Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter
4

Ο τέταρτος κύκλος του American Horror Story υπόσχεται να είναι ό, τι πιο φιλόδοξο μας έχει παρουσιάσει ως τώρα το δημιουργικό μυαλό του Ράιαν Μέρφι. Τίζερ, πόστερ και άφθονο προωθητικό υλικό έχει κατακλύσει τα social media και μας έχει ανοίξει την όρεξη ήδη από το καλοκαίρι. Το Freak Show διαθέτει ένα all-star cast σε weird ρόλους κι εκτυλίσσεται σε ένα ρετρό τσίρκο εκμετάλλευσης της ανθρώπινης ασχήμιας, άμεση αναφορά στη θρυλική ταινία Freaks του Τοντ Μπράουνινγκ που εν έτει 1932 είχε παρουσιάσει για πρώτη φορά πραγματικές δυσλειτουργίες στην οθόνη.


Προτού η Τζέσικα Λανγκ μας υποδεχθεί στα νέα επεισόδια της σειράς του FX που εκατομμύρια φανς περιμένουν ευλαβικά, ας κάνουμε μια αναδρομή σε μερικά από τα πιο αγαπημένα φρικιά που σημάδεψαν ανεξίτηλα την ιστορία της μεγάλης οθόνης.

Ρέγκαν (The Exorcist - 1973)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Δαιμονικό πνεύμα καταλαμβάνει το σώμα έφηβης της αμερικανικής suburbia, μεταμορφώνοντάς τη σταδιακά σε τέρας που ξερνάει πράσινους εμετούς, αυνανίζεται με τον εσταυρωμένο και ξεστομίζει ακατάληπτες βρισιές προς τα θεία. Αξέχαστη παραβολή του Γουίλιαμ Φρίντκιν για τη θρησκοληψία και το ξύπνημα της εφηβείας, επηρέασε όσο λίγες ταινίες το genre του τρόμου και παραμένει ακόμα και σήμερα μοναδικά ατμοσφαιρική.

Ε.Τ. (E.T. the Extra-Terrestrial - 1982)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Δεν υπάρχει παιδί που να ανήκει σε μια συγκεκριμένη γενιά και να μην έχει ονειρευτεί να βρίσκεται στη θέση του πρωταγωνιστή. Ο Σπίλμπεργκ έπλασε το απόλυτο χολιγουντιανό παραμύθι από απλά υλικά: μια αρχετυπική ιστορία φιλίας, η αποδοχή του διαφορετικού και η παιδική αθωότητα, όλα βρήκαν ιδανική ενσάρκωση στα γουρλωμένα μάτια και τη βραχνή φωνή του εξωγήινου που απλά ήθελε να τηλεφωνήσει στο σπίτι.

Donnie Darko (2001)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter

Εδώ ο χαρακτηρισμός "φρικιό" δεν αναφέρεται σε κάποια παραμόρφωση (κούκλος ήταν από μικρός ο Τζέικ Γκίλενχαλ) αλλά σε συμπεριφορές που ανέδειξαν τον ήρωα και την ταινία του Ρίτσαρντ Κέλι στο πιο cult δημιούργημα των τελευταίων 15 ετών. Ο Ντόνι αρέσκεται στο να κοιμάται (ή μάλλον να ξυπνάει) στην αυλή, να τα λέει με τον φιλαράκο κούνελο Φρανκ καθώς ψάχνει για χωροχρονικές μαύρες τρύπες, και σε διάφορα άλλα "ακατάληπτα" τερτίπια τα οποία έχουν ερμηνευτεί ποικιλοτρόπως, ως εφηβικές λόξες μέχρι ενδείξεις σχιζοφρένειας στις άπειρες αναλύσεις που έχουν γραφτεί για την ταινία.

Xenomorphs (Alien - 1979, Aliens - 1986, Alien3 - 1992, Alien: Resurrection - 1997, Prometheus - 2012)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter

Ποτέ άλλοτε δεν έχει αποδοθεί με τόσο πειστικό τρόπο ο τρόμος που ελλοχεύει για το ανθρώπινο είδος η απεραντοσύνη του διαστήματος. Από την αξέχαστη "γέννηση" που συντελέστηκε μέσα στους ελλειπτικούς χώρους του Νοστρόμο στην πρώτη ταινία, μέχρι την πρόσφατη επανεκκίνηση του μύθου, τέσσερις οραματιστές σκηνοθέτες (Ρίντλεϊ Σκοτ, Τζέιμς Κάμερον, Ντέιβιντ Φίντσερ και Ζαν-Πιερ Ζενέ) βασίστηκαν στα σκίτσα του πρόσφατα εκλιπόντα Χανς Γκίγκερ και βάζοντας ο καθένας το προσωπικό του βλέμμα, δημιούργησαν ένα βασίλειο γεμάτο σαρκοβόρες εξωγήινες μορφές με φαλλικά χαρακτηριστικά και οξέα αντί για σάλιο.

