέλλον».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