ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Facebook 2.0

Facebook Twitter
10

Το Facebook πλέον χρειάζεται από σένα περισσότερα. Θέλει να σε κάνει να μοιράζεσαι περισσότερα. Να εκτεθείς ακόμα περισσότερο. Πρέπει να κάνει όλα αυτά τα – κάπως – ανατριχιαστικά πράγματα που έκανε αλλά με μια νέα αρχή: κι άλλο κι άλλο κι άλλο. Θα σε πουλήσει σε διαφημιστές, σε μετόχους, σε όσους μπορεί.

Ο στόχος πλέον είναι να μαζέψει περισσότερα χρήματα. Πως θα το κάνει; Με το να εμπορευτεί ότι εμπορευόταν πάντοτε: τις προσωπικές πληροφορίες και ιδιωτικές στιγμές των χρηστών του. Το Facebook δεν κάνει κάτι άλλο. Ποτέ δεν έκανε κάτι άλλο. Το μόνο που αλλάζει είναι οι τρόποι που σκαρφίζεται κάθε φορά για να κάνει τους χρήστες του να μοιράζονται κι άλλο.

Το τελευταίο οικονομικό τρίμηνο το Facebook έβγαλε περίπου 1 ευρώ από τον κάθε χρήστη του. Μπορεί να έχει εκατομμύρια χρήστες όμως το ποσό είναι πολύ μικρό για να ικανοποιήσει τους νέους του επενδυτές. Συγκριτικά η Google έβγαλε περίπου 7 ευρώ ανά χρήστη. Η σύγκριση γίνεται γιατί τόσο η Google όσο και το Facebook έχουν την ίδια οικονομική στρατηγική: να πουλάνε προσωπικά δεδομένα στους διαφημιστές. Και από αυτή τη σύγκριση και με τα νέα δεδομένα είναι ξεκάθαρο πως το Facebook χρειάζεται να βελτιωθεί σε αυτό τον τομέα.

Το business model του είναι απλό: να μαθαίνει και να καταλαβαίνει τι αρέσει στον κάθε χρήστη του, να ξέρει που βρίσκεται αυτός, με ποιους έχει σχέση και μετά να τους πουλάει στοχευόμενες διαφημίσεις και προϊόντα. Ξέρει για παράδειγμα πως στον Χ και στον Ψ χρήστη αρέσει ένας συγκεκριμένος καφές από τα Starbucks, πως αυτοί βρίσκονται μαζί κάπου τώρα και πως στα 200 μέτρα από εκεί  που είναι υπάρχει ένα Starbucks; Μάντεψε τι διαφημίσεις θα βλέπουν για τις επόμενες δύο ώρες…

Και αν νομίζεις πως αυτό είναι ήδη ανησυχητικό σκέψου τι θα γίνει όταν οι μέτοχοι του απαιτήσουν περισσότερα κέρδη – κάτι που γίνεται ήδη καθώς στις λίγες εβδομάδες που είναι στο χρηματιστήριο η μετοχή του έχει πτωτική πορεία.

Λόγο αυτού διάφορες μεγάλες εταιρίες έχουν αρχίσει να ανησυχούν. Κάποιες, όπως η GM, πηδάνε ήδη από το πλοίο που φαίνεται να βουλιάζει. Το Facebook δεν θέλει να τους χάσει και μπορείς να είσαι σίγουρος πως δεν θα μείνει με σταυρωμένα χέρια ενώ χάνει πελάτες. Θα θυσιάσει κι άλλο αυτό που πουλάει για να τους κρατήσει: τα δεδομένα σου.

Είναι  ο μόνος τρόπος οι διαφημίσεις των πελατών του να γίνουν πιο αποτελεσματικές άρα και κερδοφόρες. Άλλωστε έχει ήδη αποδείξει πόσο ύπουλα μπορεί να «παίξει» προκειμένου να το πετύχει. Για παράδειγμα εδώ και μήνες χρησιμοποιεί κάθε σου like για να πουλήσει προϊόντα και services στους followers σου, χωρίς καν εσύ να το αντιλαμβάνεσαι διότι πολύ απλά, δεν σε ενημέρωσε ποτέ πως πρόκειται να προβεί σε αυτή την ενέργεια. Αντίστοιχα όταν εσύ βλέπεις μια διαφήμιση στο προφίλ σου που την θεωρείς «άκυρη» είναι γιατί κάποιος από τους «φίλους» σου, έκανε like σε αυτό που βλέπεις ως διαφήμιση.

