ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
Στη σκηνή του έχει ανέβει και ο Μάνος Κατράκης, ενώ στο πιάνο που φιγουράρει στη σκηνή κάποιοι υποστηρίζουν ότι έπαιξε ο Μίμης Πλέσσας σε ηλικία 17 ετών. Η σάλα του «Πανελληνίου» μεταμορφωνόταν, καθώς η αίθουσά του χωρούσε 370 καρέκλες.
1

Το «Καφεθέατρο 1929» ή καφενείο «Πανελλήνιο», όπως ήταν επί χρόνια γνωστό στην πλατεία Κεχαγιά της Άμφισσας, είναι ένας ιδιαίτερος χώρος για τον τόπο κι έχει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία.

Μετά από διάστημα περίπου δύο χρόνων που είχε μείνει κλειστό, εδώ και δύο μήνες έχει ανοίξει τις τζαμένιες πόρτες του και αφήνει την πλούσια ιστορία του να μιλήσει στους θαμώνες. Με νέα ταυτότητα, διεκδικεί και πάλι τη θέση του στην καθημερινότητα της πόλης.


Θα μπορούσες άνετα να πεις ότι είναι το ομορφότερο από τα παραδοσιακά καφενεία ανά την Ελλάδα. Όμως και πάλι θα περιέγραφες ένα μόνο μέρος από την αίσθηση που αποκομίζεις από το καφενείο «Πανελλήνιο», αδικώντας έτσι έναν εκπληκτικό χώρο που εκπροσωπεί πολύ περισσότερα.


Έχει χαρακτηριστεί μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς και είναι το μοναδικό καφεθέατρο στην Ελλάδα που στην πολύχρονη ιστορία του έχει φιλοξενήσει αμέτρητους περιοδεύοντες θιάσους την εποχή των μπουλουκιών και όχι μόνο. Αντιπροσωπεύει ακόμη τις διάφορες οικονομικές και κοινωνικές μεταβολές και μεταλλάξεις της ελληνικής περιφέρειας κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα.

Το «Καφεθέατρο 1929» λειτουργεί εδώ και 2 μήνες και ήδη έχουμε κάνει μουσικά live, έχουμε ανεβάσει μονόπρακτα, ενώ σχεδιάζουμε κι άλλες εκδηλώσεις και πολιτιστικά δρώμενα.


Όμως τίποτε απ' όλα αυτά δεν μπορεί να υποκαταστήσει αυτό που αισθάνεσαι όταν μπαίνεις στη μεγάλη, ψηλοτάβανη αίθουσα, περνώντας από τις μεγάλες τζαμαρίες που αφήνουν το φώς να διαχέεται, ενώνοντας έτσι τον εσωτερικό χώρο με την όμορφη πλατεία Κεχαγιά.


Η ενέργεια και η μοναδικότητα του χώρου ενέπνευσαν τον Θόδωρο Αγγελόπουλο να γυρίσει εκεί το 1975 σκηνές από την ταινία του «Ο Θίασος» και η επιλογή αυτή φόρτισε ακόμη περισσότερο το «Πανελλήνιο», χτίζοντας τον μύθο του. Μάλιστα, οι παρεμβάσεις που έκανε ο Αγγελόπουλος στο περιβάλλον για να αποδώσει την ατμόσφαιρα του 1940 ήταν πολύ μικρές.

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
«Με την ανακαίνιση επιδιώξαμε να δώσουμε στον χώρο το στυλ του Μεσοπολέμου. Έγινε προσπάθεια να φυλακιστεί ο χρόνος μέσα στον χώρο. Όποιες παρεμβάσεις υπήρξαν, έγιναν με σεβασμό στην ιστορία που φέρει ο χώρος και στα στοιχεία που τον απαρτίζουν» λέει ο Παναγιώτης Ταλάντης.


Παράλληλα, ο ιστορικός χώρος έχει αναδειχτεί από διάφορα ντοκιμαντέρ και σχετικά πρόσφατα από την αξιόλογη έκδοση «Τα καφενεία της Ελλάδας» του Γιώργου Πίττα.

Το καφενείο λειτουργούσε με την αρχική του μορφή έως το 2016 ο Θανάσης Μαστρονικολόπουλος, στην οικογένεια του οποίου ανήκει το κτίριο.

