15 πράγματα που θα έπρεπε να γνωρίζουμε για το Λεονάρντο Ντα Βίντσι

15 πράγματα που θα έπρεπε να γνωρίζουμε για το Λεονάρντο Ντα Βίντσι Facebook Twitter
13

Από την Αγγελική Γκάτζια

15 πράγματα που θα έπρεπε να γνωρίζουμε για το Λεονάρντο Ντα Βίντσι Facebook Twitter
Ο Leonardo ήταν επίσης εξαιρετικός γλύπτης και λέγεται ότι ο Μιχαήλ Άγγελος τον μισούσε γι' αυτό.

 

1. O Leonardo δεν είχε επώνυμο. Το "Da Vinci" σημαίνει ''από το Βίντσι'', δηλαδή το χωριό της Τοσκάνης από το οποίο καταγόταν.

2. Ο Leonardo θεωρούσε τον ύπνο χάσιμο χρόνου, το πνεύμα του ήταν τόσο ανήσυχο που οι σκέψεις του δεν τον άφηναν να ηρεμήσει. Λέγεται οτι κοιμόταν συνολικά μία ωρα την ημέρα, «σπασμένη» σε 4 δεκαπεντάλεπτα.

Τον ενδιέφερε πάρα πολύ η ανθρώπινη ανατομία και γι' αυτό λέγεται οτι τα βράδια ξέθαβε κρυφά νεκρούς και τους έπαιρνε στο εργαστήριό του για να τους μελετήσει.

3. Είχε την συνήθεια να αφήνει τα έργα του μισοτελειωμένα και οι πελάτες που τον πλήρωναν για να τους ζωγραφίσει κάτι, γίνονταν έξαλλοι με τις καθυστερήσεις του.

4. Στα 24 του κατηγορήθηκε για σοδομισμό, γιατί συμμετείχε όπως λέγεται σε ένα ομοφυλοφιλικό όργιο μαζί με άλλους τρεις άντρες. Αθωώθηκε όμως λόγω έλλειψης στοιχείων.

5. Ενας από τους μαθητές του, ο Salai (που σημαίνει Διάβολος) ζωγράφισε την γυμνή εκδοχή της Μόνα Λίσα, την Monna Vanna.

15 πράγματα που θα έπρεπε να γνωρίζουμε για το Λεονάρντο Ντα Βίντσι Facebook Twitter
H Mona Vanna του Salai.

6. Το διάστημα που ζωγράφιζε το Μυστικό Δείπνο, ο Leonardo εργαζόταν από το χάραμα ώς το σούρουπο χωρίς να τρώει τίποτα και χωρίς να ξεκουράζεται. Υπήρχαν όμως και άλλες μέρες που δεν έκανε απολύτως τίποτα, απλά κοιτούσε την τοιχογραφία από το πρωί ως το βράδυ, χωρίς να μιλάει σε κανέναν.

7. Τις σημειώσεις του τις έγραφε με τέτοιο τρόπο ώστε για να τις διαβάσει κάποιος, θα έπρεπε να τις κοιτάξει μέσα από έναν καθρέφτη.

8. Τον ενδιέφερε πάρα πολύ η ανθρώπινη ανατομία και γι' αυτό λέγεται οτι τα βράδια ξέθαβε κρυφά νεκρούς και τους έπαιρνε στο εργαστήριό του για να τους μελετήσει.

9. Όταν η Mona Lisa εκλάπη το 1911 από το Μουσείο του Λούβρου, οι εργαζόμενοι του Μουσείου, βλέποντας τον πίνακα να λείπει από την θέση του, πίστεψαν οτι εστάλη σε κάποια φωτογράφιση για λόγους μάρκετινγκ και δεν ανησύχησαν, ούτε ενημέρωσαν τις αρχές.

10. Το fresco του Μυστικού Δείπνου, η ζωγραφική δηλαδή σε υγρό τοίχο, άρχισε να κομματιάζεται και να πεφτει, με συνέπεια την πλήρη καταστροφή ενός πολύ μεγάλου τμήματος του έργου. Η αποκατάστασή του από ειδικούς, κράτησε 21 ολόκληρα χρόνια. Πολλοι υποστηρίζουν οτι η εικόνα που βλέπουμε σήμερα ύστερα από την αποκατάσταση, δεν έχει καμία σχέση με την αρχική εκδοχή της.

15 πράγματα που θα έπρεπε να γνωρίζουμε για το Λεονάρντο Ντα Βίντσι Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τον Μυστικό Δείπνο πριν και μετά την αποκατάστασή του

11. Ο Leonardo ηταν ιδιαίτερα φιλόζωος και αυστηρά χορτοφάγος.

12. Η Mona Lisa αποτιμήθηκε το 2012 στα 760 εκατομμύρια δολάρια, ποσό που την καθιστά τον πιο πολύτιμο πίνακα ζωγραφικής του πλανήτη.

13. Εχουν διασωθεί πάνω από 13.000 σελίδες με ιδιόχειρες σημειώσεις του Leonardo που απεικονίζουν με λεπτομέρεια ανθρώπινα μέλη, εκατοντάδες εφευρέσεις και κατασκευές του και διάφορα δικά του σχόλια.

15 πράγματα που θα έπρεπε να γνωρίζουμε για το Λεονάρντο Ντα Βίντσι Facebook Twitter
Σελίδα από τα σημειωματάρια του Λεονάρντο

14. Ο Leonardo ήταν επίσης εξαιρετικός γλύπτης και λέγεται μάλιστα, ότι ο Μιχαήλ Άγγελος τον μισούσε γι' αυτό.