Για το Facebook είσαι κάτι σαν πωλητής. Όλες σου οι προσωπικές στιγμές είναι αφορμή πώλησης. Σκέψου το εξής: πόσο σου αρέσει την ώρα που οι φίλοι σου βλέπουν μια φωτογραφία σου από τις διακοπές αυτό να είναι αφορμή για πώληση της τάδε κρέμας για τις αιμορροΐδες; Δεν είναι και πολύ κολακευτικό, είναι όμως η πραγματικότητα στον κόσμο του Facebook.

Και ενώ σήμερα μπορείς ακόμα να έχεις κάποιο – στοιχειώδη – έλεγχο πάνω σε αυτό, το social network έχει δείξει την πρόθεση του να αλλάζει διαρκώς και όχι προς όφελος των χρηστών του τις privacy policies του. Άλλωστε ο μέσος χρήστης του δεν έχει καν ιδέα πως κάτι τέτοιο γίνεται, οπότε δεν περιμένει και καμία «σοβαρή» αντίδραση.

Το Facebook ξέρει τι ακούς, τι διαβάζεις, αν όσοι συναναστρέφεσαι συμφωνούν στο γούστο με σένα και αυτές οι πληροφορίες είναι τρομερής αξίας για τους διαφημιστές. Είναι το είδος πληροφοριών για το οποίο θα «σκότωναν». Δεν είναι και πυρηνική φυσική: κάποιος που διαβάζει πολλά άρθρα για το τρέξιμο έχει περισσότερες πιθανότητες να αγοράσει αθλητικά παπούτσια από κάποιον που διαβάζει πολύ για την τηλεόραση (αλλά αυτός θα θέλει delivery).

Είμαι σίγουρος πως πολλοί που διαβάζουν τώρα θα αναρωτιούνται που είναι το κακό σε όλο αυτό. Γιατί να μην πληρώσεις το παραπάνω τίμημα αν σε αντάλλαγμα μπορείς να είσαι σε «επαφή» με κάθε άνθρωπο που γνώρισες ποτέ στην ζωή σου, να μπορείς να νιώθεις το άγρυπνο βλέμμα τους πάνω σε ότι κάνεις, ή να ξέρεις τι χρώμα είχε η κένωση τους σήμερα και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο! Για την νεότερη ονομαζόμενη Facebook generation όλα αυτά θα φαντάζουν πολύ (φυσιο)λογικά. Όσο φυσιολογικό μπορεί να είναι να πουλάς το δέρμα σου σε εταιρίες και αυτές να χρησιμοποιούν κάθε εκατοστό του κορμιού σου για να κάνουν τατουάζ το logo τους…