Ο ίδιος ο κυρ-Θανάσης, όπως τον ήξεραν όλοι στην Άμφισσα έως τον Απρίλιο του 2017 που απεβίωσε, δούλευε το καφενείο από τα 16 του χρόνια, το 1949, και η μορφή του ήταν συνυφασμένη με τον χώρο.


Στο πέρασμα των δεκαετιών το Πανελλήνιο ή Γυαλί Καφενές, όπως το αποκαλούσαν κάποιοι ντόπιοι, γνώρισε ανάπτυξη, ακμή και παρακμή, για να κλείσει το 2016, με εμφανή τα σημάδια του χρόνου στο κτίριο αλλά και στο άλλοτε πολύβουο και όλο ζωντάνια εσωτερικό του.


Τότε ήταν που το παιδικό όνειρο δύο νέων ανθρώπων από την Άμφισσα, του Παναγιώτη Ταλάντη και του Νίκου Λαζογιώργου, άρχισαν να παίρνουν σάρκα και οστά. Ήρθαν σε συμφωνία με τον κυρ-Θανάση και την οικογένειά του και ανέλαβαν να αναβιώσουν και να διαχειριστούν τον χώρο, ανασυστήνοντας τις ένδοξες εποχές του καφεθέατρου.

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
Ο χώρος δεν έμεινε ίδιος, αφού πρέπει πλέον να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μιας άλλης εποχής. Όμως οι παρεμβάσεις έγιναν με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία του.

Τον σεβασμό τους για τον χώρο τον νιώθεις καταρχάς από τον τρόπο που έχει γίνει η ανακαίνιση, αλλά τον επιβεβαιώνεις με τις πρώτες κουβέντες που θα κάνεις μαζί τους, διαπιστώνοντας ταυτόχρονα πάθος αλλά και αποφασιστικότητα γι' αυτό που ανέλαβαν.


«Το κτίριο χτίστηκε την περίοδο 1905-1910 και έχει γαλαξιδιώτικη επιρροή στην αρχιτεκτονική του, πράγμα που μαρτυρά το ξύλινο ταβάνι με τις τάβλες» λέει ο Παναγιώτης Ταλάντης και ξεδιπλώνοντας τις αναμνήσεις του προσθέτει:

«Ήταν ένα όνειρο ζωής για μένα αυτός ο χώρος. Όταν ήμουν 23 χρονών το είχα ζητήσει από τον κυρ-Θανάση, αλλά θυμάμαι ότι τότε μου είχε πει: "Eίσαι μικρός ακόμη γι' αυτό το μαγαζί"».


Ο χώρος άρχισε να λειτουργεί ως καφενείο το 1929, οπότε πέρασε στην ιδιοκτησία της οικογένειας Μαστρονικολόπουλου, γι' αυτό το νέο όνομά του ήταν «Καφεθέατρο 1929».

Από τα πρώτα του χρόνια υιοθέτησε το ιταλικό στυλ αστικού καφενείου. Η μεγάλη ανάπτυξη της Άμφισσας, λόγω της παραγωγής και εμπορίας ελιάς, δημιούργησε αστική τάξη στην πόλη, η οποία αποτέλεσε και τη βασική αρχική πελατεία. Στο καφενείο σύχναζαν γιατροί, δικηγόροι και επιχειρηματίες.

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
Από τα πρώτα του χρόνια υιοθέτησε το ιταλικό στυλ αστικού καφενείου.


Τα βασικά στοιχεία του χώρου είναι το ψηλό ταβάνι, τα ξύλινα τραπέζια και οι καρέκλες του κλασικού καφενείου, οι φαρδιές ξύλινες τάβλες στο δάπεδο και οι μεγάλες τζαμόπορτες που επιτρέπουν άπλετο φως στον χώρο.

Το βλέμμα όμως μαγνητίζει η ιταλικής επιρροής σκηνή και το ανηφορικό πάλκο, χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στην μπελ επόκ. Αυτή η σκηνή έχει γνωρίσει εποχές δόξας, καθώς την περίοδο από το 1936 μέχρι και τη δεκαετία του '80 πέρασαν από κει διάφοροι θίασοι.

Ο κυρ-Θανάσης μπορούσε να σου αφηγηθεί αμέτρητες ιστορίες για το πόσα πρόσφερε αυτός ο χώρος στην τέχνη, έχοντας φιλοξενήσει στη σκηνή του θεατρικές παραστάσεις, οπερέτες, επιθεωρήσεις. Τη δεκαετία του '50 λέγεται ότι πέρασαν από κει θίασοι με τους Αυλωνίτη, Φωτόπουλο και Μακρή.


