Ανταπόκριση από τη Βενετία: Ο Κώστας Γαβράς ραψωδεί την ήττα της αριστεράς

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Ο Κώστας Γαβράς ραψωδεί την ήττα της αριστεράς Facebook Twitter
Ο Χρήστος Λούλης στον ρόλο του Γιάνη Βαρουφάκη, στην ταινία «Ενήλικοι στην Αίθουσα» του Κώστα Γαβρά
15

Η ταινία Ενήλικοι στην Αίθουσα προσφέρει ακριβώς αυτό που θα περίμενε ο υποψιασμένος στο σινεμά του Κώστα Γαβρά και τις θέσεις του Γιάνη Βαρουφάκη, θεατής: ένα πολιτικό δράμα για μια αλλαγή που ματαιώθηκε άδοξα κι επώδυνα, μέσα από το χρονικό των εξαντλητικών διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με τους εταίρους για το δυσβάσταχτο χρέος, στα χρόνια της κρίσης.

 

Πέρα από τα γεγονότα, που αναπαράγονται με λεπτομέρειες που συχνά φτάνουν σε σεμιναριακό επίπεδο ανάλυσης, ο 86χρονος Ελληνο-Γάλλος δημιουργός, ο οποίος βραβεύτηκε και για τη συνολική του προσφορά στο Φεστιβάλ Βενετίας, στήνει δυο εξαιρετικές, καθαρά κινηματογραφικές σκηνές, ανάσες στον συνεχόμενο διάλογο:

 

Ο Γαβράς δεν επιφυλάσσει για τον Βαρουφάκη ηρωικό βήμα αντίστοιχο του Σαρτζετάκη στο «Ζ», αλλά αναγκαστικά συντάσσεται με την ουτοπία του.

 

Όταν νέοι Αθηναίοι σηκώνονται από τα τραπέζια τους σε ταβέρνα όπου ο Βαρουφάκης με τη σύζυγο και φίλους τους τρώνε και συζητάνε τις εξελίξεις και την ενδεχόμενη παραίτησή του, περπατάνε αργά προς το μέρος του, σέρνοντας τα πόδια τους στα χαλίκια, βγάζοντας τον ήχο των αλυσοδεμένων ή των φαντασμάτων, τον κοιτάζουν για λίγα δευτερόλεπτα αμίλητοι, και αποχωρούν με νόημα. Και όταν ο πρωθυπουργός μεταβαίνει στις τελικές διαπραγματεύσεις, ο Γαβράς αποφεύγει τελείως τον λόγο, τον βάζει να κινείται ρομποτικά σε άγνωστα νερά, σα να προσπαθεί να αποφύγει αντιπάλους σε ρινγκ, και τον φέρνει αντιμέτωπο με αυτούς, σαν αρχαία χορωδία, βουβή και ασύμβατη, να χορεύει μαζί τους στις άκρες ενός αόρατου σκοινιού, σαν να δίνουν όλοι μαζί παράσταση διελκυστίνδας, με αποτέλεσμα μια αναμνηστική φωτογραφία βγαλμένη από ταινία τρόμου.

 

Ο Γαβράς δεν επιφυλάσσει για τον Βαρουφάκη ηρωικό βήμα αντίστοιχο του Σαρτζετάκη στο Ζ, αλλά αναγκαστικά συντάσσεται με την ουτοπία του (εξαιρετικός ο Χρήστος Λούλης), και ταυτόχρονα βλέπει με μεγαλύτερη συμπάθεια τον «ρόλο« του Αλέξη Τσίπρα, χωρίς να τον δαιμονοποιεί.

Σταθερά προσηλωμένος σε μια Ευρώπη αξιών και ανθρωπισμού, ο Κώστας Γαβράς βρήκε, 50 ακριβώς χρόνια μετά το ανελέητο κατηγορώ στην κυβέρνηση των συνταγματαρχών, τη δυσάρεστη αφορμή για να μιλήσει για ένα ακόμη ελληνικό δράμα, και, σε ευρύτερο πλαίσιο, την εξαφάνιση της αριστεράς μετά από μια σύντομη αναλαμπή ελπίδας και υποσχέσεων. Έχει δίκιο, και επέλεξε να κινηματογραφήσει το αυτονόητο.

 

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Ο Κώστας Γαβράς ραψωδεί την ήττα της αριστεράς Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης, η Βαλέρια Γκολίνο, ο Κωστας Γαβράς και ο Χρήστος Λούλης στο σημερινό photocall για την πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ Βενετίας. Φωτο: Getty Images/Ideal Image

 

 

