Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο» Facebook Twitter
Η αντίληψη κάποιων υψηλά ιστάμενων που δεν έχουν καν σχέση με την τέχνη ότι οι ηθοποιοί είμαστε κάτι τυχάρπαστοι, αστοιχείωτοι καραγκιόζηδες, μου ανατινάζει το κεφάλι! Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

0

Ομολογώ ότι με κέρδισαν και η παράσταση και η ερμηνεία σου σε ένα δύσκολο είδος όπως ο μονόλογος, που στο έργο αυτό διαρκεί αρκετά. 
Λοιπόν, σε άλλους φάνηκε μεγάλος ο μονόλογος, άλλοι πάλι θέλανε να είναι άλλος τόσος! Και δεν είναι καθόλου εύκολο να κοπεί, καθώς κάθε φράση κάθε χαρακτήρα έχει τη σημασία της και δίκαια ο συγγραφέας Ζουζέπ Μαρία Μιρό επιμένει σε αυτό. Να πω εδώ ότι είναι ο πρώτος μονόλογος στην καριέρα μου και χαίρομαι αν άρεσε το αποτέλεσμα. Είναι πράγματι απαιτητικό είδος, χρειάζεται πολλή προπόνηση κι ένα «τάξιμο» σαν αυτό των δρομέων μεγάλων αποστάσεων, οι οποίοι όταν τρέχουν κρατούν το τέμπο και πολλές φορές μονολογούν κιόλας – δεν είναι όπως οι σπρίντερ των 100 και των 200 μέτρων που φεύγουν σφεντόνα. 

— Υπάρχουν πάντως και τέτοιοι ρόλοι, όχι;
Ναι, σε μια πολυπρόσωπη παράσταση σίγουρα μπορεί να συμβεί ένας ηθοποιός να μπει σαν σίφουνας στη σκηνή, παίζοντας κάτι το οποίο μπορεί να μην έχει μεγάλο διάνυσμα αλλά δουλεύει, προκαλεί ανατροπές. Ανεξάρτητα όμως από το είδος της παράστασης, η εξοικείωση με ένα έργο δεν είναι τόσο να θυμάσαι απέξω όλα τα λόγια, αλλά να ξέρεις τι συμβαίνει ανά πάσα στιγμή ώστε, ό,τι κι αν γίνει, κάπου να βρεις να πιαστείς και να προχωρήσεις. Ωστόσο, ναι, έχει συμβεί να ξεχάσω τα λόγια μου και μάλιστα στο «Shopping and Fucking», την πρώτη μου παράσταση! Σε τέτοιες φάσεις έχεις τους άλλους γύρω σου που το καταλαβαίνουν και σε βοηθούν να ξαναβρείς τον βηματισμό σου, κάτι που βέβαια δεν συμβαίνει σε έναν μονόλογο. Εκεί πια το παλεύεις μόνος σου!    

«Πάμε κι ό,τι γίνει», έλεγες, η φράση που έγινε σλόγκαν μετά την τραγωδία στα Τέμπη είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτήν τη χώρα σε κάθε επίπεδο.

— Μια και ανέφερες το «Shopping and Fucking», που πρωτοανέβηκε τη σεζόν 1997-98, υπάρχει άραγε στον ορίζοντα κάποιο δυνατό καλλιτεχνικό ρεύμα όπως το «in yer face», το οποίο εκπροσωπούσαν συγγραφείς όπως ο Μαρκ Ρέιβενχιλ και η Σάρα Κέιν;
Το θέατρο «in yer face» σίγουρα έδωσε πράγματα και άφησε ένα «μπόλι», στοιχεία του οποίου εξακολουθούμε να συναντάμε και σε κείμενα άλλων θεατρικών συγγραφέων. Κάποιο καινούργιο ρεύμα όχι, δεν διαφαίνεται σήμερα ούτε στο θέατρο αλλά ούτε και στη μουσική που συνήθως προπορεύεται – αυτά πιστεύω πάνε μαζί. Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 είχαμε το μεγάλο κύμα του rave και της techno, κοντά στο οποίο ευδοκίμησε και το «in yer face». Σήμερα δεν έχουμε κάτι ανάλογο, εντάξει, υπάρχει η τραπ μουσική, αλλά δεν τη λες καινούργια, αφού είναι ένα υποείδος της ραπ, τα «σκουπίδια» της για την ακρίβεια! Δεν συγκρίνεται δηλαδή με αυτό που συνέβη τότε, που την ηλεκτρονική χορευτική μουσική τη συνόδευε μια ολόκληρη κουλτούρα η οποία σημάδεψε τη γενιά μας, μια κουλτούρα επαναστατική, όπως ήταν παλιότερα το πανκ, άσχετα που παράκμασε κι αυτή με τον καιρό, όπως συνήθως συμβαίνει. Στην τωρινή φάση απλώς «αναμασάμε» τα ρεύματα όλων των τελευταίων δεκαετιών, είτε μιλάμε για μουσική, είτε για θέατρο, είτε για λογοτεχνία, είτε για εικαστικά. Γεγονός είναι πάντως ότι μετά την πανδημία το κοινό στράφηκε πολύ στο ζωντανό θέαμα κι αυτό σίγουρα ευνοεί το θέατρο. 

