Μπορεί να υπάρξει come back της Χρυσής Αυγής;

Οι κληρονόμοι της Χρυσής Αυγής και η στάση της δημοκρατίας Facebook Twitter
Γίνεται προφανές ότι υπάρχουν όχι μόνο θεσμικές αδράνειες αλλά και διευκολύνσεις που στρώνουν το χαλί για ένα come back μιας Χρυσής Αυγής που επιχειρεί να παρουσιαστεί με έναν διαφορετικό μανδύα.
0

ΤΟ ΟΤΙ ΣΕ ΜΙΑ δημοκρατική πολιτεία χωρά όλη η γκάμα των πολιτικών αποχρώσεων, από τις αντισυστημικές έως τις συμβατικές και από τις τυπικές στην υπεράσπιση του ισχύοντος δημοκρατικού πλαισίου έως τις ριζοσπαστικές που ομνύουν στο όνομα της επαναστατικής υπέρβασης, είναι κάτι το αυτονόητο και αποδεκτό.

Ο πολιτικός χώρος είναι ευρύς και η πλαισίωσή του περιλαμβάνει από ακροαριστερούς έως ακροδεξιούς προσανατολισμούς, από αντι-ευρωπαϊκούς έως φιλο-ευρωπαϊκούς και από νατιβιστικούς έως κοσμοπολιτικούς πολιτικούς ορίζοντες. Όσο πολιτικά άβολη κι αν καθίσταται μια τέτοια πολιτική διάταξη, η ανοικτότητα και η συμπεριληπτικότητα περιλαμβάνονται στα βασικά χαρακτηριστικά της δημοκρατίας.

Πολιτικοί κληρονόμοι της Χρυσής Αυγής, παρά τον εγκλεισμό και τη δικαστική καταδίκη, προετοιμάζουν τη διάδοχη κατάσταση, έχοντας ήδη λανσάρει το μετά τη Χρυσή Αυγή κομματικό σχήμα. 

Μια περιεκτική δημοκρατία δίνει χώρο σε όλη την γκάμα των πολιτικο-ιδεολογικών οικοσυστημάτων και δείχνει ανοχή στα οριακά περιβάλλοντα που διεκδικούν πολιτική παρουσία. Το πρόβλημα ανακύπτει με τους εχθρούς της δημοκρατίας και τα οικοσυστήματα που χρησιμοποιούν πρακτικές οργανωμένης βίας εναντίον της ίδιας της δημοκρατίας. Στις «μαχόμενες» (militant) δημοκρατίες υπάρχουν θεσμικά εργαλεία και διαδικασίες για την αντιμετώπιση των εχθρών τους, παρότι αυτό δεν σημαίνει ότι ακόμη και μια τέτοιων χαρακτηριστικών δημοκρατία μπορεί να απαλλαγεί από τις δυνάμεις που επιχειρούν να την υπονομεύσουν.

Η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, επί παραδείγματι, οδηγήθηκε στην απαγόρευση του ναζιστικού Σοσιαλιστικού Κόμματος της Αυτοκρατορίας στη δεκαετία του 1950, όχι όμως στη συνέχεια και στην απαγόρευση του νεοναζιστικού NPD, παρότι κάποιες φορές έχουν κινητοποιηθεί οι σχετικές διαδικασίες για την απαγόρευσή του.

Στις φιλελεύθερες δημοκρατίες, η διαχείριση του εξτρεμιστικού δυναμικού γίνεται μια πιο περίπλοκη υπόθεση. Σύμφωνα με τον Cas Mudde (Open Democracy, 2014), το πρόβλημα εντοπίζεται στις εξτρεμιστικές οργανώσεις που είναι βίαιες εγγενώς, σε εκείνες δηλαδή για τις οποίες ο εξτρεμισμός δεν αποτελεί ένα συνοδευτικό ή περιστασιακό χαρακτηριστικό αλλά το κατεξοχήν γνώρισμα που δίνει υπόσταση στην παρουσία τους.

Η Χρυσή Αυγή είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα των κατά Mudde «εγγενώς βίαιων εξτρεμιστικών ομάδων». Η καταδίκη του αρχηγού και των στελεχών της ανέκοψε την ανοδική εκλογική της διαδρομή, δεν έβαλε όμως φρένο στις επιδιώξεις των κληρονόμων της να πάρουν εκ νέου θέση στην εκλογική αρένα με έναν νέο μανδύα.

Στην παρούσα συγκυρία υπάρχουν σκέψεις σε επίπεδο κυβέρνησης και κομμάτων για το εάν θα έπρεπε αυτό να αφεθεί να συμβεί ή εάν θα μπορούσε και, πολλώ μάλλον, αν η δημοκρατία θα όφειλε να μπλοκάρει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Τα διλήμματα ωστόσο είναι αρκετά και οι σκέψεις που ακολουθούν σκοπό έχουν να τροφοδοτήσουν έναν προβληματισμό και τις εναλλακτικές σε σχέση με το «τι να κάνουμε» ενώπιον μιας εξτρεμιστικής κινητοποίησης.

