Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Το Artisanal 2024 Show, η επίδειξη που εμπνεύστηκε o Τζον Γκαλιάνο, μια off line βόλτα, έρχεται από το παρελθόν της πόλης και δείχνει το μέλλον μιας αντίληψης στην οποία όλα είναι επανεξέταση. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Ξεχάστε τις ολόφωτες πασαρέλες και τις σταρ στην πρώτη σειρά με τα στρας και τα δανεικά ρούχα. Ξεχάστε τις ηθοποιούς που γίνονται μοντέλα και δεν είναι ποτέ καλύτερες από τα μοντέλα. Ξεχάστε τα μουσεία, τις τέντες σε εντυπωσιακούς κήπους και παλάτια.

Η Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι μπορεί να γίνει κι αλλιώς. Γιατί το Παρίσι είναι και διαφορετικό. Είναι οι γέφυρες του Σηκουάνα στη χειμωνιάτικη υγρασία, ο καμβάς των ποιητών, η επικίνδυνη και αόρατη ζωή, όσα γίνονταν κάτω από τις γέφυρες εκατό χρόνια πριν, οι κοκκινομάλλες κοκότες του Λοτρέκ, τα αγόρια με τους σουγιάδες στα χέρια να τρέχουν στο θολό φως των φαναριών, οι φτωχοδιάβολοι του Ουγκό. Είναι τα σκοτεινά εγκλήματα, οι λαθραίες ζωές και η ατμόσφαιρα στην «κοιλιά» του, την καλοθρεμμένη, απαιτητική και μακάρια.

Ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου Martin Margiela, Τζον Γκαλιάνο, τα έφερε όλα στο φως μέσα στο σκοτάδι της πασαρέλας του, μια πασαρέλα σκόπιμα υποφωτισμένη, σχεδόν δυσδιάκριτη, στημένη σε φυσικό χώρο, κάτω από τη γέφυρα Alexandre III, λουσμένη στο φως της πρώτης πανσελήνου του έτους. Άδραξε μια στιγμή του παρελθόντος της πόλης και του χρόνου, και την πάγωσε, φέρνοντάς τη στο παρόν.

Ο Γκαλιάνο επέστρεψε και επινόησε για ακόμα μία φορά τη μόδα στην πιο υπερβατική και ποιητική της διάσταση με τον πιο υπερβολικό και προσωπικό τρόπο, τον πιο προκλητικό απέναντι στα στερεότυπα. Ο Μartin Μargiela δεν θα μπορούσε να έχει πιο ευφυή διάδοχο.

Το Artisanal 2024 Show, μια offline βόλτα που έρχεται από το παρελθόν της πόλης και δείχνει το μέλλον μέσα από μια διάθεση επανεξέτασης, την οποία ξεκίνησε ο ιδρυτής του οίκου και τη συνεχίζει το «κακό παιδί» της γαλλικής μόδας που είδε την καριέρα του να καίγεται σε μια νύχτα, όταν κανείς δεν έδειχνε να θυμάται ότι πέρασε από τους μεγαλύτερους οίκους.

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Στο φινάλε η Gwendoline Christie, με ένα δραματικό μετα-νυφικό, ρευστό, μια bigger than life σιλουέτα που ακροβατεί πάνω στα γοβάκια της σαν πορσελάνινη κούκλα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Φυσικά, όλοι θυμούνται σήμερα πως ο Ιταλός επιχειρηματίας Renzo Rosso, ιδρυτής της Diesel και ιδιοκτήτης των Maison Margiela, Marni, Viktor & Rolf και Jil Sander, που το 2014 του ανέθεσε την καλλιτεχνική διεύθυνση του οίκου Margiela, ήταν ο μόνος που πίστευε στην ικανότητα του σχεδιαστή να αναστατώνει και να καινοτομεί, κατανοώντας τον σύγχρονο καταναλωτή.

Αν και ο Γκαλιάνο ανανέωσε το συμβόλαιό του ως δημιουργικού διευθυντή του οίκου το 2019 και το brand διπλασίασε τα έσοδά του, με τη χθεσινή επίδειξη επανέκαμψε ουσιαστικά μετά το cancel που του είχε ρίξει ο κόσμος της μόδας – μόνο η Κέιτ Μος του ζήτησε να σχεδιάσει το νυφικό της.

Πλήρωσε ακριβά τις αντισημιτικές δηλώσεις του και επέστρεψε με την πιο ποιητική και σκοτεινή εκδοχή της πόλης που λατρεύει, ως δημιουργός που σφραγίζει το παρόν της μόδας. Δεν είναι τυχαίο ότι επέλεξε το «Hometown Glory» της Αντέλ για να ανοίξει την επίδειξη – ως Βρετανός και ως περιπλανώμενος, υμνεί την πόλη που τον ανέδειξε.

Γι' αυτό το Παρίσι που παρουσιάζει ο Γκαλιάνο έχει μιλήσει ο Εμίλ Ζολά στο «Le Ventre de Paris» πριν από περίπου ενάμιση αιώνα, μιλώντας για τις γυναίκες στην «κοιλιά» της πόλης με τα τσιτωμένα κορσάζ και τα πληθωρικά σώματα, φωτίζοντας τον κόσμο τους, τον γεμάτο παραφορά και εκρήξεις. Όπως ο Ζολά έχτισε έναν ποιητικό κόσμο μέσα από τη σύγκρουση του πληθωρικού με το λιτό, του καθωσπρέπει με το επαναστατικό, του ενταγμένου με το περιθωριακό, έτσι και ο Γκαλιάνο έφτιαξε ένα φιλμ νουάρ της εποχής μας στην υγρασία και το σκοτάδι της παρισινής νύχτας.

