Κύριε Δήμαρχε,
γιατί η Αθήνα είναι τόσο βρόμικη;
Συνέντευξη στον Γιάννη Πανταζόπουλο

Για τα προβλήματα της καθαριότητας και το θέμα της αποκομιδής των σκουπιδιών μίλησε στη LiFO ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης. Αναγνωρίζοντας ότι υπάρχουν συγκεκριμένα προβλήματα, όπως η έλλειψη κάδων και η καθήλωση πολλών απορριμματοφόρων, καθώς και ότι το προσωπικό έχει μειωθεί κατά το 1/3, μας διαβεβαίωσε ότι «ο δήμος διαθέτει σχέδιο, ώστε η κατάσταση να γίνει όπως ήταν πριν ή και καλύτερη». Επίσης, απαντά για τα εγκαταλελειμμένα κτίρια της Αθήνας, τους αστέγους, τους νέους κανονισμούς που θα επιβληθούν στους επιχειρηματίες που δεν σέβονται τους υγειονομικούς κανόνες, ενώ δίνει τη δική του απάντηση στο αν είναι ή όχι ένας εξαφανισμένος δήμαρχος.

—Κύριε δήμαρχε, είστε ευχαριστημένος από την εικόνα που παρουσιάζει η Αθήνα στον τομέα της καθαριότητας;

Ούτε ο χαρακτήρας μου είναι έτσι, ούτε η ευθύνη που νιώθω απέναντι στον πολίτη μού επιτρέπει να νιώθω ικανοποιημένος. Σας λέω ότι νιώθω πολύ σπάνια ευχαριστημένος κι ένας ακόμα λόγος είναι η συγκυρία στην Αθήνα σήμερα. Εγώ, ξέρετε, δεν κρύβομαι από τους πολίτες. Προέρχομαι από την Κοινωνία των Πολιτών και καθημερινά, όπως κάθε δήμαρχος, λογοδοτώ. Σήμερα αντιμετωπίζουμε συγκεκριμένα προβλήματα στην αποκομιδή των σκουπιδιών. Τα εξηγώ στους κατοίκους, δεν περιορίζομαι όμως μόνο στην περιγραφή του προβλήματος, γιατί έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο και σύντομα η κατάσταση θα γίνει όπως ήταν πριν – και καλύτερη.

Μόνο από τα επεισόδια στην Αθήνα, από το 2011, έχουν καταστραφεί  περίπου 2.500 κάδοι. Αντιλαμβάνεστε το νούμερο; Εγκαίρως παραγγείλαμε 8.000 κάδους, αλλά ο προμηθευτής χρεοκόπησε. Και από κει ξεκίνησε η περιπέτεια προμήθειας νέων κάδων.

—Από το ρεπορτάζ που έκανα στους δρόμους της Αθήνας, και ειδικά στο κέντρο, η κατάσταση είναι θλιβερή. Στους περισσότερους δρόμους συναντάμε ελάχιστους και βρόμικους κάδους απορριμμάτων. Γιατί δεν μπορείτε να τοποθετήσετε περισσότερους κάδους και αυτοί να πλένονται, όπως παλιότερα;

Μα, σας λέω, συγκεκριμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε το τελευταίο διάστημα, όπως η καθήλωση πολλών απορριμματοφόρων λόγω καθυστερήσεων στην προμήθεια ανταλλακτικών και η έλλειψη κάδων, έχουν δημιουργήσει πολλά προβλήματα. Η μάχη για την καθαριότητα και γενικά για τα καθημερινά προβλήματα είναι σκληρή. Άλλοτε βγαίνουμε νικητές, άλλοτε όχι. Το ζήτημα είναι πόσο κοντά είναι ο καιρός που οι περισσότερες μάχες θα είναι νικηφόρες.

—Για τους κάδους δεν μου απαντήσατε...

Λοιπόν, μόνο από τα επεισόδια στην Αθήνα, από το 2011, έχουν καταστραφεί στην Αθήνα περίπου 2.500 κάδοι. Αντιλαμβάνεστε το νούμερο; Εγκαίρως παραγγείλαμε 8.000 κάδους, αλλά ο προμηθευτής χρεοκόπησε. Και από κει ξεκίνησε η περιπέτεια προμήθειας νέων κάδων. Για να μη σας κουράζω –γιατί τον πολίτη το αποτέλεσμα τον ενδιαφέρει–, έως το τέλος του έτους θα έχουμε προμηθευτεί 3.000 νέους κάδους απορριμμάτων.