Adults in the Room trailer 

Οθόνες
15

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

6 σχόλια
Αφήνω αυτό εδώ..."Ήδη υπάρχουν οι έλεγχοι στις τράπεζες, ήδη έχει υπάρξει μια σταθεροποίηση της κατάστασης. Αυτό, τις επόμενες ημέρες θα εξομαλυνθεί περισσότερο, όσο ο κόσμος θα συνηθίζει αυτή την κατάσταση, για τώρα. Άρα, δεν τίθεται θέμα κατάρρευσης αν ψηφίσουμε ΟΧΙ, γιατί υπάρχει έλεγχος”, είπε ο κ. Λαπαβίτσας, μιλώντας στο ΧΧΧΧ.gr
Αχ Mr Gavras...."Δεν εκπλήσσομαι που οι ενηλικοι στο δωμάτιο" σας ενεπνευσαν να τους κάνετε ταινία..Είστε Γάλλος,στη Γαλλία ζείτε,..το αν θα γινόταν η Ελλάδα, Βενεζουέλα, βεβαίως για σας ως artist και ως happening ,κινηματογραφικά θα είχε τεράστιο ενδιαφέρον.Για τους Ελληνες όμως θα ήταν τραγωδία.Ευτυχώς στο και πέντε τη γλυτώσαμε..God or Universe..knows only how and why..
τι εννοεί ο Κουτσογιαννόπουλος με το ότι ο Γαβράς "αναγκαστικά συντάσσεται με την ουτοπία του Βαρουφάκη";Προς τι το αναγκαστικά;Προς τι το "πολιτικής προέλευσης και κριτικής" ουτοπία; Θα ήταν αποδεκτός ένας τέτοιος χαρακτηρισμός από κριτικό κινηματογράφου αν έτσι (ως ουτοπία δηλαδή) παρουσιαζόταν από τον σκηνοθέτη η πολιτική δράση του ήρωά του. Από τη στιγμή όμως που, και κατά τον ίδιο τον κριτικό, ο σκηνοθέτης ταυτίζεται (έστω και "αναγκαστικά" με τον Βαρουφάκη, το προφανές του πολιτικού σχολίου καθιστά προβληματική την κριτική της ταινίας.
Οι άνθρωποι που είπαν στους Έλληνες ότι τα γαϊδούρια πετάνε και αυτοί τους πίστεψαν...Και μετά κατηγόρησαν τον Βαρουφάκη και τον Τσίπρα όχι γιατί τους είπαν ψέματα αλλά γιατί δεν κατάφεραν να κάνουν τα γαϊδούρια να πετάνε...
E pur si muove (Και όμως κινείται).Αν σου λέει κάτι αυτό...Το γεγονός ότι οι προτάσεις «λύσεων» για την Ελλάδα ήταν μονομερείς, έχοντας σήμερα κατακρεουργηθεί πληθώρα κοινωνικών δικαιωμάτων (τα οποία, όχι απλώς ισχύουν, αλλά είναι αυτονόητα για πολλά άλλα μέλη-κράτη), είναι γεγονός.Και αυτό οφείλεται στην «Ιερά Εξέταση» (Eurogroup), του... κονκλαβίου των Βρυξελλών, έχοντας, ουσιαστικά, μετατραπεί σε ένα παπικό συμβούλιο «αλάνθαστων»-αδιαπραγμάτευτων και αμετάκλιτων αποφάσεων.Μπορώ να αναφέρω πολλά παραδείγματα άδικης και παράλογης ασυμβατότητας κοινωνικών κανονισμών και νόμων που ενώ ισχύουν, παγιωμένα, σε όλα τα ανεπτυγμένα, ευρωπαϊκά κράτη-μέλη (εκ των οποίων, πολλά μας κουνούν το δάχτυλο...), έχουν καταργηθεί στη χώρα μας.Κατά τα άλλα η εναρμόνιση στο κόψιμο του τσιγάρου μας μάρανε και άλλα παρόμοια, αστεία (όσο αφορά τη βαρύτητα τους), μέτρα.Άλλοι είναι εκείνοι που μας έπεισαν, τελικά, πως οι γάιδαροι πετάνε, υποχρεώνοντας μας να το πιστεύουμε και πως δεν γινόταν αλλιώς...Και για να γίνω κατανοητός, υπήρχαν πιο σωστές, λογικές και ανθρωπιστικές λύσεις του οικονομικού ζητήματος της χώρας μας, χωρίς να αναγκαστούμε να φτάσουμε στο σημερινό σημείο. Η κρίση στη χώρα μας δεν έχει λήξει. Τώρα ξεκινάει να φαίνεται το ουσιαστικό πρόβλημα και ο αντίκτυπος. Ο τυφώνας πέρασε, όλα τα ρήμαξε και τώρα, χωρίς ουσιαστικά εφόδια, πλήρως αποδιοργανωμένοι, θα αρχίσουμε να τρώει ο ένας τον άλλο. Στο ερώτημα, γιατί; Η απάντηση που παίρνουμε είναι, «γιατί έτσι» και «δεν γινόταν αλλιώς»...Σαφέστατα για τον κάθε νοήμονα άνθρωπο, λύσεις σωστές υπήρχαν.Υ.Γ.: Πήγαινε να παρακολουθήσεις την ταινία και μετά γράφεις. Τότε όποια ένσταση (επί της ταινίας) θα είναι αποδεκτή και σύμφωνη.
