Το γκρουπ "Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης" υπάρχει απ' το 2008, και μαζεύει οπτικά κειμήλια και ντοκουμέντα απ' τη ζωή και την αρχιτεκτονική της πόλης. Έχει διοργανώσει εκθέσεις, φτιάχνει βίντεο και βοηθά ερευνητές.

 

Σήμερα το γκρουπ έχει πάνω από 56.000 μέλη, κι ένα απ' αυτά είμαι και εγώ. Οι ανανεώσεις είναι συνεχείς και οι χωροχρονικές εναλλαγές με ταξιδεύουν συνεχώς σε μέρη που (κι αυτό είναι το απολαυστικό) έχω πάει, αλλά συχνά δεν πρόσεξα. 

 

Βλέποντας τις εικόνες, σκέφτομαι τις ζωές που πέρασαν, και προσπαθώ να τις φανταστώ. Δεν υπάρχει τίποτα που θα ήθελα περισσότερο απ' το να μπορούσα να μπω σε κάθε μία απ' τις φωτογραφίες, έστω και για λίγα λεπτά, να τηλεμεταφερθώ εκεί:

Να μυρίσω τα αρώματα, να ακούσω πώς μιλούσαν, να δω τα χρώματα, τα σπίτια και τα μέρη όπως ήταν τότε, να περπατήσω σε έναν κόσμο τόσο αλλόκοτα οικείο αλλά αποφασιστικά διαφορετικό.

 

Βάζω σήμερα μερικές εικόνες που είδα πρόσφατα εκεί, με τις χρονολογίες μπερδεμένες. Όπως άλλωστε εμφανίζονται στο timeline της σελίδας στο Facebook, με τα συνεχή μπρος πίσω στο χρόνο (που συχνά αποτελεί μυστήριο). Ως επικεφαλίδα της κάθε φωτογραφίας βάζω το όνομα του ανθρώπου που την ανέβασε στην ομάδα.

 

 

Αθανάσιος Ευθύμιος Νικόπουλος

Thomas Latis: 1934, αποκαλυπτήρια προτομής ναυάρχου Βότση. Από το Λεύκωμα Ιστιοπλοϊκού Ομίλου του Δήμου Θεσσαλονίκης)
Thomas Latis: 1934, αποκαλυπτήρια προτομής ναυάρχου Βότση. Από το Λεύκωμα Ιστιοπλοϊκού Ομίλου του Δήμου Θεσσαλονίκης)

 

 

Thanos Takis

  

Frapidis Gregory

  

Theodoros Natsinas

 

ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΕΡΑΦΙΔΗΣ

 

Τσιμισκή 77. Μακεδονία, πρώτο μισό της δεκαετίας του 1960. Στις καλές μέρες, πολύ πριν τα πράγματα πάρουν άλλη τροπή.
Τσιμισκή 77. Μακεδονία, πρώτο μισό της δεκαετίας του 1960. Στις καλές μέρες, πολύ πριν τα πράγματα πάρουν άλλη τροπή.

 

Μεντιτερανέ ή Ολύμπιο μέγαρο. Σε καλή ανάλυση από οίκο δημοπρασιών
Μεντιτερανέ ή Ολύμπιο μέγαρο. Σε καλή ανάλυση από οίκο δημοπρασιών

 

Στη σκιά των πεύκων του Λευκού Πύργου....1934 και η προτομή του Βότση, στραμμένη στο σημείο βύθισης του Φετχί Μπουλέντ..
Στη σκιά των πεύκων του Λευκού Πύργου....1934 και η προτομή του Βότση, στραμμένη στο σημείο βύθισης του Φετχί Μπουλέντ..

 

Γιάννης Μανιος

 

 

 

Apostolos Vrefidis

Καθημερινοτητα... στην Καμαρα... τοτε...
Καθημερινοτητα... στην Καμαρα... τοτε...

 

 

Vagelis Drizis

1956, στην Αριστοτέλους
Αγώνες δεξιοτεχνίας από το Μοτοσυκλετιστικό Όμιλο Βορείου Ελλάδος
1956, στην Αριστοτέλους Αγώνες δεξιοτεχνίας από το Μοτοσυκλετιστικό Όμιλο Βορείου Ελλάδος

 

 

Προκοπης Καργιδης

Μια από τις πρώτες, πιστεύω, έγχρωμες φωτογραφίες της πόλης! Δεκαετία του ΄50. Πρέπει να είναι στα λουλουδάδικα.
Μια από τις πρώτες, πιστεύω, έγχρωμες φωτογραφίες της πόλης! Δεκαετία του ΄50. Πρέπει να είναι στα λουλουδάδικα.
 