—Είναι αλήθεια ότι πολλά απορριμματοφόρα είναι ακινητοποιημένα; Επίσης, πόσα καθαριστικά οχήματα λειτουργούν;

Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα. Υπάρχουν ημέρες που είναι ακινητοποιημένα λόγω βλαβών, μεγαλύτερων ή μικρότερων, τα 100 από τα 120 απορριμματοφόρα του δήμου. Δεν χρειάζεται μεγάλη φαντασία για να καταλάβετε τι σημαίνει αυτό. Πρέπει να φέρουμε βόλτα την Αθήνα με 18 ή 20 απορριμματοφόρα. Ξέρετε πόσο χρονοβόρες είναι οι διαδικασίες... Γι' αυτό προσπαθούμε να λειτουργούμε με πρόνοια, προγραμματισμό και σύστημα. Σε κάποιες περιπτώσεις, όμως, αλλάζουν στην πορεία οι διαδικασίες και αυτό προκαλεί αφόρητες καθυστερήσεις. Αυτό ακριβώς συνέβη με το θέμα της συντήρησης των απορριμματοφόρων. Βλέπετε, δηλαδή, πώς μερικές φορές η υπερβολή της Δημόσιας Διοίκησης προκειμένου να αποφευχθεί η κακοδιοίκηση προκαλεί αντίθετα αποτελέσματα.

—Τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν ότι μία από τις αιτίες της κακής εικόνας της Αθήνας στο θέμα της καθαριότητας οφείλεται στο ότι έχει γίνει μείωση προσωπικού;

Το δυναμικό της καθαριότητας έχει μειωθεί κατά το 1/3. Είμαι βέβαιος ότι ο αντιδήμαρχος κ. Βαρελάς και οι εργαζόμενοι στην αποκομιδή, με τα μέσα που διαθέτουν αυτήν τη στιγμή, δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Μάλιστα, σε λίγες εβδομάδες θα έχουν στη μάχη ένα ακόμη όπλο που θεωρούμε ότι θα αλλάξει το τοπίο. Αυτό είναι ο κινητός σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων. Κοντολογίς, από τον Αύγουστο τα απορριμματοφόρα δεν θα χρειάζεται να πηγαίνουν μέχρι τον ΧΥΤΑ της Φυλής για να αποθέτουν τα σκουπίδια. Αυτό σημαίνει ότι θα πυκνώσουν τα δρομολόγια και, σε συνδυασμό με την επιστροφή όλο και περισσότερων απορριμματοφόρων στον δρόμο, η κατάσταση θα βελτιωθεί αισθητά.

—Αρκετοί από τους δημότες ανέφεραν ότι κόβετε παροχές, αλλά τα δημοτικά τέλη δεν έχουν μειωθεί.

Να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Δεν γνωρίζω πόσοι δήμοι έχουν κάνει κάτι παρόμοιο, αλλά τα οικιακά δημοτικά τέλη επί πέντε χρόνια τα έχουμε κρατήσει σταθερά, παρόλο που η κρατική επιχορήγηση προς τον δήμο, το αντίστοιχο διάστημα, μειώθηκε κατά 60%. Κρίναμε ότι έτσι πρέπει να κάνουμε, για τους πολίτες που κάθε μέρα καλούνται να πληρώνουν όλο και πιο πολλά. Επίσης, κινηθήκαμε με εξορθολογισμό στα επαγγελματικά. Μειώθηκαν εκεί όπου η εμπορική δραστηριότητα δεν είναι ίδια με το παρελθόν και αυξήθηκαν σε περιοχές που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν αλματώδη άνοδο. Θυμάστε ότι επιχειρήσαμε να δώσουμε ως κίνητρο επιστροφής στο κέντρο την απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη για ένα ή δύο χρόνια; Σας πληροφορώ ότι η απόφαση αυτή δεν κρίθηκε νόμιμη και μας επεστράφη από την αποκεντρωμένη διοίκηση.