15. Αν σταθείς απέναντι στην Mona Lisa, κοιτώντας την στα μάτια και μετακινηθείς δεξιά ή αριστερά, θα διαπιστώσεις ότι τα μάτια της φαίνεται να κινούνται και να σε «ακολουθούν». Αυτό δεν πρόκειται να το διαπιστώσεις ποτέ στην πραγματικότητα, γιατί δεν υπάρχει καμία περίπτωση να πλησιάσεις ποτέ τον πίνακα τόσο κοντά.

15 πράγματα που θα έπρεπε να γνωρίζουμε για το Λεονάρντο Ντα Βίντσι Facebook Twitter
H Mona Lisa όπως εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου
13

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

5 σχόλια
Λέγεται επίσης πως με τον Σαλάι δηλαδή Πάολο Τζάκομο, μιας και το Σαλάι είναι ψευδώνυμο, είχε ερωτικές σχέσεις και για αυτό το λόγο κινδύνευσε να κλειστεί ακόμη και στα κάτεργα για το απαγορευμένο του πάθος, όταν το 1476, μέσω ενός ανώνυμου σημειώματος που ρίχτηκε σ' έναν κάδο, από εκείνους που ήταν τοποθετημένοι σε ολόκληρη την πόλη για τη συλλογή πληροφοριών και την παρακολούθηση των πολιτών, εκτοξεύτηκαν σκανδαλώδεις κατηγορίες εναντίον τεσσάρων ανδρών, ένας από τους οποίους ήταν ο Λεονάρντο ντα Βίντσι. Τέλος υποστηρίζεται πως στο έργο του Angelo Incarnato απεικονίζεται ο ίδιος ο Σαλάι γυμνός!!!ουλαλαλα
Mona Liza ειναι το ονομα του εργου... ενω Τζοκοντα ειναι η εικονιζομενη, συζυγος του Τζοκοντο, ονοματι Λιζα Γκεραντινι. Κατι σα να λεμε ο Γιωργος και η Γιωργαινα.
Όχι, επειδή είμαι και 39 ετών, στην Ελλάδα δε τη λεγαμε ποτέ ετσι. Έτσι τη λένε κυρίως οι Αγγλοσάξονες. Και στο Λουβρο οπου εκτίθεται λεγεται ως τιτλος έργου "La Joconde".
Ναι, μία ώρα είναι καπως τραβηγμένο. Αλλά όμως μπορεί ένας άνθρωπος να κοιμάται 2 ωρες το 24ωρο, χωρίζοντας τον ύπνο του σε 6 εικοσάλεπτα. Αυτός ο τύπος ύπνου λέγεται Uberman cycle. Υπάρχουν όμως και κάποιοι που μπορει να κοιμουνται παλι 1.5-2 ωρες, χωρίζοντας τον ύπνο σε 3 ή 4 μισάωρα (Dymaxion cycle).
Πώς δε γίνεται.Άνετα.Α Ν Ε Τ Ο Τ Α Τ Α.Αφού σου λέει είχε τόσο έντονες σκέψεις ο άνθρωπος που δεν τον άφηναν να κοιμηθεί.Μαξ ένα τέταρτο ύπνο 4 φορές τη μέρα.Στο 3λεπτο πάνω έφτανε σε REM.Εγώ πέρασα μια περίοδο που είχα τόσο έντονες σκέψεις που κοιμόμουν 2 λεπτά τη μέρα χωρισμένα σε 12 ύπνους των δέκα δευτερολέπτων.Και δεν έπαθα απολύτως τίποτα.Αντιθέτως έφτασα στο επίπεδο του Νταβίντσι.Για την ακρίβεια μαζί είμαστε τώρα στο θάλαμο με το Λεονάρντο, το Ντονατέλο και το Ναπολέοντα.
Δεν κοιμοταν μια ωρα τη μερα επειδη το ηθελε φανταζομαι.. ειχε κατι που λεγεται 'διαταραχες υπνου".. κατι που συνανταμε συχνα στις μερες μας, οταν εχεις να πληρωσεις εφορειες, χαρατσια και ΔΕΗ για παραδειγμα. Απλα αυτος ειχε τις αγωνιες της εξερευνησης των επιστημων του, την αδρεναλινη των νεων ανακαλυψεων, την υπερενταση της καλλιτεχνικης δημιουργιας.Θα ηταν σιγουρα ανυποφορη και στρεσογονος κατασταση αλλα ας μην ξεχναμε το ποσο πορωμενος εως και εξαρτημενος ηταν απο αυτη. Μιλαμε για εναν ανθρωπο που καταπιαστηκε με ολες τις τοτε γνωστες επιστημες.
16. Κατά τις ανατομίες που διεξήγαγε ανακάλυψε μια μυστηριώδη ουσία η οποία φράκαρε τις αρτηρίες των ανθρώπων και αποτελούσε μια πιθανή αιτία για το θάνατό τους. Αργότερα ονομάστηκε χοληστερίνη.17. Λέγεται ότι έγραφε και με τα δύο χέρια... Ταυτόχρονα!18. Είχε σχεδιάσει δεκάδες συσκευές ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να πετούν ή να κινούνται κάτω από το νερό. Στο πλαίσιο ενός documantaire το οποίο γυρίστηκε από ένα τηλεοπτικό κανάλι, αρκετές από τις συσκευές κατασκευάστηκαν και αρκετές αποδείχθηκε ότι δούλευαν!
Όλες οι κατασκευές που υπήρχαν στις σημειώσεις του είχαν από ένα λάθος, το οποίο έκανε εξεπίτηδες, ούτως ώστε εάν του έκλεβε κανείς τα σχέδια και δοκίμαζε να τα υλοποιήσει χωρίς την παρουσία του να μην λειτουργούσαν.