Όταν έχει γίνει ένα "έγκλημα" ενάντια στη χώρα (πλαστά στοιχεία ελλείμματος 2008) και κανείς δεν έχει τιμωρηθεί για αυτό, αυτό και μόνο του απαντά σε όλα τα ερωτήματα που θα μπορούσε να έχει κάποιος σκεπτόμενος πολίτης που δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν να πιστέψει πως ο γάιδαρος πετάει, δηλαδή να γίνει στα καλά καθούμενα η ψωροκώσταινα μια πλούσια δυτική χώρα με βιοτικό επίπεδο ανάλογο των άλλων υπερδυνάμεων της ένωσης.
Προσπερνώ τις προσωπικές προσβολές και τις επιτακτικές παραινέσεις ... Το σχόλιο αφορούσε και αφορά τη συγκεκριμένη διακυβέρνηση και όχι την ταινία...Εάν εσείς χρησιμοποιείτε ως πηγές για γεγονότα που έχουν συμβεί τις διάφορες κινηματογραφικές ταινίες ,έχετε σοβαρό πρόβλημα αντίληψης της πραγματικότητας.Να το κοιτάξετε αυτό γιατί από ότι φαίνεται δεν είναι στραβός ο γιαλός, εσείς αρμενίζετε στραβά. Είστε η απόλυτη επιβεβαίωση του σχολίου που έκανα παραπάνω...
λukum (το) 1.9.2019 | 15:28Συμφωνώ. Όμως, επί της ουσίας (και πραγματικότητας), φτωχή χώρα όσο αφορά τους πόρους μας δεν είμαστε. Δεν τους εκμεταλλευόμαστε όμως, καθώς ό,τι κερδοφόρο υπήρχε στο παρελθόν, έχει καταργηθεί στο βωμό των ευρωπαϊκών επιχορηγήσεων με αντάλλαγμα την κατάργησή τους ή την κοινοτική-ποσοστιαία παραγωγή ίδιων ειδών (κυρίως αγροτικών), των κρατών-μελών. Σε όλο αυτό συντελεί και η ζημιογόνα-«αυτοκαταστροφική» νοοτροπία και ιδιοσυγκρασία μας.Το ζητούμενο όμως είναι, πέραν των οικονομικών λογιστικών, γιατί να καταστρατηγηθεί και το κράτος δικαίου μας σε πολλούς τομείς;;... Ας πούμε -κάτι που συμβαίνει- το να καταστρατηγήσεις το εργασιακό δίκαιο, που θα βοηθήσει και σε τι ακριβώς;;... Ιδού το ερώτημα.
"Ας πούμε -κάτι που συμβαίνει- το να καταστρατηγήσεις το εργασιακό δίκαιο, που θα βοηθήσει και σε τι ακριβώς;;... Ιδού το ερώτημα."- Στην μείωση του εργατικού ΚΑΙ εργασιακού κόστους.- Στη μείωση των γεννήσεων.Ποιο το κίνητρο και ο σκοπός;...Ίσως θα πρέπει να γυρίσουμε λίγο πίσω στην ιστορία και να δούμε πως γινόταν η διακυβέρνηση στα μεγάλα Βασίλεια και τις Αυτοκρατορίες...
@λukum (το) 1.9.2019 | 21:54Άρα;Άρα, όπως καταλάβαμε από την πρώτη στιγμή, δεν τίθεται κανένα ζήτημα διάσωσης και κολοκύθια με τη ρίγανη που μας λένε. Προς τα πίσω ολοταχώς, με μια, δημοκρατικά νομότυπη, αυτοκρατορία νέου τύπου. Άντε όμως να το πεις αυτό σε όσους, πραγματικά έχουν πιστέψει πως οι γάιδαροι πετάνε, πιστεύοντας στο... ιδεώδες της ευρωπαϊκής ένωσης....της ποιας;;;;.......
Προφανώς και όταν μπαίνεις σε μία "ένωση" με μεγαθήρια (Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία) δεν είσαι συνεταίρος, αλλά υπάλληλος.Ας μην ντρεπόμαστε να το παραδεχτούμε... αποικία λέγεται.
«...να χορεύει μαζί τους στις άκρες ενός αόρατου σκοινιού, σαν να δίνουν όλοι μαζί παράσταση διελκυστίνδας, με αποτέλεσμα μια αναμνηστική φωτογραφία βγαλμένη από ταινία τρόμου...»Ο Γαβράς υπήρξε σαφώς μεγάλος σκηνοθέτης και καλλιτέχνης, και σίγουρα δεν θα έχει χάσει το ταλέντο του στην mise-en-scène. Εγώ πάντως θυμάμαι εκείνη την εποχή (ίσως λίγους μήνες αργότερα, το φθινόπωρο του ‘15) τον Τσίπρα στις αναμνηστικές φωτογραφίες του Eurogroup να στέκεται κοντός και μουτρωμένος στην δεξιά άκρη του πλαισίου. Σαν τον μουτζούρη/cancre (γαλλιστί).
"Ο Γαβράς δεν επιφυλάσσει για τον Βαρουφάκη ηρωικό βήμα αντίστοιχο του Σαρτζετάκη στο Ζ, αλλά αναγκαστικά συντάσσεται με την ουτοπία του" Πηγή: www.lifo.grΔικαίωμά του, αλλιώς άλλωστε πιθανολογώ, δεν θα έπαιρνε και τα δικαιώματα να γυρίσει την ταινία.