«Θεοδώρα»: Η όπερα του Χέντελ σε σκηνοθεσία Κέιτι Μίτσελ για πρώτη φορά μετά το 1750 στη Βασιλική Όπερα

Θεοδώρα: Η όπερα του Χέντελ σε σκηνοθεσία Κέιτι Μίτσελ για πρώτη φορά μετά το 1750 στη Βασιλική Όπερα Facebook Twitter
To Κόβεντ Γκάρντεν όταν παρουσιάστηκε η «Θεοδώρα» το 1750.
0

H Βασιλική Όπερα συνεχίζει τους εορτασμούς παρουσιάζοντας τις όπερες και τα ορατόρια που έγραψε ο Χέντελ για το Κόβεντ Γκάρντεν με μια νέα παραγωγή του αριστουργήματός του «Θεοδώρα», στο οποίο η αγάπη υπερβαίνει την πολιτική τυραννία. Η Θεοδώρα διώκεται για τις θρησκευτικές της πεποιθήσεις, αλλά η αρετή της εμπνέει την αφοσίωση ενός από τους καταπιεστές της.

Η Αμερικανίδα μέτζο σοπράνο Τζόις Ντιντονάτο και οι ανερχόμενοι σταρ της όπερας Τζούλια Μπούλοκ και Γιάκομπ Γιόζεφ Ορλίνσκι ανεβαίνουν στη σκηνή για να υποδυθούν τους πρωταγωνιστές του έργου του μπαρόκ σε σκηνοθεσία της Κέιτι Μίτσελ. Η σκηνοθέτις βλέπει το έργο μέσα από το πρίσμα της σύγχρονης θρησκευτικής τρομοκρατίας και δίνει ένα σύγχρονο, φεμινιστικό πλαίσιο σε ένα έργο που δεν έχει ακουστεί στο Κόβεντ Γκάρντεν από τις 16 Μαρτίου 1750.

Το 1750, με ταλαιπωρημένη υγεία, ο Χέντελ παρουσίασε το προτελευταίο ορατόριό του, τη «Θεοδώρα», στο δύσπιστο κοινό του Λονδίνου στο θέατρο Κόβεντ Γκάρντεν. Ο κύκλος των μουσικών και των φίλων του το θαύμασε, αλλά η «Θεοδώρα» ήταν αποτυχία και παίχτηκε μόνο τρεις φορές.

Υπάρχουν τουλάχιστον δύο εξηγήσεις γι' αυτό. Πρώτον, το θέμα του διωγμού και του μαρτυρίου ενός χριστιανού αγίου απείχε πολύ από τις αφηγήσεις της Παλαιάς Διαθήκης που είχαν συνηθίσει οι Λονδρέζοι από τα δραματικά ορατόρια του Χέντελ, ενώ ένας σεισμός που συνέβη περίπου μια εβδομάδα πριν την πρεμιέρα είχε αναγκάσει ορισμένους από τους συνήθεις θαμώνες των παραστάσεων του Χέντελ να εγκαταλείψουν την πόλη. Είναι το λιγότερο εκτελεσμένο από όλα τα ορατόριά του και αναβίωσε μόνο μία φορά το 1755.

Η «Θεοδώρα» του Χέντελ είναι ένα δραματικό ορατόριο σε τρεις πράξεις, σε αγγλικό λιμπρέτο του Τόμας Μορέλ. Ο Χέντελ το έγραψε όταν ήταν εξήντα τεσσάρων ετών και αφορά τη χριστιανή μάρτυρα Θεοδώρα και τον προσηλυτισμένο χριστιανό Ρωμαίο εραστή της, τον Δίδυμο. Είναι το μοναδικό δραματικό ορατόριο του Χέντελ στα αγγλικά με χριστιανικό θέμα και διαφέρει από τα προηγούμενα γιατί είναι μια τραγωδία που καταλήγει στον θάνατο της ηρωίδας και του εραστή της.

Η «Θεοδώρα» του Χέντελ είναι ένα δραματικό ορατόριο σε τρεις πράξεις, σε αγγλικό λιμπρέτο του Τόμας Μορέλ. Ο Χέντελ το έγραψε όταν ήταν εξήντα τεσσάρων ετών και αφορά τη χριστιανή μάρτυρα Θεοδώρα και τον προσηλυτισμένο χριστιανό Ρωμαίο εραστή της, τον Δίδυμο. Είναι το μοναδικό δραματικό ορατόριο του Χέντελ στα αγγλικά με χριστιανικό θέμα και διαφέρει από τα προηγούμενα γιατί είναι μια τραγωδία που καταλήγει στον θάνατο της ηρωίδας και του εραστή της.

Handel
Ο Γκέοργκ Φρίντριχ Χέντελ από τον Balthasar Denner, 1726-1728. 

Η πηγή του Τόμας Μορέλ για το λιμπρέτο ήταν το «Μαρτύριο της Θεοδώρας και του Διδύμου» (1687) του Ρόμπερτ Μπόιλ, εξέχοντος επιστήμονα και θεολόγου, ενώ ο Μορέλ παραθέτει τον Χέντελ να λέει: «Οι Εβραίοι δεν θα έρθουν σε αυτό επειδή είναι μια χριστιανική ιστορία· και οι κυρίες δεν θα έρθουν επειδή είναι ενάρετη».