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Για το φινάλε κράτησε την Gwendoline Christie με ένα δραματικό μετα-νυφικό, ρευστό, μια bigger than life σιλουέτα που ακροβατεί πάνω στα γοβάκια της σαν πορσελάνινη κούκλα, μια αναφορά στην περίφημη βιομηχανία του Παρισιού με τις πολύτιμες και πανάκριβες κούκλες, αυτές με τα ξασμένα κόκκινα μαλλιά, τα γυαλιστερά, διαφανή σχεδόν, ροζ μάγουλα και τα μάτια γαλάζια σαν τον ουρανό.

Ο Γκαλιάνο έφερε αυτές τις κούκλες στην πασαρέλα· επιβλητικές και λίγο σαν θλιμμένες πριγκίπισσες, απομεινάρια μιας αστική βιτρίνας και τους έδωσε πνοή. Ο Γκαλιάνο βάζει στους άντρες κορσέδες, τονίζει μια αμφιλεγόμενη αρρενωπότητα, την τιμά και τη στολίζει, ενώ κάνει τις φούστες να μοιάζουν με κουκούλι, φτιάχνοντας έναν κόσμο θεατρικής και κινηματογραφικής αισθητικής που δεν αντιγράφεται, μόνο γεννιέται μέσα σε μια συγκεκριμένη δημιουργική συνθήκη.

Ο οίκος, στην ανακοίνωσή του, προϊδεάζει τον θεατή: «Το τελετουργικό του ντυσίματος είναι μια σύνθεση του εαυτού. Με το σώμα ως καμβά, χτίζουμε μια εξωτερική έκφραση του εσωτερικού κόσμου, μια μορφή συναισθήματος. Οι πρακτικές και τα γεγονότα είναι αυτά που διαμορφώνουν τον χαρακτήρα που αντικατοπτρίζει το ρούχο μας».

Μέσα στο σκοτάδι οι καλεσμένοι άκουσαν ως προδόρπιο τον Lucky Love, ένα δανδή που λατρεύει η σκηνή της μόδας, να τραγουδά μαζί με τις Gospels το «Now I don't need your love». Και δεν υπήρχε τίποτα πιο κατάλληλο από τον κατά κόσμον Luc Bruyère που εξερευνά την οδύσσεια των ρομαντικών συναισθημάτων, ενώ αμφισβητεί την έννοια του φύλου, ιδιαίτερα του ανδρισμού, για να σηματοδοτηθεί η συναισθηματική και ρομαντική προσέγγιση της συλλογής του Γκαλιάνο, της οποίας η ρευστότητα ξεπερνά έννοιες όπως η μόδα και επηρεάζει με κάθε τρόπο τη ζωή των ανθρώπων.

Ο Lucky Love χτίζει τη μουσική του πάνω στη χαμένη αγάπη και τις ραγισμένες καρδιές. Το ίδιο κάνει και ο Γκαλιάνο που ξεπερνά κάθε φορά τον εαυτό του, ανακατεύοντας την τράπουλα της Ιστορίας και των υλικών, όπως το 2022 με το «Cinema Inferno», όταν μετέτρεψε την πασαρέλα σε θέατρο και την επίδειξη σε θεατρική παράσταση που μεταδόθηκε ζωντανά μέσα από κάμερες.

Ο Τζον Γκαλιάνο επέστρεψε θριαμβευτής στην «κοιλιά» του Παρισιού Facebook Twitter
Ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου Martin Margiela, Τζον Γκαλιάνο, τα έφερε όλα στο φως μέσα στο σκοτάδι της πασαρέλας του. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Αυτή είναι μια αφήγηση γεμάτη πάθος, με ρούχα που ακολουθούν τον κλασικό κανόνα της ραπτικής, «χαλασμένα» και φτιαγμένα βάσει ενός δραματικού οράματος. Η Εβδομάδα Μόδας δεν θα μπορούσε να έχει πιο μεγαλειώδες φινάλε από την παρέλαση των προσώπων που έκαναν το Παρίσι την πόλη που είναι σήμερα: νεαροί διαρρήκτες «Αρσέν Λουπέν» και γυναίκες της νύχτας με μισοκρυμμένα πρόσωπα, σιλουέτες τύπου κλεψύδρα, καμπύλες που κλείνουν το μάτι στους κανόνες ομορφιάς, κορσέδες άλλοτε σφιχτούς και άλλοτε λυτούς πάνω από μακριά, «κοκαλωμένα» σαν βγαλμένα από παλιά μπαούλα τούλια, κάτω από υπερμεγέθη σακάκια από πολυτελή μπροκάρ και μάλλινα υφάσματα με σχέδια σχεδόν βασιλικά.

Ο Γκαλιάνο επέστρεψε και επινόησε για ακόμα μία φορά τη μόδα στην πιο υπερβατική και ποιητική της διάσταση με τον πιο υπερβολικό και προσωπικό τρόπο, τον πιο προκλητικό απέναντι στα στερεότυπα. Ο Μartin Μargiela δεν θα μπορούσε να έχει πιο ευφυή διάδοχο.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT