J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Εμπνευσμένη από τον πίνακα Manner of Francia, 1865. Φωτογραφία της Julia Margaret Cameron, National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library

J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας

0
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Πορτρέτο της ανιψιάς της Julia Jackson, μητέρας της Virginia Woolf! Φωτογραφία: National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library

Η Julia Margaret Cameron δεν είχε πιάσει φωτογραφική μηχανή στα χέρια της μέχρι τα 48 της χρόνια. Από την πρώτη στιγμή που της έδωσαν η κόρη της και ο γαμπρός της να δοκιμάσει όμως δήλωνε ότι κάνει Τέχνη με κεφαλαίο Τ, παρόλα τα λάθη και τις αδέξιες δοκιμές. Οι κακόβουλες κριτικές που την κατηγορούσαν ότι οι χαρακτηριστικές ονειρικές εστιάσεις της δεν ήταν παρά τεχνική ανεπάρκεια δεν την πτόησαν, τις αγνόησε και τα επόμενα χρόνια κατέγραφε στο ημερολόγιό της όσα θεληματικά και με σιγουριά απαθανάτιζε. Κάπου κατακρίνει μια κυρία που της ζήτησε ένα πορτρέτο έτσι  απλά, λες κι έκανε εμπορική συνδιαλλαγή. Η Julia Margaret Cameron θεωρούσε τον εαυτό της καλλιτέχνη. Και ήταν.

Γεννημένη πριν από 200 χρόνια στην Καλκούτα, ήταν μία από τις πολλές αδελφές με το όνομα Pattle, γνωστές για τη γοητεία τους, το πνεύμα και την ομορφιά τους, αν και η Τζούλια ήταν μάλλον η πιο άσχημη. Ο κυβερνήτης της Ινδίας ανέφερε κάποτε ότι η ανθρωπότητα μοιραζόταν σε άντρες, γυναίκες και τους Pattles, ήταν μια κάστα από μόνοι τους. Παντρεύτηκε τον Charles Hay Cameron, έναν δικηγόρο 20 χρόνια μεγαλύτερό της, ο οποίος είχε λευκή γενειάδα και μαλλιά μακριά που έφταναν μέχρι τη μέση του, τον οποίο αργότερα χρησιμοποίησε ως μοντέλο για τον Merlin. Μεγάλωσε πέντε δικά της παιδιά, πέντε συγγενών και μια μικρή Ιρλανδέζα, την Mary Ryan, που βρήκε να ζητιανεύει στο Putney Heath. Αργότερα την έβαλε να ποζάρει για ένα σωρό πορτρέτα μεσαιωνικών δεσποινίδων.

J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Πρόσπερο και Μιράντα, 1865, της Julia Margaret Cameron, με μοντέλα τον Sir Henry Taylor και την Mary Ryan. Σύμφωνα με την μαρτυρία της Cameron στο ημερολόγιό της ο Sir Henry ερωτεύτηκε την Ryan μόλις την είδε σε αυτή τη φωτογραφία. Ο Cotton και η Ryan αργότερα παντρεύτηκαν. Φωτογραφία: National Media Museum, Bradford/Royal Photographic Society

Για 11 χρόνια η δημιουργικότητα της Cameron ήταν εκρηκτική. Κι ήταν μια τυχερή γυναίκα: μια από τις σπάνιες περιπτώσεις στη Βικτωριανή εποχή που το ταλέντο της δεν πνίγηκε στα καθήκοντα του σπιτιού. Φυσικά είχε κάθε βοήθεια από το υπηρετικό προσωπικό: η κάμερα ήταν βαριά και τα χημικά που χρησιμοποιούσε ακόμα περισσότερο, έτσι οι υπηρέτες έκαναν όλα τα χαμαλίκια. Η  Marta Weiss που επιμελήθηκε την έκθεση της Cameron στο Victoria and Albert Museum γράφει ότι σε αρκετές φωτογραφίες φαίνεται ένα αδέσποτο χέρι στο κάδρο να κρατάει την κουρτίνα. Όσο για την υπηρέτρια που είχε εκείνη την εποχή, η Mary Hillier, έγινε το μοντέλο σε αρκετές από τις φωτογραφίες της.

Στις δύο εκθέσεις που διοργανώθηκαν με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννησή της αυτή την εποχή μπορεί κανείς να δει τα ντελικάτα, εκφραστικά πορτρέτα της με θέματα που ποικίλουν, από τον Alfred Tennyson μέχρι έναν εργάτη σε φυτεία στην Σρι Λάνκα.

Julia Margaret Cameron: Influence and Intimacy στο Science Museum από 24 Σεπτεμβρίου και στο Victoria & Albert Museum από 28 Νοεμβρίου.

 

J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Iάγος, 1867, από την Julia Margaret Cameron. Φωτογραφία: National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Εμπνευσμένη από τον πίνακα Manner of Francia, 1865. Φωτογραφία της Julia Margaret Cameron, National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Πορτρέτο της Julia Margaret Cameron που τράβηξε ο γιος της Henry Herschel Hay Cameron το 1870.Φωτογραφία:: Victoria and Albert Museum
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
Το πορτρέτο του αστρονόμου Sir John Herschel από την Julia Margaret Cameron, το 1867. Φωτογραφία: National Media Museum, Bradford/Science and Society Picture Library
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter
J. M. Cameron: Η ντελικάτη πρωτοπόρος της Βικτωριανής φωτογραφίας Facebook Twitter

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο κόσμος μας μέσα απο τα βραβεία του World Press Photo 2024

Φωτογραφία / Ο κόσμος μας μέσα από 28 βραβευμένες φωτογραφίες του World Press Photo 2024

Αντιπροσωπεύοντας τις πιο προβεβλημένες αλλά και παραγνωρισμένες ιστορίες, τα βραβευμένα έργα στρέφουν το βλέμμα σε μερικά από τα πιο σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.
THE LIFO TEAM
Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Φωτογραφία / Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο, λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Χάρη στην αυτοπεποίθηση και το θάρρος του, δημιούργησε κάποιες από τις πιο εμβληματικές εικόνες πολέμου του 20ού αιώνα αλλά και σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