Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα» Facebook Twitter
Φωτ.: Freddie F./LIFO

Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα»

0

Η Λουκία Αλαβάνου είναι μια καλλιτέχνις για την οποία οι πολλές συστάσεις είναι μάλλον περιττές. Η παρουσία της στην αθηναϊκή εικαστική ζωή ξεκινάει νωρίς και ενόσω εκείνη ζούσε ακόμη στο Λονδίνο, μετά την ολοκλήρωση των εκεί σπουδών της.

Όμως η κρίσιμη χρονιά –εκείνη κατά την οποία συγκράτησαν όλοι πια το όνομά της– ήταν το 2007, όταν της απονεμήθηκε το πέμπτο κατά σειρά βραβείο ΔΕΣΤΕ, για τη «βιντεοεγκατάστασή» της, όπως χαρακτηριζόταν τότε, με τίτλο «Chop chop». Και αυτό συνέβη όχι επειδή διακρίθηκε μεταξύ ικανότατων συναδέλφων της, αλλά λόγω του ότι όλοι όσοι είδαν τη δουλειά της παραδέχθηκαν ότι γνωρίζει πράγματι τι εστί βιντεο-τέχνη, σε μια εποχή κατά την οποία, μεταξύ Ελλήνων καλλιτεχνών, η γενική ανησυχία και η όρεξη για το εν λόγω μέσο βρισκόταν μεν σε ένα εντυπωσιακό απόγειο, αλλά χωρίς να οδηγείται σε αναλόγως σπουδαία αποτελέσματα.

Για τη Λουκία Αλαβάνου η τέχνη του βίντεο ήταν ο λόγος για τον οποίο τελειώνοντας το λύκειο έφυγε στην Αγγλία για σπουδές, καθώς οι εδώ σχολές καλών τεχνών οργάνωναν το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα γύρω από το σχέδιο, τη ζωγραφική και τη γλυπτική.  Ήδη από την πρώτη φορά που βρέθηκε στο εργαστήριο μοντάζ του πανεπιστημίου της αναγνώρισε ότι είχε ένα είδος ευχέρειας σ’ αυτό, που δεν το αντιμετώπιζε ως τεχνικό μέρος της παραγωγής ενός βίντεο, αλλά ως δημιουργικό πεδίο τεράστιων δυνατοτήτων.  

Με όλον αυτό τον ενθουσιασμό για το έργο της, η Λουκία Αλαβάνου βρέθηκε να εκπροσωπείται από αίθουσες τέχνης στο Βερολίνο και στη Ζυρίχη, παρότι η φύση της δουλειάς της δεν είναι η πιο «εύκολη» για τις εμπορικές γκαλερί.

Το «Chop chop», λοιπόν, για το οποίο βραβεύτηκε και που σήμερα θα το περιγράφαμε ως animation, είχε δημιουργηθεί με αποσπάσματα που είχε συλλέξει από διάφορες ταινίες και τα είχε συγκολλήσει. Έφερνε λοιπόν στην Αθήνα ένα επίπεδο ελέγχου και τελειοποίησης του αποτελέσματος, όταν εδώ βλέπαμε σπάνια κάτι τόσο «τιθασευμένο». Προφανώς αυτή η ποιότητα χαρακτηρίζει όλη τη δουλειά της, όπου τίποτα δεν δείχνει να συμβαίνει τυχαία. Όλα μοιάζουν να υπακούν σε ένα προμελετημένο πλάνο, το οποίο οδηγεί σε ένα αρραγές όλον. Με άλλα λόγια, είναι σε κάθε περίπτωση πασιφανές ότι η ίδια είναι τελειομανής, τόσο στη φάση του σχεδιασμού όσο και σε εκείνη της εκτέλεσης ενός πρότζεκτ. Ως εκ τούτου, δεν είναι υπερπαραγωγική. Και, όπως ομολογεί: «Πάντα προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, προκειμένου να είμαι σίγουρη ότι με έχει αγγίξει βαθιά το θέμα προτού το εκθέσω».

