Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter

Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein

0

Το 1973, ο Mitch Epstein μετακόμισε στη Νέα Υόρκη για να σπουδάσει στο Cooper Union με τον Garry Winogrand, έναν από τους πιο καταξιωμένους φωτογράφους της μεταπολεμικής εποχής. Τότε μόλις 20 ετών, η φωτογραφική μηχανή του Epstein έγινε το όχημα για την ανακάλυψη της πόλης, η οποία από την αλλαγή της δεκαετίας είχε γίνει μια εκτεταμένη μητρόπολη που στιγματίστηκε από την οικονομική κατάρρευση, την εγκληματικότητα και την αυξανόμενη ανισότητα.

Αν και ο Winogrand δίδασκε κατά κύριο λόγο τους μαθητές του να πειραματίζονται στο σκοτεινό θάλαμο με ασπρόμαυρη φωτογραφία, ο Epstein επέλεξε την έγχρωμη φωτογραφία χρησιμοποιώντας φιλμ Kodachrome και μια φορητή φωτογραφική μηχανή 35mm. «Ο κόσμος είναι έγχρωμος, οπότε γιατί να μην φωτογραφίσουμε με χρώμα;». Εμπνευσμένος από την προσέγγιση του δασκάλου του, ο Epstein βυθίστηκε άφοβα στους χαοτικούς δρόμους της Νέας Υόρκης. Αλλά όπως και ο Winogrand, απορρίπτει σταθερά τον χαρακτηρισμό "φωτογράφος του δρόμου". «Δεν θεωρώ τον εαυτό μου ντοκιμαντερίστα, αλλά δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αντλώ από αυτές τις παραδόσεις».

Συγκριτικά, η δεκαετία του 1970 διατηρούσε μια απελευθερωμένη ατμόσφαιρα μποέμικου, λιγότερο μολυσμένη από τις δυνάμεις της αγοράς, και ίσως γι' αυτό πολλοί από εμάς νοσταλγούν εκείνη τη δεκαετία.

Πράγματι, το Silver + Chrome, το οποίο καταγράφει αμερικανικές πόλεις - Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες και Νέα Ορλεάνη - αποτυπώνει κάτι περισσότερο από τις κοινωνικοπολιτικές ιδιομορφίες της αστικής ζωής στα μέσα της δεκαετίας του 1970. Ο Epstein αναδεικνύει διακριτικά αφηγήσεις πέρα από κάθε προσεκτικά κατασκευασμένο κάδρο: μια μοντέρνα νεαρή γυναίκα στέκεται σε έναν τηλεφωνικό θάλαμο, ένα πλήθος πεζών χειρονομεί προς τον ουρανό με κέφι. «Κατάλαβα από την αρχή ότι η φωτογραφία δεν είναι το ίδιο το πράγμα που φωτογραφίζεις. Μια φωτογραφία πρέπει πάντα να αναγνωρίζει τη δισδιάστασή της και δεν μπορεί να αναπαράγει τον τρισδιάστατο κόσμο».

Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Oak Bluffs, Martha’s Vineyard, Massachusetts III, 1983

Ομαδοποιημένες μεταξύ τους σε μεγάλο βαθμό μέσω του θέματος της ανάπαυσης και της αναψυχής, προκαλούν αντιθετικές και απίθανες στιγμές: μια γυναίκα απορροφημένη σε ένα χαρτόδετο βιβλίο στο πεζοδρόμιο έξω από ένα κομμωτήριο ή ένας άνδρας που παίρνει έναν υπνάκο σε ένα αυτοσχέδιο κρεβάτι σε έναν εγκαταλελειμμένο χώρο κάτω από το πρόσφατα κατασκευασμένο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου. 

«Οι πύργοι ήταν σαν τοτέμ», θυμάται ο Epstein. «Εκείνη την εποχή όλη αυτή η περιοχή στη δυτική πλευρά του κάτω Μανχάταν βρισκόταν σε διαδικασία ανάπτυξης - γνωστή ως Battery Park City που βρισκόταν κατά μήκος του ποταμού Hudson. Έβγαζα πολλές φωτογραφίες σε εκείνη την περιοχή. Αυτή η λήψη είχε να κάνει με τη διαισθητική σύλληψη της αντιπαράθεσης των πραγμάτων. Ήταν τόσο απίθανο αυτός ο άνδρας να κάνει σιέστα δίπλα στη σμαραγδένια Cadillac του, που σκέφτηκα ότι μπορεί να είναι μαφιόζος του Νιου Τζέρσεϊ». 

Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
West Side Highway, New York, 1977

Είτε είναι άστεγος είτε απλώς παίρνει έναν υπνάκο, η απόλυτη αντίθεση στην κλίμακα μεταξύ του μοναχικού, κοιμισμένου άνδρα και των απειλητικών ουρανοξυστών χρησιμεύει ως μεταφορά για την αυξανόμενη οικονομική ανισότητα στη Νέα Υόρκη εκείνη την εποχή, που συμπίπτει με την επιτάχυνση της Wall Street, τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές και την αστική ανανέωση που μεταμόρφωσαν ανεπανόρθωτα την ταυτότητα της πόλης μέχρι τη δεκαετία του 1980. 

Συγκριτικά, η δεκαετία του 1970 διατηρούσε μια απελευθερωμένη ατμόσφαιρα μποέμικου, λιγότερο μολυσμένη από τις δυνάμεις της αγοράς, και ίσως γι' αυτό πολλοί από εμάς νοσταλγούν εκείνη τη δεκαετία. «Η δεκαετία του 1970 ήταν μια λιγότερο εμπορευματοποιημένη εποχή. Σήμερα υπάρχει ένας κομφορμισμός μέσω της ραγδαίας κεφαλαιοποίησης της κοινωνίας, ο οποίος έχει αλλάξει τη σχέση μας με την τέχνη και τη φωτογραφία», υποστηρίζει ο Epstein. Για τον λόγο αυτό, αναγνωρίζει ότι δεν θα μπορούσε να δημιουργήσει το ίδιο είδος δουλειάς σήμερα - όλοι θα ήταν καχύποπτοι απέναντι στην κάμερα και στην πιθανότητα να καταλήξουν οι φωτογραφίες τους στο διαδίκτυο. Πράγματι, υπάρχει κάτι το εντελώς ανεμπόδιστο στα θέματά του στο Recreation, ειδικά στο ζευγάρι που χορεύει φορώντας ροζ πουκάμισα και φλοράλ φλόρες. «Υπήρχε μια φωτογραφική αθωότητα τότε. Οι άνθρωποι γοητεύονταν από τη φωτογραφική μηχανή. Δεν υπέθεταν αμέσως ότι επρόκειτο να τους βγάλεις φωτογραφία και να κάνεις κάτι αρνητικό με αυτήν».

Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
New Orleans, Louisiana, 1974
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Cocoa Beach, Florida, 1983
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Midtown, New York City, 1976
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Brighton Beach, Brooklyn, New York, 1975
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Mardi Gras, New Orleans, Louisiana III, 1975
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Fifth Avenue, New York City V, 1976
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Fifth Avenue, New York City VI, 1974
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Halloween Party, Los Angeles, California II, 1974.

Μπορείτε να βρείτε το βιβλίο εδώ

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