 

 

Κωνσταντίνος Νίγδελης

Χωρικες της Μακεδονίας γνεθουν μαλλί 1910
Χωρικες της Μακεδονίας γνεθουν μαλλί 1910

 

Έφη Σταθοπούλου

 

Panos Tezapsidis

Την Αγία Σοφία την γνωρίζουμε... την πλατεία επίσης... τα τριγύρω κτήρια κλπ κλπ κλπ... Το ενδιαφέρον είναι, κατά την άποψή μου, η πλατεία και η σχετική διαμόρφωσή της με πεζούλες, σκαλοπάτια...
Την Αγία Σοφία την γνωρίζουμε... την πλατεία επίσης... τα τριγύρω κτήρια κλπ κλπ κλπ... Το ενδιαφέρον είναι, κατά την άποψή μου, η πλατεία και η σχετική διαμόρφωσή της με πεζούλες, σκαλοπάτια...

 

 

Yorgos Meletlidis

Περιοχή του Βαρδάρη. Με δώρο το Zeppelin.
Περιοχή του Βαρδάρη. Με δώρο το Zeppelin.

 

 

David Bravos

Η οδός Δεσπεραί υπήρξε μια από τις κύριες οδικές αρτηρίες της Θεσσαλονίκης κατά τις αρχές του 19ου αιώνα. Διανοίχτηκε μετά τη λεωφόρο Χαμιδιέ (Εθνικής Αμύνης) και εκτείνονταν στην εκτός των τοιχών ανατολική Θεσσαλονίκη. Ξεκινούσε από το Σιντριβάνι, και διασχίζοντας, νότια, τη σημερινή πλατεία ΧΑΝΘ, αποτελούσε τη βασική έξοδο από την Εγνατία προς τη λεωφόρο των Πύργων. Αργότερα, όταν δόθηκε προς ανοικοδόμηση το κομμάτι της πόλης ανάμεσα στις οδούς, Αλεξάνδρου Σβώλου και Εθνικής Αμύνης, η οδός Δεσπεραί υποκαταστάθηκε από την οδό Αγγελάκη.

*Πηγή ''Η Δύση της Ανατολής, Θεσσαλονίκη 1870 - 1912. Τα Χρόνια του Μετασχηματισμού'' Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
Η οδός Δεσπεραί υπήρξε μια από τις κύριες οδικές αρτηρίες της Θεσσαλονίκης κατά τις αρχές του 19ου αιώνα. Διανοίχτηκε μετά τη λεωφόρο Χαμιδιέ (Εθνικής Αμύνης) και εκτείνονταν στην εκτός των τοιχών ανατολική Θεσσαλονίκη. Ξεκινούσε από το Σιντριβάνι, και διασχίζοντας, νότια, τη σημερινή πλατεία ΧΑΝΘ, αποτελούσε τη βασική έξοδο από την Εγνατία προς τη λεωφόρο των Πύργων. Αργότερα, όταν δόθηκε προς ανοικοδόμηση το κομμάτι της πόλης ανάμεσα στις οδούς, Αλεξάνδρου Σβώλου και Εθνικής Αμύνης, η οδός Δεσπεραί υποκαταστάθηκε από την οδό Αγγελάκη. *Πηγή ''Η Δύση της Ανατολής, Θεσσαλονίκη 1870 - 1912. Τα Χρόνια του Μετασχηματισμού'' Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης

 

Δεκαετία του 50. Όταν λειτουργούσαν 6 θερινοί κινηματογράφοι στην πλατεία.
Δεκαετία του 50. Όταν λειτουργούσαν 6 θερινοί κινηματογράφοι στην πλατεία.

 

 

Το Ολύμπιον από την θάλασσα. Χωρίς το Ηλέκτρα.
Το Ολύμπιον από την θάλασσα. Χωρίς το Ηλέκτρα.

 

1958
1958

 

 

Προκόπης Καργίδης

Δεκαετία του 60.
Δεκαετία του 60.

 

Βενιζέλου με Ερμού. Γύρω στο 1960.
Βενιζέλου με Ερμού. Γύρω στο 1960.