Λουκία Αλαβάνου Facebook Twitter
Λουκία Αλαβάνου, On the way to Colonus, 2021. Film still

Το βραβείο ΔΕΣΤΕ υπήρξε σπουδαία ώθηση για να γίνει «ορατή», όπως θα λέγαμε σήμερα. Και μεταξύ εκείνων που την εντόπισαν ήταν ο Ντάριαν Λίντερ, o πολύ γνωστός Βρετανός ψυχαναλυτής του φροϋδικού και λακανικού πεδίου, καθώς επίσης και συγγραφέας βιβλίων τέτοιου περιεχομένου. Ο Λίντερ γράφει επίσης για τις εικαστικές τέχνες με εξαιρετική αναλυτική οξυδέρκεια και διεισδυτικότητα στα θέματα που προσεγγίζει. Ασχολήθηκε με το έργο της Αλαβάνου, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι, παρά τις απίστευτης ζωντάνιας εικόνες και τα χαρούμενα χρώματα που αντικρίζει, ο θεατής βιώνει κάποια στιγμή μια ξαφνική «ανησυχητική ανατροπή» των συναισθημάτων που γεννιούνται μέσα του. Ο Λίντερ ερμηνεύει το φαινόμενο ως επενέργεια που προκαλούν τα λανθάνοντα υπόρρητα στις κινηματογραφικές σεκάνς που χρησιμοποιεί η καλλιτέχνις (και κυρίως εκείνες που προέρχονταν από παιδικές ταινίες). Κατά τα άλλα, οι απόψεις του Ντάριαν Λίντερ συμφωνούσαν με τη γενικότερη αίσθηση ότι η Λουκία Αλαβάνου προσέγγιζε με απαλότητα, λεπτότητα και ειλικρίνεια τα ιδιόρρυθμα και παράξενα στοιχεία του εκάστοτε πρότζεκτ της, ότι το έργο της περιείχε χιούμορ ικανό να γίνει δηκτικό, σαρκαστικό και διαβρωτικό και, τέλος, ότι οι κινηματογραφικές αναφορές της ήταν το προϊόν μιας πολύ ευφάνταστης συγκομιδής και μιας ανάλογα ευφυούς διαχείρισης ώστε να υφαίνονται παράλληλες, ίσως και αντιφατικές αφηγήσεις, με σουρεαλιστικά στοιχεία και ονειρώδη ροή.

711
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Με όλον αυτό τον ενθουσιασμό για το έργο της, η Λουκία Αλαβάνου βρέθηκε να εκπροσωπείται από αίθουσες τέχνης στο Βερολίνο και στη Ζυρίχη, παρότι η φύση της δουλειάς της δεν είναι η πιο «εύκολη» για τις εμπορικές γκαλερί. Επιπλέον, ξένα μουσεία αποκτούν έργα της πιο συχνά απ’ όσο οι ελληνικοί θεσμικοί φορείς για τη σύγχρονη τέχνη. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη δουλειά της δείχνουν επίσης οι συλλέκτες (Έλληνες και ξένοι – π.χ. συλλογή Δάκη Ιωάννου, Χάρη Δαυίδ, Κέντρου για την Τέχνη και τα Μedia της Καρλσρούης ΖΚΜ, Ιδρύματος Ωνάση, Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος κ.ά.).

Η ίδια επί σειρά ετών αναζητά προγράμματα residency (βλ. καλλιτεχνική διαμονή) εκτός Ελλάδος που συνεισφέρουν επίσης στην αναγνώριση του έργου της μέσω συμμετοχών της σε σημαντικές διεθνείς ομαδικές εκθέσεις. Μια πολύ κολακευτική στιγμή που εκείνη ξεχωρίζει ήταν όταν ο Βιμ Βέντερς της έπλεξε το εγκώμιο για ένα έργο της που παρουσίαζε σε έκθεση στο Βερολίνο και για το οποίο εκείνη είχε χρησιμοποιήσει υλικό από ταινίες του. Ο Βέντερς είχε τόσο πολύ ενθουσιαστεί που μετέφερε αυτό το συναίσθημά του σε φίλους του συλλέκτες, οι οποίοι κατέληξαν τελικά να αγοράσουν το έργο.

Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα» Facebook Twitter
Η Λουκία Αλαβάνου φωτογραφίζεται για τη LifO στο στούντιό της στην Κυψέλη. Φωτ.: Freddie F./LIFO

Γενικότερα, και καθώς περνούσαν τα χρόνια, επιβεβαιωνόταν όλο και περισσότερο ότι η δουλειά της είναι πάντα άψογη, ότι εστιάζει πάντα στις λεπτομέρειες, ότι δεν διστάζει να φέρει κοντά υλικά που εκ πρώτης όψεως δείχνουν «αντιφατικά», αλλά τελικά συνεργούν αρμονικά γοητεύοντας τον θεατή, που, πολύ συχνά, όταν βλέπει ταινίες της νιώθει ότι αποδρά από τον νόμο της βαρύτητας με τον τρόπο που θα συνέβαινε αν βρισκόταν βυθισμένος σε ένα υγρό ή σε μια ονειρώδη κατάσταση. Πρόκειται για μια αίσθηση πολύ ταιριαστή στα περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας με τα οποία ασχολείται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, και από το 2018 έχει ιδρύσει την πρώτη εταιρεία παραγωγής τέτοιων ταινιών στην Ελλάδα, με την επωνυμία Virtual Raw Synergy / VRS.

Το Ίδρυμα Ωνάση, του οποίου η Αλαβάνου υπήρξε υπότροφος κατά τον τελευταίο χρόνο σπουδών της στη έχει σπουδάσει στο Royal College of Art στο Λονδίνο, είναι σταθερός συμπαραστάτης της στην παραγωγή των ταινιών της και, φυσικά, στην παραγωγή της νέας δημιουργίας της Στον δρόμο για τον Κολωνό, που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας (και για την οποία συνεισφέρει όπως είναι αυτονόητο και το ΥΠΠΟΑ). Πρόκειται για μια αφηγηματική ταινία εικονικής πραγματικότητας την οποία η Λουκία Αλαβάνου περιγράφει με τον όρο «docufictional», επειδή συνενώνει τα είδη της μυθοπλασίας και του ντοκιμαντέρ. Για να την υλοποιήσει, η ίδια πέρασε πολύ καιρό στον καταυλισμό Νέα Ζωή των Τσιγγάνων στον Ασπρόπυργο, καταγράφοντας το αντικείμενό της, όπως θα γινόταν σε μια ταινία τεκμηρίωσης.

Φέτος, με αφορμή τη συμμετοχή της στην Μπιενάλε της Βενετίας, η Λουκία Αλαβάνου προσκλήθηκε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κι έτσι το κοινό του σινεμά πια είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει έξι δικά της φιλμ μικρής διάρκειας καθώς και ένα «ορεκτικό» δείγμα από τον Δρόμο για τον Κολωνό. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Χαρούλα Αλεξίου

«Δεν θέλω τίποτε άλλο από το να υπάρχω απλώς»

Ελένη Καραΐνδρου

«Σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο φρόντιζα να επιβάλλομαι με τη δουλειά μου»

Νίκος Σταμπολίδης

«Χωρίς την επιστημονική λεπτομέρεια δεν μπορείς να πας πουθενά»

Ευριπίδης Λασκαρίδης

«Η ρευστότητα του φύλου των χαρακτήρων μου συμβαίνει χωρίς να τη σκέφτομαι»

Γιάννης Νιάρρος

«Αναγνωρίζω τον ανταγωνισμό του ανδρικού φύλου, του άντρα κόκορα»

Σοφία Κόκκαλη

«Μου αρέσει η ισορροπία μεταξύ σινεμά και θεάτρου, δεν θα ήθελα να αλλάξει ποτέ»

Μιχαήλ Μαρμαρινός

«Δεν με ενδιαφέρει το θέατρο ακριβώς, με συναρπάζει η θεατρικότητα των πραγμάτων»

Μαρίνα Σάττι

«Με αυτή την εποχή, που η πληροφορία ταξιδεύει τόσο γρήγορα, δεν πολυταυτίζομαι»

Λουκία Αλαβάνου

«Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα»

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