Αν θέλουν να βάλεις μαντήλα, βάλε μαντήλα

Αν θέλουν να βάλεις μαντήλα, βάλε μαντήλα Facebook Twitter
21

Οι γυναίκες αεροσυνοδοί της Ερ Φρανς δυσανασχετούν, γιατί η εταιρεία τους επέβαλε να φορούν μαντήλα κατά την έξοδό τους από το αεροπλάνο όταν προσγειώνονται στο έδαφος της Τεχεράνης.


Μπορεί η αντίδραση των αεροσυνοδών να οφείλεται στα πρόσφατα πολύνεκρα τρομοκρατικά χτυπήματα των τζιχαντιστών σε Γαλλία και Βέλγιο. Μπορεί αυτή η εχθρότητα στους ισλαμικούς νόμους να υπόβοσκε από καιρό και με την ευκαιρία της ανανέωσης των πτήσεων της εταιρίας προς Τεχεράνη να εκδηλώθηκε. Ή μπορεί η Ερ Φρανς να έχει υπερβολικά αυστηρούς ενδυματολογικούς κώδικες για το προσωπικό της και η απόφαση να είναι μια αφορμή για να αντιδράσουν οι εργαζόμενες. Όποια κι αν είναι η αιτία, όλα δείχνουν πως οι αεροσυνοδοί βλέπουν στην επιβολή της μαντίλας στο αεροδρόμιο της Τεχεράνης μια παραβίαση της προσωπικής τους ελευθερίας.


Δε τη γουστάρουν, χαλάει την αισθητική τους, νιώθουν «υπό». Γιατί;


Δεν τους καταλαβαίνω τους δυτικούς που πάνε κόντρα στους ισλαμικούς νόμους όπου αυτοί ισχύουν. Τους δυτικούς που θέλουν να περάσουν έθιμα και συμπεριφορές με τα οποία γαλουχήθηκαν οι ίδιοι, σε κοινωνίες συντηρητικές, οργανωμένες σύμφωνα με μια κοσμοθεωρία εντελώς διαφορετική από τη δική τους.


Υπάρχουν ισλαμικά κράτη όπου οι γυναίκες πρέπει να κυκλοφορούν με το μισό κεφάλι καλυμμένο. Οι γκέυ να μην υπάρχουν και να γνωρίζονται μεταξύ τους υπό το πέπλο μυστηρίου, με κίνδυνο να τους πάρουν χαμπάρι και να τους κηρύξουν παράνομους. Τα πεθερικά να εξασφαλίζουν προίκα για να παντρέψουν τις κόρες τους. Οι πιστοί να προσεύχονται πέντε φορές την ημέρα γονυπετείς στον Αλλάχ. Η κοινωνία να εξουσιάζεται από ένα σωρό παρόμοια πράγματα, ακατανόητα στο δυτικό άνθρωπο.


Ε, και;


Ο δυτικός τα έχει λύσει αυτά τα θέματα, έχει «προχωρήσει». Η κοινωνία του έχει εκκοσμικευτεί. Την απασχολούν άλλα ζητήματα, μα δε θεσπίζει πια τυραννικούς κανόνες που δημιουργούν τεχνητά προβλήματα, βάζοντας εμπόδια στον ίδιο της τον εαυτό.
Η δυτική γυναίκα έχει το ελεύθερο να ντύνεται όπως θέλει, να διαλέγει τον άντρα που θα πάρει, να τον χωρίζει και να διαλέγει τον επόμενο, ξανά και ξανά. Είναι χειραφετημένη κι ελεύθερη. Τι την πειράζει να φορέσει μαντήλα στα κράτη όπου αυτό επιβάλλεται;


Με τον τρόπο που κάποιοι ευρωπαίοι απαντούν ενοχλημένοι στις μουσουλμάνες που τριγυρνούν στην Ευρώπη φασκιωμένες, με τον ίδιο τρόπο θα μπορούσαν να απαντήσουν οι επίσημες (ανδροκρατούμενες) αρχές της Τεχεράνης στις γυναίκες που θέλουν να πουλήσουν «ευρωπαϊσμό» στους γενειοφόρους Άραβες: «Αν δε σας αρέσει, πηγαίνετε σπίτια σας».


