Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter
4

Ο τέταρτος κύκλος του American Horror Story υπόσχεται να είναι ό, τι πιο φιλόδοξο μας έχει παρουσιάσει ως τώρα το δημιουργικό μυαλό του Ράιαν Μέρφι. Τίζερ, πόστερ και άφθονο προωθητικό υλικό έχει κατακλύσει τα social media και μας έχει ανοίξει την όρεξη ήδη από το καλοκαίρι. Το Freak Show διαθέτει ένα all-star cast σε weird ρόλους κι εκτυλίσσεται σε ένα ρετρό τσίρκο εκμετάλλευσης της ανθρώπινης ασχήμιας, άμεση αναφορά στη θρυλική ταινία Freaks του Τοντ Μπράουνινγκ που εν έτει 1932 είχε παρουσιάσει για πρώτη φορά πραγματικές δυσλειτουργίες στην οθόνη.


Προτού η Τζέσικα Λανγκ μας υποδεχθεί στα νέα επεισόδια της σειράς του FX που εκατομμύρια φανς περιμένουν ευλαβικά, ας κάνουμε μια αναδρομή σε μερικά από τα πιο αγαπημένα φρικιά που σημάδεψαν ανεξίτηλα την ιστορία της μεγάλης οθόνης.

Ρέγκαν (The Exorcist - 1973)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Δαιμονικό πνεύμα καταλαμβάνει το σώμα έφηβης της αμερικανικής suburbia, μεταμορφώνοντάς τη σταδιακά σε τέρας που ξερνάει πράσινους εμετούς, αυνανίζεται με τον εσταυρωμένο και ξεστομίζει ακατάληπτες βρισιές προς τα θεία. Αξέχαστη παραβολή του Γουίλιαμ Φρίντκιν για τη θρησκοληψία και το ξύπνημα της εφηβείας, επηρέασε όσο λίγες ταινίες το genre του τρόμου και παραμένει ακόμα και σήμερα μοναδικά ατμοσφαιρική.

Ε.Τ. (E.T. the Extra-Terrestrial - 1982)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Δεν υπάρχει παιδί που να ανήκει σε μια συγκεκριμένη γενιά και να μην έχει ονειρευτεί να βρίσκεται στη θέση του πρωταγωνιστή. Ο Σπίλμπεργκ έπλασε το απόλυτο χολιγουντιανό παραμύθι από απλά υλικά: μια αρχετυπική ιστορία φιλίας, η αποδοχή του διαφορετικού και η παιδική αθωότητα, όλα βρήκαν ιδανική ενσάρκωση στα γουρλωμένα μάτια και τη βραχνή φωνή του εξωγήινου που απλά ήθελε να τηλεφωνήσει στο σπίτι.

Donnie Darko (2001)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter

Εδώ ο χαρακτηρισμός "φρικιό" δεν αναφέρεται σε κάποια παραμόρφωση (κούκλος ήταν από μικρός ο Τζέικ Γκίλενχαλ) αλλά σε συμπεριφορές που ανέδειξαν τον ήρωα και την ταινία του Ρίτσαρντ Κέλι στο πιο cult δημιούργημα των τελευταίων 15 ετών. Ο Ντόνι αρέσκεται στο να κοιμάται (ή μάλλον να ξυπνάει) στην αυλή, να τα λέει με τον φιλαράκο κούνελο Φρανκ καθώς ψάχνει για χωροχρονικές μαύρες τρύπες, και σε διάφορα άλλα "ακατάληπτα" τερτίπια τα οποία έχουν ερμηνευτεί ποικιλοτρόπως, ως εφηβικές λόξες μέχρι ενδείξεις σχιζοφρένειας στις άπειρες αναλύσεις που έχουν γραφτεί για την ταινία.

Xenomorphs (Alien - 1979, Aliens - 1986, Alien3 - 1992, Alien: Resurrection - 1997, Prometheus - 2012)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter

Ποτέ άλλοτε δεν έχει αποδοθεί με τόσο πειστικό τρόπο ο τρόμος που ελλοχεύει για το ανθρώπινο είδος η απεραντοσύνη του διαστήματος. Από την αξέχαστη "γέννηση" που συντελέστηκε μέσα στους ελλειπτικούς χώρους του Νοστρόμο στην πρώτη ταινία, μέχρι την πρόσφατη επανεκκίνηση του μύθου, τέσσερις οραματιστές σκηνοθέτες (Ρίντλεϊ Σκοτ, Τζέιμς Κάμερον, Ντέιβιντ Φίντσερ και Ζαν-Πιερ Ζενέ) βασίστηκαν στα σκίτσα του πρόσφατα εκλιπόντα Χανς Γκίγκερ και βάζοντας ο καθένας το προσωπικό του βλέμμα, δημιούργησαν ένα βασίλειο γεμάτο σαρκοβόρες εξωγήινες μορφές με φαλλικά χαρακτηριστικά και οξέα αντί για σάλιο.

