10 ταινίες για τις οποίες το γαλλικό σινεμά του 21ου αιώνα αισθάνεται υπερήφανο

10 ταινίες για τις οποίες το γαλλικό σινεμά του 21ου αιώνα αισθάνεται υπερήφανο Facebook Twitter
Η Ζωή της Αντέλ
0

Έστω ότι βρίσκεσαι σε ένα πηγαδάκι και κάποιος πετά ένα «γαλλικό σινεμά» στο τραπέζι και ξεκινούν οι συνειρμοί. Θα σκεφτείς τους μοντερνισμούς της nouvelle vague, θα σκεφτείς τα ερωτικά τρίγωνα, θα σκεφτείς το Θεέ μου, τι σου κάναμε (2014), αν είσαι από εκείνους που είδαν τους Συμπέθερους απ' τα Τίρανα τρεις φορές στο θέατρο, θα σκεφτείς την Αμελί (2001), αν ποστάρεις ανθισμένες πεδιάδες με στίχους της Κικής Δημουλά στο προφίλ σου στα social, θα σκεφτείς τα policier, αν είσαι μερακλής, θα σκεφτείς και τη φλυαρία, αν είσαι κακεντρεχής, σαν τον υπογράφοντα. Και θα έχεις ξύσει απλώς την επιφάνεια.

Η γαλλική κινηματογραφία είναι, πιθανότατα, η μόνη που μπορεί να κοντράρει την αμερικανική και τη βρετανική παραγωγή σε ποιότητα και πληθώρα επιλογών και έχει μεγάλη διείσδυση στο ελληνικό σινεφίλ κοινό, το οποίο τηρεί λιγότερο επιφυλακτική στάση απέναντι σε ταινίες που ομιλούν τη γαλλική.

Γιατί η γαλλική κινηματογραφία ισορροπεί με επιτυχία ανάμεσα σε εμπορικούς τίτλους και arthouse απόπειρες. Είναι, πιθανότατα, η μόνη που μπορεί να κοντράρει την αμερικανική και τη βρετανική παραγωγή σε ποιότητα και πληθώρα επιλογών, έχει μεγάλη διείσδυση στο ελληνικό σινεφίλ κοινό, το οποίο τηρεί λιγότερο επιφυλακτική στάση απέναντι σε ταινίες που ομιλούν τη γαλλική, και διαθέτει εκατοντάδες κινηματογραφικά στιγμιότυπα από εκείνα που μας έκαναν να ερωτευτούμε το μέσο.  

Με αφορμή τη σημερινή επέτειο, συλλέξαμε δέκα από τις καλύτερες προτάσεις του γαλλικού σινεμά μέσα στον εικοστό πρώτο αιώνα, δέκα ταινίες για τις οποίες μπορεί να καμαρώνει και να κοιτάζει αφ’ υψηλού τις λοιπές εθνικές κινηματογραφίες, όποτε τις συναντά στον δρόμο.
 

Αμελί

Amelie, 2001

του Ζαν-Πιερ Ζενέ

Amelie Facebook Twitter

Από τα παριζιάνικα ακορντεόν του Γιαν Τίερσεν ως τη χαρακτηριστική coup αλά Λουίζ Μπρουκς της Οντρέ Τοτού, η Αμελί έχει φτάσει σήμερα να θεωρείται γαλλικό σήμα κατατεθέν, όπως ο πύργος του Άιφελ ή η μπαγκέτα. Κατά βάθος, όλοι χρειαζόμαστε λίγο μαγικό ρεαλισμό στη ζωή μας και η ιστορία μιας εκκεντρικής νεαρής που επιφυλάσσει καλοσυνάτες χειρονομίες σε όλους, εκτός από την ίδια, έχει περίσσευμα από δαύτον. Αναπόσπαστο στοιχείο της σύγχρονης ποπ κουλτούρας – μια φίλη μου έχει ονομάσει την κόρη της Αμελί.

Ο άνθρωπος του τρένου

L’homme du train, 2002

του Πατρίς Λεκόντ

L’homme du train Facebook Twitter

Οι δρόμοι ενός φιλήσυχου δασκάλου ποίησης και ενός λακωνικού ληστή τραπεζών διασταυρώνονται στην επαρχιακή κωμόπολη όπου διαμένει ο πρώτος. Καθώς γνωρίζονται περισσότερο, οι δύο άντρες αναπτύσσουν μια ιδιαίτερη φιλία, θαυμάζοντας και ζηλεύοντας ο ένας στοιχεία του άλλου. Ο Πατρίς Λεκόντ επιστρατεύει αρκετό χιούμορ για να συνθέσει ακόμα μια φιλμική ωδή στη φαντασίωση, θρηνώντας στο βάθος για όλους εκείνους τους δρόμους που δεν επιλέξαμε μπροστά σε κάθε σταυροδρόμι. Πραγματικά, μια υπέροχη ταινία. 

