Βάκιλοι, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: H Ανίκα Γι στην Tate Modern

Βάκιλοι, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: H Ανίκα Γι στην Tate Modern Facebook Twitter
Η Ανίκα Γι | courtesy Hyundai Commission
0

Το 2017 οι ΝΥΤ έγραφαν για μια καλλιτέχνιδα που είχε εφεύρει ένα νέο είδος εννοιολογικής τέχνης. Το όνομά της είναι Ανίκα Γι, κατάγεται από τη Σεούλ και κάθε φορά αφήνει κυριολεκτικά άφωνο το κοινό με τη χρήση ανορθόδοξων υλικών που θα μπορούσαν να αποτελούν ένα πιάτο σε εστιατόριο μοριακής γαστρονομίας, π.χ. κάποτε παρουσίασε λουλούδια τηγανισμένα σε τεμπούρα.

Το 2011 παρουσίασε ένα έργο που, μεταξύ άλλων, αποτελούνταν από ληγμένο γάλα σε σκόνη, αντικαταθλιπτικά, ουσία φοινικόδεντρου και ψείρες θάλασσας, ενώ το 2015 ζήτησε από εκατό φίλες και συναδέλφους να καθαρίσουν το σώμα τους για να συλλέξει δείγματα βακτηρίων. Στη συνέχεια, μια βιολόγος από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης συνδύασε τα δείγματα, δημιουργώντας ουσιαστικά «ένα είδος φανταστικών υπερ-βακτηρίων» όπως το είπε η Γι, το οποίο χρησιμοποίησε ως χρώμα.

Είναι τέχνη αυτό; Προφανώς είναι, και μάλιστα αναγνωρισμένη. Η Ανίκα Γι κέρδισε το Hugo Boss 2016, ένα βραβείο που προηγουμένως είχαν πάρει καλλιτέχνες όπως η Tacita Dean και ο Paul Chan, έκανε έκθεση στο Γκουγκενχάιμ και πήρε μέρος στην Μπιενάλε του Whitney.

Η πενηντάχρονη σήμερα Γι, αφού δούλεψε για χρόνια στη μόδα, μετά τα τριάντα της αποφάσισενα να κάνει κάτι που απλώς φάνταζε τρελό, να πειραματιστεί και να βρει τον χώρο της στον κόσμο της τέχνης, χρησιμοποιώντας εργαλεία που άλλοι καλλιτέχνες της γενιάς της αγνοούσαν σε μεγάλο βαθμό, ιδιαίτερα την επιστήμη και το άρωμα. Η Γι, μη έχοντας φοιτήσει σε σχολή τέχνης, δηλώνει ευγνώμων που δεν «υπερφορτώθηκε με ιστορικές παραμέτρους της τέχνης», περιγράφει τις πρώτες της προσπάθειες ως παραγωγικά αφελείς και δεν τηρεί «ό,τι επιτρέπεται και ό,τι απαγορεύεται».

Η ίδια υποστηρίζει ότι η δουλειά της είναι φορτισμένη τόσο συναισθηματικά όσο και πολιτικά και ότι, χρησιμοποιώντας την έννοια της όσφρησης και τις οσμές, κρίνει τον θεσμικό σεξισμό, την πολιτιστική εμμονή μας με την καθαριότητα και τις αποδεκτές δομές εξουσίας του ίδιου του κόσμου της τέχνης.

Σχεδόν καθημερινά πηγαίνει σε εργαστήρια και συνεργάζεται με ερευνητές. Όταν φεύγει από το εργαστήριο, λέει ότι ποτέ δεν ξέρει τα αποτελέσματα της δουλειάς της ημέρας, το έργο της μεταλλάσσεται διαρκώς.

«Δουλεύουμε με παρόμοιο τρόπο» λέει, συγκρίνοντας τους καλλιτέχνες με τους επιστήμονες. «Απλώς έχουμε αντίστροφα χρονοδιαγράμματα. Οι επιστήμονες κάνουν μια υπόθεση και περνούν τα επόμενα είκοσι ή τριάντα χρόνια της καριέρας τους προσπαθώντας να την αποδείξουν, ενώ οι καλλιτέχνες, μέχρι το τέλος της καριέρας τους, δεν θα καταλάβουν ποτέ πραγματικά ποια ήταν η αρχική τους υπόθεση».

Το 2015 παρουσίασε στην Kunsthalle της Βασιλείας το «άρωμα της λήθης», που δημιούργησε σε συνεργασία με έναν Γάλλο αρωματοποιό. Ο σχεδιασμός του ξεκίνησε με την προοπτική ενός εμβρύου σε αμνιακό σάκο κατά νου. Ο συνοδευτικός κατάλογος δημιουργήθηκε σε χαρτί από λιβάνι, εμποτισμένο με το άρωμα. Οι επισκέπτες ενθαρρύνθηκαν να αγοράσουν το βιβλίο και να το κάψουν μετά την ανάγνωση.

Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
«Grabbing at Newer Vegetables», 2015, έργο με χρώμα από τον ιδρώτα 100 γυναικών | Courtesy of the artist, 47 Canal, New York, and the Kitchen, New York.

Η ίδια υποστηρίζει ότι η δουλειά της είναι φορτισμένη τόσο συναισθηματικά όσο και πολιτικά και ότι, χρησιμοποιώντας την έννοια της όσφρησης και τις οσμές, κρίνει τον θεσμικό σεξισμό, την πολιτιστική εμμονή μας με την καθαριότητα και τις αποδεκτές δομές εξουσίας του ίδιου του κόσμου της τέχνης.

