H ανεικονική γεωμετρία της Όπυς Ζούνη, ένα παλίμψηστο-χωνευτήρι δυτικών και αραβικών επιρροών σαν τα συναρπαστικά βιώματα της δημιουργού, διατρέχει το νέο μουσικό εγχείρημα της Αναστασίας Κότσαλη και του Μιχάλη Καλκάνη. Μετά τη συνεργασία τους με την Εθνική Πινακοθήκη και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που ιχνηλάτησαν τη μουσική δραματουργία στα έργα σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, ολοκληρώνουν τον κύκλο της έρευνας τους με τις δημιουργίες της Όπυς Ζούνη, προσκαλώντας τον ουτίστα και συνθέτη Θωμά Μελετέα στη νέα τους σύμπραξη.  Η Όπυ Ζούνη ανέφερε ότι η έμπνευση της προέρχεται κυρίως από τη φύση, τον απόηχο από κόσμους που έζησε και ταξίδεψε όπως η Αίγυπτος και η Γαλλία -  Μουσικά σχήματα που μοιάζουν να μεταμορφώνονται διαρκώς, από τη γαλλική μπαρόκ μουσική του Μισέλ Λαμπέρ στην αγγλοαραβική ποπ της δεκαετίας του πενήντα, τη Φρανσουάζ Αρντύ και τα μοτέτα της Αιγύπτιας συνθέτιδας Awatef Abdel Karim, διασχίζουν τα περιπλανώμενα τοπία των έργων της.

 

Σύλληψη-καλλιτεχνική επιμέλεια: Αναστασία Κότσαλη- Μιχάλης Καλκάνης

Αναστασία Κότσαλη: μεσόφωνος

Μιχάλης Καλκάνης: κοντραμπάσο, ηλεκτρονικά, πρωτότυπες συνθέσεις

Θωμάς Μελετέας: ούτι, πρωτότυπες συνθέσεις

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ

Ο Μιχάλης Καλκάνης προέρχεται από μουσική οικογένεια και ξεχωρίζει ως τολμηρός, καινοτόμος και εξαιρετικά δημιουργικός καλλιτέχνης, προσφέροντας μουσική που είναι ταυτόχρονα απρόβλεπτη και βαθιά συναρπαστική. Το έργο του χαρακτηρίζεται από έναν επιτυχημένο συνδυασμό πειραματισμού και οράματος. Ο Καλκάνης συχνά συμμετέχει σε διεπιστημονικό διάλογο με άλλες μορφές τέχνης, συμπεριλαμβανομένης της φωτογραφίας, της ποίησης και του σύγχρονου χορού. Ως σόλο καλλιτέχνης, έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε σημαντικά πολιτιστικά ιδρύματα, όπως το Flux Laboratory, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Αθηνών (ΕΜΣΤ), την Εθνική Πινακοθήκη και το Μουσείο Μπενάκη. Τα σχήματα του ‘Mihalis Kalkanis Group’ και ‘Seeds’, αποτελούν σταθερή παρουσία στη φεστιβαλική σκηνή, έχοντας εμφανιστεί στα σημαντικότερα ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ, όπως το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, το Summer Nostos Festival (ΚΠΙΣΝ), το Athens Jazz Festival, Jazz Ahead (DE), Palma Jazz Festival (ES), Aglan Jazz Festival (CY) και πολλά άλλα.

 

H μεσόφωνος Αναστασία Κότσαλη σπούδασε λυρικό τραγούδι στην Ελλάδα, την Αυστρία και την Ιταλία. Συνεργάζεται με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Φεστιβάλ Αθηνών,  την Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, την Καμεράτα -Ορχήστρα των Φίλων της μουσικής, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ κτλ Με τον ακορντεονίστα Κωνσταντίνο Ζιγκερίδη αποτελούν το Duo Hedi και, συνεργαζόμενοι τακτικά με την ΕΛΣ, ερμηνεύουν ρεπερτόριο μπαρόκ και νέας μουσικής παρουσιάζοντας, μεταξύ άλλων, το τα τραγούδια του Τορου Τακεμίτσου για πρώτη φορά στην Ελλάδα ενώ πρωταγωνίστησαν στην παραγωγή Eternity του Gno Tv. Σημαντικό κομμάτι της καλλιτεχνικής της έρευνας αποτελεί η εξερεύνηση της ηχητικής δραματουργίας στα σύγχρονα εικαστικά έργα, συμπράττοντας με την Εθνική Πινακοθήκη και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ιδρυτικό μέλος, με την υψίφωνο Λητώ Μεσσήνη, της Ομάδας Μουσικού Θεάτρου Ραφή και του Μουσικού Φεστιβάλ Κουρνός της  Λήμνου(επιχορηγούμενο από το Υπουργείο Πολιτισμού). Στην δεκατετράχρονη πορεία της, η Ομάδα Ραφή έχει συμπράξει με τους σημαντικότερους πολιτιστικούς φορείς της Ελλάδας (ΕΛΣ, Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.ά.). Φοίτησε στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