Σαμάρα (Ringu - 1998, The Ring - 2002)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Είτε την πεις Σαμάρα Μόργκαν είτε Σαντάκο Γιαμαμούρα, αναφέρεσαι στο ίδιο αντιπαθές κοριτσάκι με τα πυκνά μαύρα μαλλιά που καλύπτουν τα μάτια της. Αυτή που εμφανίζεται σε μια βιντεοκασέτα να βγαίνει από ένα πηγάδι, να πλησιάζει την οθόνη σε γκρο πλαν κι έπειτα να εξέρχεται ανενόχλητη από το γυαλί για να σε τιμωρήσει. Ο ιαπωνικός θρύλος στιγμάτισε το πρώτο μισό των 00s σηματοδοτώντας την -ευτυχώς παροδική- μόδα διασκευών από το Χόλιγουντ σε ταινίες τρόμου από την Άπω Ανατολή (The Ring, The Grudge, The Eye, Dark Water κ.ά.).

Ψαλιδοχέρης (Edward Scissorhands - 1990)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Πολύ κλάμα έχουν ρίξει οι σημερινοί 35άρηδες με αυτή εδώ την πρώτη συνεργασία του Τιμ Μπέρτον με τον Τζόνι Ντεπ - θα ακολουθούσαν πολλές ακόμα, όχι όλες τόσο επιτυχημένες. Το ευαίσθητο ρομπότ με το θλιμμένο πάλλευκο πρόσωπο αποτέλεσε μια εύστοχη ανάγνωση του μύθου του Φρανκενστάιν και έβαλε τα θεμέλια (μαζί με τους πρώτους Batmen) για το σύμπαν του Αμερικανού δημιουργού, που ή το λατρεύεις ή απλά δεν το αντέχεις.

Οι Άγγελοι (Wings of Desire - 1987)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Τα Φτερά του Έρωτα του Βιμ Βέντερς είναι ένα από τα πιο όμορφα ποιήματα της ιστορίας του παγκόσμιου σινεμά. Οι Μπρούνο Γκανζ και Ότο Σάντερ είναι οι άγγελοι που περιφέρονται στο πρώην Δυτικό Βερολίνο ακούγοντας τις σκέψεις των ανθρώπων και παρεμβαίνοντας διακριτικά όποτε πρέπει. Όταν η ασπρόμαυρη φωτογραφία χρωματίζεται και το άυλο αγγελικό φρικιό αποκτά υπόσταση, η ζεστασιά που πλημμυρίζει την οθόνη σου μένει αξέχαστη.

Ο φαύνος και το χλωμό τέρας (Pan's Labyrinth - 2006)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


H καλλιτεχνική διεύθυνση της ταινίας που τοποθέτησε τον Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο στην κορυφή των αξιοσέβαστων δημιουργών του φανταστικού, έχει επιρροές από τη σχιζοφρένεια της Αλίκης του Λιούις Κάρολ μέχρι τους πίνακες του Γκόγια. Η σκηνή όπου η μικρή Οφηλία πλησιάζει εκείνο το ζαρωμένο πλάσμα που κάθεται στην άκρη του τραπεζιού με τις κόρες των ματιών του στις παλάμες του και ό,τι ακολουθεί τα επόμενα λεπτά, είναι ένα χάρμα οφθαλμών και ανατριχίλας.

Ο Άνθρωπος-Ελέφαντας (The Elephant Man - 1980)

Tα πιο αξέχαστα φρικιά της ιστορίας του σινεμά Facebook Twitter


Η πιο «βατή» κι ευαίσθητη ταινία στη φιλμογραφία του Ντέιβιντ Λιντς είναι μια συγκινητική μελέτη στην ανθρώπινη ηθική, βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Τζόζεφ Μέρικ, ενός δύσμορφου άντρα και διάσημου "εκθέματος" στα τσίρκα του Βικτωριανού Λονδίνου. Το βλέμμα του Τζον Χερτ κάτω από τόνους μακιγιάζ κι προσθετικών εξογκωμάτων τσακίζει και ενεργοποιεί αυτόματα δακρυγόνους αδένες.

Info

Το American Horror Story: Freak Show κάνει πρεμιέρα στο αμερικανικό δίκτυο FX στις 8 Οκτωβρίου. Στην Ελλάδα θα το δούμε από τις 16 Νοεμβρίου από τα κανάλια της Fox.

4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

4 σχόλια
Όμορφο άρθρο, ωστόσο, δεν γίνεται να μην αναφερθεί το Freaks (1932) του Tod Browning. Ταινία από τις πρώτες ομιλούσες και δεύτερη horror. Σημάδεψε τόσο τους ηθοποιούς και τον σκηνοθέτη όσο και τους θεατές. Αμέτρητες ταινίες που γνωρίζουμε σήμερα ως σημεία αναφοράς βασίστηκαν σε αυτή και τη φιλοσοφία της περί "τεράτων".