Βρόμικος Κόσμος

36, Quai des Οrfèvres, 2004

του Ολιβιέ Μαρσάλ

36, Quai des Οrfèvres Facebook Twitter

Επί χρόνια ο Ολιβιέ Μαρσάλ συνεχίζει τη μακρά παράδοση της πατρίδας του στο είδος του policier, του αστυνομικού φιλμ δηλαδή. Το διαμάντι του στέμματος είναι ο Βρόμικος Κόσμος ή η γαλλική Ένταση (1995), όπως διάβαζες για την ταινία όταν κυκλοφόρησε, λόγω της ερμηνευτικής μονομαχίας ανάμεσα στους Ντανιέλ Οτέιγ και Ζεράρ Ντεπαρντιέ στους ρόλους δύο αστυνομικών που μόνο στα χαρτιά βρίσκονται στην ίδια πλευρά του νόμου. Ο Μαρσάλ κινηματογραφεί τους δύο ηθοποιούς με δέος, σε μια ταινία που οι φαν του είδους πρέπει να αναζητήσουν άμεσα. 

Ο χτύπος που έχασε η καρδιά μου

De battre mon coeur s’est arrêté, 2005

του Ζακ Οντιάρ

De battre mon coeur s’est arrêté Facebook Twitter

Εδώ και δύο δεκαετίες ο Ζακ Οντιάρ κρατά ψηλά το λάβαρο του auteur-ισμού στη χώρα που γέννησε τη σχετική θεωρία. Αν έπρεπε σώνει και καλά να επιλέξουμε μια ταινία από την πάρα πολύ ενδιαφέρουσα φιλμογραφία του, θα στρεφόμασταν στην ιστορία ενός πιανίστα που έχει μάθει να λύνει τα προβλήματά του με γροθιές. Ο ήρωας ακροβατεί ανάμεσα στη λογική και στο ένστικτο, πασχίζοντας να ξεφύγει από τη σκιά μιας δυσμενώς επιδραστικής πατρικής φιγούρας αλλά και της αυτοκαταστροφικής του φύσης. Ριμέικ του Fingers (1978) του Τζέιμς Τόμπακ, με ερμηνεία-δυναμίτη από τον Ρομέν Ντιρίς. 

Κρυμμένος

Caché, 2005

του Μίκαελ Χάνεκε

Caché Facebook Twitter

Κάθε ταινία του Μίκαελ Χάνεκε συνιστά ένα φιλμικό γεγονός για τη σινεφίλ κοινότητα. Tο αριστούργημά του είναι ο Κρυμμένος, με τους μπουρζουάδες Ντανιέλ Οτέιγ και Ζιλιέτ Μπινός να δέχονται απειλητικά (βιντεο)μηνύματα από κάποιον άγνωστο κι εκείνο το σοκαριστικό ξέσπασμα βίας να δικαιολογεί (και να επικυρώνει) την υπόκωφη ένταση που έχει προηγηθεί. Δεν είναι το μοναδικό φιλμικό σχόλιο για το ενοχικό σύνδρομο της δυτικής μεγαλοαστικής τάξης, η οποία ζει (και βασιλεύει) υπό τον ενδόμυχο φόβο εκείνου που θα έρθει μια μέρα για να ζητήσει την εξόφληση του λογαριασμού, μα είναι μάλλον το αποτελεσματικότερο και το πληρέστερο.

Ο χρόνος που απομένει

Le temps qui reste, 2006

του Φρανσουά Οζόν

Le τemps qui reste Facebook Twitter

Συχνά λειτουργεί ως προβοκάτορας, φλερτάρει επικίνδυνα με το κακό γούστο, στην καλή του μέρα, όμως, ο Φρανσουά Οζόν μπορεί να γυρίσει και μια ταινία σαν αυτή εδώ, όπου νεαρός γκέι φωτογράφος μαθαίνει ότι του απομένει λίγος χρόνος ζωής λόγω ασθένειας. Σπαρακτική κατάθεση πάνω στο «ζώο που ξεψυχά» και υπόδειγμα φιλμικής οικονομίας – θαρρείς πως ο Οζόν δεν έχει ούτε ένα δευτερόλεπτο να ξοδέψει, όπως ακριβώς και ο κεντρικός χαρακτήρας στο έργο. Δεν είναι εύκολη προβολή, μα αποζημιώνει με την ευθύτητα, την ατρόμητη στάση της απέναντι στον συναισθηματισμό κaι εκείνο το αξέχαστο φινάλε στην παραλία. 

Ενώπιον Θεών και ανθρώπων

Des hommes et des dieux, 2010

του Ξαβιέ Μποβουά

Des hommes et des dieux Facebook Twitter

Οκτώ μοναχοί σε ένα μοναστήρι της Αλγερίας καλούνται να αποφασίσουν αν θα το εγκαταλείψουν εν όψει μιας φονταμενταλιστικής απειλής. Ειδικό Βραβείο Επιτροπής στις Κάννες και διθυραμβικές κριτικές για ένα (δυστυχώς ξεχασμένο) φιλμ κατανυκτικής ατμόσφαιρας και απαράμιλλης κινηματογραφικής διαύγειας. Το ένστικτο της επιβίωσης και η αίσθηση του καθήκοντος, η δειλία και το θάρρος, το σώμα και η ψυχή, η ύλη και το πνεύμα συνθέτουν μια σειρά από συγκρούσεις εξωτερικής και εσωτερικής φύσης για τους ήρωες, οι οποίοι θα κληθούν να λογοδοτήσουν για την απόφασή τους ενώπιον θεών –όχι τυχαίος ο πληθυντικός– και ανθρώπων.

