Μουσικάρες για ένα Σάββατο - 25+1 rave classics

Μουσικάρες για ένα Σάββατο - 25+1 rave classics Facebook Twitter
Αυτό ακριβώς είναι ένα rave, ένα παγανιστικό παραλήρημα, το τεράστιο φαινόμενο, η «τελευταία μουσικο-κοινωνική επανάσταση» που συντάραξε αρχικά το Ηνωμένο Βασίλειο και μετά όλο τον πλανήτη. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Μια ομάδα ατόμων στήνει ένα τεράστιο ηχοσύστημα κάπου μακριά από τον πολιτισμό – σε ένα δάσος, ένα χωράφι, μια γέφυρα, μια άδεια αποθήκη, ένα τούνελ, ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο. Δεν θέλουν να ενοχλούν κανέναν και δεν θέλουν να τους ενοχλεί κανείς. Από στόμα σε στόμα, δεκάδες, εκατοντάδες ή και χιλιάδες άτομα συναντιούνται εκεί, χωρίς την παραμικρή προώθηση, χωρίς άδειες, χωρίς εισιτήρια, χωρίς χρονικά όρια και περιορισμούς.

Υπάρχει ηλεκτρονική μουσική, αφθονία και ποικιλία ναρκωτικών, ατελείωτος χορός. Είναι ένα «δωρεάν πάρτι» με όλη τη σημασία της λέξης. Αυτό ακριβώς είναι ένα rave, ένα παγανιστικό παραλήρημα, το τεράστιο φαινόμενο, η «τελευταία μουσικο-κοινωνική επανάσταση» που συντάραξε αρχικά το Ηνωμένο Βασίλειο και μετά όλο τον πλανήτη από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90.

«Το rave είναι κάτι περισσότερο από μουσική και ναρκωτικά, είναι μια κοιτίδα, ένας τρόπος ζωής, τελετουργικής συμπεριφοράς και πεποιθήσεων», γράφει ο δημοσιογράφος Simon Reynolds στο βιβλίο του Energy Flash: A journey through rave music and dance culture (1998). «Τα συμμετέχοντα άτομα το αισθάνονται ως θρησκεία. Από τη σκοπιά του mainstream μοιάζει περισσότερο με μια δυσοίωνη αίρεση». Πέρα από τις συγκλονιστικές ιστορίες και τις διαμάχες γύρω από το φαινόμενο, η rave κουλτούρα έχει μια ιστορία και ένα σύνολο αξιών που, δεδομένου του underground χαρακτήρα της, παραμένουν σχετικά άγνωστες στον έξω κόσμο.

Όλη η κουλτούρα των raves συμπυκνώνεται στο πασίγνωστο, θεμελιώδες ακρωνύμιο PLUR - Peace, Love, Unity, Respect. Αλληλεγγύη και ενότητα, αρχές που ακούμπησαν ευχάριστα πάνω στα black και queer κινήματα της εποχής, στήνοντας μια ουτοπία, όπου όλα τα άτομα συνυπάρχουν ελεύθερα, χωρίς τον φόβο της επίκρισης ή του στιγματισμού

Υπάρχει μια τάση σε ορισμένες από τις ιστορικές αφηγήσεις, ιδιαίτερα της εποχής 1987-1994, να αντιμετωπίζεται ως κάτι πρωτόγνωρο, παράξενο και «εξωγήινο» που έσκασε από το πουθενά, συνδέεται, όμως, με πολύ βαθύτερες, μεγαλύτερες ιστορίες∙ οι Δρυίδες που μαζεύονταν στα δάση το 2000 π.Χ., το αγγλικό αναγεννησιακό θέατρο του 1500, οι New Age Travelers και hippies των ’60s, το Notting Hill Carnival του 1972, όλα είναι κατά κάποιον τρόπο μέρος του ίδιου πράγματος, μιας σύγκρουσης μεταξύ του φυσικού χώρου, που θεωρείται κοινό αγαθό και μπορεί ελεύθερα να το καταλαμβάνει και να το χρησιμοποιεί οποιοσδήποτε για ευχαρίστηση ή έκφραση μιας κοινότητας, χωρίς να χρειάζεται να ζητήσει άδεια, ενάντια στο μοντέλο ενός κόσμου όπου τα πάντα πρέπει να επικυρώνονται.