Σαμάρα (Ringu - 1998, The Ring - 2002)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Είτε την πεις Σαμάρα Μόργκαν είτε Σαντάκο Γιαμαμούρα, αναφέρεσαι στο ίδιο αντιπαθές κοριτσάκι με τα πυκνά μαύρα μαλλιά που καλύπτουν τα μάτια της. Αυτή που εμφανίζεται σε μια βιντεοκασέτα να βγαίνει από ένα πηγάδι, να πλησιάζει την οθόνη σε γκρο πλαν κι έπειτα να εξέρχεται ανενόχλητη από το γυαλί για να σε τιμωρήσει. Ο ιαπωνικός θρύλος στιγμάτισε το πρώτο μισό των 00s σηματοδοτώντας την -ευτυχώς παροδική- μόδα διασκευών από το Χόλιγουντ σε ταινίες τρόμου από την Άπω Ανατολή (The Ring, The Grudge, The Eye, Dark Water κ.ά.).

Ψαλιδοχέρης (Edward Scissorhands - 1990)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Πολύ κλάμα έχουν ρίξει οι σημερινοί 35άρηδες με αυτή εδώ την πρώτη συνεργασία του Τιμ Μπέρτον με τον Τζόνι Ντεπ - θα ακολουθούσαν πολλές ακόμα, όχι όλες τόσο επιτυχημένες. Το ευαίσθητο ρομπότ με το θλιμμένο πάλλευκο πρόσωπο αποτέλεσε μια εύστοχη ανάγνωση του μύθου του Φρανκενστάιν και έβαλε τα θεμέλια (μαζί με τους πρώτους Batmen) για το σύμπαν του Αμερικανού δημιουργού, που ή το λατρεύεις ή απλά δεν το αντέχεις.

Οι Άγγελοι (Wings of Desire - 1987)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Τα Φτερά του Έρωτα του Βιμ Βέντερς είναι ένα από τα πιο όμορφα ποιήματα της ιστορίας του παγκόσμιου σινεμά. Οι Μπρούνο Γκανζ και Ότο Σάντερ είναι οι άγγελοι που περιφέρονται στο πρώην Δυτικό Βερολίνο ακούγοντας τις σκέψεις των ανθρώπων και παρεμβαίνοντας διακριτικά όποτε πρέπει. Όταν η ασπρόμαυρη φωτογραφία χρωματίζεται και το άυλο αγγελικό φρικιό αποκτά υπόσταση, η ζεστασιά που πλημμυρίζει την οθόνη σου μένει αξέχαστη.

Ο φαύνος και το χλωμό τέρας (Pan's Labyrinth - 2006)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


H καλλιτεχνική διεύθυνση της ταινίας που τοποθέτησε τον Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο στην κορυφή των αξιοσέβαστων δημιουργών του φανταστικού, έχει επιρροές από τη σχιζοφρένεια της Αλίκης του Λιούις Κάρολ μέχρι τους πίνακες του Γκόγια. Η σκηνή όπου η μικρή Οφηλία πλησιάζει εκείνο το ζαρωμένο πλάσμα που κάθεται στην άκρη του τραπεζιού με τις κόρες των ματιών του στις παλάμες του και ό,τι ακολουθεί τα επόμενα λεπτά, είναι ένα χάρμα οφθαλμών και ανατριχίλας.

Ο Άνθρωπος-Ελέφαντας (The Elephant Man - 1980)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Η πιο «βατή» κι ευαίσθητη ταινία στη φιλμογραφία του Ντέιβιντ Λιντς είναι μια συγκινητική μελέτη στην ανθρώπινη ηθική, βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Τζόζεφ Μέρικ, ενός δύσμορφου άντρα και διάσημου "εκθέματος" στα τσίρκα του Βικτωριανού Λονδίνου. Το βλέμμα του Τζον Χερτ κάτω από τόνους μακιγιάζ κι προσθετικών εξογκωμάτων τσακίζει και ενεργοποιεί αυτόματα δακρυγόνους αδένες.

Info

Το American Horror Story: Freak Show κάνει πρεμιέρα στο αμερικανικό δίκτυο FX στις 8 Οκτωβρίου. Στην Ελλάδα θα το δούμε από τις 16 Νοεμβρίου από τα κανάλια της Fox.

4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

4 σχόλια
Όμορφο άρθρο, ωστόσο, δεν γίνεται να μην αναφερθεί το Freaks (1932) του Tod Browning. Ταινία από τις πρώτες ομιλούσες και δεύτερη horror. Σημάδεψε τόσο τους ηθοποιούς και τον σκηνοθέτη όσο και τους θεατές. Αμέτρητες ταινίες που γνωρίζουμε σήμερα ως σημεία αναφοράς βασίστηκαν σε αυτή και τη φιλοσοφία της περί "τεράτων".