ΒρώμικηΑθήνα
Μια έρευνα του LIFO.gr

ΠΡΟΣΠΑΘΩΝΤΑΣ ΝΑ ΕΞΗΓΗΣΟΥΜΕ

ΓΙΑΤΙ ΖΟΥΜΕ ΣΕ ΜΙΑ

ΤΟΣΟ ΒΡΟΜΙΚΗ ΠΟΛΗ

—Η πόλη αλλάζει και μεγαλώνει. Στο κέντρο έχουμε ραγδαία εξάπλωση καταστημάτων, όπως αρτοποιεία, ταβέρνες και ψητοπωλεία, άρα και μεγαλύτερο όγκο σκουπιδιών. Τι μέτρα έχετε λάβει προκειμένου οι ιδιοκτήτες μαγαζιών να τηρούν τους κανόνες καθαριότητας; Πρόστιμα έχετε σκοπό να επιβάλετε; Γιατί δεν υιοθετείτε τα παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων με τη χρησιμοποίηση ψυκτικών κάδων;

Το φθινόπωρο θα λειτουργούμε με τον νέο κανονισμό καθαριότητας που θα επιβραβεύει τους συνεπείς επιχειρηματίες και δεν θα χαρίζεται σ' εκείνους που δεν σέβονται τα ωράρια, την εικόνα, το περιβάλλον και τη λειτουργία της Αθήνας, εν τέλει την ίδια την πόλη. Επίσης, στα τέλη του χρόνου θα έχουν δοθεί σε λειτουργία και 20 βυθιζόμενα κοντέινερ συμπίεσης που θα ανακουφίσουν περιοχές με πολλά καταστήματα αλλά και πυκνοκατοικημένες γειτονιές. Αν πετύχει αυτό, η ανάγκη ύπαρξης κάδων σε εμφανή σημεία θα μειωθεί και η καθαριότητα θα βελτιωθεί. Χρειαζόμαστε όμως τη συνεργασία όλων.

—Σύμφωνα με τελευταία μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στον Δήμο Αθηναίων υπάρχουν περισσότερα από 1.600 κτίρια τα οποία είναι εγκαταλελειμμένα και αποτελούν εστίες μόλυνσης. Θα ληφθούν κάποιες αποφάσεις από εσάς σε αυτό το θέμα;

Έχουμε κάνει πρώτοι τη μελέτη για τα εγκαταλελειμμένα κτίρια ήδη από το 2012 και από το 2013 περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης που έχουν συνυπογράψει 17 υπουργεία. Μάλιστα, δεν περιοριστήκαμε εκεί, διότι καταρτίσαμε –χωρίς να οφείλουμε, αλλά για να επιταχύνουμε τις διαδικασίες–, και νομοθετική πρόταση ώστε να γίνει ευκολότερη η παρέμβαση σε 1.800 κτίρια, να διευκολυνθεί δηλαδή είτε η μεταβίβασή τους, είτε η αξιοποίησή, είτε και η κατεδάφισή τους, αν είναι επισφαλή. Ακόμα τίποτα, όχι μόνο σε αυτό το ζήτημα αλλά και σε άλλα, για τα οποία έχουμε φτιάξει σχέδια νομοθετικών παρεμβάσεων, όπως η λειτουργία των οίκων ανοχής ή η ρύθμιση των διαδηλώσεων. Το κράτος συνεχίζει να πηγαίνει με τους ρυθμούς του. Τι να πω...

—Πιστεύετε ότι έχουν ευθύνες και οι δημότες που δεν προσέχουν την πόλη τους; Υπάρχουν σημεία στο κέντρο όπου δίπλα σε κάδους βλέπουμε από λάστιχα και μάρμαρα έως καναπέδες. Γιατί δεν έχει προταθεί ένας οδικός χάρτης που θα ευαισθητοποιήσει τους πολίτες;

Κοιτάξτε, μερικές φορές, στη συζήτηση για την εικόνα της Αθήνας, κάποιοι αγνοούν ότι μιλάμε για μια πόλη που προσπαθεί να ανακάμψει, ούσα, εδώ και επτά χρόνια, στο επίκεντρο της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Το ζήτημα σεβασμού στο περιβάλλον, φυσικό ή αστικό, έχουν υποχωρήσει πάρα πολύ μπροστά στις αξιακές προτεραιότητες της κρίσης. Πολλές φορές η κρίση λειτουργεί ως άλλοθι για τη συμπεριφορά μας απέναντι στον δημόσιο χώρο, στο φυσικό περιβάλλον ακόμη και στον διπλανό μας. Όμως, δεν θα τα βάλουμε με τον πολίτη. Θα τον κάνουμε συμμέτοχο στην προσπάθειά μας για μια καλύτερη ποιότητα ζωής.

Κύριε Δήμαρχε, γιατί η Αθήνα είναι τόσο βρόμικη;
Φωτογραφία : Νίκος Κατσαρός για το LIFO.gr

—Ο αριθμός των αστέγων στους δρόμους της Αθήνας πολλαπλασιάστηκε και υπολογίζεται ότι έχουν ξεπεράσει τους 1.500 μόνο στο κέντρο της Αθήνας.