Holy Motors

2012

του Λεός Καράξ

Holy Motors Facebook Twitter

Mετά από πολυετή απουσία από τα κινηματογραφικά δρώμενα, το πάλαι ποτέ enfant terrible του γαλλικού σινεμά επέστρεψε με ένα σε σημεία υπερβολικά κλεισμένο στον εαυτό του, μα αδιαμφισβήτητα γοητευτικό σινεφιλικό παιχνίδι, ένα παθιασμένο ευχαριστώ στις «άγιες μηχανές» που έδωσαν υπόσταση στα όνειρά μας, τις κάμερες του σινεμά. Δεν είδαν πολλοί την ταινία στις αίθουσες, όταν κυκλοφόρησε στη χώρα μας, μα υπήρξαν άνθρωποι που πλήρωσαν εισιτήριο δυο και τρεις φορές προκειμένου να την απολαύσουν ξανά στον χώρο όπου ανήκει. 

Η ζωή της Αντέλ

La vie d'Adèle: Chapitres 1 et 2, 2013

του Αμπντελατίφ Κεσίς

La vie d'Adèle Facebook Twitter

Αναμφίβολα εμβληματική στιγμή του σύγχρονου queer cinema, αναμφίβολα ο ερωτισμός στάζει στο δωμάτιο μέσα από κάθε της καρέ, αναμφίβολα ανοιχτή σε μαρξιστικές αναγνώσεις, καθώς αναγνωρίζει ταξικότητα (ακόμα και) στον έρωτα, μα αν η Ζωή της Αντέλ χτύπησε φλέβα στο σινεφίλ κοινό, το οφείλει περισσότερο απ’ όλα στον σχεδόν βιωματικό τρόπο που μεταδίδει την εμπειρία του «amour fou», του έρωτα εκείνου που σε καταλαμβάνει ολοκληρωτικά, όπως το μπλε της θάλασσας –δηλαδή το μαλλί της Έμα– καταπίνει το σώμα της Αντέλ σε εκείνο το χαρακτηριστικό στιγμιότυπο. 

Ο νόμος της αγοράς

La loi du marché, 2015

του Στεφάν Μπριζέ

La loi du marché Facebook Twitter

Με νταρντενική γραφή ο Στεφάν Μπριζέ καταγράφει με τον φακό του μια σκληρή πραγματικότητα για χιλιάδες μεσήλικες που βρίσκονται από τη μια μέρα στην άλλη άνεργοι και βιώνουν το σκληρό πρόσωπο του καπιταλισμού μέχρι το μεδούλι. Οι δοκιμασίες που υφίσταται στωικά ο χαρακτήρας του Βενσάν Λιντόν –μνημειώδης, δωρική ερμηνεία– ολοένα και σκληραίνουν, με την «επαναστατική» του αντίδραση στο τέλος να υπενθυμίζει πώς μερικά πράγματα δεν αγοράζονται – βέβαια η μελαγχολία του Βlack Sands του Bonobo, που ντύνει μουσικά αυτήν τη σκηνή, υπογραμμίζει το κόστος της αξιοπρέπειας. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μια σφαίρα στην καρδιά»: Πώς γυρίστηκε η μοναδική διεθνής ταινία της Τζένης Καρέζη

Οθόνες / «Μια σφαίρα στην καρδιά»: Πώς γυρίστηκε η μοναδική διεθνής ταινία της Τζένης Καρέζη

Ο Κώστας Φέρρης, βοηθός σκηνοθέτη στην ταινία «Μια σφαίρα στην καρδιά» του Zαν-Ντανιέλ Πολέ, τη μοναδική διεθνή συμμετοχή της Τζένης Καρέζη που αποκαταστάθηκε και θα προβληθεί στα θερινά σινεμά, θυμάται άγνωστες ιστορίες από τα γυρίσματα.
ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΦΕΡΡΗ
Βιρζινί Εφιρά: Μια φυσική κομεντιέν σε δραματική καμπή

Συνέντευξη στον Θ. Κουτσογιαννόπουλο / Βιρζινί Εφιρά: Μια φυσική κομεντιέν σε δραματική καμπή

Λίγο πριν υποδυθεί την αμφιλεγόμενη μοναχή Benedetta στην αναμενόμενη νέα ταινία του Πολ Βερχόφεν, η 42χρονη Εφιρά πείθει εμφατικά ως Ρασέλ, παθιασμένη και πεισματάρα ερωμένη και μητέρα, στο «Μια αγάπη ανέφικτη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