Σούπα από ηλιοτρόπια

Σούπα από ηλιοτρόπια Facebook Twitter
Ο βανδαλισμός είναι βανδαλισμός. Αυτές είναι γραφικές και ξεπερασμένες τακτικές που εκνευρίζουν και αποξενώνουν τον κόσμο.
0

«ΤΙ ΕΧΕΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΞΙΑ, η τέχνη ή η ζωή;» Αυτό είναι το ερώτημα που έθεσε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος η μία από τις οικο-ακτιβίστριες της οργάνωσης Just Stop Oil (ή κάποιας ζωηρής φράξιας της) που έλουσαν με ντοματόσουπα την προστατευτική βιτρίνα –τη «μούρη» επί της ουσίας– ενός από τους πιο διάσημους και πιο αγαπητούς πίνακες όλων των εποχών. Τουτέστιν, τι νόημα έχει ακόμα και το πιο πολύτιμο έργο τέχνης όταν ο πλανήτης πεθαίνει; 

Αν δεν έχει η τέχνη νόημα, δεν έχει τίποτα νόημα. Αυτή η αγάπη για τα «άχρηστα» πράγματα είναι που δίνει νόημα στη ζωή. Η αντιπαράθεση της τέχνης με τη\ ζωή είναι μια πολύ κακή ιδέα και περνά ένα πολύ επικίνδυνο μήνυμα.

Μα δεν ήταν η τέχνη το αντικείμενο της διαμαρτυρίας, αλλά η εμπορευματοποίηση, η εκμετάλλευση και η φετιχοποίησή της.

Δεν θα την καθαρίσει κάποιος κακομοίρης, αλλά κάποιος ειδικός στη συντήρηση έργων τέχνης. Δεν έγινε καμιά καταστροφή. Εξάλλου, λίγος εφαρμοσμένος ντανταϊσμός και λίγο καταστασιακό πνεύμα ποτέ δεν έβλαψαν κανένα.

Ο βανδαλισμός είναι βανδαλισμός. Αυτές είναι γραφικές και ξεπερασμένες τακτικές που εκνευρίζουν και αποξενώνουν τον κόσμο. 

Σιγά τον βανδαλισμό. Επρόκειτο για μια καθαρά συμβολική πράξη που στόχο είχε να αφυπνίσει το κοινό και να καταγγείλει την απάθεια. Δεν είναι «ταλιμπάν» οι δύο ακτιβίστριες, όπως με εξωφρενική επιπολαιότητα τις αποκάλεσαν κάποιοι.     

Κι ο Βαν Γκογκ τι φταίει; Τι σχέση έχει ένας πίνακας τον οποίον μπορεί να απολαμβάνει ελεύθερα το κοινό και που ταυτίζεται στη συνείδηση των πολλών με το μεγαλείο της τέχνης, της φύσης και της ζωής της ίδιας, με το πετρέλαιο και με το κλίμα; 

Όπως και σε διάφορες άλλες ακτιβιστικές δράσεις που έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια, επιλέχθηκε ένα έργο κι ένας χώρος που εξασφαλίζουν τις επικεφαλίδες και τη δημοσιότητα, στοιχείο απαραίτητο για τη διάδοση του μηνύματος. 

Μπλέξανε και τον Γουόρχολ στο θολό τους κόνσεπτ, με την επιλογή της σούπας Heinz. Λες και θα την καθαρίζανε εκείνες μετά και όχι κάποιος κακομοίρης του κατώτατου μισθού.  

Δεν θα την καθαρίσει κάποιος κακομοίρης, αλλά κάποιος ειδικός στη συντήρηση έργων τέχνης. Δεν έγινε καμιά καταστροφή. Εξάλλου, λίγος εφαρμοσμένος ντανταϊσμός και λίγο καταστασιακό πνεύμα ποτέ δεν έβλαψαν κανένα. 

Έλα μωρέ με τα ζαβά, τα προνομιούχα, τα κακομαθημένα.  

Δεν είναι έτσι απαραίτητα, και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τους αναγνωριστεί ένα πραγματικό ρίσκο και μια γενναιότητα. 

Καμία γενναιότητα. Την εύκολη δημοσιότητα επιζητούσαν για τη σέκτα τους αλλά και για τις ίδιες προσωπικά, και το κατάφεραν. 

Μην ανησυχείς, σε λίγο καιρό κανείς δεν θα τις θυμάται.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