Πριν ο διάβολος καταλάβει ότι πέθανε.

Πριν ο διάβολος καταλάβει ότι πέθανε. Facebook Twitter
28

Πού να το φανταστώ, όταν παρακολουθούσα τις σκηνές στο αριστουργηματικό κύκνειο άσμα του Σίντνεϊ Λιούμετ, το "Πριν ο Διάβολος Καταλάβει Ότι Πέθανες", όπου ο Άντι βυθίζεται στην ηρωίνη, στα ιδιαίτερα δωμάτια ενός προμηθευτή πολυτελείας, για να ξεφύγει από τα οικονομικά αδιέξοδα, το άσχημο διαζύγιο και την απέλπιδα ληστεία του κοσμηματοπωλείου των γονιών του μαζί με τον αδελφό του Χανκ, πως ο Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν που τον υποδυόταν, θα μοιραζόταν τον ίδιο εθισμό που έκοψε το νήμα της ζωής του χθες, σε ηλικία 46 ετών. Τι σοκ. Και τι κρίμα...

 

Χθες μόλις διάβαζα για την ταινία που ετοίμαζε να σκηνοθετήσει, με πρωταγωνιστές τους Τζέϊκ Τζίλενχαλ και Έϊμι Άνταμς. Και πριν από λίγο καιρό, μάθαμε για την προσπάθεια που έκανε να αποτοξινωθεί εθελοντικά.

 

Τον είχα συναντήσει στη Βενετία για το φιλμ του Τζορτζ Κλούνι, τις Ειδούς του Μαρτίου. Ήταν ένας λιγομίλητος, βαρύς, ευγενέστατος άνθρωπος, φανερά ταγμένος στη δουλειά του, που μόλις και μετά βίας απάντησε κάτι άσχετο με αυτήν, και πιο συγκεκριμένα, πως ζει μια ήσυχη ζωή και η μοναδική επαγγελματική του λύση ήταν ανέκαθεν το θέατρο και η υποκριτική. Στο θέατρο βρισκόταν η καρδιά του, ευτυχώς όμως, στον κινηματογράφο κατάφερε να διανύσει μια μικρή αλλά σημαντική διαδρομή.

 

Δεν υπήρχε ταινία όπου να μην έκανε τη διαφορά. Στο Boogie Nights, που την έπεφτε στον πορνοστάρ σαν κλαμμένη γκρούπι. Στο Σχεδόν Διάσημοι, ως δημοσιογράφος του Rolling Stone, που πάσχιζε να μεταλαμπαδεύσει το ροκ πνεύμα στον πιτσιρικά, με απανωτά τηλεφωνήματα, ανάμεσα σε πάκους από δίσκους, σημειώσεις και τσιγάρα. Συμπονετικός σε συγκνητικό βαθμό στη Magnolia, υπαρξιακά σαστισμένος στη Συνεκδοχή της Νέας Υόρκης, υπερβολικός αλλά εντυπωσιακός ως τραβεστί στο Flawless.

 

Στις μεγάλες του στιγμές, ο σπουδαίος ηθοποιός έφερνε πάντα μια αμερικανικής εκδοχής σεξπιρική διάσταση στους ρόλους του, ακόμη και εκεί που δεν το υποψιαζόσουν, όπως στις Επικίνδυνες Αποστολές ή στο Hunger Games. Ως Καπότε ήταν συνταρακτικός σε όλο το φιλμ- ο τρόπος που επεξεργαζόταν τα κόμπλεξ του, τη δίψα του για φήμη και υστεροφημία, τη ζήλεια του για την Χάρπερ Λι, την ανθρωπιά που έκρυβε κάτω από το σνομπισμό και τη ζωώδη επιθυμία να κατασπαράξει το ανθρώπινο είδος και να το φτύσει με κομψές λέξεις. Μια από τις μεγάλες ερμηνείες όλων των εποχών στο σινεμά.

 

Στο Master (άλλη μεγάλη ταινία) έπαιξε έναν μεταπολεμικό αυτοκράτορα και τον επικοινώνησε με τη ρητορική του αυτοσχέδιου θρησκευτικού ηγέτη, χωρίς τις μανιέρες και τις κορώνες του ψευδοπροφήτη, όπως είχε κάνει για παράδειγμα ο Μπερτ Λάνκαστερ στον Elmer Gantry. Το τραγούδι, σαν ψαλμός, στην τελευταία σκηνή του φιλμ, με τον απογοητευμένο και ανυπότακτο Χοακίν Φίνιξ να τον κοιτάζει με δέος και απελπισία και την Έϊμι Άνταμς, ως άλλη Lady Macbeth καθισμένη δίπλα του στην καρέκλα με την ψηλή πλάτη, δείχνει κλάση και πειθώ.