Ο Θωμάς Μελετέας είναι ουτίστας, συνθέτης και υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ερευνά και εργάζεται πάνω στη σύμπραξη της τροπικής μουσικής της ανατολικής Μεσογείου και των παραδοσιακών ρεπερτορίων της Ελλάδας με τη σύγχρονη μουσική. Έχει κυκλοφορήσει τρία άλμπουμ με συνθέσεις του και διάφορα singles και EPs. Έχει περιοδεύσει εκτενώς στην Ελλάδα και το εξωτερικό με τα προσωπικά του σχήματα και με τα σχήματα των Πέτρου Κλαμπάνη, Χρήστου Καλιοντζίδη, Ross Daly, Βαγγέλη Βραχνού κ.α. Διδάσκει ούτι, θεωρία τροπικής μουσικής, σύνθεση και αυτοσχεδιασμό από το 2018.

 

Ηχοχρωμίες: Νέα σειρά συναυλιών σε επιμέλεια Λορέντας Ράμου, Σταύρου Γασπαράτου και Μιχάλη Παρασκάκη

Όπως υποστηρίζει ο Alex Ross, ο πολιτιστικός κριτικός και ιστορικός της μουσικής, στο έργο του The Rest is Noise: Listening to the 20th Century, η ιστορία της σύγχρονης μουσικής είναι άρρηκτα δεμένη με τις ποικίλες και σύνθετες αφηγήσεις της σύγχρονης ζωής – τις δυσαρμονίες και τις συγκρούσεις της, τις επιθυμίες, τις ρήξεις και τις επαναπροσεγγίσεις της. Οι Ηχοχρωμίες, η νέα μουσική σειρά του Ιδρύματος Θεοχαράκη για το φθινόπωρο του 2025 και την άνοιξη του 2026, προσπαθεί να εκφράσει την ουσία του συλλογισμού του Ross, επιλέγοντας όχι απλώς την επαναφήγηση του μουσικού κανόνα, αλλά την ενεργή εμπλοκή με το παρόν και τις πολλαπλές υφές και εκφάνσεις του σύγχρονου ήχου.

 

Προσκαλώντας τη Λορέντα Ράμου, τον Σταύρο Γασπαράτο και τον Μιχάλη Παρασκάκη να συν-επιμεληθούν τη συγκεκριμένη μουσική σειρά, επιδιώκουμε μια διαφορετική και πρωτότυπη προσέγγιση, όπου μια ενιαία οπτική συγκροτείται μέσα από τρεις ετερόκλητες, αλλά εν τέλει συμπληρωματικές επιμελητικές προσεγγίσεις. Η συνεργασία με την επιμελητική ομάδα βασίστηκε σε μια απλή αλλά ουσιαστική παραδοχή: ότι η κλίμακα και η φυσική παρουσία του κτιρίου μπορούν να αξιοποιηθούν, ώστε να δημιουργηθεί μια κοινή και οικεία εμπειρία. Ένα πλαίσιο όπου καλλιτέχνες της σύγχρονης μουσικής (ακουστικής, ηλεκτρονικής, αυτοσχεδιαστικής) και της  performance μπαίνουν σε διάλογο με τον χώρο και το κοινό.

 

Καθιστώντας την έννοια της οικειότητας βασικό στοιχείο του νέου σχεδιασμού του Ιδρύματος στο σύνολο των προγραμμάτων του, ενθαρρύνουμε μια πιο «ήσυχη» και ουσιαστική μορφή προσέγγισης, που απαιτεί μια βαθιά και προσεκτική ακρόαση. Η μουσική σειρά Ηχοχρωμίες δεν νοείται μόνο ως μια σειρά συναυλιών, αλλά ως μια ανοιχτή και διαρκώς εξελισσόμενη πρόταση.

