Κύριε υπουργέ, σύμβουλοι παιδείας και γενικά όλοι εσείς που απαρτίζετε τον τόσο μεγάλο τίτλο που εκτυπώνεται στα εξώφυλλα των βιβλίων μας, τον οποίο κανείς δε θυμάται, θα ήθελα να σας συγχαρώ για τις τόσο ωφέλιμες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, και γενικά στον τρόπο μαθημάτων και εξετάσεων στο "νέο" λύκειο όπως το αποκαλείτε. Είτε αυτό λέγεται γενικό, είτε επαγγελματικό, είτε εσπερινό.  

Ο τόνος μου βέβαια είναι ειρωνικός, γιατί πρόκειται για ξέσπασμα με αφορμή την ανάγνωση της τράπεζας θεμάτων, η οποία ανακοινώθηκε τη Δευτέρα 26 Μαΐου λίγο μετά τις δέκα και μισή, τρεις μόνο μέρες πριν την έναρξη των απολυτηρίων εξετάσεων, αν και γνωρίζαμε σύμφωνα με την ανακοίνωση των συμβούλων και καθηγητών ότι θα γινόταν γνωστή δέκα ημέρες πριν. Σύμφωνα με διάφορα άρθρα που διάβασα, αυτό έγινε για να μην "παπαγαλίσουν" τα παιδιά τα θέματα. Σωστά, πολύ σωστά. Έτοιμη η τροφή για την παραπαιδεία. Απλά μην απορείτε που τα μέτρα σας αυτά αντί να την αποθαρρύνουν, την ενθαρρύνουν ακόμα περισσότερο.


Εσείς κύριε υπουργέ τα θέματα τα διαβάσατε; Εσείς κύριε υπουργέ έχετε διδάξει ποτέ σε σχολική αίθουσα; Μήπως έχετε δει την εικόνα του μέσου μαθητή του κράτους μας; Θα ήθελα να ξαναπώ, ξαναλυπάμαι για την ειρωνεία των όσων λέω και θα πω παρακάτω. Και συγγνώμη για τα τυχόν ορθογραφικά λάθη που σίγουρα υπάρχουν, απλά δεν πρόκειται για κάποιο δείγμα έκθεσης που έγραψα σε σχολείο ή φροντιστήριο, ούτε είναι κάτι που με υποχρέωσαν να γράψω. Είναι ο τρόπος μου να ξεσπάσω με αυτά που με περιτριγυρίζουν.

 

Από την αρχή της σχολικής χρονιάς,, υπήρχαν πολλές διαφορετικές γνώμες, απόψεις και τελικά συμπεράσματα για αυτήν την περιβόητη τράπεζα: Θα ισχύσει, αλλά δεν είμαστε σίγουροι, ίσως, δεν ξέρουμε. Πράγματι, ο σύμβουλος είχε πει ότι προς το παρόν δε θα εφαρμοστεί. Και μετά ήρθαν οι νέες διατάξεις, ΦΕΚ με αριθμούς και νόμους από συνεδριάσεις της Βουλής για τις αλλαγές που έπονται. Τόσο απροετοίμαστοι, καθηγητές και εκπαιδευτικοί, πόσο μάλλον εμείς οι ίδιοι οι μαθητές. Οι περισσότεροι συνομήλικοι μου απελπισμένοι. Κάποιοι σχολιάζουν φανερά, άλλοι κρυφά, απελπίζονται ξανά, φοβούνται. Σωστή αντίδραση, όχι σωστή, δικαιολογημένη είναι η ακριβέστερη λέξη κατά τη γνώμη μου.

 

Ποια περιμένετε να είναι τα αποτελέσματα αυτής της Τράπεζας; Μήπως γνωρίζατε ότι ένας αρκετά μεγάλος αριθμός σχολείων δε διέθετε τους βασικούς καθηγητές: Ότι οι εκπαιδευτικοί μας έτρεχαν με την κυριολεκτική σημασία της λέξης για να τελειώσουν την ύλη, έστω και με ελλείψεις για να μην είναι παντελώς άγνωστη; Οι ερωτήσεις που έθεσα όμως είναι ρητορικές. Έχω βάσιμες υποψίες ότι δε γνωρίζετε πλήρως όχι την κατάσταση, αλλά τη σοβαρότητα της κατάστασης.

Θα συνέχιζα αυτά που γράφω, απλά τυχαίνει κύριε υπουργέ, να πρέπει να συνεχίσω την παπαγαλία του μαθήματος που δίνω σε μερικές μέρες. Συγγνώμη, έκανα λάθος, εννοώ "διάβασμα". Ναι, διαβάζω αυτή τη στιγμή χρήσιμες πληροφορίες μέσα από τα σχολικά βιβλία που θα με βοηθήσουν στην κατάρτιση μου, στη ζωή μου, στα επόμενα στάδια της κοινωνικοποίησης μου. Ένα παράδειγμα όπως ότι στην τυμπανική κοιλότητα καταλήγει η ευσταχιάνη σάλπιγγα. Και εγώ το θεωρώ ιδιαίτερα χρήσιμο.