Στη σκηνή του έχει ανέβει και ο Μάνος Κατράκης, ενώ στο πιάνο που φιγουράρει στη σκηνή κάποιοι υποστηρίζουν ότι έπαιξε ο Μίμης Πλέσσας σε ηλικία 17 ετών. Η σάλα του «Πανελληνίου» μεταμορφωνόταν, καθώς η αίθουσά του χωρούσε 370 καρέκλες.


Ο αυθεντικός και ιστορικός καλλιτεχνικά χώρος είναι που γοήτευσε τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Τα μαύρα τραπέζια που έχουν καταγραφεί στον «Θίασο», σε κάποια σημεία των οποίων υπάρχουν ακόμα οι σημειώσεις αυτών που έπαιζαν χαρτιά, είναι αυτά στα οποία θα πιεις τον καφέ σου σήμερα.

Η παστέλ βεραμάν απόχρωση στους τοίχους αλλά και το μπρονζέ χρώμα της νικοτίνης στο ταβάνι επιμένουν ακόμη και σήμερα, δίνοντας έμφαση στη σκηνή.


Στην πρόσφατη ανακαίνιση ο διακοσμητής Αλέξανδρος Πετράκης ανέδειξε με τον καλύτερο τρόπο τις χαρακτηριστικές λεπτομέρειες της σάλας.

Η μαντεμένια θερμάστρα έχει πάρει τη θέση της δίπλα από τη σκηνή και κάτω από τους παλιούς καθρέφτες προστέθηκε μια μπάρα με το παραδοσιακό ψυγείο, όπου φιγουράρουν παλιά μπουκάλια αναψυκτικών, και πιο δίπλα θα δεις το εντυπωσιακό μπιλιάρδο που διαμορφώθηκε κομψά για τον DJ.

«Καφεθέατρο 1929»: Ένα από τα ομορφότερα καφενεία της Ελλάδας επαναλειτουργεί Facebook Twitter
Τα βασικά στοιχεία του χώρου είναι το ψηλό ταβάνι, τα ξύλινα τραπέζια και οι καρέκλες του κλασικού καφενείου, οι φαρδιές ξύλινες τάβλες στο δάπεδο και οι μεγάλες τζαμόπορτες που επιτρέπουν άπλετο φως στον χώρο.


«Με την ανακαίνιση επιδιώξαμε να δώσουμε στον χώρο το στυλ του Μεσοπολέμου. Έγινε προσπάθεια να φυλακιστεί ο χρόνος μέσα στον χώρο. Όποιες παρεμβάσεις υπήρξαν, έγιναν με σεβασμό στην ιστορία που φέρει ο χώρος και στα στοιχεία που τον απαρτίζουν» λέει ο Παναγιώτης.


Μόλις περάσεις την τεράστια τζαμένια πόρτα, νιώθεις την αύρα και τη γοητεία μιας άλλης εποχής. Η θεατρική σκηνή είναι μαγική, με τους παλιούς πολυελαίους και τις κόκκινες βαριές κουρτίνες. Καφές, αναψυκτικά, μπίρες, τσίπουρο, κρασί και κοκτέιλ καλύπτουν τις επιλογές των θαμώνων.

Ο συνοδευτικός μεζές για το τσίπουρο (τυρί, ελιές, ντοματίνια, αγγούρι κομμένο σε ροδέλες, σαλάμι, λουκάνικο και κριτσίνια πολύσπορα) έρχεται σε ξύλινο δισκάκι. Κρύο πιάτο που θυμίζει το κλασικό μενού του καφενείου που σέρβιρε τσίρο, βραστό αυγό, τυρί και ελιές.


«Θέλουμε να συνεχίσουμε την παράδοση του καφωδείου – πρόκειται για έναν όρο του '60, τον θρύλο του μεγάλου καφενείου. Είναι η ιστορία του τόπου μας. Το καφενείο στηρίχτηκε και στήριξε τα μπουλούκια, πολιτιστικά έχει προσφέρει στην τέχνη», λέει ο Παναγιώτης και προσθέτει:

«Για μας ήταν σημαντική επένδυση σε σχέση με τα δεδομένα της περιοχής. Κράτησε 14 μήνες η προσπάθεια ανακαίνισης και έγινε με την άδεια και τον έλεγχο του υπουργείου Πολιτισμού. Το "Καφεθέατρο 1929" λειτουργεί εδώ και 2 μήνες και ήδη έχουμε κάνει μουσικά live, έχουμε ανεβάσει μονόπρακτα, ενώ σχεδιάζουμε κι άλλες εκδηλώσεις και πολιτιστικά δρώμενα».