Σύμφωνα με την ιστορία, ο Ρωμαίος κυβερνήτης της Αντιόχειας εκδίδει διάταγμα ότι προς τιμήν των γενεθλίων του Διοκλητιανού όλοι οι πολίτες θα προσφέρουν θυσία στην Αφροδίτη, τη ρωμαϊκή θεά του έρωτα, και τη Φλώρα, μια θεά της γονιμότητας. Ο Δίδυμος, ένας στρατιώτης που προσηλυτίστηκε κρυφά στον χριστιανισμό, ζητά για οι πολίτες που η συνείδηση ​​τους τούς εμποδίζει να κάνουν θυσίες σε είδωλα να μην τιμωρηθούν και ο Σεπτίμιος υποπτεύεται ότι ο Δίδυμος είναι χριστιανός.

Θεοδώρα: Η όπερα του Χέντελ σε σκηνοθεσία Κέιτι Μίτσελ για πρώτη φορά μετά το 1750 στη Βασιλική Όπερα Facebook Twitter
Η Θεοδώρα και ο Δίδυμος, 1712.

Η Θεοδώρα, μια ευγενής χριστιανή, και η φίλη της Ειρήνη προσκυνούν με τους ομοπίστους τους ιδιωτικά αντί να συμμετέχουν στους εορτασμούς για τα γενέθλια του αυτοκράτορα, όταν ένας αγγελιοφόρος φέρνει νέα για το διάταγμα του κυβερνήτη. Ο Σεπτίμιος έρχεται να τους συλλάβει.

Η Θεοδώρα περιμένει να καταδικαστεί σε θάνατο αλλά πληροφορείται ότι αντ' αυτού καταδικάστηκε να υπηρετήσει ως πόρνη στον ναό της Αφροδίτης. Η Θεοδώρα θα προτιμούσε να πεθάνει.

Η Ειρήνη ενημερώνει τον Δίδυμο που πηγαίνει εκεί με την ελπίδα είτε να τη σώσει είτε να πεθάνει μαζί της. Ο Σεπτίμιος απειλεί τη Θεοδώρα ότι αν δεν συμμετάσχει στις γιορτές μέχρι το τέλος της ημέρας, θα στείλει τους φρουρούς του να τη βιάσουν.

Στον ναό της Αφροδίτης που λειτουργεί ως οίκος ανοχής, η Θεοδώρα τρομάζει, αλλά η διάθεσή της αλλάζει καθώς συλλογίζεται τη μετά θάνατον ζωή. Ο Δίδυμος ομολογεί στον φίλο του και ανώτερο αξιωματικό του Σεπτίμιο ότι είναι χριστιανός και κάνει έκκληση στην αίσθηση ευπρέπειας του άλλου. Ο Σεπτίμιος επιτρέπει στον Δίδυμο να επισκεφθεί τη Θεοδώρα.

Στην αρχή η Θεοδώρα κάνει έκκληση στον Δίδυμο να τη σκοτώσει και να δώσει τέλος στα βάσανά της, αλλά αντ' αυτού ο Δίδυμος την πείθει να κρύψει την ταυτότητά της και παίρνει τη θέση της. Οι χριστιανοί γιορτάζουν την ασφαλή επιστροφή της Θεοδώρας.

Θεοδώρα: Η όπερα του Χέντελ σε σκηνοθεσία Κέιτι Μίτσελ για πρώτη φορά μετά το 1750 στη Βασιλική Όπερα Facebook Twitter
H σοπράνο Τζούλια Μπούλοκ υποδύεται τη Θεοδώρα. | ROH

Ωστόσο, εκείνη, νιώθει ένοχη που έθεσε σε κίνδυνο τη ζωή του Διδύμου για να σώσει τη δική της. Η Θεοδώρα πηγαίνει να προσφέρει τον εαυτό της στη θέση του Διδύμου, παρά τις διαμαρτυρίες της πιστής της φίλης Ειρήνης. Και ο Δίδυμος και η Θεοδώρα υποστηρίζουν ότι πρέπει να πεθάνουν στη θέση του άλλου. Καταδικάζονται σε θάνατο και τραγουδούν ένα ντουέτο για την αθανασία τους.  

Οι άγιοι Θεοδώρα και Δίδυμος είναι χριστιανοί άγιοι των οποίων ο μύθος βασίζεται στον λόγο του Αγίου Αμβροσίου. Το ζευγάρι μαρτύρησε κατά τη βασιλεία των συγκυβερνητών Ρωμαίων Αυτοκρατόρων Διοκλητιανού και Μαξιμιανού.

Η Θεοδώρα ήταν μια νεαρή αρχόντισσα της Αλεξάνδρειας που είχε αρνηθεί να προσφέρει θυσία στους Ρωμαίους θεούς. Ο Δίδυμος και, σύμφωνα με τον Αμβρόσιο, η Θεοδώρα αποκεφαλίστηκαν. Το σώμα του Διδύμου κάηκε. Δεν περιλαμβάνονται στο ρωμαϊκό μαρτυρολόγιο, τον επίσημο κατάλογο των αγίων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Η ιστορία της Θεοδώρας και του Διδύμου είναι σχεδόν πανομοιότυπη με αυτή των αγίων Αντωνίας και Αλεξάνδρου που τιμά η ρωμαιοκαθολική εκκλησία.

Θεοδώρα: Η όπερα του Χέντελ σε σκηνοθεσία Κέιτι Μίτσελ για πρώτη φορά μετά το 1750 στη Βασιλική Όπερα Facebook Twitter
Η σκηνοθέτις της «Θεοδώρας» Κέιτι Μίτσελ | ROH
Θεοδώρα: Η όπερα του Χέντελ σε σκηνοθεσία Κέιτι Μίτσελ για πρώτη φορά μετά το 1750 στη Βασιλική Όπερα Facebook Twitter
Η διάσημη μέτζο σοπράνο Τζόις Ντιντονάτο που υποδύεται την Ειρήνη, τη φίλη της Θεοδώρας. | ROH
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