H Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Ορχήστρα in Residence του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, παρουσιάζει, την Τρίτη 30 Απριλίου στις 8:30 μ.μ., τα μεγαλειώδη Κατά Ματθαίον Πάθη του Johann Sebastian Bach [Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ], σε ημισκηνοθετημένη εκδοχή, με το στοιχείο της κίνησης να προσθέτει μία ακόμη διάσταση στην πρόσληψη του έργου, καθιστώντας τα ανυπέρβλητα μουσικά του νοήματα πιο απτά, πιο δραματικά, ίσως και πιο επίκαιρα.

 

Τα σολιστικά φωνητικά μέρη αποδίδουν ο τενόρος David Fischer [Ντέιβιντ Φίσερ], ο μπασοβαρύτονος Padraic Rowan [Πώντρικ Ρόουαν], η υψίφωνος Φανή Αντωνέλου, η κοντράλτο Henriette Gödde [Χενριέττε Γκαίντε], ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας και ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς. Στο πόντιουμ, ο Μιχάλης Ζέκε. Λαμβάνουν μέρος η Χορωδία του Δήμου Αθηνών (διδασκαλία ‒ διεύθυνση: Σταύρος Μπερής) και η Παιδική Χορωδία Rosarte (διδασκαλία ‒ διεύθυνση: Ρόζη Μαστροσάββα). Τη σκηνοθετική επιμέλεια έχει αναλάβει ο Παναγής Παγουλάτος, και τον σχεδιασμό των βίντεο-προβολών, ο Αλέξανδρος Ζαμπέτας. Η παρουσίαση του αριστουργηματικού ορατορίου του J. S. Bach στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης συνοδεύεται από ελληνικούς υπέρτιτλους, εντάσσεται στον δημοφιλή κύκλο εκδηλώσεων Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα και αποτελεί συμπαραγωγή της ΚΟΑ και του Μεγάρου.

 

Πριν την έναρξη της συναυλίας έχει προγραμματιστεί (19:30) για τους κατόχους εισιτηρίων δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Χαράλαμπο Γωγιό.

 

Johann Sebastian Bach | Τα κατά Ματθαίον Πάθη

 

Για κάθε λάτρη της μουσικής του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) αλλά και της μουσικής γενικότερα, Τα κατά Ματθαίον Πάθη είναι ένα έργο «ιερό» ως κορυφαία διαχρονικά έκφραση της ανθρώπινης πορείας προς το θείο και ως μία de profundis κατάθεση ψυχής και πνεύματος στην πιο αγνή, ειλικρινή και βαθιά τους διάσταση.

 

Το αριστουργηματικό ορατόριο (1727) του μεγάλου Κάντορα της Λειψίας θεωρείται μία από τις σπουδαιότερες συνθέσεις της μπαρόκ εκκλησιαστικής μουσικής. Περιλαμβάνει βαθιά συγκινητικές άριες και υποβλητικά κοράλ. Γράφτηκε για σολίστ, διπλή χορωδία και διπλή ορχήστρα, σε λιμπρέτο του γερμανού ποιητή Πίκαντερ, βασισμένο κυρίως στα κεφάλαια 26 και 27 του Κατά Ματθαίον Ευαγγελίου της λουθηρανικής Βίβλου καθώς και στο Άσμα ασμάτων.

 

Σύμφωνα με πληροφορίες που αντλούνται από ιστορικές πηγές εκείνης της εποχής, εικάζεται ότι η πρώτη παρουσίαση των Κατά Ματθαίον Παθών έγινε στις 11 Απριλίου του 1727 στον ναό του Αγίου Θωμά, ενώ καταγράφονται μεταγενέστερες παρουσιάσεις στα 1729, 1736 και 1742. Ακολούθησαν, στη συνέχεια, αναθεωρήσεις της αρχικής παρτιτούρας από τον ίδιο τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ μεταξύ 1743-1746. Ιδιαίτερα σημαντική για την αναβίωση του έργου κατά τον 19ο αιώνα υπήρξε η συμβολή του Φέλιξ Μέντελσον. Σε νεαρή ηλικία, ο διάσημος γερμανός μουσουργός τροποποίησε την παρτιτούρα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και παρουσίασε τη δική του περικεκομμένη εκδοχή στο Βερολίνο το 1829, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.