Ο Αργύρης Ξάφης στο Shopping and Fucking Facebook Twitter
Ο Αργύρης Ξάφης στο «Shopping and Fucking».

— Δεν συνέβαινε από πριν αυτό; Υπάρχει μια διάχυτη εντύπωση ότι το θέατρο ήταν από τις τέχνες που «ευνόησε» η οικονομική κρίση.
Αν εννοούμε την προσέλευση του κοινού, όχι, αυτή δεν αυξήθηκε στα χρόνια της κρίσης. Ανέβαιναν μεν περισσότερες παραστάσεις, αλλά αυτό σχετιζόταν με τη διάλυση των εργασιακών, με το κόψιμο των επιχορηγήσεων κ.λπ., που δημιούργησε μια κατάσταση «ο σώζων εαυτόν σωθήτω». Δεν μπορούσα, π.χ., να πάρω εσένα σε μια παράσταση γιατί δεν είχα να σε πληρώσω, απευθυνόμουν λοιπόν στον κολλητό μου που θα δεχόταν να δουλέψει αμισθί, οπότε «πολλαπλασιάζονταν» και οι θίασοι. «Πάμε κι ό,τι γίνει», έλεγες, η φράση που έγινε σλόγκαν μετά την τραγωδία στα Τέμπη και είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτήν τη χώρα σε κάθε επίπεδο. Δεν έγινε δηλαδή από πλουραλισμό ιδεών, αλλά εξαιτίας μιας γενικευμένης διάλυσης! Μέχρι και το 2016 η κατάσταση ήταν στην κυριολεξία δραματική. Μετά ήρθε η πανδημία και όταν πια κόπασε κι αυτή, άρχισε να ενδιαφέρεται περισσότερο ο κόσμος για το θέατρο και να πλημμυρίζει τις αίθουσες, μαζί και νεότερες ηλικίες που σπάνια έβλεπες πριν, κι αυτό γιατί έγινε επιτακτική η ανάγκη μιας ζωντανής εμπειρίας, μακριά από το πλαίσιο «εγώ και η οθόνη μου» (του κινητού, του laptop κ.λπ.) που κυριάρχησε τον καιρό της καραντίνας. Είναι θεμελιώδης ανθρώπινη ανάγκη η ζωντανή επικοινωνία, γι’ αυτό και το θέατρο δεν ψόφησε, όσα ζόρια κι αν τράβηξε! 

Το κακό για τις τέχνες γενικότερα στην Ελλάδα είναι η ανυπαρξία πολιτιστικής πολιτικής. Καθένας κάνει ό,τι μπορεί, με όσα μέσα δύναται και με όσους μπορεί να πείσει στο πλαίσιο μιας κατάστασης που συνορεύει μόνιμα με την ανέχεια. Παλιότερα υπήρχε ένα πλάνο βάσει του οποίου μπορούσα να δεσμεύσω εσένα, π.χ., και να δουλέψουμε μαζί και του χρόνου. Αυτό πια είναι μια πολυτέλεια που την έχουν μόνο δυο-τρεις μεγάλοι παραγωγοί. Στον δικό μας θίασο, για να καταλάβεις, δώσαμε «όρκο αίματος» μεταξύ μας ότι θα κάνουμε τις έξι προγραμματισμένες μας παραγωγές, άσχετα αν θα πάρουμε ή όχι επιχορήγηση. 