10

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

10 σχόλια
Η ιστοσελίδα της LIFO (και της κάθε LIFO) δεν συμμετέχει σ' αυτό που καυτηριάζεις; Ποιος θα σε διάβαζε αν δεν υπήρχαν ιστοσελίδες; Και ποιος τι;πληρώνει;
Δεν ξέρω αν συνδιάζεται. Μπορεί να ναι τυχαίο γεγονός. Στον λογαριασμό μου στο yahoo έχω πολλές διαφημίσεις αεροπορικών εταιριών.΄Αυτό συνέβει προφανώς γιατί όλα μου τα εισιτήρια τα κλέινω απο αυτόν τον λογαριασμό. Και ενώ πάντα προσέχω να απενεργοποιώ την εντολή για λήψη newsletters απο τις εταιρίες αυτές, πάντα συνεχίζουν να έρχονται. Αλλά ok αντιλαμβάνομαι ότι προφανώς τα στοιχεία μου "διαρρεόυν" προς τον κάθε ενδιαφερομενο. Τον τελευταίο μήνα πάντως που μέσω mail συνομιλούσα με φίλη, αναφέροντας μέσα στο κείμενο μια συγκεκριμένη μάρκα αθλητικών παππουτσιών, αρχισα όλως τυχαίως να λαμβάνω διαφημίσεις απο την αντίστοιχη εταιρία. Είμαι σίγουρη ότι δεν έχω κάνει like ή κάτι αντίστοιχο σε προιόν της φίρμας αυτής. Και όμως αρκούσε να γράψω την συγκεκριμένη μάρκα καμια δεκαριά φορέ σε μερικά mail και τσουπ! γέμισα με διαφημίσεις. Το ίδιο βέβαια συνέβει όλως τυχαίως και στον λογαριασμό της φίλης μου.
Παντως και το twitter δεν ανεβαινει σε αριθμο χρηστων, ειδικα στη Β.Ευρωπη ειναι στα ταρταρα, οσο για την ιδιωτικη ζωη ρωτηστε αυτους που ανεβαζουν στατους ακομα και οταν πανε για κατουρημα και εχουν μπερδεψει τα οικογενειακα αλμπουμς με τα σοσιαλ
Εννοείται ότι το facebook λειτουργεί με αυτό τον τρόπο διόιτι είναι κερδοσκοπική εταιρεία και όχι κοινοφελές σωματείο! Τώρα αν δεν θέλεις να βλέπει το fb αν διάβαζεις πολλά άρθρα σχετικά με την γυμναστική απλά δεν κάνεις λογαριασμό! Επίσης αν κάποιος πείθεται να αγοράσει τα τάδε γυαλιά ηλίου ή το τάδε pc εξαιτίας μιας διαφήμισης του fb πρόβλημά του, το πιο πιθανό είναι ότι το ίδιο θα έκανε και αν έβλεπε και μια διαφήμιση απο την τηλεόραση (απλά εδώ είναι πιο στοχευμένα). Όσο για τα προσωπικά δεδομένα το να τα κλειδώσεις και να τα βλέπουν μόνο αυτοί που εσύ θέλεις είναι το πιο εύκολο πράγμα, απλά μια βόλτα στις Ρυθμίσεις Απορρήτου! Άλλα είναι τα προβλήματα που δημιουργεί το fb και τα αναφέρετε εν συντομία στις τελευταίες παραγράφους! Η νοοτροπία ορισμένων χρηστών που η ζωή τους περιστρέφεται γύρω απο αυτό είναι κατ' εμέ το κυριότερο πρόβλημα...
«Και αν νομίζεις πως αυτό είναι ήδη ανησυχητικό σκέψου τι θα γίνει όταν οι μέτοχοι του απαιτήσουν περισσότερα κέρδη»Έτσι και μυριστούν ότι γουστάρεις Starbucks, θα σ' τα διαφημίζουν ασταμάτητα, μέχρι να πας. Αν απαυδησμένος βγεις απ' το Facebook, θα σου στέλνουν τις διαφημίσεις στο κινητό. Αν το κλείσεις κι αυτό, θα σ' τις στέλνουν με ημέιλ: «Ακόμα να πας Starbucks; Άντε, μέχρι και τραπέζι σου κλείσαμε!».
Το άρθρο το βρήκα λίγο υπερβολικό στη τελικη μην εχεις facebook. K μενα μου βγαζει στο πλαι συγκεκριμενες διαφημισεις τις οποιες δεν εχω πατησει ούτε μια φορα, so what.... ας ξέρουν οτι μου αρεσει να χορευω και να διαβάζω Γιάλομ,δεν το εχω και κρυφο δα
Οποιος δεν αντιλαμβανεται οτι καθε φορα που εκτειθεται στο διαδυκτιο δινει το δικαιωμα σε καποιους να συλλεξουν και ισως να πουλησουν τις πληροφοριες που τον αφορουν(περιπου με τον ιδιο τροπο που μια τραπεζα πχ, θα πουλησει τις καταναλωτικες σου συνηθειες) , ειναι η ανυποψιαστος η ανοητος. Το θεμα δεν ειναι λοιπον το εαν το FB(και αλλα σαιτς, ακομα ισως και της lifo) θα πουλησει, το θεμα ειναι Τι θα αποφασισεις να Δωσεις!
«Ξέρει για παράδειγμα πως στον Χ και στον Ψ χρήστη αρέσει ένας συγκεκριμένος καφές από τα Starbucks, πως αυτοί βρίσκονται μαζί κάπου τώρα και πως στα 200 μέτρα από εκεί που είναι υπάρχει ένα Starbucks; Μάντεψε τι διαφημίσεις θα βλέπουν για τις επόμενες δύο ώρες…»Τι εφιάλτης! Να μου αρέσουν τα Starbucks και να μου στέλνουν διαφημίσεις των Starbucks! Ούτε στους χειρότερους εχθρούς μου δεν εύχομαι κάτι τέτοιο!