 

Η επιμελητική προσέγγιση του προγράμματος γεννήθηκε από την επιθυμία να εμβαθύνουμε στη σχέση μουσικής και εικαστικών τεχνών – μια σχέση οργανική, ιδιαίτερα για το Ίδρυμα Θεοχαράκη, όπου ο εικαστικός άξονας παραμένει στην καρδιά των δράσεών του. Ειδικά για την περίοδο 2025-2026, αρκετές από τις συναυλίες σχετίζονται με διάφορους τρόπους με την παράλληλη έκθεση για τις γυναίκες εικαστικούς από τον αραβικό κόσμο, μέσα στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η Όπυ Ζούνη. Ταυτόχρονα,, καθοριστικό ρόλο έπαιξε η ίδια η αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του κτιρίου του Ιδρύματος: η πολλαπλότητα των χώρων του, η έντονη παρουσία της υλικότητας και της μορφής, αλλά και η οικειότητα που εκπέμπει. Το πρόγραμμα αντλεί έμπνευση από αυτήν τη δυναμική — από τη δυνατότητα του ήχου να συνομιλήσει όχι μόνο με την εικόνα, αλλά και με τον ίδιο τον χώρο. Στο επίκεντρο βρίσκεται και η ζωντανή, επιτελεστική διάσταση της μουσικής: ο τρόπος που το σώμα, η πράξη και η ακρόαση συνυπάρχουν σε ένα καλλιτεχνικό γεγονός όπου η μουσική δεν παρουσιάζεται απλώς, αλλά βιώνεται.

 

Βιογραφικά επιμελητών

Η Λορέντα Ράμου είναι πιανίστρια, μουσικολόγος και επιμελήτρια συναυλιών. Έχει εμφανιστεί σε πολλές σημαντικές αίθουσες στην Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και τη Χιλή. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει περισσότερα από 10 CD με έργα Eλλήνων συνθετών και έχει βραβευτεί για το CD της «Βerlin – Athens Nikos Skalkottas Piano Works» από την Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών. Σπούδασε στην Αθήνα, το Παρίσι, το Λονδίνο και τη Βοστώνη. Έλαβε το διδακτορικό της δίπλωμα summa cum laude από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και το Ωδείο του Παρισιού με θέμα «Τα έργα για σόλο πιάνο του Νίκου Σκαλκώτα» και εκπόνησε τη μεταδιδακτορική της έρευνα στο ΕΚΠΑ. Είναι Αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, όπου διδάσκει Πιάνο και Μουσικές Πρωτοπορίες του 20ού αιώνα. Επιμελήθηκε για 10 χρόνια το πρόγραμμα για τη σύγχρονη μουσική «Μια Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού», σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και το Πάντειο Πανεπιστήμιο. Συνεργάζεται επίσης με το Ωδείο Αθηνών και το ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ του Ιονίου Πανεπιστημίου. Έχει λάβει μέρος σε σεμινάρια με τους P. Boulez, P-L Aimard και C. Helffer, ερμήνευσε έργα των Μ. Οhana, G. Crumb, F. Rzewski και Μ. Κagel υπό την επίβλεψή τους και συνεργάστηκε με την εικαστικό και περφόρμερ Λήδα Παπακωνσταντίνου και τον Γάλλο συγγραφέα Pascal Quignard. Οι καλλιτεχνικές και ερευνητικές της δραστηριότητες έχουν λάβει υποστήριξη από το Ίδρυμα Fulbright, το British Council, το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού, το ΙΚΥ και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard.

 

Ο Σταύρος Γασπαράτος είναι συνθέτης, καλλιτέχνης ήχου και επιμελητής, γνωστός για τη μινιμαλιστική, ορχηστρική και πειραματική μουσική του, καθώς και για τις in situ ηχητικές εγκαταστάσεις του. Πέρα από τα προσωπικά του πρότζεκτ, συνθέτει μουσική για χορό, θέατρο και κινηματογράφο. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε σημαντικούς ελληνικούς χώρους, όπως το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Ωνάση και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αλλά και διεθνώς σε πόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι, η Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, η Ρώμη, το Βερολίνο και το Τορόντο.μΑπό το 2017 εώς το 2020 ήταν καλλιτεχνικός συντονιστής του Transmedia Lab της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Το 2019 εντάχθηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και το 2022 απέκτησε επιμελητικό ρόλο στο Φεστιβάλ δημιουργώντας το Subset Festival, ένα νέο φεστιβάλ μουσικής στην Αθήνα. Η μουσική του έχει παρουσιαστεί σε όλα τα μεγάλα ελληνικά θέατρα και αίθουσες συναυλιών (συμπεριλαμβανομένου του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου, του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Ωνάση, του Μεγάρου Μουσικής κ.ά.) καθώς και σε Λονδίνο, Παρίσι, Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες, Σεντ Λούις, Χονγκ Κονγκ, Μακάο, Ρώμη, Νάπολη, Βερολίνο, Ντίσελντορφ, Μόναχο, Τορόντο, Σόφια, Άμστερνταμ και αλλού. Έχει συνθέσει μουσική για περισσότερες από 200 παραγωγές και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους και πιο παραγωγικούς συνθέτες της νέας ελληνικής γενιάς.