Αλλά ακόμα κι αν τον τηρήσουμε μέχρι τέλους, πόσοι άλλοι μπορούν να πράξουν το ίδιο όταν βρίσκονται σε μια διαρκή επαγγελματική αβεβαιότητα; Και πόσο να κατηγορήσεις κάποιον που προτίμησε το σίγουρο έσοδο από ένα αμφίβολο; Έχεις έπειτα και το ΥΠΠΟ που περιμένει κάθε φορά τον Αύγουστο για να βγάλει τις επιχορηγήσεις της σεζόν, όταν δηλαδή θα πρέπει να ξεκινήσουν οι πρόβες. Η όλη ιστορία είναι «πάρε εσύ, ο κολλητός μας, τρία· εσύ, ο λιγότερο κολλητός, δύο· ο ακόμα λιγότερο, ένα· ο παρακάτω του χρόνου και βλέπουμε». Είναι όλα ένα αλισβερίσι, ένα βολεματάκι, αλλά μισό, σαν να σου δίνουν το ένα πόδι μιας καρέκλας και να σου λένε «κάτσε». 

— Ήσουν από τους ηθοποιούς που δημιούργησαν την πρωτοβουλία Support Art Workers στη διάρκεια της πανδημίας, στην Berlinale πέρσι ανάρτησες επίσης πανό διαμαρτυρίας κατά του Προεδρικού Διατάγματος για τους τίτλους σπουδών των καλλιτεχνών. Διατυπώθηκαν ωστόσο παράπονα ότι οι καλλιτέχνες δεν δείχνουν πάντα μεταξύ τους την οφειλόμενη αλληλεγγύη.
Κοίτα, αναφορικά με το Support Art Workers, υπήρχε αφενός η ομάδα που το στήσαμε, αφετέρου όλοι οι άλλοι που το ανέβασαν ως σλόγκαν στο προφίλ τους στα σόσιαλ και που είναι πράγματι πιθανό να μην το έκαναν πάντα ανιδιοτελώς ή επειδή το πίστευαν πραγματικά, που μπορεί οι ίδιοι να είναι όντως κακοί εργοδότες ή συνάδελφοι. Αυτό όμως είναι κάτι που συμβαίνει παντού και πάντα, νομίζω ότι εύκολα κανείς μπορεί να ξεχωρίσει τους ανθρώπους που αφοσιώθηκαν σε αυτή την υπόθεση δουλεύοντας νυχθημερόν για να ετοιμάσουν κείμενα, προτάσεις, επιστολές κ.λπ. και να προτείνουν μέτρα, κοστολογημένα κιόλας, από κάποιους άλλους που απλώς ακολούθησαν τον συρμό. 

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο» Facebook Twitter
Η εξοικείωση με ένα έργο δεν είναι τόσο να θυμάσαι απέξω όλα τα λόγια, αλλά να ξέρεις τι συμβαίνει ανά πάσα στιγμή ώστε, ό,τι κι αν γίνει, κάπου να βρεις να πιαστείς και να προχωρήσεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Με το ζήτημα, αλήθεια, των πτυχίων τι γίνεται, πού βρισκόμαστε;
Έχουν γίνει αγωγές από όλες τις δραματικές σχολές και τα καλλιτεχνικά σωματεία της χώρας, από καλλιτέχνες επίσης και πλέον η υπόθεση βρίσκεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Το πρώτο δικαστήριο έγινε πρόσφατα και ήταν θετικό για μας, καθώς αναγνωρίστηκε η καλλιτεχνική εκπαίδευση ως τρίτη βαθμίδα, αυτό που ήταν πριν, βασικά. Θα ακολουθήσουν κι άλλα, που αν είναι εξίσου θετικά φαντάζει πολύ πιθανό όλο αυτό το άδικο νομοσχέδιο να πάει «κουβά». Γεγονός είναι ότι έχουμε φτιάξει ένα εκπαιδευτικό σύστημα με διαφορετική διαβάθμιση από όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, με αποτέλεσμα να υπάρχει πάντα ένα ζόρι αν θελήσει κάποιος καλλιτέχνης να συνεχίσει τις σπουδές του σε ένα ξένο πανεπιστήμιο. Στο εξωτερικό, εάν έχεις τελειώσει οποιαδήποτε δραματική σχολή στην Ελλάδα, συνεχίζεις κανονικά για το master, κάτι που εδώ δεν μπορείς να κάνεις, γιατί το bachelor προϋποθέτει τετραετή εκπαίδευση. Και αν η αρχή είναι στραβή, λογικό είναι να στραβώνουν όλα στη συνέχεια! Θα πρέπει βέβαια να ειπωθεί ότι όλες εκείνες οι κινητοποιήσεις αποκλιμακώθηκαν όταν έγινε το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη – ήταν αδύνατο να συνεχίσει κανείς να φωνάζει για το νομοσχέδιο και το Προεδρικό Διάταγμα στον απόηχο μιας τέτοιας τραγωδίας, για την οποία βέβαια υπάρχουν τεράστιες ευθύνες. Είχε επιπλέον υπάρξει από τον πρωθυπουργό μια υπόσχεση ότι μέσα στο 2025 θα δημιουργηθεί μια πανεπιστημιακού επιπέδου δραματική σχολή, οι συναντήσεις και οι διαβουλεύσεις που είχαν όμως ξεκινήσει επ’ αυτού σταμάτησαν λίγο πριν από τις εκλογές και δεν επαναλήφθηκαν έκτοτε.   