 

Στην Αμφιβολία, επίσημα ρασοφόρος, εκφωνεί βροντερά και θεατρικά έναν τρομακτικό λόγο για τις ανυπολόγιστες επιπτώσεις που έχει μια ψευδής φήμη, ενώ σε όλο το έργο αφήνει το ενδεχόμενο του λάθους, την φριχτή υποψία πως ίσως είναι ένας διαβολικός ψεύτης, ένας παιδεραστής που εκμεταλλεύεται την εξουσία του. Στην μεγαλειώδη μονομαχία του με τη Μέρυλ Στριπ δίνει χώρο και την αφήνει να του κραδαίνει τον σταυρό σαν κοφτερό μαχαίρι, ενώ φαίνεται να κλείνει το μάτι με νόημα, σαν τον κατηγορούμενο που ετοιμάζεται να ξεγελάσει τον Θεό τον ίδιο. Χαμογελάει και βράζει ταυτόχρονα.

 

Και στην πιο χαριτωμένη του ερμηνεία, στον Ταλαντούχο Κύριο Ρίπλεϊ, έχει μια υπέροχη σκηνή με τον Ματ Ντέϊμον, όπου αναρωτιέται τι ακριβώς συνέβη στον φίλο του τον Ντίκι, λίγο πριν φάει το κεφάλι του. Υιοθετεί έναν κομψευόμενο, θηλυπρεπή τρόπο ανησυχίας, κοντράροντας την απρόσωπη συμπεριφορά του Ντέϊμον. Εμφανίζεται λίγο, αλλά λυπάσαι που ξεπαστρεύεται γρήγορα.

 

Πιο πολύ, λυπόμαστε που δεν θα τον ξαναδούμε, στο άνθος μιας καριέρας που υποσχόταν ακόμη περισσότερα. Ο Διάβολος τον πρόλαβε.

 

 

Πριν ο διάβολος καταλάβει ότι πέθανε. Facebook Twitter

 

 