 

Ο Μιχάλης Παρασκάκης είναι συνθέτης, performer και γραφίστας, με έδρα την Αθήνα και τη Χάγη. Το έργο του χαρακτηρίζεται συχνά από έντονα θεατρικά στοιχεία και από αυτό που ο ίδιος ονομάζει «αισθητική του ψεγαδιού», όπου οι ηχητικές ατέλειες μετατρέπονται σε εργαλεία σύνθεσης. Ξεκίνησε σπουδάζοντας γραφικές τέχνες στην Αθήνα, ενώ αργότερα αφιερώθηκε στη σύνθεση και το τραγούδι στο Βασιλικό Ωδείο της Χάγης. Η μουσική του εκτείνεται από την εξερευνητική μουσική για σύνολα και την όπερα έως την ηλεκτρονική, το μουσικό θέατρο και τα πολυμεσικά έργα, συχνά θολώνοντας τα όρια μεταξύ των ειδών. Στην Ελλάδα έχει συνεργαστεί επανειλημμένα με την Εθνική Λυρική Σκηνή (Στρέλλα, A Greek Songbook, Η Πρώτη Αγάπη, Orpheus, Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής), τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (Soundscapes, Ambient Pressure, Dépaysement, Tectonics Athens) και το Subset Festival του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου (Field Guide, Chevron Fold), το Kournos Music Festival, ενώ έργα του έχουν παρουσιαστεί διεθνώς με φεστιβάλ και αίθουσες όπως το Impuls Festival (Γκρατς), Reaktor (Βιέννη), MATA Festival (Νέα Υόρκη), Muziekgebouw, Splendor (Άμστερνταμ), Korzo Theater, Spring Festival, DNR Festival (Χάγη), Week for Contemporary Music (Γάνδη), International Electronic Music Festival (Τεχεράνη) και άλλες χώρες όπως Κύπρος, Ρουμανία, Ελβετία, Καζακστάν, Κροατία, Γαλλία, ΗΠΑ, Αγγλία κ.α. Έχει συνεργαστεί με μουσικούς και σύνολα όπως τον Enno Poppe και το Klangforum Wien, τον Bas Wiegers και το ASKO|Schönberg Ensemble, τον Ilan Volkov και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, τον Βλαδίμηρο Συμεωνίδη και το DissonArt Ensemble, τον Γιώργο Ζιάβρα, τον Κωνσταντίνο Τερζάκη, το Slagwerk Den Haag, το Είναι ιδρυτής του συνόλου νέας μουσικής ΤΕΤΤΤΙΞ, ενώ από τον Απρίλιο του 2025 είναι πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.

 

Επόμενες συναυλίες

16 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00

Α Gallery of Portraits 

Marcin Habela - βαρύτονος
Δημήτρης Παγανός Κουκάκης – πιάνο

 

20 Ιανουαρίου 2026 στις 19:00

"A" Trio

Mazen Kerbaj - τρομπέτα 

Sharif Sehnaoui - ακουστική κιθάρα

Raed Yassin – κοντραμπάσο

 

17 Φεβρουαρίου 2026 στις 19:00

Among Echoes

Κρίστια Μιχαήλ - φωνή

Αλέξης Μαστιχιάδης - κλάβικορντ, ηλεκτρονικά

 

17 Μαρτίου 2026 στις 19:00

Paul Klee: από τον Bach στο Bauhaus

Φαίδων Μηλιάδης - βιολί
Θοδωρής Ιωσηφίδης - πιάνο    

 

21 Απριλίου 2026 στις 19:00

Fury

Aktapha Ensemble

 

19 Μαΐου 2026 στις 19:00

Παιχνίδια και Αστερισμοί 

Μυρτώ Ακρίβου και Θάλεια Παπαδοπούλου - πιάνο 4 χέρια

 

12 Ιουνίου 2026 στις 19:00

Ίχνη στο Νερό – Ένας μουσικός διάλογος με την τέχνη του Ebru

Χάρης Λαμπράκης - νέυ

Σοφία Λαμπροπούλου - κανονάκι

Γιώργος Σταυρίδης - κρουστά, electronics & αντικείμενα