Είναι μεγάλο πρόβλημα η αίσθηση ιδιοκτησίας που αποκτούν κάποιοι άνθρωποι σε θέση εξουσίας, είτε αυτή αφορά το φύλο και τη φυσική δύναμη, είτε το κύρος και την κοινωνική θέση, απέναντι σε πιο μικρούς, πιο αδύναμους, πιο ευάλωτους, γυναίκες ή άντρες. Το είδαμε αυτό και στην περίπτωση του Λιγνάδη.

— Για να επιστρέψουμε στην παράσταση, τι σου αρέσει περισσότερο στο κείμενο του Μιρό και ποιον ρόλο από τους επτά θα προέκρινες;
Μου αρέσει καταρχάς ο τρόπος που χτίζει το έργο και η μόνιμη ψευδαίσθηση που σου δίνει ότι πρόκειται για αστυνομική υπόθεση με τον θεατή σε ρόλο ντετέκτιβ, ενώ πρόκειται για κάτι πολύ διαφορετικό: το διακύβευμα εδώ δεν είναι να βρεις τον δολοφόνο, αλλά το τι φταίει για την τόση βία γύρω μας, ποιο εύφορο χωράφι τής επιτρέπει να φυτρώνει και να θεριεύει. Πολύ ενδιαφέρον βρήκα επίσης το «ρόστερ» των χαρακτήρων καθώς και τον τρόπο που ο ένας δίνει τη σκυτάλη στον άλλο. Όχι, δεν θα ξεχώριζα κάποιον γιατί καθένας διαφέρει ως προς τη συνθήκη και τη φάση, περισσότερο όμως με δυσκόλεψε ο ηλικιωμένος, γιατί ο λόγος του ήταν τελείως παραληρηματικός. Αν δεν ήμουν απόλυτα συγκεντρωμένος δεν θα καταλάβαινα τι ακριβώς λέει και κάνει, ακόμα κι αν τον αποστήθιζα. Το αποτέλεσμα όμως φαίνεται εντελώς φυσικό γιατί έτσι μιλάμε συχνά στην καθημερινότητά μας, ανοίγουμε συνέχεια παρενθέσεις, αλλάζουμε θέματα, παλινδρομούμε κ.λπ. Υπάρχει έπειτα μια ατάκα που εξακολουθεί να με συνταράζει όποτε τη λέω, ότι «τα παιδιά στα χωριά ανήκουν τελικά σε όλους», φράση που μπορεί να έχει πολλές αναγνώσεις.

