Πάμε στοίχημα ότι ο Χαρούκι Μουρακάμι θα πάρει το Νόμπελ;

Πάμε στοίχημα ότι ο Χαρούκι Μουρακάμι θα πάρει το Νόμπελ; Facebook Twitter
4

Ένα από τα παλιότερα γραφεία στοιχημάτων της Αγγλίας, το Ladbrokes, πιστεύει φέτος κατά πάσα πιθανότητα το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας θα πάει στον Ιάπωνα συγγραφέα και πολύ αγαπητό στην Ελλάδα, Χαρούκι Μουρακάμι. Συγκεκριμένα, το πιστεύει 3/1.

Ο Χαρούκι Μουρακάμι έγινε γνωστός με βιβλία όπως «Νορβηγικό Δάσος» ενώ το «1Q84» έλαβε διαστάσεις επιδημίας. Έχει ήδη λάβει το πιο σημαντικό βραβείο της Ιαπωνίας, το Yomiuri, και έχει βρεθεί πολλές φορές σε λίστες για διάφορα πρώτα βραβεία. Δεν είναι η πρώτη φορά που θεωρείται φαβορί για Νόμπελ στην Αγγλία: ήταν πρώτος υποψήφιος για τη Guardian το 2012, αλλά τελικά έχασε από τον Mo Yan.

Απόσπασμα από το βιβλίο  "Νότια των συνόρων, δυτικά του ήλιου", εκδόσεις Ωκεανίδα

"Στο σπίτι μου δεν είχαμε δίσκους ή πικάπ. Οι γονείς μου δεν έδιναν μεγάλη σημασία στη μουσική. Έτσι άκουγα πάντα μουσική από ένα μικρό πλαστικό ραδιόφωνο. Περισσότερο απ' όλα μου άρεσε το ροκ εντ ρολ, πολύ σύντομα ωστόσο άρχισα ν' απολαμβάνω την κλασική μουσική της Σιμαμότο. Ήταν μουσική από έναν άλλο, γοητευτικό κόσμο, αλλά πιο πολύ μου άρεσε γιατί εκείνη ήταν μέρος αυτού του κόσμου. Μια-δυο φορές την εβδομάδα, εκείνη κι εγώ καθόμασταν στον καναπέ, πίνοντας το τσάι που μας έφτιαχνε η μητέρα της, και περνούσαμε το απόγευμα ακούγοντας ουβερτούρες του Ροσίνι, την «Ποιμενική» τού Μπετόβεν και το Πέερ Γκιντ.

Η μητέρα της χαιρόταν πολύ που ήμουν εκεί. Ήταν χαρούμενη που η κόρη της είχε κάνει ένα φίλο τόσο γρήγορα στο νέο σχολείο, και φαντάζομαι πως βοηθούσε και το γεγονός ότι ήμουν καλοντυμένος. Ειλικρινά, ποτέ δεν μπόρεσα να χωνέψω τη μητέρα της. Δεν υπήρχε ιδιαίτερος λόγος που ένιωθα έτσι. Ήταν πάντα καλή μαζί μου, αλλά μπορούσα να διακρίνω μια υποψία εκνευρισμού στη φωνή της που μου 'φερνε υπερένταση.
Απ' όλους τους δίσκους του πατέρα της, εκείνος που μου άρεσε περισσότερο ήταν μια ηχογράφηση των κονσέρτων για πιάνο του Λιστ: είχε απόένα κονσέρτο σε κάθε πλευρά. Μου άρεσε για δυο λόγους.

Πρώτ' απ' όλα, το κάλυμμα του δίσκου ήταν πανέμορφο. Δεύτερο, κανείς απ' όσους γνώριζα εκτός από τη Σιμαμότο, εννοείται δεν είχε ακούσει ποτέ τα κονσέρτα για πιάνο του Λιστ. Κι αυτή ακριβώς η ιδέα μου 'φερνε έξαψη. Είχα ανακαλύψει έναν κόσμο που κανείς άλλος τριγύρω μου δεν γνώριζε – ένα μυστικό κήπο όπου μονάχα εγώ είχα το δικαίωμα να μπω. Ένιωθα ν' ανυψώνομαι, ν' ανεβαίνω στην κλίμακα της ύπαρξης.
Και η ίδια η μουσική ήταν υπέροχη. Αρχικά μου είχε φανεί υπερβολική, ψεύτικη, σχεδόν ακατανόητη. Σιγά σιγά όμως, ακούγοντάς την ξανά και ξανά, έπαιρνε μορφή στο μυαλό μου μια ακαθόριστη εικόνα – μια εικόνα γεμάτη νοήματα.

Όταν έκλεινα τα μάτια και συγκεντρωνόμουν, ένιωθα τη μουσική να με κατακλύζει σαν μια σειρά απο στροβίλους νερού. Ενώ σχηματιζόταν ο πρώτος, από μέσα του ξεπηδούσε ο επόμενος. Κι ο δεύτερος ενωνόταν μ' έναν τρίτο. Αυτοί οι στρόβιλοι, συνειδητοποιώ τώρα, είχαν μια εννοιολογική, αφηρημένη μορφή. Γι' αυτούς ήθελα να μιλήσω πιο πολύ απ' όλα στη Σιμαμότο. Αλλά ήταν πέρ' από τη συνηθισμένη γλώσσα. Χρειάζονταν λέξεις εντελώς διαφορετικές, δεν είχα όμως ιδέα τι είδους λέξεις ήταν αυτές."

Το τελευταίο βιβλίο του Μουρακάμι, με τίτλο "Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage", έχει δημιουργήσει ένα νέο κύμα επιδημίας στην Ιαπωνία, με ουρές στα βιβλιοπωλεία. Πρόκειται να εκδοθεί στα αγγλικά μέσα στο 2014, οπότε πρέπει να κάνουμε υπομονή: οι προσδοκίες είναι τεράστιες.

Η λίστα του Ladbrokes βέβαια είναι εκτενής και περιλαμβάνει –για την ώρα- 116 ονόματα. Τα στοιχήματα ξεκινούν με 3/1 για τον Μουρακάμι και φτάνουν μέχρι 100/1 για αρκετά ονόματα. Δεύτερη στη λίστα είναι η Τζόις Κάρολ Όυτς, μια από τις πιο διακεκριμένες συγγραφείς της Αμερικής με πολλά μυθιστορήματα, και τρίτο όνομα με 7/1 είναι ο Peter Nadas από την Ουγγαρία με 7/1.

Μεταξύ των συγγραφέων με πιθανότητες 100/1 βρίσκεται και ο Βασίλης Αλεξάκης, ο οποίος γράφει στα ελληνικά και στα γαλλικά. Δεν είναι η πρώτη φορά που βρίσκεται στην λίστα με υποψηφιότητες του γραφείου Ladbrokes. Το 2007 πήρε το βραβείο Grand Prix du Roman de l' Académie Française για το βιβλίο του Ap. J.-C, το οποίο στα ελληνικά κυκλοφορεί με τον τίτλο μ.Χ. από τις εκδόσεις Εξάντας.

Πάμε στοίχημα ότι ο Χαρούκι Μουρακάμι θα πάρει το Νόμπελ; Facebook Twitter

 

Οι πιθανότητες για τον Βασίλη Αλεξάκη δεν φαίνονται δυνατές, τουλάχιστον κατά τη γνώμη των Ladbrokes,  όμως στη λίστα έχει πραγματικά εκλεκτή παρέα με τις ίδιες πιθανότητες, όπως τον Τζούλιαν Μπαρνς, τον Ίαν Μακ Γιούαν, τον Πολ Όστερ, τον Τζέφρι Ευγενίδη και πάρα πολλούς άλλους.

Απόσπασμα συνέντευξης του Βασίλη Αλεξάκη στην Ελευθεροτυπία:

* Κύριε Αλεξάκη, ο Γιώργος Θαλάσσης με τους Αγανακτισμένους; Εχετε δηλώσει πως δεν έπρεπε να πιάνουν καραούλι στο Σύνταγμα, αλλά να καταλαμβάνουν εκκλησίες...

- Μου κάνει εντύπωση που τόσα χρόνια όλα αυτά τα κινήματα των νέων δεν έχουν αμφισβητήσει το ρόλο της Εκκλησίας, που είναι μια επιχείρηση η Εκκλησία της Ελλάδος και χαίρει της εύνοιας του κράτους. Η επιείκεια της νεολαίας απέναντι στον κλήρο είναι ακατανόητη. Εχουμε ένα βουνό από λεφτά, αυτά της Εκκλησίας, και εμείς ζητιανεύουμε στους πρόποδες αυτού του βουνού.

* Σας ανησυχεί ο εθνικισμός;

- Βεβαίως, αυτό σημαίνει ότι το σχολείο δεν κάνει καλά τη δουλειά του, ότι βγάζει αμόρφωτους ανθρώπους, απληροφόρητους, οι οποίοι άγονται και φέρονται από αυτές τις ηλίθιες ιδεολογίες που δεν βασίζονται πουθενά. Είναι μια κοινωνιολογική απάτη. Απάτη η λέξη ράτσα, δεν σημαίνει τίποτε, αυτοί δεν το έχουν καταλάβει, το αρνούνται. Αρνούνται ότι οι ξένοι εργάτες συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας. Η Αμερική και η Γερμανία αναπτύχθηκαν εν μέρει από τους ξένους εργάτες. Η ελληνική έπαρση στους Ολυμπιακούς Αγώνες μάς κόστισε 15 δισεκατομμύρια, τόσο αυξήθηκε το χρέος μας. Θα είχαμε γελιοποιηθεί τελείως σε παγκόσμια κλίμακα εάν δεν είχαμε τους Αλβανούς να βοηθήσουν να χτίσουμε αυτά τα στάδια. Ποιος θα έκανε αυτή τη δουλειά; Εγώ εάν έχω κάποιες δουλειές στο σπίτι στην Τήνο, δεν ξέρω εάν έχουν φύγει, χαίρομαι όταν καλώ κάποιους Αλβανούς που έρχονται να βοηθήσουν. Το ελληνικό σχολείο πρέπει να επιβάλει ένα μάθημα για τη μετανάστευση και την οικονομία. Η απειλή του φασισμού και της Χρυσής Αυγής επείγει να δημιουργηθεί ένα νέο μάθημα στα σχολεία.

Βιβλίο
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

σχόλια

4 σχόλια
Awarding Murakami the Nobel Prize therefore wouldn’t amount to a recognition of Japanese literature’s continued vitality, but to a vindication of American publishing’s marketing apparatus, not only as chief arbiter of which Japanese authors are read outside Japan, but as the world’s dominant literary and cultural tastemaker, capable of dressing its imperialism in increasingly ridiculous costumes – a New Yorker writer translated by a Harvard professor as paragon of contemporary Japanese literature.http://www.japantoday.com/category/opinions/view/why-haruki-murakami-should-not-receive-the-nobel-prize-for-literature
Αυτός ο άνθρωπος (Αλεξάκης) είναι μια από τις πιο συμπαθητικές και ευγενικές φυσιογνωμίες! Απολαμβάνω τόσο τα βιβλία του (που δε θα πρότεινα για Νόμπελ ωστόσο) όσο και τις συνεντεύξεις του. Μ' αρέσει ρε παιδάκι μου. Θα 'θελα να 'ταν θείος μου και να πίναμε τον καφέ μας σε ένα μπαλκόνι.