Και θα είχαν απόλυτο δίκιο. Πόσος αλαζόνας έχει φανεί ιστορικά ο δυτικός άνθρωπος απέναντι σε όλους τους διαφορετικούς πολιτισμούς... Γιατί να απαιτεί να δεχτούν τα «απελευθερωμένα» του ήθη χώρες που αποτελούν την καρδιά του Ισλάμ; Για να επιδεικνύει την «ανωτερότητά» του; Να μοστράρει την «προχώ» σκέψη του; Για να τους εκνευρίζει; Να τους νουθετεί; Να τους μπερδεύει; Ή, μάλλον, για να τους κάνει ακόμη πιο εχθρικούς απέναντι στους αλλόθρησκους, «αμαρτωλούς» ξένους.
Τι μας υποχρεώνει ως προοδευτικές κοινωνίες να σεβόμαστε τα συντηρητικά έθιμα ενός λαού, όπως το μαντηλοφόρεμα; Μα, η ίδια μας η προοδευτικότητα.


Όταν πας στο σπίτι κάποιου που σου ζητά να βγάλεις τα παπούτσια σου και όπου όλοι κυκλοφορούν ξυπόλητοι, αν δε τα βγάλεις ίσως να μη σε διώξουν, αλλά θα σε πουν «γαϊδούρι» και μάλλον δεν θα σε ξανακαλέσουν. Δε βρίσκω το λόγο να προκαλείς τον άλλο στο ίδιο του το σπίτι. Δεν είναι μαγκιά. Δεν είναι ακτιβισμός. Είναι μόνο αγένεια κι ουδέν αποτέλεσμα φέρνει στο «ξύπνημα» των ανθρώπων αυτών από το πολιτισμικό «σκοτάδι».


Από την άλλη, τι μας υποχρεώνει να δεχόμαστε τις μουσουλμάνες με τη μαντήλα στους κοσμοπολίτικους δρόμους της Ευρώπης; Τίποτα. Μα αν δε το κάνουμε, πάμε ενάντια στις ίδιες μας τις αρχές. Την ανεκτικότητα απέναντι στο (ακίνδυνο) διαφορετικό.
Διαλέγουμε και παίρνουμε: Ή ως δυτικοί θα απαγορεύσουμε τις μαντήλες, στερώντας περιεχομένου τις προοδευτικές διακηρύξεις μας – εφόσον στερούμε από τον άλλον το δικαίωμα το απλώς να ...ντύνεται όπως θέλει. Σημείωση: Τότε, βεβαίως, το δίκαιο είναι ν' αφαιρέσουμε και τα σταυρουδάκια απ΄ το λαιμό, τα τατουάζ με σταυρούς από τα μπράτσα και τελικά να στραφούμε κατά της ελευθερίας τόσων πολλών ανθρώπων, που οι μόνοι ευχαριστημένοι θα είναι οι φανατικοί οπαδοί της πολιτικής ορθότητας.
Ή θα τις επιτρέψουμε, εφαρμόζοντας τις αξίες που η κοινωνία των δυτικών έχει κατακτήσει εδώ και δυο-τρεις αιώνες.
Ή θα σεβόμαστε την απόφαση των μη δυτικών να μας «καταπιέζουν» στις χώρες τους, επειδή ο δικός μας πολιτισμός μας έχει μάθει να σεβόμαστε. Ή θα το πάρουμε «πατριωτικά» και θα τους μπαίνουμε στο μάτι, δρέποντας περισσότερες απαγορεύσεις, καχυποψία, φανατισμό.


Οι αεροσυνοδοί της Ερ Φρανς έχουν την ευχέρεια να κυκλοφορούν με το μαλλί σινιέ, τα μίνι και τον τουπέ τους όλες τις μέρες κι ώρες του χρόνου που δεν βρίσκονται στο αεροδρόμιο της Τεχεράνης. Και πολύ καλά κάνουν. Δεν είναι δυνατόν να καταπιεστεί στο ελάχιστο η γυναικεία τους αξιοπρέπεια, ηθική, κώδικας αξιών και για ό,τι άλλο περηφανεύονται, αν από τη σκάλα του αεροπλάνου ως τη στιγμή που θα μπουν στο δωμάτιο του ξενοδοχείου διανυκτέρευσης φορέσουν μαντήλα.


Εκτός αν η μαντήλα αυτή τους προκαλεί κάποιον ερεθισμό στο λαιμό λόγω αποπνικτικής ζέστης στην Τεχεράνη. Οπότε σε αυτή την περίπτωση, δεν ξέρω.

21

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ: Ο Χρήστος Νικολόπουλος γράφει για τον νέο οργανισμό διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων

Στήλες / Από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ: Ο Χρήστος Νικολόπουλος γράφει για τον νέο οργανισμό διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων

«Το τραγούδι δεν το φέρνει ο άνεμος»: Ανοιχτή επιστολή του μουσικοσυνθέτη για το ζήτημα διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων.
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