Παρόλο που η περιγραφή των έργων της δυσκολεύει αφάνταστα τους πάντες, προκαλούν έντονα την επιθυμία στους επισκέπτες να τα αγγίξουν και να τα μυρίσουν. Είναι μια τέχνη που για να την καταλάβεις πρέπει να τη βιώσεις. Κατά τη γνώμη της, η δουλειά της, που περιλαμβάνει την όσφρηση, είναι ένα είδος φεμινιστικής παρέμβασης σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο που έχει δώσει προνομιακή θέση στο βλέμμα.

«Η μυρωδιά έχει πολύ πιο στενή σχέση με τις γυναίκες και νομίζω ότι είναι λάθος να την υποβιβάζουμε με αυτόν τον τρόπο», λέει. Η σχέση της με τα αρώματα, και μάλιστα τα επώνυμα, ξεκίνησε μέσα στο ίδιο της το σπίτι. Η μητέρα της, η οποία είχε μεγάλη αγάπη για τα επώνυμα αρώματα, εργαζόταν σε μια βιοϊατρική εταιρεία και οι συζητήσεις με αυτήν και τις τρεις αδελφές της γι' αυτά ήταν αληθινά «άγριες».

Η Ανίκα Γι ξέρει ότι το έργο της είναι αντιεμπορικό και εφήμερο. Η ανταπόκριση, δε, σε αυτό, ένα κράμα απορίας και δέους. Ωστόσο η άνοδός της στον χώρο της τέχνης υπήρξε γρήγορη και, από πολλές απόψεις, μοναδική.

Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Εργαστηριακό πιάτο (τρυβλίο Πέτρι) που περιέχει καλλιέργειες βακτηρίων από ένα έργο σε εξέλιξη της Aνίκα Γι, 2015. Φωτο: Joerg Lohse.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Εργαστηριακό πιάτο (τρυβλίο Πέτρι) που περιέχει καλλιέργειες βακτηρίων από ένα έργο σε εξέλιξη της Aνίκα Γι, 2015. Φωτο: Joerg Lohse.

Η πειραματική της προσέγγιση βασίζεται στη βιολογία, τη βιοχημεία, την ανθρωπολογία και τη φιλοσοφία. Το έργο της δείχνει ένα παρόν σε σχέση με το κοινό μέλλον μας. Αυτό περιλαμβάνει την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης, την κλιματική αλλαγή και τη μετανάστευση. Τα έργα της διερευνούν τον τρόπο που μαθαίνουμε και διαπραγματευόμαστε το περιβάλλον μας, ενώ χρησιμοποιεί τις αισθήσεις ως όχημα για να εκθέσει τα αποτελέσματα της συγχώνευση τεχνολογίας και βιολογίας.

Η Tate Modern έχει παρουσιάσει στο Turbine Hall, από τότε που άνοιξε, το 2000, μερικά αξέχαστα, πολυσυζητημένα και σημαντικά έργα σύγχρονης τέχνης, τα οποία είδαν εκατομμύρια επισκέπτες. Η επόμενη ανάθεση που έχει κάνει στην Ανίκα Γι θα παρουσιαστεί εκεί από τις 12 Οκτωβρίου 2021 έως τις 16 Ιανουαρίου 2022.

Σύμφωνα με την περιγραφή του μουσείου, πρόκειται για μια επίκαιρη τέχνη που προκαλεί ανησυχία και εξετάζει τη βιοπολιτική και τη σχέση μεταξύ ζωντανών και μη ζωντανών όντων μέσω των μικροβιολογικών διεργασιών και της παθογόνου εξάπλωσης και μετάδοσής τους. Είναι μια τέχνη περίεργη, ίσως πρωτοποριακή, αλλά σε κάθε περίπτωση ενδιαφέρουσα. Άλλωστε, κανένας δεν γνωρίζει ακόμα πώς θα μυρίζει η αίθουσα όταν φτάσει εκεί.

Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Αρώματα της Ανίκα Γι με τίτλο «Biography». Courtesy of the artist.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Η εγκατάσταση «Biologizing the machine», 2019 | Courtesy Hyundai Commission
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Force Majeure», 2017. Φωτο: Joerg Lohse
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Life serves up the occasional pink unicorn», 2013. Courtesy of the Cleveland Museum of Art.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Flavor Potentiator», 2019. Courtesy of the artist.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Living and dying in the bacteriacene», 2019. Courtesy of the artist and Gladstone Gallery, New York / Brussels.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Washing away of wrongs», 2014. Courtesy of the artist.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
«Maybe she’s born with it», 2015, λουλούδια τηγανισμένα σε τεμπούρα | Courtesy of the artist, 47 Canal, New York, and Kunsthalle Basel, Basel.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
«Odor in the Court», 2015, μια εγκατάσταση με τη μονογραφία της από χαρτί λιβανιού να καίγεται | Courtesy of the artist, 47 Canal, New York, and Kunsthalle Basel, Basel.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
«Le Pain Symbiotique» | Courtesy of the artist, 47 Canal, New York, and Fridericianum, Kassel.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Force Majeure», 2017 (λεπτομέρεια). Courtesy of the artist and 47 Canal, New York. Photo by David Heald. © Solomon R. Guggenheim Foundation. Courtesy of the Solomon R. Guggenheim Museum.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, «We have never been individual», Exhibition view Gladstone Gallery-Brussels, 2019, Courtesy the artist and Gladstone Gallery
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, -30,000 yr Ρleistocene Ρark, 2018. Φωτο: Joerg Lohse
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, «Escape from the Shade IV», 2016. Image courtesy of The Fridericianum
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, «Shameplex», 2015. Courtesy of Kunsthalle Basel
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, «We have never been individual», Exhibition view Gladstone Gallery-Brussels, 2019, Courtesy the artist and Gladstone Gallery
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