Τ' αγάλματά μας πίσω – ακόμη κι αυτά που δεν είναι δικά μας!

Τ' αγάλματά μας πίσω – ακόμη κι αυτά που δεν είναι δικά μας! Facebook Twitter
67

Τ' αγάλματά μας πίσω – είναι δεν είναι δικά μας! Ό,τι μοιάζει ελληνικό δεν είναι πάντοτε απ' την Ελλάδα…

Πριν ένα χρόνο ο Άρης Καλογερόπουλος, Έλληνας μουσικός και φωτογράφος που ζει και εργάζεται στη Γερμανία, πήρε την πρωτοβουλία μιας εκστρατείας για την επιστροφή των ελληνικών αρχαιοτήτων από μουσεία του εξωτερικού στην Ελλάδα.

Η κίνηση ονομάζεται «I am Greek and I wanna go home». Σε άψογες αισθητικά εικόνες και βίντεο εμφανίζονται διάφορα αρχαία αγάλματα να εκλιπαρούν –κυρίως στην αγγλική γλώσσα, ενίοτε όμως και στη ρώσικη ή κινέζικη– την επιστροφή τους στην μητέρα Ελλάδα.

Ασφαλώς στόχος μιας τέτοιας προσπάθειας οφείλει να είναι η ευασθητοποίηση όχι των Ελλήνων, αλλά των ξένων. Τώρα, δεν ξέρω πώς πηγαίνει η εκστρατεία στο εξωτερικό, αλλά τουλάχιστον στην Ελλάδα φαίνεται να έχει μεγάλη επιτυχία. Εκατοντάδες είναι οι ελληνικοί ιστότοποι, ανάμεσά τους αρκετοί εθνικιστικού προσανατολισμού, που αναπαράγουν γενναιόδωρα τις εικόνες και τα βίντεο απαιτώντας δικαιοσύνη.

Μόνο που τους διέφυγε καθώς φαίνεται μια λεπτομέρεια...

Τα περισσότερα απ' τα ξενιτεμένα αγάλματα δεν προέρχονται από περιοχές του νεοελληνικού κράτους. Μερικά μάλιστα δεν είναι καν ελληνικά, αλλά ρωμαϊκά!

Η Θεά Δήμητρα – Κνίδος, ~350 π.Χ.

To άγαλμα της Δήμητρας (Marble statue of Demeter), καθιστής πίσω απ' της φυλακής τα σίδερα του Βρετανικού Μουσείου, είναι απ' την Κνίδο, που βρίσκεται στην σημερινή Τουρκία. Άραγε πού να νιώθει σπίτι της η Δήμητρα, στην Κνίδο ή στην Αθήνα; (Αν πείτε το δεύτερο, τότε λογικά και οι άλλες ελληνικές αρχαιοτήτες της Τουρκίας, της Ιταλίας, της Μέσης Ανατολής, της Βορείου Αφρικής κτλ. πρέπει κάποια μέρα να «επιστραφούν» στο νεοελληνικό κράτος!)

Προτομή του Περικλή – ρωμαϊκό αντίγραφο του δεύτερου μ.Χ. αιώνα

H προτομή του Περικλή (Marble portrait bust of Perikles) δεν είναι καν ελληνική, αλλά ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνικού έργου και βρέθηκε στο Τίβολι της Ιταλίας.

Άλογο από το τέθριππο που βρισκόταν στην κορυφή του Μαυσωλείου – Αλικαρνασσός, ~350 π.Χ.

Το υπερμέγεθες άλογο (Fragments of colossal horses from the quadriga of the Mausoleum at Halikarnassos) είναι από το Μαυσωλείο, ένα απ' τα Επτά Θαύματα του αρχαίου κόσμου, χτισμένο στην Αλικαρνασσό, δηλαδή στο σημερινό Bodrum της Τουρκίας. (Η τουρκική λέξη bodrum είναι ενδεχομένως παραφθορά του «ιπποδρόμου», στα υπόγεια του οποίου υπήρχαν μπουντρούμια για τα θηρία.)

The Trentham Lady

Η πεπλοφόρος γυναίκα (The Trentham Lady) που κρατείται όμηρος είναι μάλλον ελληνιστικό έργο και, όπως φανερώνει μια επιγραφή στο βάθρο, είχε χρησιμοποιηθεί ως επιτύμβιο άγαλμα μιας Ρωμαίας γυναίκας. Λογικό είναι λοπόν να υποθέσει κανείς ότι είχε βρεθεί στην Ιταλία.