Διάφορα
28

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

20 σχόλια
Αποφάσισα να γίνω μέλος της σελίδας μετά από το θάνατο του Χόφμαν..Εδώ και δυο μέρες ψάχνω για άρθρα, σχόλια, φωτογραφίες, δηλώσεις κλπΤι απώλεια.. Τόσο νέος, τόσο ταλαντούχος, τόσο συμπαθής, κρίμα που όλο και φτωχαίνει ο κινηματογράφος από αληθινές αξίες και μάλιστα με τον ίδιο άδικο τρόπο.
Σας ευχαριστούμε για τα αντανακλαστικά κ. Κουτσογιαννόπουλε.Μπήκα στη Lifo μόλις έμαθα για τον χαμό του αξιόλογου ηθοποιού, σίγουρη ότι θα είχατε ήδη γράψει.
'Ενα ωραίο άρθρο για μια μπερδεμένη στα μαύρα άδυτα ψυχή!μπράβο Θοδωρή μπόρεσες σε λίγες γραμμές να μας θυμίσεις την όμορφη επαγγελματική πορεία αυτού του φανταστικού ηθοποιού! πολύ κρίμα να αφήνετε κάποιος στο έλεος των μουδιασμένων σκέψεων... :-(
Τόσο ταλαντούχος ηθοποιός…ευαίσθητος στο παίξιμο του και όπως αποδείχθηκε και στην ζωή του..θα συμφωνήσω με την σχολιάστρια που αναφέρεται στους δαίμονες του..τους δαίμονες που τον έκαναν, βασανίζοντας τον, σπουδαίο ηθοποιό και τελικά τον κατέστρεψαν..κρίμα γιατί είχε τόσα πολλά ακόμα να προσφέρει στην τέχνη..
Κρίμα... Αγαπημένος ηθοποιός. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν τόσο μεγάλο ταλέντο που δεν μπορούν να το διαχειριστούν και αυτό πολλές φορές έχει τραγικές συνέπειες στην προσωπική τους ζωή
Νομιζω οτι καποιος που εχει υποφερει κε Κουτσογιανοπουλε (οχι απο ναρκωτικα απαραιτητα), μπορουσε να αντιληφθει στις ερμηνειες του ενα βαθυ πονο, που μονο απο προσωπικη εμπειρια προερχεται.
Πραγματικά κριμα ! Θυμηθηκα οτι πριν λιγο καιρο ενας αλλς βραβευμενος και εξαιρετικος ηθοποιος , ο Τζακ Νικολσον δηλωσε οτι τις περισσοτερες ερμηνειες του τις εκανε με χρηση ναρκωτικων...Και αναρωτιεμαι...Όταν ενας αθλητης κρινεται ντοπέ , του παιρνουν πισω τα μετάλια ...γιατι δεν συμβαινει το αντιστοιχο με εναν ηθοποιο ; Φυσικα δεν εννοω οτι ο Νικολσον ηταν αταλαντος και γινοταν ταλαντουχος με τα drugs... ομως ειναι καπως αδικο να παιρνει οσκαρ σε ταινια που ηταν μαστουρωμενος, δεν νομζετε ; γνωμες ;
Να αποκηρύξουμε για παράδειγμα τα γραπτά του Έντγκαρ Άλαν Πόε γιατί έκανε χρήση όποιου όταν έγραφε;Στα θέματα της τέχνης, τα πράγματα είναι λίγο πιο ρευστά, σε σχέση με την σωματική δύναμη.
Πολύ όμορφο και άρθρο αγαπητέ Θοδωρη.απλα να συμπληρώσω την προσωπική αγαπημένη μου στιγμή του τεράστιου αυτού ηθοποιού.το σύντομο πέρασμα απο το punch drunk love του Paul Thomas Anderson!η σκηνή που φωνάζει πολλές φορές shut up στον Adam Shandler ειναι πραγματικά τεράστια!πραγματικα κρίμα για τον άνθρωπο.
Παρακολουθώντας κάποιους επώνυμους τόσο ταλαντούχους και φαινομενικά ευτυχισμένους διάσημους να φεύγουν κατάυτό το τρόπο από τη ζωή, αναρωτιέμαι... Μα δεν είχαν ένα άνθρωπο δίπλα τους να τους σώσει από την αυτοκαταστροφή; Μόνος του ζούσε σε αυτή την κόλαση που δεν γνωρίζαμε; Όταν εγώ βρέθηκα σε αδιέξοδα και πέρασα δύσκολες στιγμές, είχα μια χούφτα φίλους να ανησυχούν για μένα και να έρχονται στο σπίτι μου με βάρδιες για να μου κρατούν παρέα, αφού αρνιόμουν να βγω και χωρίς να γνωρίζουν τι με απασχολεί. Μόνο μετά από πολλά χρόνια τους το εκμυστηρεύτηκα. Η παρουσία τους λοιπόν, όσο κι αν μου ήταν ανυπόφορη στις στιγμές της μεγάλης μου μοναξιάς, με προτάτευσε από δεν ξέρω κι εγώ τι. Ίσως αν δεν τους είχα δίπλα μου να είχε πάρει κάποια άλλη τροπή η ζωή μου. Ίσως τελικά αυτό να είναι: η μοναξιά, και προφανώς κάποιοι άνθρωποι δεν την αντέχουν ή δεν μπορούν να την διαχειριστούν. Βέβαια τα ναρκωτικά από μόνα τους δημιουργούν μια ιδιόμορφη κόλαση από την οποία δεν μπορεί κάποιος να βγει χωρίς την κατάλληλη βοήθεια και χωρίς αγάπη. Και επειδή δεν πιστεύω σε θεούς και δαίμονες, ο διάβολος είναι μέσα μας και είναι διαφορετικός για τον καθένα.
Λυπαμαι για το σχολιο σας Λουλουκα. Η εξαρτηση δεν ειναι λαθος, ειναι αποτελεσμα καποιας βαθυτερης διαταραχης. Προφανως δε γνωριζεται τι σημαινει να βασανιζεσαι απο τους δαιμονες σου - ο βασικοτερος ολων ειναι να μην αγαπαπας το εαυτο σου. Δε γνωριζω απο ναρκωτικα αλλα γνωριζω απο πρωτο χερι τι σημαινει να φαινεται οτι "τα εχεις ολα", και να μην εχεις τιποτα γιατι δεν αγαπας αυτο που εισαι.