Rave Classics Facebook Twitter
Όλη η κουλτούρα των raves συμπυκνώνεται στο πασίγνωστο, θεμελιώδες ακρωνύμιο PLUR - Peace, Love, Unity, Respect. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Όλη η κουλτούρα των raves συμπυκνώνεται στο πασίγνωστο, θεμελιώδες ακρωνύμιο PLUR - Peace, Love, Unity, Respect. Αλληλεγγύη και ενότητα, αρχές που ακούμπησαν ευχάριστα πάνω στα black και queer κινήματα της εποχής, στήνοντας μια ουτοπία, όπου όλα τα άτομα συνυπάρχουν ελεύθερα, χωρίς τον φόβο της επίκρισης ή του στιγματισμού. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι, παρ’ όλη την ευρεία χρήση ναρκωτικών ουσιών και της γενικής αίσθησης ότι τα ναρκωτικά προκαλούν παραβατικές συμπεριφορές, οι γυναίκες στα raves δεν αντικειμενοποιούνταν και έχαιραν απόλυτου σεβασμού.   

Η rave μουσική ήταν και είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του όλου κινήματος, ένα υποείδος ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής που εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 με αρχές της δεκαετίας του ’90. Συνήθως είχε γρήγορο, επαναλαμβανόμενο ρυθμό που ξεκινούσε περίπου από τα 120 και έφτανε στα 160 bpm, με τα synthesizers και τα samples σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι ρίζες της rave μουσικής μπορούν να εντοπιστούν στην εμφάνιση του acid house στα μέσα της δεκαετίας του ’80 στο Σικάγο. Το acid house συνδέθηκε απόλυτα με το Roland TB-303 synthesizer και τον χαρακτηριστικό «πνιχτό» και υπνωτικό ήχο του. Περνώντας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, βρήκε αμέσως ευήκοα ώτα και μια υποκολτούρα που κόχλαζε, έτοιμα να αγκαλιάσουν τη νέα μόδα, έτσι βάζει το soundtrack στο θρυλικό «Second summer of love».

Μουσικά, η σκηνή του Ηνωμένου Βασιλείου αρχικά ήταν απόλυτα εξαρτημένη στις εισαγωγές από το Σικάγο, το Ντιτρόιτ και τη Νέα Υόρκη. Σύντομα, όμως, άρχισε να αναπτύσσει τις δικές της μεταλλαγμένες, εγχώριες μορφές house και techno. Οι LFO συνδυάζουν τη μινιμαλιστική synth μελωδία των Kraftwerk με ένα μεγαλειώδες sub-base που προέρχεται από την παράδοση του Jamaican sound system, για να δημιουργήσει ένα νέο, επιδραστικό είδος, το bleep techno.

Rave Classics Facebook Twitter
Kαθώς η μουσική εξελισσόταν, τροφοδοτούμενη από την αχαλίνωτη κατανάλωση ναρκωτικών και τη ακόρεστη όρεξη για ταχύτερους ρυθμούς, το σκληροπυρηνικό rave γινόταν μη εμπορικό και απόλυτα πρωτοποριακό στη «διαταραγμένη» παραξενιά του. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Στο Λονδίνο, μια σημαντική εξέλιξη ήρθε με την ενσωμάτωση looped, επιταχυνόμενων breakbeats με τα θορυβώδη φωνητικά του hip-hop και του dancehall πάνω στο πρότυπο της house, ανοίγοντας τον δρόμο σε ονόματα όπως οι Prodigy και στο hardcore rave style, εγκαθιδρύοντας την XL Recordings ως την go-to δισκογραφική για μια μεγάλη γκάμα rave κυκλοφοριών.

Αλλά καθώς η μουσική εξελισσόταν, τροφοδοτούμενη από την αχαλίνωτη κατανάλωση ναρκωτικών και τη ακόρεστη όρεξη για ταχύτερους ρυθμούς, το σκληροπυρηνικό rave γινόταν μη εμπορικό και απόλυτα πρωτοποριακό στη «διαταραγμένη» παραξενιά του. Τα breakbeats έγιναν πιο ακανόνιστα, φρενήρη και περίπλοκα, το μπάσο «άνοιξε» σε μια βουβή αφαίρεση που ακουγόταν απειλητική και αποσταθεροποιητική.

Το Jungle αρχίζει να αντιπροσωπεύει μια νέα, υβριδική πολιτιστική ταυτότητα, συνδυάζοντας τις συμπεριφορές και τη γλώσσα του αμερικανικού hip-hop και της τζαμαϊκανής reggae με MCs που τραγουδούν πάνω από το ανελέητο μπαράζ των DJ beats και των industrial riffs. Καθώς γίνεται πιο τραχύ και αγενές, συγχρόνως παίρνει και μια πιο μελωδική τροπή, αναδεύοντας γεύσεις από soul, jazz και ambient, για να δημιουργήσει αυτό που ξέρουμε σήμερα ως drum and bass. Οι Moving Shadow, Metalheadz, Creative Wax, Formation, Reinforced, Impact, Incite, Shut Up And Dance, Suburban Base, Good Looking είναι κάποια από τα πιο αγαπημένα labels των DJs της εποχής.