 

 

Thanos Takis

 1925
1925

 

 

Kostas Papagiannis

Καμάρα 1916
Καμάρα 1916

 

 

 

Χρήστος Καββαδάς

 

Μια απαίσια εικόνα που ευτυχώς διέγραψε μονοκοντυλιά ο τσιμεντένιος εκσυγχρονισμός...
Μια απαίσια εικόνα που ευτυχώς διέγραψε μονοκοντυλιά ο τσιμεντένιος εκσυγχρονισμός...

 

 

Thomas Latis

 

 

 

Πολύ γνωστό σημείο της Τσιμισκή όταν το βλέπουμε από την άλλη μεριά. Είμαστε στο ύψος της Δραγουμη και βλέπουμε το τραμ δεξιά που κατέβηκε από την Δραγουμη και επιστρέφει από την Τσιμισκή. Αριστερά το τραμ ετοιμάζεται να ανέβει την Βενιζέλου και μέσω της Αγίου Μηνά και Δραγουμη να επιστρέψει στην Τσιμισκή.
Φωτο από το forum shnowreport.
Πολύ γνωστό σημείο της Τσιμισκή όταν το βλέπουμε από την άλλη μεριά. Είμαστε στο ύψος της Δραγουμη και βλέπουμε το τραμ δεξιά που κατέβηκε από την Δραγουμη και επιστρέφει από την Τσιμισκή. Αριστερά το τραμ ετοιμάζεται να ανέβει την Βενιζέλου και μέσω της Αγίου Μηνά και Δραγουμη να επιστρέψει στην Τσιμισκή. Φωτο από το forum shnowreport.

 

 

Βασίλης Σεραφίδης

Γαλλικόν Εδωδιμοπωλείον.
Από την υποδοχή του Βενιζέλου στην προβλήτα της Θεσσαλονίκης (Οκτωβριος 1916)
Γαλλικόν Εδωδιμοπωλείον. Από την υποδοχή του Βενιζέλου στην προβλήτα της Θεσσαλονίκης (Οκτωβριος 1916)

 

Το πιο ενδιαφέρον μέρος της αεροφωτογραφίας είναι προς τα ανατολικά που φαίνεται καθαρά η χάραξη των δρόμων. Οι δύο πρώτοι πρέπει να είναι Δεσπεραι και Στρατώνων. Από τους άλλους ο ένας καταλήγει στο Συντριβάνι (μάλλον είναι η Νοσοκομείων), ο δεύτερος στην Ινταντιε (Φιλοσοφική) και ο τρίτος στην Ευαγγελίστρια
Το πιο ενδιαφέρον μέρος της αεροφωτογραφίας είναι προς τα ανατολικά που φαίνεται καθαρά η χάραξη των δρόμων. Οι δύο πρώτοι πρέπει να είναι Δεσπεραι και Στρατώνων. Από τους άλλους ο ένας καταλήγει στο Συντριβάνι (μάλλον είναι η Νοσοκομείων), ο δεύτερος στην Ινταντιε (Φιλοσοφική) και ο τρίτος στην Ευαγγελίστρια

 

Πρίν την πυρκαγιά του 1917, με κατεύθυνση Ι.Ν.Αγίας Σοφίας - θάλασσα....
Πρίν την πυρκαγιά του 1917, με κατεύθυνση Ι.Ν.Αγίας Σοφίας - θάλασσα....

 

 

Γιάννης Μανιος

Άλλη μία φωτογραφία που τεκμηριώνει την χρησιμοποίηση των καταστημάτων, σε κτήρια που επέζησαν της πυρκαγιάς του 1917...Αριστερά το κιόσκι, μονό και έρημο...Αλλά και πρός τα δεξιά, πολλά...Χρονολογικά είμαστε γύρω στο 1928.
Άλλη μία φωτογραφία που τεκμηριώνει την χρησιμοποίηση των καταστημάτων, σε κτήρια που επέζησαν της πυρκαγιάς του 1917...Αριστερά το κιόσκι, μονό και έρημο...Αλλά και πρός τα δεξιά, πολλά...Χρονολογικά είμαστε γύρω στο 1928.