Οκλάζουσα Αφροδίτη – ρωμαϊκό αντίγραφο του δεύτερου μ.Χ. αιώνα

Η Αφροδίτη (Marble statue of a naked Aphrodite crouching at her bath) που νοσταλγεί τον ήλιο στο λουτρό της είναι ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνιστικού έργου και ανήκε κάποτε στη συλλογή της οικογένειας Gonzaga της Μάντουας.

(Τουλάχιστον η Αφροδίτη της Μήλου και η Καρυάτιδα είναι πράγματι από περιοχές του σημερινού ελληνικού κράτους.)

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κανέναν απ' τους ιστοτόπους που συμμετέχουν στην πανελλήνια σταυροφορία δεν βρήκα την ελάχιστη πληροφορία για τα λιγότερο γνωστά αγάλματα, μια γραμμούλα έστω, ότι το ένα απεικονίζει τη Δήμητρα, το άλλο την Αφροδίτη κτλ.  Όχι τίποτα λεπτομέρειες περί προελεύσεως, εποχής, τεχνοτροπίας και δε συμμαζεύεται, αλλά τα στοιχειώδη. Μα ούτε ένας απ' όσους ζητούν τον επαναπατρισμό της λεγόμενης κληρονομιάς τους δεν είχε την περιέργεια να μάθει τι παριστάνουν τ' αγάλματα; Τότε τι τα ζητάνε πίσω; Φαντάζεστε να δείχνετε το βίντεο σ' έναν ξένο για να τον πείσετε να πάρει το μέρος σας, κι όταν εκείνος σας ρωτήσει «Ποιο είναι αυτό το γλυπτό;» να μην ξέρετε τι ν' απαντήσετε; Γι' αυτό κι έχω την υποψία ότι η εκστρατεία γίνεται μάλλον για εσωτερική κατανάλωση. Να τα φορτώσουμε πάλι όλα τους ξένους, που μας έχουν κλέψει τις αρχαιότητες και δεν τις γυρνάνε πίσω κτλ., να ξεδώσουμε λιγάκι.

Τέλος, ιδού ο επικοινωνιακά εντυπωσιακός και, θα συμφωνήσετε, πειστικός τρόπος του Άρη Καλογερόπουλου να ζητήσει την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα:

Ο Παρθενώνας ως παζλ

Υ.Γ. Λυπούμαι αν κακοκάρδισα τον Άρη Καλογερόπουλο, ο οποίος αναμφισβήτητα έχει καλές προθέσεις. Το να θες να επιστραφεί στη χώρα σου αυτό που θεωρείς πολιτιστική σου κληρονομιά φυσικά δεν σε κάνει ακροδεξιό ή φασίστα. Με την παρούσα ανάρτηση ήθελα να εκφράσω αυτό που είχε γράψει κάποτε ο διαφωτιστής Ιώσηππος Μοισιόδαξ, το οποίο δυστυχώς παραμένει –παρά τους αιώνες που πέρασαν από τότε– αληθινό και επίκαιρο:

[Ἡ Ἑλλὰς] κυριεύεται κατὰ κράτος ἀπὸ τὴν ὑπόληψιν καὶ ἀπὸ τὴν ἀμέλειαν τῆς ἀρχαιότητος.
67

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

6 σχόλια
Κύριοι, Βρίσκω εντελώς άστοχο αυτό το άρθρο.Είναι εμφανές ότι ο κ. Καλογερόπουλος αναφέρεται στην επιστροφή αντικειμένων πολιτιστικής κληρονομιάς στους κατά τόπους χώρους δημιουργίας τους, εκεί δηλαδή όπου βρίσκονταν αρχικά. Για έναν άνθρωπο που ασχολείται και παράγει ποιοτικό υλικό για την υποστήριξη ενός θέματος που αγγίζει όλους τους λαούς (και απόδειξη ότι το έργο του έχει παγκόσμια απήχηση), είναι ανόητο να λέει τώρα ένας/μία δημοσιογράφος ότι το αίτημά του είναι να γυρίσουν τα πάντα στην Ελλάδα. Αυτό θα το αποκαλούσα διασυρμό και έλλειψη κατανόησης από την πλευρά του συγκεκριμένου δημοσιογράφου του Lifo.Μήνυμα προς τον/την δημοσιογράφο - κρατήστε σας παρακαλώ την ποιότητα της επιλογής και κάλυψης θεμάτων σας σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο. Οι ειδήσεις πρέπει να βγαίνουν μετά από προσεκτική εξέταση, και σε βάση επίγνωσης.Με εκτίμηση, και επιθυμία να συμπράττουμε όλοι, μαζί, για το καλό του τόπου μας και κάθε τόπου σε αυτόν τον κόσμο.Νίκος Χατζηανδρέου
Κύριε Χατζηανδρέου,θα είχατε δίκιο, αν όντως η καμπάνια δεν υποστήριζε ότι είναι Ελληνικά και πρέπει να γυρίσουν σε εμάς. Όταν όμως δείχνεις πχ. ιταλικά αντίγραφα τότε το σλόγκαν θα έπρεπε να είναι άλλο...
προτεινω να κανουνε μια μηνυση στην Ιταλια για αντιγραφη εργων τεχνης πριν απο 2000 χρόνια, αμα δεν ασκησουν εφεση μπορουμε κατι να τσεπωσουμε απο αυτην την ιστορια.
> Είναι εμφανές ότι ο κ. Καλογερόπουλος αναφέρεται στην επιστροφή αντικειμένων πολιτιστικής κληρονομιάς στους κατά τόπους χώρους δημιουργίας τους, εκεί δηλαδή όπου βρίσκονταν αρχικά.Πού το βλέπετε αυτό; Αν ήταν έτσι, θα είχε ένα αιγυπτιακό έργο να νοσταλγεί την Αίγυπτο, ένα γλυπτό των Μάγια να θέλει να επιστρέψει στην Κεντρική Αμερική κτλ.
Κύριε Χατζηανδρέου. Το κακόγουστο βίντεο του κ. Καλογερόπουλου εάν αναφερόταν "στην επιστροφή αντικειμένων πολιτιστικής κληρονομιάς στους κατά τόπους χώρους δημιουργίας τους" (όπως υποστηρίζετε) δε θα επαναλάμβανε συνεχώς και βλακωδώς "I am Greek, I am Greek" και ούτε θα έδειχνε συνεχώς αγάλματα μόνο αρχαιοελληνικής τεχνοτροπίας (τυχαίο;).Το Βρετανικό Μουσείο μόνο έχει "κλεμμένα" από Αίγυπτο, Σουδάν, Ελλάδα, Ιταλία, χώρες Μέσης Ανατολής, Ιαπωνία, Κίνα, Αφρική, Αυστραλία, ΗΠΑ και δεν ξέρω από που αλλού (μία επίσκεψη θα σας πείσει).Εάν ήθελε να έχει διεθνή απήχηση θα θα μπορούσε να συμπεριλάβει στο βίντεο χαρακτηριστικά παραδείγματα από άλλα κλεμμένα (σαρκοφάγους, επιγραφές κλπ.) από άλλους non-greek και να ελεγε για παράδειγμα "I am Roman and a I wanna(!) to go home". Φυσικά φοβήθηκε να το κάνει το βίντεο όπως θα έπρεπε, γιατί θα υπενθύμιζε στο κοινό το προφανές, ότι θα πρέπει να αδειάσει το Βρετανικό μουσείο σε ένα βράδυ. Πράγμα που δε θα γίνει ποτέ. Η πρόθεσή του ήταν να έχουν τα Ελληνικά εκθέματα ειδική μεταχείριση. Εάν έχει άλλη πρόθεση δεν έχει παρά να κάνει κι άλλο κιτς βίντεο με Αιγυπτιακές σαρκοφάγους που θα λένε "Ι'm Egyptian, I miss the camels" ή ό,τι άλλη βλακεία του κατέβει. Ίσως έτσι το σώσει.Περιμένω την απάντησή σας, για το καλό του τόπου μας και κάθε τόπου σε αυτόν τον κόσμο.