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο» Facebook Twitter
Το κακό για τις τέχνες γενικότερα στην Ελλάδα είναι η ανυπαρξία πολιτιστικής πολιτικής. Καθένας κάνει ό,τι μπορεί, με όσα μέσα δύναται και με όσους μπορεί να πείσει στο πλαίσιο μιας κατάστασης που συνορεύει μόνιμα με την ανέχεια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Εγώ ξεχώρισα και μια άλλη ατάκα, εκεί που λέει «δεν υπάρχει τίποτα πιο προκλητικό κι επαναστατικό από την ομορφιά». Είναι, νομίζω, μια μεγάλη αλήθεια με την έννοια ότι, αντίθετα με την αισθητική, που είναι σχετική, την ομορφιά καθαυτή δύσκολα την αμφισβητείς γιατί σε καθηλώνει, σε αφοπλίζει με την αλήθεια της.
Το έθεσες πολύ καλά και θα πρόσθετα ότι η ομορφιά όχι μόνο μας αφοπλίζει αλλά και μας τρομάζει, διότι μας υπενθυμίζει ότι υπάρχει κάτι σπουδαιότερο, μεγαλύτερο από το εγώ μας. Και δεν μας το υπενθυμίζει απλώς, μας αναγκάζει να το παραδεχτούμε, κάτι που δεν είναι εύκολο, γι’ αυτό και πέρα από το να μας αφήσει σύξυλους μπορεί επίσης να μας κάνει επιθετικούς, ζηλιάρηδες, κακεντρεχείς. Επιχειρούμε έτσι να την ακυρώσουμε, να την εκμηδενίσουμε, λέγοντας, π.χ., ότι ομορφιά και εξυπνάδα δεν συμβιβάζονται. Και αυτό, όμως, είναι αποτέλεσμα ακριβώς του φόβου ότι υπάρχει κάτι που μας υπερβαίνει.

Δεν εννοώ εδώ κάποια κατεστημένα πρότυπα, καθένας έχει την αίσθηση της ομορφιάς, έστω κι αν δεν το παραδέχεται. Είμαστε εντούτοις και σε μια εποχή στην οποία πολλοί άνθρωποι διεκδικώντας τη μοναδικότητά τους αποκτούν και μοναδικές, κατά τη γνώμη τους, αισθητικές. Έχουν παρέλθει οι εποχές που οι άνθρωποι εντάσσονταν πολύ ευκολότερα σε μεγάλα σύνολα. Γι’ αυτό και ο συγγραφέας λέει ότι οποιοσδήποτε ηθοποιός μπορεί να παίξει όλους τους ρόλους του έργου, ανάμεσά τους κι αυτόν του εφήβου που είναι ο πρώτος στη σειρά, ανεξάρτητα από φύλο, ηλικία, καταγωγή και σωματική διάπλαση. Ακριβώς διότι όποιος-α κι αν ήταν, δεν θα επρόκειτο για ένα πρότυπο ομορφιάς καθολικά αποδεκτό. Απαλλάσσει ταυτόχρονα τον θεατή από το να μπει στη διαδικασία να αναρωτηθεί αν το σώμα για το οποίο γίνεται λόγος είναι πράγματι ό,τι ομορφότερο υπάρχει!      

— Διέκρινα στην παράσταση αναφορές τόσο στον Τάτζιο από τον «Θάνατο στη Βενετία» του Βισκόντι όσο και στον Επισκέπτη από το «Θεώρημα» του Παζολίνι.   
Βεβαίως, άλλωστε το «Θεώρημα» το μνημονεύει και στην εισαγωγή του έργου ο Μιρό. Και μπορεί κανείς βέβαια να βρει σημεία επαφής με το ιδεώδες της απόλυτης, εξιδανικευμένης εφηβικής ομορφιάς που αντιπροσώπευε ο Τάτζιο.  