 

 

Έφη Σταθοπούλου

Όλα τα συγκοινωνιακά μέσα παρόντα...Λίγο πρίν το 1958 και η μοίρα του 6ου Αμερικανικού Στόλου, παρούσα.....
Όλα τα συγκοινωνιακά μέσα παρόντα...Λίγο πρίν το 1958 και η μοίρα του 6ου Αμερικανικού Στόλου, παρούσα.....

 

Orhan Atilla Bulut

Πλατεια Αγιας Σοφιας
Πλατεια Αγιας Σοφιας

 

 

Thanasis Dandos

Πολυφωτογραφημένη αλλά σε κάθε περίοδο όμορφη ακόμη και μέσα στη κατοχή (1943 αναφέρει ο γερμανικός οίκος δημοπρασιών)
Πολυφωτογραφημένη αλλά σε κάθε περίοδο όμορφη ακόμη και μέσα στη κατοχή (1943 αναφέρει ο γερμανικός οίκος δημοπρασιών)

 

 

Georgios Karras

 

 

 

Basil Sakellarides

Το 2ο σινεμα στην Θεσσαλονικη καπου στην παραλιακη το 1911
Το 2ο σινεμα στην Θεσσαλονικη καπου στην παραλιακη το 1911

 

 

Αθανάσιος Ευθύμιος Νικόπουλος

Αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 1968
Αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 1968

 

Απ΄ότι φαίνεται η ίδια βάρκα την 1η Μαϊου 1942. Τρίτη κοπέλα από αριστερά, η μητέρα μου, Χρυσούλα Βαλιούλη και τελευταία στην αριστερή μεριά η αδελφή της Ανθούλα.
Απ΄ότι φαίνεται η ίδια βάρκα την 1η Μαϊου 1942. Τρίτη κοπέλα από αριστερά, η μητέρα μου, Χρυσούλα Βαλιούλη και τελευταία στην αριστερή μεριά η αδελφή της Ανθούλα.

 

Κήπος πενηντάχρονος, γαλήνιος μέσα στην ατημελησία του. Κάπου εκεί στη δεκαετία του '60 με το Οθωμανικό νότιο πρόστωο του ναού ακόμη ακέραιο, πριν βανδαλιστεί βάναυσα στο όνομα μιας "καθαρότητας" που λεκιάζει.
Κήπος πενηντάχρονος, γαλήνιος μέσα στην ατημελησία του. Κάπου εκεί στη δεκαετία του '60 με το Οθωμανικό νότιο πρόστωο του ναού ακόμη ακέραιο, πριν βανδαλιστεί βάναυσα στο όνομα μιας "καθαρότητας" που λεκιάζει.

 

Μέρες της δεκαετίας του '70, με σκληρό μεσημεριανό φως και τα έντονα χρώματα της καρτ ποστάλ σε πρώτο πλάνο.
Μέρες της δεκαετίας του '70, με σκληρό μεσημεριανό φως και τα έντονα χρώματα της καρτ ποστάλ σε πρώτο πλάνο.

 

 

Maria Hassapi-Sidera

Τα έχει όλα, σχεδόν όπως τα ξέρουμε -Παναγία Χαλκέων, πλατεία Δικαστηρίων, αφετηρίες λεωφορείων, Αρχαία Αγορά, ακόμα και ...Ιζόλα. Δεν είναι η γοητευτική πόλη των φωτογραφιών του Μεγάλου Πολέμου, αλλά είναι η δική μας πόλη του 1970. Αγαπητή.
Τα έχει όλα, σχεδόν όπως τα ξέρουμε -Παναγία Χαλκέων, πλατεία Δικαστηρίων, αφετηρίες λεωφορείων, Αρχαία Αγορά, ακόμα και ...Ιζόλα. Δεν είναι η γοητευτική πόλη των φωτογραφιών του Μεγάλου Πολέμου, αλλά είναι η δική μας πόλη του 1970. Αγαπητή.

 

Σήμερα η Εθνικής Αμύνης στη διασταύρωση της με τη Μητροπόλεως. Τότε, λίγο πριν το 1900 ήταν η λεωφόρος Χαμιδιέ. Υπέροχη.
Σήμερα η Εθνικής Αμύνης στη διασταύρωση της με τη Μητροπόλεως. Τότε, λίγο πριν το 1900 ήταν η λεωφόρος Χαμιδιέ. Υπέροχη.

 

Θέα από Άγιο Παύλο 1932
Θέα από Άγιο Παύλο 1932

 

 

+ «Τότε και Τώρα»