Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

eSTRANGEr: ένας Έλληνας φωτογράφος δείχνει τι σημαίνει να είσαι ξένος και πλάνητας

Το αποτύπωμα της μεταναστευτικής εμπειρίας του φωτογράφου Γιώργου Καραηλία από την Ελλάδα στην Ισπανία και μια σύντομη συνέντευξη μαζί του

O φωτογράφος Γιώργος Καραηλίας υπήρξε ένας εκούσιος μετανάστης που έφυγε από την Αθήνα το 2009 και εγκαταστάθηκε για τέσσερα χρόνια σε μία μικρή μεσαιωνική πόλη της Ισπανίας. Τη μεταναστευτική του εμπειρία -ένα ταξίδι που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα- αποτύπωσε φωτογραφικά με το eSTRANGEr, ένα πρότζεκτ που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τον σημαντικό γερμανικό, εκδοτικό οίκο Kehrer Verlag. Το βιβλίο χωρίζεται σε τρία κεφάλαια, Angst, Crisis, Sublimation (Άγχος, Κρίση, «Μετουσίωση») τα οποία σηματοδοτούν τις ψυχολογικές -μέσα από την εμπειρία - αλλαγές του φωτογράφου, δίνοντας και την αφηγηματική συνέχεια. Ο ίδιος μας μίλησε αναλυτικότερα:

 

«Στο eSTRANGEr δημιουργείται μία αφήγηση και προσπαθεί να προσεγγίσει φιλοσοφικά αυτό που σήμερα σημαίνει να είσαι πλάνητας στην Ευρώπη. Μέσα από τη μεταναστευτική μου πορεία διαπίστωσα ότι πέρασα μέσα από διάφορες ψυχολογικές φάσεις οι οποίες αποτυπώθηκαν και στον τρόπο που προσέγγιζα φωτογραφικά τον κόσμο. Υπήρχαν τρεις διαφορετικές ιστορίες που άρχισα να δένω με τη κρίση στην Ευρώπη και υπάρχει και το βασικό μεταφροϋδικό μοντέλο, μια εμπειρία που εξελίσσεται σπειροειδώς, ξεκινώντας από το άγχος, τον φόβο για την κρίση αυτή καθαυτή και το ξεπέρασμά της, η μετουσίωσή της. Με βάση λοιπόν αυτό το μοντέλο οργάνωσα εκ των υστέρων τις εικόνες μου.

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

»Στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου η φωτογραφία μου είναι κλασική, ενώ στη συνέχεια η προσέγγισή μου γίνεται πιο οργανική -τραβούσα μόνο νύχτα με αργές ταχύτητες, κάτι που κράτησε περίπου ένα τετράμηνο- και τέλος, στην τελευταία ενότητα δουλεύω με την εικόνα της εικόνας και όχι με την εικόνα της πραγματικότητας. Θα σε φωτογράφιζα π.χ. μέσα από έναν καθρέφτη, μέσα από μια αντανάκλασή σου. Δεν υπάρχει καμία εικόνα που να είναι καθαρή, ξεκινά ο αποφενακισμός της φωτογραφίας ως εικόνα. 

 

»Η φωτογραφία έχει διάφορα επίπεδα που δεν είναι άμεσα ορατά, αλλά αποτυπώνονται και γίνονται σκέψεις. Και τότε ξεκινάει η φιλοσοφική ενατένιση. Και εκεί βάζω τον τριπλό άξονα της φιλοσοφίας, γιατί διαπιστώνω ότι το τριπλό μοντέλο και αυτός ο τριπλός τρόπος φωτογράφισης που αποδομεί και το ίδιο το μέσο, προφανώς έχει να κάνει και με μία φιλοσοφική εξέλιξη -τουλάχιστον στον Ευρωπαϊκό χώρο. Από τον υπερβολικό θετικισμό και την πίστη στον Λόγο -Καντ, Καρτέσιος- φτάνουμε κάποια στιγμή στην αποδόμηση της φιλοσοφίας, μέσω του Νίτσε ο οποίος είναι και η καταβύθιση στα σκοτάδια, για να καταλήγουμε στις μεταπλάσεις του μεταμοντερνισμού και στον Μποντριγιάρ που λέει ότι τελικά όλα αυτά είναι ομοιώματα, γιατί ζούμε σε ένα κόσμο ομοιωμάτων.

 

 »Ναι, θεωρώ ότι είναι σχεδόν σαν υποχρέωση ο πολιτικός λόγος μέσα από τη φωτογραφία στην εποχή μας. Εκεί είναι και η αντίρρηση που είχα με κάποιες δουλειές που έχουν βγει πρόσφατα -και μάλιστα καλών φωτογράφων -οι οποίες είναι εντελώς απολιτικοποιημένες και ακόμα κι αν το δεις σαν αναχωρητισμό και πάλι έχω μεγάλες διαφωνίες με το ότι κάποιοι γυρνούν στο μύθευμα. Δηλαδή, αυτό είναι που μας απασχολεί αυτή τη στιγμή ως κοινότητα εικονοποιών;».