Ο χώρος δεν έμεινε ίδιος, αφού πρέπει πλέον να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μιας άλλης εποχής. Όμως οι παρεμβάσεις έγιναν με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία του. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι πλέον δεν υπάρχουν τα σημάδια της εγκατάλειψης και της ερήμωσης − κάθε άλλο.

Γεμίζει και πάλι με πελάτες όλων των ηλικιών, ντόπιους που έχουν αναμνήσεις από τον χώρο αλλά και επισκέπτες της Άμφισσας που θέλουν να πάρουν γεύση από την αίγλη του χώρου. Είναι το μέλλον που σέβεται την παράδοση.

Καφεθέατρο 1929, πλατεία Κεχαγιά 3, Άμφισσα

 

Γεύση
1

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Madame Ginger προτείνει Πασχαλινό μενού χωρίς κρέας – Και με ποια κρασιά θα το συνοδεύσετε

Το κρασί με απλά λόγια / Η Madame Ginger προτείνει ένα πασχαλινό μενού χωρίς κρέας και μερικά ταιριαστά κρασιά

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης συζητούν με την food blogger Μαριλού Παντάκη για τη σχέση της με το κρασί και για όλες εκείνες τις συνταγές της που προτείνει για ένα πεντανόστιμο πασχαλινό τραπέζι δίχως κρέας – εννοείται ότι υπάρχουν προτάσεις σε κρασιά προκειμένου να τις συνοδεύσετε.
THE LIFO TEAM
Με τα δάχτυλα και στη μέση

Γεύση / Πιάτα που μπαίνουν στη μέση και τρώγονται με τα χέρια

Ο σεφ Κώστας Παλυβός μοιράζεται τις συνταγές του για τις κροκέτες μουσακά, το πιτόγυρο παστιτσάδα και άλλα πιάτα του που είναι για να μοιράζονται, που μας δίνουν τη χαρά του να τσιμπολογάμε με τα χέρια μέσα από το πιάτο, και ας λαδωθούμε λίγο.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Στο Αφαία στο Θησείο

Γεύση / Για μπίρα, κρασί χύμα και μακαρόνια με κιμά στο Αφαία στο Θησείο

Αν αναρωτιέστε «πού βγαίνει η μισή Αθήνα τώρα;», αυτοί που ψάχνουν ό,τι νέο ανοίγει και το επισκέπτονται πρώτοι, τότε να ξέρετε πως πάνε σε ένα μοντέρνο καφενείο, σε ένα χαλαρό μαγαζί που τα κάνει όλα προσεγμένα και από τα τραπέζια του βλέπουμε τα τρένα να περνούν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τα αντισυμβατικά μαθήματα μαγειρικής που παραδίδονται τώρα στην Αθήνα

Γεύση / Μαθήματα «αυθόρμητης μαγειρικής» στην Αθήνα

Κάποιοι πάνε στο μάθημα με ένα υλικό που έχουν σπίτι τους και δεν ξέρουν πώς να το αξιοποιήσουν, άλλοι γεμίζουν με γυάλινα βαζάκια τους πάγκους της κουζίνας τους ενώ μαθαίνουν πώς να βάλουν τις ζυμωμένες τροφές στην καθημερινή τους διατροφή. Αυτήν τη στιγμή στην πόλη παραδίδονται αυθόρμητα μαθήματα μαγειρικής, που ενισχύουν τη φαντασία και δεν υπακούν σε συνταγές και γραμμάρια.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Σε όλα τα σπίτια μού ζητούσαν να φτιάχνω μόνο τα φαγητά που ήξερα»: Μια Ανδριώτισσα μαγείρισσα αφηγείται

Nothing Days / «Σε όλα τα σπίτια μού ζητούσαν να φτιάχνω μόνο τα φαγητά που ήξερα»: Μια Ανδριώτισσα μαγείρισσα αφηγείται

Η Χαρίκλεια Δανιόλου μαγειρεύει από μικρό παιδί. Μαγείρεψε στη θρυλική ταβέρνα του Περτέση στις Στραπουριές και σε σπίτια πλουσίων, ενώ σήμερα μαγειρεύει στην ταβέρνα της, τα Σκαλάκια, στη Χώρα της Άνδρου. Το ανδριώτικο φαγητό ήταν η αφορμή για να μας αφηγηθεί όλη της τη ζωή.
M. HULOT
Koutsou & Co: Ένα μαγειρείο όπου θα τρώμε τα «κλεμμένα» και τα «βρώμικα»