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο» Facebook Twitter
Η ομορφιά όχι μόνο μας αφοπλίζει αλλά και μας τρομάζει, διότι μας υπενθυμίζει ότι υπάρχει κάτι σπουδαιότερο, μεγαλύτερο από το εγώ μας. Και δεν μας το υπενθυμίζει απλώς, μας αναγκάζει να το παραδεχτούμε. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Υπάρχει όμως και η δολοφονία ενός νέου ανθρώπου, που παραπέμπει σε εγκλήματα όπως εκείνο το ’15 στα Γιάννενα με θύμα τον 20χρονο Βαγγέλη Γιακουμάκη. 
Ναι, και στην υπόθεση Γιακουμάκη αλλά και σε πιο πρόσφατες, όπως η δολοφονία της 28χρονης Κυριακής Γκίκα από τον πρώην σύντροφό της έξω από το ΑΤ Αγίων Αναργύρων. Ούτε η γυναίκα αυτή στοχοποιήθηκε επειδή έκανε κάτι κακό, ούτε επειδή το πάθος τάχα «τύφλωσε» τον δράστη – απλώς δεν της συγχώρεσε ότι ήθελε πλέον να κάνει τη δική της ζωή και η ζωή αυτή δεν τον περιλάμβανε. Είναι μεγάλο πρόβλημα η αίσθηση ιδιοκτησίας που αποκτούν κάποιοι άνθρωποι σε θέση εξουσίας, είτε αυτή αφορά το φύλο και τη φυσική δύναμη, είτε το κύρος και την κοινωνική θέση, απέναντι σε πιο μικρούς, πιο αδύναμους, πιο ευάλωτους, γυναίκες ή άντρες. Το είδαμε αυτό και στην περίπτωση του Λιγνάδη. Ακόμα κι αν κάποιος δεν θεωρεί ότι συμπεριφέρεται αυταρχικά και βίαια επειδή ο ίδιος έχει συνηθίσει να κινείται σε αυτό το πλαίσιο, το αποτέλεσμα για τον αποδέκτη αυτής της βίας δεν αλλάζει.

— Έχεις δηλώσει, θυμάμαι, ότι δεν θα επιθυμούσες κανένα θεσμικό αξίωμα. Αν όμως κάποιος σου πει «ωραία τα λέτε, κ. Ξάφη, αναλάβετε λοιπόν την τάδε θέση για να τα υλοποιήσετε»; 
Ισχύει εκείνο που είχα πει, ότι δηλαδή όχι, δεν θα με ενδιέφερε μια τέτοια πρόταση, για πολλούς και διάφορους λόγους. Έπειτα, να μου προτείνουν τι, να αναλάβω το Εθνικό Θέατρο, ας πούμε; Και άντε, πες ότι δέχομαι. Να σου πω τι συμβαίνει, ώστε να καταλάβεις γιατί δεν θα μπορούσα να κάνω πολλά: Το Εθνικό δεκαετίες τώρα βασίζεται στην έκτακτη επιχορήγηση κι αυτό συμβαίνει ώστε να μπορεί η εκάστοτε κυβέρνηση να ελέγχει όποιον βρεθεί στο πόστο αυτό. Το αν θα σε κάνει «θεό» ή θα σε απαξιώσει εξαρτάται από το αν και πότε θα σου δώσει την έκτακτη επιχορήγηση αυτή, που εφόσον δίνεται κάθε χρόνο θα έπρεπε να είναι σταθερή και μόνιμη. Αν δεν τη λάβεις, που σημαίνει ότι θα αδυνατείς να καλύψεις κενά και υποχρεώσεις, μπορεί να κατηγορηθείς για κακοδιαχείρηση, που άφησε, για παράδειγμα, μισό εκατομμύριο ευρώ «τρύπα», αντίθετα, ας πούμε, με τον προκάτοχό σου που μπορεί να παρουσιάζεται ως υπόδειγμα συγκριτικά, κι ας μην οφείλεται αυτό στην αξιοσύνη του αλλά στο ότι επιχορηγήθηκε εξαρχής γενναία.  

Πρέπει λοιπόν να δεχτείς να μπεις σε ένα μη υγιές σύστημα που, ακριβώς επειδή έχει μάθει να λειτουργεί έτσι, δεν σου αφήνει περιθώρια πέρα από εκείνα που το ίδιο επιτρέπει, κάτι που προσωπικά αρνούμαι και που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα από όσο γνωρίζω – οι άνθρωποι που αναλαμβάνουν τέτοιες θέσεις είναι εντελώς ανεξάρτητοι για όσο διαρκεί η θητεία τους. Το ίδιο ισχύει και για άλλους ελληνικούς θεατρικούς οργανισμούς, τα ΔΗΠΕΘΕ κ.λπ. Προτιμώ λοιπόν να κουράζομαι δεκαπλά για να κάνω και πράγματα που δεν κάνει, αν και θα όφειλε, το υπουργείο Πολιτισμού και να διατηρώ ταυτόχρονα το δικαίωμα να κρίνω ελεύθερα και την τωρινή υπουργό και τους προκατόχους της και τον όποιο διάδοχο. Η αντίληψη κάποιων υψηλά ιστάμενων που δεν έχουν καν σχέση με την τέχνη ότι οι ηθοποιοί είμαστε κάτι τυχάρπαστοι, αστοιχείωτοι καραγκιόζηδες, μου ανατινάζει το κεφάλι!   

