Μια εγκατάσταση - μήνυμα για τους κλειστούς πολιτιστικούς χώρους στην Ιταλία

Μια εγκατάσταση- μήνυμα για τους κλειστούς πολιτιστικούς χώρους στην Ιταλία Facebook Twitter
JR, La Ferita, 2021, Firenze, Palazzo Strozzi. Photo by JR
0

Στην Ιταλία με πολλούς πολιτιστικούς χώρους και μουσεία να εξακολουθούν να είναι κλειστά η συζήτηση για το άνοιγμά τους είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Στη Ρώμη, το Μιλάνο και τη Βενετία οι χώροι είναι ξανά σε lockdown μέχρι τις 6 Απριλίου, η Φλωρεντία όμως εξακολουθεί να βρίσκεται σε καθεστώς πιο αυστηρών περιορισμών, με αβέβαιο το άνοιγμα κάθε δραστηριότητας στην πόλη.

Στη Φλωρεντία το διάσημο Παλάτσο Στρότσι, κατοικία της ισχυρής οικογένειας του Φίλιπο Στρότσι, πολιτικού αντίπαλου των Μεδίκων που η κτίση του διήρκεσε 49 χρόνια, ολοκληρώθηκε μετά το θάνατό του, κατασχέθηκε από τους Μεδίκους και επεστράφη στην οικογένεια μετά από τριάντα χρόνια, είναι διάσημο πολιτιστικό κέντρο που έχει φιλοξενήσει μεγάλες εκθέσεις σύγχρονης τέχνης. Σήμερα η πόλη του Δάντη, του Μποτιτσέλι, του Μακιαβέλι είναι "ερμητικά κλειστή".

Παράδειγμα αστικής αρχιτεκτονικής εμπνευσμένο από το Παλάτσο Μέντιτσι, αλλά με πιο αρμονικές αναλογίες, επιστράτευσε την τέχνη του μετρ της οφθαλμαπάτης και των μνημειακών κολάζ, του Γάλλου καλλιτέχνη JR, για να δημιουργήσει ένα «Τραύμα» όπως αποκαλεί το έργο του, ένα άνοιγμα στον τοίχο του παλάτσο και να εμφανίσει μια φαντασιακή εικόνα του εσωτερικού του θέλοντας έτσι να μιλήσει για την πληγή των κλειστών χώρων που η πανδημία εδώ και ένα χρόνο τα έχει κάνει μη προσβάσιμα στο κοινό.

Μια εγκατάσταση- μήνυμα για τους κλειστούς πολιτιστικούς χώρους στην Ιταλία Facebook Twitter
JR, La Ferita, 2021, Firenze, Palazzo Strozzi. Photo by JR

Το ασπρόμαυρο κολάζ του JR, η «πληγή» γίνεται το συμβολικό σημείο αναφοράς για χιλιάδες πολιτιστικά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους και πολλά αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να μην ξανανοίξουν ποτέ, να κάνουν χρόνια να επανέλθουν σε έναν κανονικό ρυθμό και να καθυστερήσουν πολύ να εφαρμόσουν ένα εκθεσιακό πρόγραμμα που απαιτεί χρήματα, για ασφάλειες, δανεισμούς και πληρωμή προσωπικού.  

Ο JR χρησιμοποιεί μια προσφιλή του τεχνική και αφήνει την ηδονοβλεπτική ματιά του κοινού να σταματήσει και να «δει» σαν παγωμένους στο χρόνο τους θησαυρούς των φανταστικών εκθέσεων του παλάτσο. Η υπερβατική του προσέγγιση με το κολάζ, καλύπτει την πρόσοψη έχοντας ξεφλουδίσει τα άκρα της και έχει ύψος 28 μέτρα και πλάτος 33 και ο θεατής σκύβει ασυναίσθητα όπως συμβαίνει πάντα στα έργα του JR για να δει τα αριστουργήματα που κρέμονται πολύ ψηλά στους τοίχους, την Αλληγορία της Άνοιξης και τη Γέννηση της Αφροδίτης του Μποτιτσέλι  που εκτίθενται σήμερα στην κλειστή Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία και την Απαγωγή των Σαβίνων του γλύπτη Τζιαμπολόνια που βρίσκεται στην πιάτσα ντελα Σινιορία της πόλης.  

Το Παλάτσο φιλοδοξεί να ανοίξει το Μάιο με μια μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στην Αμερικανική τέχνη από το 1961 μέχρι το 2001 και μια επόμενη τον Οκτώβριο αφιερωμένη στα έργα του Τζεφ Κουνς.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Ο Γιώργος Χατζιδάκις αναφέρει ότι το αίτημα για την περιοδεία είχε απορριφθεί «ρητά», καθώς «δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και στο καλλιτεχνικό ήθος» του Μάνου Χατζιδάκι
LIFO NEWSROOM
Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Πολιτισμός / Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Στο πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό, ο Πάπας Λέων επισκέπτεται την Τουρκία για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις για τα 1.700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας, σε μια επίσκεψη που αναζωπυρώνει τις ελπίδες για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
LIFO NEWSROOM
Η Ιστορία την αδίκησε: Το μυστήριο 400 χρόνων γύρω από τη γυναίκα και τον γιο του Σαίξπηρ

Πολιτισμός / Η Ιστορία την αδίκησε: Το μυστήριο 400 χρόνων γύρω από τη γυναίκα και τον γιο του Σαίξπηρ

Η ταινία «Hamnet» ρίχνει φως στην οικογενειακή ζωή του Σαίξπηρ και της Άγκνες και στην τραγική απώλεια του γιου τους, βάζοντας τη φαντασία να καλύψει τα ιστορικά κενά για να αναδείξει το πένθος, την αγάπη και τη δύναμη ενός υποτιμημένου και σε πολλούς άγνωστου χαρακτήρα
LIFO NEWSROOM