Γεύση / Ένα νέο μαγειρείο σε μια στοά στο Σύνταγμα θα σερβίρει τα «κλεμμένα» και τα «βρόμικα»

Η Αργυρώ Κουτσού το έχει βάλει σκοπό να μας σερβίρει κομμάτια από τα ψάρια και τα κρέατα που δεν φτιάχνονται συνήθως στα μαγειρεία, συνταγές του Ιονίου και πολίτικα φαγητά, ενώ θα τηγανίζει και τέλεια κεφτεδάκια με πατάτες στο Koutsou & Co.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πεθαίνετε για κρητική στάκα; Μπορείτε να τη φτιάξετε σπίτι σας

Γεύση / Πεθαίνετε για κρητική στάκα; Μπορείτε να τη φτιάξετε σπίτι σας

Λένε ότι η υπομονή είναι αρετή και η αλήθεια είναι πως η στάκα τη χρειάζεται. Ο Κρητικός σεφ Μιχάλης Χάσικος αποκαλύπτει τα μυστικά για να πετύχουμε τη δυναμωτική τροφή των βοσκών και να την απολαύσουμε πάνω σε ζυμωτό ψωμί, με αυγά μάτια και τηγανητές πατάτες, για να απογειώσουμε με αυτή ψητά λαχανικά, χόρτα και ζυμαρικά.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Ergon Bakehouse:

Γεύση / Η πιο ελαφριά και αφράτη πίτσα της πόλης σερβίρεται στο Ergon Bakehouse

Στο νέο πολυεπίπεδο πρότζεκτ Ergon Bakehouse Athens όλα μυρίζουν ζυμάρι. Εδώ θα βρείτε έναν φούρνο με πολύχρωμα ψωμιά, όσα χρειάζεστε για τα δικά σας ξεφουρνίσματα στο σπίτι, αλλά και ένα χαλαρό μέρος για να φάτε κάτι εύκολο και νόστιμο στο κέντρο, από το πρωί μέχρι το βράδυ. Και έρχονται και άλλα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Δέκα διευθύνσεις για λαχταριστό μπακαλιάρο με σκορδαλιά

Γεύση / Εννέα μέρη για λαχταριστό μπακαλιάρο με σκορδαλιά

Η 25η Μαρτίου είναι μία από τις τρεις μέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που επιτρέπεται το ψάρι, το λάδι και το κρασί. Δεν ξέρω πόσο μεγάλη είναι η πίστη σας, ξέρω μόνο πόσο ευλαβικά αγαπάμε όλοι τον μπακαλιάρο σκορδαλιά και πόσο καλά ξέρουμε να τιμούμε τις γαστρονομικές παραδόσεις.
ΔΩΡΑ ΜΑΣΤΟΡΑ
Δεν τους προλαβαίνουμε με τα νέα bakeries της Αθήνας

Γεύση / Δεν τους προλαβαίνουμε με τα νέα bakeries της Αθήνας

Αυτήν τη στιγμή ξεφουρνίζονται στην πόλη cinnamon rolls σε πολλές διαφορετικές εκδοχές, ψωμιά με μάραθο και κουρκουμά και πολύσπορα με μέλι, vanilla buns, ηπειρώτικες χορτόπιτες και empanadas σαν σπανακόπιτα. Κάποιοι κάνουν υπομονή μέχρι να ωριμάσουν τα ζυμάρια τους για να βάλουν στη βιτρίνα τους πράγματα που μας φτιάχνουν τη μέρα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια
Πόσο όμορφος και μοναδικός χώρος. Μπράβο τους!Σχεδιάζω ολιγοήμερη εκδρομή με καλή παρέα στην Άμφισσα και ο κύριος λόγος είναι αυτό το καταπληκτικό καφενείο! Η εξωτερική του όψη και όχι μόνο, θα μπορούσε να αποτελεί ομιχλώδες σκηνικό σε ταινία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου ή έμπνευση για τον ζωγράφου Γιάννη Τσαρούχη (βλέπε πίνακα "ΝΕΟΝ"):https://i.pinimg.com/originals/25/a8/b3/25a8b381d5152682ffd30e61ef4c8b42.jpg