• Καταρχάς η ελληνική δημοκρατία υπήρξε από την αρχή επιτρεπτική απέναντι στο φαινόμενο Χρυσή Αυγή, σπεύδοντας να αναγνωρίσει ως κόμμα μία οργάνωση που ανακοίνωσε την ύπαρξή της στις αρχές αυτοπροσδιοριζόμενη ως «πολιτική κίνηση». Στην πραγματικότητα και άθελά τους οι θεσμοί έλυσαν ένα εσωτερικό πρόβλημα της Χρυσής Αυγής, η «ιδεολογική» τάση της οποίας δεν επιθυμούσε τον μετασχηματισμό του ναζιστικού γκρουπούσκουλου σε πολιτικό κόμμα, όπως ήθελε η πιο ανίσχυρη «πολιτική» της τάση.

• Για την ελληνική πολιτεία δεν σήμανε κανένας συναγερμός όταν το 1999 δύο ναζιστικά γκρουπούσκουλα, η Χρυσή Αυγή και η Πρώτη Γραμμή, κατέβηκαν συνεργαζόμενα στις ευρωεκλογές, παρά το ότι υψηλόβαθμο στέλεχος και ομάδα ακτιβιστών του πρώτου πρωταγωνίστησαν σε εγκληματική επίθεση, αποκαλύπτοντας τον οργανωμένο και σκληρά βίαιο χαρακτήρα της Χρυσής Αυγής.

• Προφανώς η ελληνική αστυνομία γνώριζε την έκταση του βίαιου ακτιβισμού της Χρυσής Αυγής όταν η ελληνική κοινωνία παρακολουθούσε σε ζωντανή μετάδοση τις βίαιες δράσεις της οργάνωσης. Για πρώτη φορά στη Μεταπολίτευση ρατσιστικά πογκρόμ στα οποία πρωτοστατούσαν στελέχη της Χρυσής Αυγής παρήγαγαν γεγονότα σκληρού ρατσιστικού μίσους.

Η βίαιη επίθεση εναντίον δύο γυναικών πολιτικών το 2012 ήταν μόνο ένας ενδιάμεσος σταθμός πριν τη δολοφονία Φύσσα, μαζί με αρκετές δεκάδες ακόμα επιθέσεις στις οποίες πρωτοστατούσαν γνωστά στελέχη της Χρυσής Αυγής. Αποτελεί κηλίδα της ελληνικής δημοκρατίας ότι συντηρήθηκαν σκιώδη κανάλια επικοινωνίας με πρωτοκλασάτα στελέχη της Χρυσής Αυγής και επιχειρήθηκε να εργαλειοποιηθεί η όποια επιρροή μπορεί αυτή να διέθετε σε ένα εθνικιστικό και παθιασμένο για πολιτική εκδίκηση ακροατήριο.

Πολιτικοί κληρονόμοι της Χρυσής Αυγής, παρά τον εγκλεισμό και τη δικαστική καταδίκη, προετοιμάζουν τη διάδοχη κατάσταση, έχοντας ήδη λανσάρει το μετά τη Χρυσή Αυγή κομματικό σχήμα. Είναι τουλάχιστον παράδοξο αλλά και επικίνδυνο ότι μέσα από τις φυλακές είναι δυνατόν να συντονίζονται μέχρι και κομματικά συνέδρια και να ανανεώνονται σε χρόνο dt τα περιεχόμενα καναλιών εγκλείστων στα σόσιαλ μίντια.

Είναι προφανές ότι υπάρχουν όχι μόνο θεσμικές αδράνειες αλλά και διευκολύνσεις που στρώνουν το χαλί για ένα come back μιας Χρυσής Αυγής που επιχειρεί να παρουσιαστεί με έναν διαφορετικό μανδύα. Η ελληνική πολιτεία δεν θα πρέπει να αδρανεί στον πολιτικό εμπαιγμό.

Το 1984, όταν και τότε επιχειρήθηκε κάτι αντίστοιχο με την ίδρυση της ΕΠΕΝ από τον έγκλειστο δικτάτορα Παπαδόπουλο, η ελληνική πολιτεία με νομοθετική της παρέμβαση απαγόρευσε τη χρήση χουντικών συμβόλων και ονομάτων προσώπων που είχαν καταδικαστεί λόγω της συμμετοχής τους στο χουντικό καθεστώς, ανακόπτοντας την επιρροή της ΕΠΕΝ και τα σχέδια των Απριλιανών να εισχωρήσουν πλαγίως στην κομματική αρένα.

Αυτός ο τρόπος διαχείρισης είναι χρήσιμος και, τηρουμένων των αναλογιών, επικαιροποιήσιμος στις ημέρες μας. Σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση των θεσμών και το φρένο που θα πρέπει να μπει άμεσα στις παρεχόμενες διευκολύνσεις σε καταδικασμένους για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, η επιρροή του εκκολαπτόμενου μορφώματος κληρονόμων της Χρυσής Αυγής θα παραμείνει χαμηλή, όπως εξάλλου τεκμαίρεται από τις δημοσκοπίσεις και τις σχετικές αναλύσεις.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία;

Θέματα / Πόσο ακροδεξιά τείνουμε ως κοινωνία;

Το Σημείο για τη μελέτη και την αντιμετώπιση της ακροδεξιάς παρουσιάζει την πρώτη του ετήσια μέτρηση τάσεων της ελληνικής κοινωνίας σε μια σειρά από θέματα που θεωρούνται «δείκτες ακροδεξιάς συγκρότησης» και τα αποτελέσματα φέρνουν σε... σκωτσέζικο ντους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