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

Το eSTRANGEr μπορείτε να βρείτε στο Μουσείο Μπενάκη, στο βιβλιοπωλείο Φωταγωγός και βέβαια στην ιστοσελίδα του εκδοτικού οίκου Kehrer Verlag. Περισσότερες πληροφορίες για τον Γιώργο Καραηλία στην ιστοσελίδα του yorgoskarailias.net.  Ο Γιώργος Καραηλίας σε συνεργασία με τον γνωστό φωτογράφο Γιώργο Πρίνο –συνεπιμελητή του στο  eSTRANGEr- οργανώνουν το Dust Breeding, ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον φωτογραφικό σεμινάριο στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Πληροφορίες εδώ.  

 

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δουλειά του Θανάση Σταυράκη είναι να καταγράφει με το φακό του τη σύγχρονη ιστορία της ανθρωπότητας
Με αφορμή την έκθεση φωτογραφίας με δουλειές σημαντικών ελλήνων και ξένων φωτορεπόρτερ ο διευθυντής των φωτογραφικών τμημάτων του ASSOCIATED PRESS για την Ελλάδα, Κύπρο, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία μιλά στη LifO για τη δουλειά του.
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους
Ο κορυφαίος Ευρωπαίος φωτογράφος έφτασε στην Τέχνη από τον πιο σύντομο δρόμο: την ανάγκη του να γίνει ένα με τους άλλους ανθρώπους. Η καλλιτεχνική του φιλοσοφία είναι το ίδιο απλή: Νοιώσε ― και δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
Οι πρώτοι Πολωνοί στην Αθήνα
Παζάρι του Πειραιά (Μάης 1990)
To Γκάζι, η πλ. Κουμουνδούρου και το ΦΙΞ στα 80's
(Ι)στορία και ιστορίες "από τα κάτω", από τον ιστορικό Κώστα Κατσάπη
Η θριαμβευτική αυγή των supermodels πριν από τριάντα χρόνια
Οι φωτογραφίες του Πίτερ Λίντμπεργκ έκαναν διάσημα κάποια νεαρά, ενθουσιώδη και άγνωστα τότε μοντέλα όπως ο Λίντα Εβαντζελίστα, η Τατιάνα Πάτιτζ, η Σίντι Κρόφορντ και η Κρίστι Τέρλινγκτον, αλλάζοντας συγχρόνως ριζικά τη βιομηχανία της μόδας
Ιστανμπούλ, αγάπη μου
"Ανήκουμε στην Ανατολή"
Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s
Ο Μπομ Κολατσέλο, πρώην διευθυντής του Interview, γνωστός κοσμικογράφος αλλά και δεξί χέρι του Άντι Γουόρχολ και αχώριστος συνοδός στις εξόδους του παρουσιάζει τις προσωπικές του φωτογραφίες από μια εποχή που μοιάζει παράξενη και μακρινή
Η γάτα που χοροπηδούσε στο χιόνι: μάθημα αγάπης
"Πλήρες μάθημα φωτογραφίας", το πλήρες βιβλίο της ζωής του Νομπουγιόσι Αράκι
Üsküdar: οι Απέναντι της Πόλης
Το Σκούταρι των Ελλήνων στην ασιατική πλευρά του Βοσπόρου
Λ''Ακουιλα: επιστροφή σ' έναν μη-τόπο. Από την Στεφανία Ορφανίδου.
'Eνα προσωπικό βιβλίο -Pendulum- όπου η μνήμη ανασυντίθεται μέσα από τα ερείπια της πόλης
Οι πιο εντυπωσιακές φωτογραφίες με φαγητό - Οι νικητές του Food Fotographer 2019
Φωτογράφοι απ' όλο τον κόσμο αποτύπωσαν το φαγητό σε όλες τις μορφές του για διεθνή διαγωνισμό
Οι «σοκολατένιες» γυναίκες του Marc Lagrange
Ένα βιβλίο συγκεντρώνει όλα τα γυμνά πορτρέτα που τράβηξε ο διάσημος φωτογράφος χρησιμοποιώντας το σπάνιο φιλμ Polaroid 100 Chocolate.
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»
Μια μεγάλη έκθεση στη Ρώμη αποκαλύπτει τον «χαμένο κόσμο» του μεγάλου εικαστικού φωτογράφου, ο οποίος αφού τράβηξε μερικές από τις πιο εξαίσιες φωτογραφίες της «χρυσής ιταλικής εποχής», εγκατέλειψε για πάντα την κάμερά του εξαιτίας της επέλασης των παπαράτσι
Πανκ, πρέζα, τέχνη: H άγρια ιστορία του Μιχάλη Ηλιού ή Μπλάκυ, που πέθανε πριν από λίγες μέρες, απολύτως μόνος
Από τα ιδρύματα στην πανκ σκηνή, από τα Εξάρχεια στην πρέζα και στη φωτογραφία: Ο Μιχάλης Ηλιού έζησε όλα του τα πάθη στα άκρα και κατάφερε να κάνει το βίωμά του τέχνη. Μας είχε διηγηθεί χωρίς περιστροφές τη συγκλονιστική του ιστορία επιβίωσης.
"'Ο,τι εύχεσαι για μένα, ο Θεός να στο δώσει διπλό"
Της επαρχίας
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή