Μια επικοινωνιακή στρατηγική…σαλάτα. Από τη Ναταλί Χατζηαντωνίου

Μια επικοινωνιακή στρατηγική…σαλάτα. Από τη Ναταλί Χατζηαντωνίου Facebook Twitter
Πρωινός espresso στο Da Capo; Check (με ένα αντιπολιτευτικό καρφί για την αύξηση του φόρου στον καφέ, παρ' ότι είναι οξύμωρο να κάνεις κριτική επιλέγοντας μία περιοχή όπου ο espresso είναι ούτως ή άλλως ο ακριβότερος της πόλης).
7

Πρωινός espresso στο Κολωνάκι. Shopping στα βόρεια προάστια. Dress code (casual, yet polished στην καθημερινότητα, formal για ανάλογες περιστάσεις και... skipper on deck). Πολυτελείς διακοπές. Fit, άρα sportif. Romance στα ελληνικά νησιά. Λίγο showbiz και πίστα – μέχρι τον Ρέμο βαριά-βαριά.


Τι είναι αυτά; Μη δεν είναι μια εκδοχή των συστατικών (ρόκα-παρμεζάνα-balsamico) που περιλάμβανε εκείνο το περίφημο κωστοπουλικό σλόγκαν του πλήρους μεταπολιτευτικού εκτροχιασμού κι ενός εκ των υστέρων αρνητικά φορτισμένου lifestyle που εισηγήθηκε, τέλη της δεκαετίας του '80, ο Έλληνας πάπας του; «Η ζωή είναι μικρή για να είναι θλιβερή» διαδήλωνε το ΚΛΙΚ τότε που και ο πιο θλιβερός «μικροαστός» απενοχοποιούνταν από τη «στραβωμάρα» του, φτάνει να διέθετε ξαπλώστρα στην Ψαρού. Τότε που το Da Capo έχτιζε τον θρύλο του, αλλά ουδείς έχτιζε τον δικό του αν δεν έπινε έναν stretto φάτσα στον –«χτισμένο» θαρρούσες στο πρώτο τραπέζι– Νίκο Αναστόπουλο. Τότε που η Λυκόβρυση έσφυζε από αυτοϊκανοποιημένα στελέχη του ΠΑΣΟΚ. Τότε που η πλατεία Κολωνακίου ζούσε 24 ώρες το 24ωρο. Τότε που στα ραδιόφωνα της «αίρεσης» του νεοελληνικού lifestyle δροσερές και λίγο blasé φωνές επισήμαιναν με τους απαραίτητους αγγλισμούς (τους οποίους επέβαλε στην επικοινωνία ο ανθηρός χώρος του marketing), εμβόλιμα στα αστραφτερά charts της ποπ, σε ποιο κλαμπ θα γίνει απόψε το κοσμικότερο πάρτι της πόλης. Πάνε αυτά... Le roi est mort.


Κι όμως... Vive le roi! Λίγο-πολύ αυτά δεν είναι στοιχεία της επικοινωνιακής στρατηγικής «αυθόρμητων» ενσταντανέ του Κυριάκου Μητσοτάκη; Διότι αν εξαιρέσει κάποιος ορισμένα κληρονομημένα στοιχεία μιας αστικής καταγωγής και (old time classic ενδυματολογικής και άλλης) θητείας στο Αμερικανικό Κολέγιο, τα υπόλοιπα δεν είναι αντιπροσωπευτικά του καταραμένου κωστοπουλικού lifestyle; Εκείνου που αποκηρύχθηκε μετά βδελυγμίας, αφού φορτώθηκε, λες από μόνο του, την κακοδαιμονία της τελικής του έκβασης και της κατάντιας μας;

Τίποτε από αυτά δεν θα ήταν άξιο ειδικής αναφοράς –τέτοια συμπεριφορά δεν είναι άλλωστε αποκλειστικότητα του κυρίου Μητσοτάκη– αν δεν εκπροσωπούσαν το φωτογραφικό κολάζ μιας επικοινωνιακής στρατηγικής πολύ passé.


Ας κάνουμε, παρ' όλα αυτά, έναν έλεγχο στην «αυθόρμητη» καθημερινότητα του Κυριάκου Μητσοτάκη εκτός πολιτικών καθηκόντων. Πρωινός espresso στο Da Capo; Check (με ένα αντιπολιτευτικό καρφί για την αύξηση του φόρου στον καφέ, παρ' ότι είναι οξύμωρο να κάνεις κριτική επιλέγοντας μία περιοχή όπου ο espresso είναι ούτως ή άλλως ο ακριβότερος της πόλης). Shopping σε εμπορικό κέντρο των Β.Π.; Check (και φωτογραφία «είμαι κεφάτος...» με το κοριτσάκι του και σακούλες πολυάριθμες, φαινόμενο σπάνιο πια). Διακοπές με σκάφος; Check (βλέπε Πάτμος και Τήνος). Άλλες διακοπές; Check (Costa Navarino). Fit; Check (τον έχουμε δει να φωτογραφίζεται ως ποδηλάτης, σκιέρ, πεζοπόρος, δρομέας και σκίπερ). Romance; Check («Με τη Μαρέβα μου στην παραλία» – των Χανίων). Λίγο showbiz; Check (οργιάζουν οι φήμες περί του προεκλογικού νεοδημοκρατικού flirting με τον Ρουβά και την Τατιάνα Στεφανίδου, όσο για τον Ρέμο, είναι γνωστή η συνάντησή του με τον Μητσοτάκη στα γραφεία της ΝΔ, όπως και η διαβεβαίωση την επομένη ότι «ο πρόεδρος παρακολουθεί ανελλιπώς "Rising Star"»).

Τίποτε από αυτά δεν θα ήταν άξιο ειδικής αναφοράς –τέτοια συμπεριφορά δεν είναι άλλωστε αποκλειστικότητα του κυρίου Μητσοτάκη– αν δεν εκπροσωπούσαν το φωτογραφικό κολάζ μιας επικοινωνιακής στρατηγικής πολύ passé κι ενός lifestyle που, αν δεν είναι πλέον προκλητικό σ' αυτήν τη χώρα όπου η ζωή διέψευσε τραγικά το σύνθημα του ΚΛΙΚ, ανήκει πάντως σε ένα ξεπερασμένο έθος που καταδικάστηκε και βρέθηκε ένοχο, εκτός των άλλων, και ως «προπύργιο του υπερδανεισμού» και της επιδειξιομανούς κενότητας.

Μια επικοινωνιακή στρατηγική…σαλάτα. Από τη Ναταλί Χατζηαντωνίου Facebook Twitter
Οικογένεια; Check.


Ακόμα χειρότερα, όλο αυτό συνδυάζεται επικοινωνιακά, για λόγους πολιτικής καταγωγής, με το γνωστό τρίπτυχο που καθησυχάζει τους παραδοσιακούς νεοδημοκράτες ψηφοφόρους: Πατρίς - Θρησκεία - Οικογένεια. Οπότε... πάμε πάλι. Πατρίς; Check. Φωτογραφίες στην παρέλαση (να φαίνεται η σημαία), στις Ένοπλες Δυνάμεις, αγκαλιά με παραδοσιακά συγκροτήματα χορού. Και κορόνες περί του «νέου πατριωτισμού τον οποίο εμείς υπηρετούμε...». Θρησκεία; Check. Χιλιάδες ανάλογα στιγμιότυπα και πιο πρόσφατα η δήλωση ανήμερα των Φώτων ότι «σήμερα η ευχή της Εκκλησίας για Θεία Φώτιση είναι περισσότερο επίκαιρη και απαραίτητη από ποτέ». Οικογένεια; Check. Δεκάδες, «αυθόρμητα» πάντα, στιγμιότυπα του Κυριάκου Μητσοτάκη με τη σύζυγό του, με τον πατέρα του και βέβαια με τα παιδιά του σε όλες τις εκφάνσεις μιας ανέμελης καθημερινότητας, κάποτε κακοσκηνοθετημένης (όπως στη φωτογραφία με μισανοιγμένο το βιβλίο Trust in a complex world του Charles Heckscher και την εφηβική παρέα της κόρης του που διέκοψε «αιφνίδια» τη «χαλαρή» ανάγνωση).


Για να αποδώσω όμως τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, η ολιγωρία του «παραδοσιακού» image making και της επικοινωνιακής στρατηγικής που επειδή πιάστηκαν ανέτοιμα απέναντι στις τρομακτικές παγκόσμιες μεταβολές εφαρμόζουν φθαρμένες συνταγές δεν είναι προνόμιο της ΝΔ, ούτε της ελληνικής επικράτειας. Πρόσφατα π.χ. διαβάσαμε για μια διεθνή έρευνα (υπέρ του σουηδικού Research Institute of Industrial Economics) που κατέληγε στο ότι «οι δεξιοί πολιτικοί σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Αυστραλία είναι πιο όμορφοι από τους αριστερούς». Ας παραβλέψουμε ότι θα 'πρεπε πρώτα να καθορίσουμε τι σημαίνει σήμερα δεξιός και τι αριστερός, τι σημαίνει όμορφος και τι άσχημος. Ας μη σκεφτούμε ότι τα αποτελέσματα βολεύουν τη διεθνή τάση συντηρητικοποίησης. Αλήθεια, κάποτε αυτά δεν θα εγγυόνταν ένα εξαιρετικό πρωτοσέλιδο στο ΚΛΙΚ; Τώρα, πια, βέβαια είναι απλώς θλιβερά και εξαιρετικά ανόητα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Πλαγιομετωπικά
7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σε ανθρώπινα μέτρα… Aπό την Ναταλί Χατζηαντωνίου

Πλαγιομετωπικά / Σε ανθρώπινα μέτρα… Aπό την Ναταλί Χατζηαντωνίου

Όταν η -περί υγείας- ειλικρίνεια αναφαίνεται σαν γερό μητρικό χαστούκι, έστω και μέσα από τα social media, και αναγκάζει τους πάντες να βάλουν στην άκρη πολιτικές πεποιθήσεις και να ευχηθούν μόνο το καλύτερο
ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ
«Tη σκοτεινή σου μελετάμε πείνα, καχύποπτοι, ανύποπτοι και ύποπτοι»*

Πλαγιομετωπικά / «Tη σκοτεινή σου μελετάμε πείνα, καχύποπτοι, ανύποπτοι και ύποπτοι»*

Ο υπουργός Περιβάλλοντος επιμένει ότι η προαγωγή πριν από τη συνταξιοδότηση δεν είναι ατόπημα, θυμίζοντας εκείνη την κουβέντα του Γιώργου Βουλγαράκη περί νόμιμου και ηθικού
ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ένα παρ' ολίγον σοβαρό τροχαίο στην εφηβεία, που μου έγινε μάθημα ζωής

Πλαγιομετωπικά / Ένα παρ' ολίγον σοβαρό τροχαίο στην εφηβεία, που μου έγινε μάθημα ζωής

Όλοι -ως έφηβοι- το 'χουμε σκάσει από το σπίτι για μια κλεφτή βόλτα με το αμάξι ενός φίλου: κάποτε, όμως, τα πράγματα στραβώνουν κι είναι να απορείς γιατί τα ατομικά μας παθήματα δεν γίνονται μαθήματα συλλογικά
ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ

σχόλια

5 σχόλια
πάντως την προηγούμενη εβδομάδα ο Καρανίκας έπινε το εσπρεσσάκι του στο άλλο γνωστό στέκι του κολωνακίου (βλέπε carpo) με ύφος και τουπέ πολλών καρδηναλλίων,ντυμένος σπορτίφ -κυριλέ, χαιρετώντας μέσα στην γλίτσα περαστικούς και μη μαζί με 2-3 κολαούζους. αριστερά -δεξιά και κουραφέξαλα
Η αρθργράφος έχει δίκιο σε πολλά από αυτά που λέει. Η ΝΔ άλλωστε είναι επικοινωνιακά καλή μόνο όταν προσεγγίζει το λαικιστικό λόγο της αριστεράς (βλ. Κώστα Κ). Χωρίς λαϊκισμό και παροχολογία δεν έχει αφήγημα καθώς ο Έλληνας διψάει για σοσιαλισμό. Η ΝΔ δεν μπορεί να κατεβάσει κόσμο σους δρόμους υποσχόμενη φιλελευθερισμό και ελεύθερη αγορά, εδώ φοβάται τη λέξη νεοφιλελευθερισμος! Όσο για το τρίπτυχο, μου φαίνεται πτέσμα μπροστά στην εθνολαικιστικη κυβέρνηση της αριστεράς, όπου ο πρωθυπουργός λέει μπουλη τον ΥΠΕΘ, ο ΥΠΕΘ ντύνεται κομμάντο παρέα με νεοναζί, ο φίλης απολύεται από την εκκλησια, η αστυνομία πλακώνει συνταξιούχους και όλα καλά! Ο Κυριάκος προσπαθεί να μιμιθεί τον Ομπάμα σε μια χώρα που αξίζει και θέλει τον αριστερό (καθώς αριστερόστροφη χώρα) Τραμπ. Και τον έχει!Ας μην ξεχνάμε πως το ακροατήριο είναι το ελληνικό εκλογικό σώμα με κομμουνιστές, νεοναζί, καμμένους, λεβέντες, γκεβάρες, χουντικούς και ευτυχώς πασόκους που ψηφίζουν νδ! Οι περισσότεροι σιχαίνονται ότι εκπρωσωπεί ο Μητσοτάκης, θα τον ψηφίσουν από αντίδραση σαν όλα τα πρόβατα και θα προσπαθίσουν να τον ρίζουν από το επόμενο λεπτό.
Δεν νομίζω πως μιμείται το στυλ του Κλικ, θα ήταν υπερβολικά παλιακό ακόμα και για τον Κυριάκο -συν παντελώς άχρηστο-. Περισσότερο δημιουργεί το αντίβαρο στην εικόνα που πλασάρει ο Αλέξης. Αυτήν χωρίς γραβάτα, με φραπέ από το κυλικείο της Βουλής και shopping χαλιών στο Ιράν και που για να είμαστε ειλικρινείς, έχουμε αρχίσει και την ξερνάμε όλοι πλέον, ακόμα και άτομα σαν και εμένα που το κυριλέ το βαριόμαστε.
Εύστοχο άρθρο αν και κάπως αφελές. Η επικοινωνιολόγοι, managers και image makers καθορίζουν την εικόνα του εκάστοτε υποψήφιου για πρωθυπουργία με βάση τον κόσμο που θέλουν να πιάσουν. Ο Κούλης στοχεύει στους νεογκλάμουρ ευρωπαϊστές/στελεχάρες όπως ο Αλέξης στον 18άρη επαναστάτη/antifa. Πλέον τίποτα δεν είναι τυχαίο.
Δεν διαφωνώ με την κεντρική ιδέα σας, αλλά ο Κούλης αποκλείεται να απευθύνεται σε νεογκλάμουρ στελεχάρες, γιατί θα πιάσει πάτο (εκτός αν απευθύνεται σε όσους νομίζουν ότι είναι στελεχάρες, οπότε το ποσοστό ανεβαίνει ραγδαία). Ο Αλέξης αποκλείεται να απευθύνεται πια στον 18άρη επαναστάτη/antifa, γιατί τον έχουν μαζέψει άλλοι (βλ. ΑΝΤΑΡΣΥΑ, Λαφαζάνη κλπ), άλλωστε με όλους τους 18άρηδες επαναστάτες πάλι πιάνει πάτο. Οι επικοινωνιολόγοι φοβούνται να αφήσουν τους αρχηγούς να είναι ο εαυτός τους (ίσως τότε να ήταν όλοι συμπαθέστεροι) και τους συμβουλεύουν κυριολεκτικά ό,τι νά'ναι. Αυτοί τυφλοί από πάθος για εξουσία ακούνε τα κουφά των επικοινωνιολόγων και τα κάνουν ...

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