Δεν υπάρχει καμιά σύγχυση, όλα είναι Ελληνικά. Τα εργαστήρια των Ρωμαίων καλλιτεχνών έφτιαχναν τότε ΑΝΤΙΓΡΑΦΑ απο Ελληνικά αγάλματα της Κλασσικής περιόδου. Κάποιοι μεγάλοι Ρωμαίοι καλλιτέχνες μετά βέβαια φτιάξαν δικά τους, πρωτότυπα αλλά και αυτά ακόμα ήταν χαρακτήρες από την Αρχαία Ελληνική παράδοση, θεολογία και μυθολογία. Δηλαδή αν κάποιος πιτσιρικάς σήμερα παίξει ρόκ εν ρόλ με Εγγλέζικους στίχους τι θα λέμε "πω ρε πούστη μου , ωραία Ελληνική μουσική" Δέυτερον και σημαντικότερον, το θέμα που αφορά την Τουρκία. Δεν θα είχα -είχαμε κανένα πρόβλημα αν τα Τουρκάκια φιλοξενούσαν την Ελληνική κληρονομιά σε μουσεία και την έδειχναν στον Κόσμο σαν αυτή που είναι "ΕΛΛΗΝΙΚΗ" δλδ το άλογο της Αλικαρνασσού, εν προκειμένω, (αν το είχαν) να έγραφε ή ταμπέλα πως "φτιάχτηκε απο αρχαίους Έλληνες τεχνίτες για τον αρχαίο Ελληνικό ναό της Αφροδίτης. Αντι όμως γι αυτό, όσο έχετε πάει στην Τουρκία θα τόχετε παρατηρήσει, πουθενά σε κανένα μνημείο της μικράς Ασίας από την Μίλητο την Έφεσσο, την Λυκία την Αλικαρνασσό τα Δίδυμα ΠΟΥΘΕΝΑ δεν υπάρχει αναφορά οτι εδώ κάποτε ζούσαν και Έλληνες. Σε σημείο μάλιστα να πιστευουν τα Τουρκάκια πως τα αρχαία ευρήματα είναι των πρωτότουρκων και ο Όμηρος ήταν Ομέρ και άλλα τέτοια φαιδρά. Κατά συνέπεια γι αυτά τα αγάλματα πατρίδα τους ειναι το μέρος που δεν αποκρύπτεται η καταγωγή τους. Από την Τουρκία καλύτερα η Αγγλία.
> Δεν υπάρχει καμιά σύγχυση, όλα είναι Ελληνικά. Τα εργαστήρια των Ρωμαίων καλλιτεχνών έφτιαχναν τότε ΑΝΤΙΓΡΑΦΑ απο Ελληνικά αγάλματα της Κλασσικής περιόδου.Δηλαδή αν φτιάξουμε ένα αντίγραφο του Stonehenge στην Αθήνα, θα έχουν δίκιο οι Άγγλοι να μας το ζητήσουν πίσω;
Συγχαρητήρια για το άρθρο σας. Όντως το παζλ του Παρθενώνα τα λέει όλα και θα είχε κατ' εμέ καλύτερη απήχηση απ΄ότι όλα αυτά τα παραφορτωμένα δραματικά βίντεο με βαρύγδουπες επιγραφές. Αυτές οι πρωτοβουλίες όσο και με καλή πρόθεση ξεκινούν πολλές φορές δεν έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Θα ήταν εκπληκτικό αν όλα τα κομμάτια του Παρθενώνα γυρνούσαν πίσω στην Ελλάδα. Όπως θα ευχόμουν ότι το μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο έδινε πίσω όλα αυτά που έκλεψαν οι Γερμανοί. Αλλά θα πρέπει κάποιος από την ελληνική πολιτική ζωή να ηγηθεί μαζί με ανθρώπους των γραμμάτων και τεχνών μιας συντονισμένης ενέργειας. Και πρέπει ως Έλληνες να σταματήσουμε να αναπαράγουμε και να ξαναζεσταίνουμε τη σούπα "I am greek..." Πολύ το κουράσαμε το σλόγκαν... Και θα έπρεπε να φυλάμε τα μουσεία μας καλύτερα, θα έπρεπε να αποτρέψουμε στις μεγάλες πυρκαγιές του 2007 να γίνει αυτό που έγινε...
Κλασσικός "Ελληνάρας". Βγάζει εκατομμύρια ανούσια και αβάσιμα συμπεράσματα χωρίς να σκέφτεται, και νομίζει οτι είναι σωστός, άμα του αποδείξεις οτι είναι λάθος, θα σε βγάλει "συνεργό" των εβραιομασόνων, κομμουνιστή, ανθέλληνα, εξωγήινο και δεν ξέρω εγώ τι άλλο. Όλο κατακρίνει τους άλλους σαν μαλάκας, χωρίς να αναρωτιέται, χωρίς να αισθάνεται, χωρίς να σκέφτεται, ένα απλό ρομποτάκι είναι και αποκαλεί τον εαυτό του "αντισυστημικό". Να γιατί νομίζω οτι ο λαός δεν έχει ελπίδα να σωθεί, όχι μόνο δεν έχει ελπίδα αλλά και δεν αξίζει να σωθεί, το μόνο που θα πρέπει να γίνει, για να βάλει ο "Έλληνάρας" (μη χέσω) μυαλό, είναι να γίνει το μπούμ στην χώρα, το οικονομικό και το κοινωνικό μπούμ, για να δούνε και να αναρωτηθούν τι μαλακίες κάνουν.
δεν υπαρχει λαος στον πλανητη να απαξιωνει τοσο το παρελθον του οσο οι νεοελληνες... λυσσαξατε με ενα μονο βιντεο..που να μας τα γυρνουσαν κιολας..θα στησετε και μπλοκα εξω απο τα μουσεια να μην επιτραπει η εισοδος μου φενετε