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο» Facebook Twitter
Οι άνθρωποι με τους οποίους μπορείς να ταιριάξεις και να συνεργαστείς δημιουργικά είναι το κυριότερο, τα έργα και οι ρόλοι έρχονται και παρέρχονται. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Υπάρχει κάποιο θεατρικό έργο ή ρόλος στον οποίο δεν έχεις ακόμα δοκιμαστεί αλλά σε εξιτάρει; 
Όχι, δεν έχω τέτοια «απωθημένα». Αυτό που οραματίζομαι και προσπαθώ διαρκώς είναι να μπορώ να δουλεύω με ανθρώπους που πολύ θα ήθελα για συνεργάτες, αλλά δεν μου το επιτρέπει είτε η τρέχουσα οικονομική συνθήκη είτε/και η φάση στην οποία βρίσκονται, οικογενειακή ή άλλη. Οι άνθρωποι με τους οποίους μπορείς να ταιριάξεις και να συνεργαστείς δημιουργικά είναι το κυριότερο, τα έργα και οι ρόλοι έρχονται και παρέρχονται. Και οφείλω να τονίσω ότι η άριστη συνεργασία που είχα τόσο με τη Ζωή Ξανθοπούλου όσο και με τους υπόλοιπους συντελεστές, άτομα τα οποία γνώριζα ελάχιστα και δεν είχαμε ξαναδουλέψει μαζί, ήταν πολύ σημαντική. Αυτό αξίζει να ειπωθεί για τον επιπλέον λόγο ότι πολλές φορές ο θεατής δεν αντιλαμβάνεται πόσο σημαντική είναι η σκηνοθεσία, ειδικά σε έναν μονόλογο. Η Ζωή με καθοδήγησε σοφά και με «άνοιξε» ακόμα περισσότερο ως ηθοποιό, συμβάλλοντας έτσι ιδιαίτερα στην επιτυχία αυτής της παράστασης. 

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Μόσχος: «Τα κρατικά θέατρα θέλουν κι αυτά τον πρωταγωνιστή τους, μη γελιόμαστε»

Θέατρο / Γιάννης Μόσχος: «Θέλω να δείξω το καζάνι που κοχλάζει»

Η πρώτη Επίδαυρος του Γιάννη Μόσχου έρχεται με το Εθνικό Θέατρο και τις «Φοίνισσες», ένα έργο του Ευριπίδη που δεν βλέπουμε συχνά, και ο σκηνοθέτης μιλά για την παράσταση, για το θέατρο, αλλά και για το αν πραγματικά θέλουμε να αποφύγουμε την εμφύλια διχόνοια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λυδία Κονιόρδου: «Αν από το αρχαίο δράμα δεν έμαθα ότι κάθε πολίτης οφείλει να ασχολείται με τα κοινά, δεν έχω μάθει τίποτα»

Θέατρο / Λυδία Κονιόρδου: «Αν από το αρχαίο δράμα δεν έμαθα ότι κάθε πολίτης οφείλει να ασχολείται με τα κοινά, δεν έχω μάθει τίποτα»

Ένα τηλεφώνημα για μερικές δηλώσεις κατέληξε σε μια εκ βαθέων συνέντευξη περί θεάτρου, αρχαίου και σύγχρονου δράματος, τέχνης και πολιτικής με την κορυφαία σύγχρονη Ελληνίδα τραγωδό λίγο πριν από την πρεμιέρα των «Περσών» του Εθνικού Θεάτρου στην Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ψείρες Επίδαυρος

Θέατρο / «Ψείρες» στην Επίδαυρο: Πρέπει να χρησιμοποιούνται ή όχι;

Πρέπει οι ηθοποιοί που κατεβαίνουν στο Αρχαίο Θέατρο που φημίζεται για την ακουστική του να χρησιμοποιούν ενισχυτικά ήχου; Στο ερώτημα απαντούν οι: Λουίζα Αρκουμανέα, Αργύρης Ξάφης, Κώστας Μπώκος, Άρης Μπινιάρης, Λυδία Κονιόρδου και Χρήστος Πιτερός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: Ο θάνατος είναι μια αποθέωση 

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