Την ίδια στιγμή, οι ατμόσφαιρες της ευρωπαϊκής techno, μέσα από το φίλτρο της postpunk και industrial παράδοσης, βάζουν φωτιά στα rave dancefloors. Η δημιουργία μιας αυτούσιας, επιδραστικής ευρωπαϊκής σκηνής στο είδος είναι γεγονός, κι αυτή η σκηνή είναι σκληρή, μινιμαλιστική και απόλυτα unapologetic. Δισκογραφικές όπως οι R&S Records, Tresor, Bunker Records, novamute, Force Inc., Peacefrog, ferox παράγουν τις βάσεις όλων των future classics.

Rave Classics Facebook Twitter
Χωρίς να ασπάζονται τα καταιγιστικά beats, αλλά προσφέροντας μια πιο εγκεφαλική, διαστημική και εγκεφαλικά γλυκόπικρη πλευρά της φάσης, γίνεται trend η ambient, με labels όπως η Warp και η Rephlex και καλλιτέχνες όπως ο Aphex Twin.

Παράλληλα, η trance και η neo-hippy psychedelic trance αποδεικνύονται τεράστιες δυνάμεις στη σκηνή, με αποκορύφωμα το mega-rave στο Castlemorton το 1992. Σημεία αναφοράς, εδώ, η βελγική Bonzai Records και η γερμανική Eye Q. Χωρίς να ασπάζονται τα καταιγιστικά beats, αλλά προσφέροντας μια πιο εγκεφαλική, διαστημική και εγκεφαλικά γλυκόπικρη πλευρά της φάσης, γίνεται trend η ambient, με labels όπως η Warp και η Rephlex και καλλιτέχνες όπως οι Aphex Twin και Autechre.      

Προσπαθώντας να στήσω ένα αντιπροσωπευτικό soundtrack εκείνης της εποχής, τα ζητήματα ήταν δύο: ποια συμπεριλαμβάνεις και ποια αφήνεις έξω (ένα δράμα για γερά νεύρα) και αν απευθύνεσαι στα άτομα που τα έζησαν ή σε αυτά που δεν είχαν την τύχη, όμως τα ενδιαφέρει να ακούσουν. Η μπίλια έκατσε κάπου στη μέση. Ορίστε, λοιπόν, μια λίστα που συμπεριλαμβάνει σχεδόν όλα τα moods, από αδιαμφισβήτητα classics μέχρι κάποια σημαντικά underdogs.

Τα all-time classics «Pacific State», «Papua New Guinea», «LFO» και το επικό «Polynomial-C» του Aphex Twin θα μας θυμίζουν για πάντα ανατολές του ηλίου μετά από ώρες χορού. Τα crossover hits «Sweet Harmony», «Playing with knives» και «Night in motion» δίνουν ένα sneak peek στο ευρύ κοινό για το τι γινόταν στα raves.

Rave Classics Facebook Twitter
To «Charly» βάζει τους Prodigy στον χάρτη και όλος ο κόσμος φωνάζει MEOW. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

To «Charly» βάζει τους Prodigy στον χάρτη και όλος ο κόσμος φωνάζει MEOW. Οι Utah Saints σαμπλάρουν Kate Bush στο «Something Good» και μοιράζουν ανατριχίλες στο floor. Ο Jonny L με το «Hurt you so» θέτει τις βάσεις για δύο mega-hits που θα έρθουν, τα «Plastic Dreams» και «Higher state of consciousness».

Τα bpm ανεβαίνουν και ο ιδρώτας τρέχει ανελέητα με τα “Infected with a poison», «Amphetamine», «Wayfarer», «The Vamp». Στα «Energy Flash», «Something for your mind», «Frequency» τα μάτια κλείνουν και στο «Stakker Humanoid» οι σφυρίχτρες σχεδόν καλύπτουν τη μουσική. Όταν παίζει το «Anasthasia», το «Rush Hour» και το «Bombscare» όλα τα χέρια είναι ψηλά.

Η λίστα κλείνει με το απαραίτητο plus one, το «Born Slippy .NUXX» των Underworld. Αυτό το κομμάτι θα συμπυκνώνει για πάντα όλη την ξέφρενη ενέργεια της rave κουλτούρας των ’90s αλλά και το πέρασμα όλης της σκηνής από την αθωότητα και το DIY στην τεράστια βιομηχανία που αποτιμάται στα 11,8 δισεκατομμύρια δολάρια σήμερα.      

Rave Classics Facebook Twitter
Η λίστα κλείνει με το απαραίτητο plus one, το «Born Slippy .NUXX» των Underworld. Αυτό το κομμάτι θα συμπυκνώνει για πάντα όλη την ξέφρενη ενέργεια της rave κουλτούρας των ’90s. Φωτ.: Soulla Petrou

TRACKLIST

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