Το ξέρετε ότι οι δομές του Δήμου Αθηναίων που φιλοξενούν αστέγους έχουν κενό περίπου το 15% το κλινών τους; Σε καθημερινή βάση, οι ομάδες κοινωνικών λειτουργών προσπαθούν να πείσουν τους ανθρώπους αυτούς να μετακινηθούν σε οργανωμένες δομές. Είναι επιλογή τους να μένουν στον δρόμο. Πάνω από το 50% έχει κάποια εξάρτηση από ουσίες ή αλκοόλ και ένα μεγάλο ποσοστό τη συνδυάζει με επαιτεία.

—Όμως μιλάμε για ένα πρόβλημα που απαιτεί σχέδιο και προτάσεις. Ο δήμος τι προτίθεται να κάνει;

Προτείναμε να λειτουργήσει ένα κέντρο φροντίδας για τους ουσιοεξαρτημένους άστεγους, όπου θα μπορεί να γίνεται και ιατρικώς επιτηρούμενη χρήση ουσιών. Ακούγεται τολμηρό, θα μου πείτε. Κι όμως, δεν ανακαλύπτουμε την πυρίτιδα. Έχει γίνει σε όλες τις μεγαλουπόλεις. Έχουμε μιλήσει με το Άμστερνταμ και το Παρίσι. Διαθέτουμε τον χώρο. Η κυβέρνηση θα μας βοηθήσει; Είναι ένα θέμα που, ούτως ή άλλως, είναι στην ευθύνη της.

Υπάρχουν ημέρες που είναι ακινητοποιημένα λόγω βλαβών, μεγαλύτερων ή μικρότερων, τα 100 από τα 120 απορριμματοφόρα του δήμου. Δεν χρειάζεται μεγάλη φαντασία για να καταλάβετε τι σημαίνει αυτό. Πρέπει να φέρουμε βόλτα την Αθήνα με 18 ή 20 απορριμματοφόρα.

—Η συνεργασία με την κυβέρνηση είναι σε καλά επίπεδα; Υπάρχει η απαραίτητη βοήθεια για τα θέματα των δημοτών;

Είμαι ένας άνθρωπος που φύσει και θέσει επιδιώκει τη συνεργασία. Επιστρατεύω τους υψηλούς τόνους, όπου νομίζω ότι επιβάλλεται, και δεν κάνω κατάχρηση του προνομίου που εξασφαλίζει η θέση του δημάρχου Αθηναίων στη δημόσια συζήτηση. Εκείνο που ζητάω απ' όλες τις κυβερνήσεις είναι να μου λύσουν τα χέρια. Όπως αποδείχθηκε με το προσφυγικό, νομίζω ότι τα περιθώρια συνεργασίας με την κυβέρνηση στα ζητήματα των δικαιωμάτων, της κοινωνικής συνοχής, της χρήσης ναρκωτικών, της ασφάλειας στην πόλη και της τουριστικής της προβολής είναι μεγάλα.

—Τελικά, είναι ή όχι εξαφανισμένος ο δήμαρχος Αθηναίων;

Ανάλογα με το μοντέλο δημάρχου που έχει ο καθένας στο μυαλό του. Αν έχει την ουσία και όχι τις εντυπώσεις, το σχέδιο και όχι τις δημόσιες σχέσεις, τη σκληρή δουλειά και όχι την ικανοποίηση πολιτικών φιλοδοξιών, νομίζω ότι οι πολίτες επιδοκιμάζουν τη στάση μου. Κύριε Πανταζόπουλε, στην πρώτη μας θητεία επενδύσαμε πολλά στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και η σημασία αυτής της επιλογής δικαιώθηκε. Εγκαίρως προετοιμαστήκαμε για την αντιμετώπιση του προσφυγικού. Η λύση του Ελαιώνα, στον οποίο φιλοξενούνται 2.500 πρόσφυγες, έχει εν πολλοίς απορροφήσει τους κραδασμούς των προσφυγικών πιέσεων στην πόλη. Τώρα είναι η ώρα για την ανάπτυξη της πόλης και την αισθητική της αναβάθμιση. Το πρώτο δείγμα θα το δείτε στο ιστορικό και εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας. Έτσι θα συνεχίσουμε να πολιτευόμαστε, με έμφαση στην ουσία.

Διαβάστε την μεγάλη έρευνα της LIFO
ΒΡΟΜΙΚΗ ΑΘΗΝΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