Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

eSTRANGEr: ένας Έλληνας φωτογράφος δείχνει τι σημαίνει να είσαι ξένος και πλάνητας

Το αποτύπωμα της μεταναστευτικής εμπειρίας του φωτογράφου Γιώργου Καραηλία από την Ελλάδα στην Ισπανία και μια σύντομη συνέντευξη μαζί του

O φωτογράφος Γιώργος Καραηλίας υπήρξε ένας εκούσιος μετανάστης που έφυγε από την Αθήνα το 2009 και εγκαταστάθηκε για τέσσερα χρόνια σε μία μικρή μεσαιωνική πόλη της Ισπανίας. Τη μεταναστευτική του εμπειρία -ένα ταξίδι που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα- αποτύπωσε φωτογραφικά με το eSTRANGEr, ένα πρότζεκτ που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τον σημαντικό γερμανικό, εκδοτικό οίκο Kehrer Verlag. Το βιβλίο χωρίζεται σε τρία κεφάλαια, Angst, Crisis, Sublimation (Άγχος, Κρίση, «Μετουσίωση») τα οποία σηματοδοτούν τις ψυχολογικές -μέσα από την εμπειρία - αλλαγές του φωτογράφου, δίνοντας και την αφηγηματική συνέχεια. Ο ίδιος μας μίλησε αναλυτικότερα:

 

«Στο eSTRANGEr δημιουργείται μία αφήγηση και προσπαθεί να προσεγγίσει φιλοσοφικά αυτό που σήμερα σημαίνει να είσαι πλάνητας στην Ευρώπη. Μέσα από τη μεταναστευτική μου πορεία διαπίστωσα ότι πέρασα μέσα από διάφορες ψυχολογικές φάσεις οι οποίες αποτυπώθηκαν και στον τρόπο που προσέγγιζα φωτογραφικά τον κόσμο. Υπήρχαν τρεις διαφορετικές ιστορίες που άρχισα να δένω με τη κρίση στην Ευρώπη και υπάρχει και το βασικό μεταφροϋδικό μοντέλο, μια εμπειρία που εξελίσσεται σπειροειδώς, ξεκινώντας από το άγχος, τον φόβο για την κρίση αυτή καθαυτή και το ξεπέρασμά της, η μετουσίωσή της. Με βάση λοιπόν αυτό το μοντέλο οργάνωσα εκ των υστέρων τις εικόνες μου.

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

»Στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου η φωτογραφία μου είναι κλασική, ενώ στη συνέχεια η προσέγγισή μου γίνεται πιο οργανική -τραβούσα μόνο νύχτα με αργές ταχύτητες, κάτι που κράτησε περίπου ένα τετράμηνο- και τέλος, στην τελευταία ενότητα δουλεύω με την εικόνα της εικόνας και όχι με την εικόνα της πραγματικότητας. Θα σε φωτογράφιζα π.χ. μέσα από έναν καθρέφτη, μέσα από μια αντανάκλασή σου. Δεν υπάρχει καμία εικόνα που να είναι καθαρή, ξεκινά ο αποφενακισμός της φωτογραφίας ως εικόνα. 

 

»Η φωτογραφία έχει διάφορα επίπεδα που δεν είναι άμεσα ορατά, αλλά αποτυπώνονται και γίνονται σκέψεις. Και τότε ξεκινάει η φιλοσοφική ενατένιση. Και εκεί βάζω τον τριπλό άξονα της φιλοσοφίας, γιατί διαπιστώνω ότι το τριπλό μοντέλο και αυτός ο τριπλός τρόπος φωτογράφισης που αποδομεί και το ίδιο το μέσο, προφανώς έχει να κάνει και με μία φιλοσοφική εξέλιξη -τουλάχιστον στον Ευρωπαϊκό χώρο. Από τον υπερβολικό θετικισμό και την πίστη στον Λόγο -Καντ, Καρτέσιος- φτάνουμε κάποια στιγμή στην αποδόμηση της φιλοσοφίας, μέσω του Νίτσε ο οποίος είναι και η καταβύθιση στα σκοτάδια, για να καταλήγουμε στις μεταπλάσεις του μεταμοντερνισμού και στον Μποντριγιάρ που λέει ότι τελικά όλα αυτά είναι ομοιώματα, γιατί ζούμε σε ένα κόσμο ομοιωμάτων.

 

 »Ναι, θεωρώ ότι είναι σχεδόν σαν υποχρέωση ο πολιτικός λόγος μέσα από τη φωτογραφία στην εποχή μας. Εκεί είναι και η αντίρρηση που είχα με κάποιες δουλειές που έχουν βγει πρόσφατα -και μάλιστα καλών φωτογράφων -οι οποίες είναι εντελώς απολιτικοποιημένες και ακόμα κι αν το δεις σαν αναχωρητισμό και πάλι έχω μεγάλες διαφωνίες με το ότι κάποιοι γυρνούν στο μύθευμα. Δηλαδή, αυτό είναι που μας απασχολεί αυτή τη στιγμή ως κοινότητα εικονοποιών;».

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

©Γιώργιος Καραηλίας
©Γιώργιος Καραηλίας

 

Το eSTRANGEr μπορείτε να βρείτε στο Μουσείο Μπενάκη, στο βιβλιοπωλείο Φωταγωγός και βέβαια στην ιστοσελίδα του εκδοτικού οίκου Kehrer Verlag. Περισσότερες πληροφορίες για τον Γιώργο Καραηλία στην ιστοσελίδα του yorgoskarailias.net.  Ο Γιώργος Καραηλίας σε συνεργασία με τον γνωστό φωτογράφο Γιώργο Πρίνο –συνεπιμελητή του στο  eSTRANGEr- οργανώνουν το Dust Breeding, ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον φωτογραφικό σεμινάριο στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Πληροφορίες εδώ.  

 

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μουσικοί στους δρόμους όλου του κόσμου: Φωτογραφίες του Βασίλη Κολτούκη
«Music on the Road»: Το ασπρόμαυρο φωτογραφικό λεύκωμα του Βασίλη Κολτούκη με μουσικούς του δρόμου από τέσσερις ηπείρους και πάμπολλες χώρες
Το διαχρονικό στυλ των «Κύκνων» που περιστοίχιζαν τον Τρούμαν Καπότε
‘Ετσι αποκαλούσε ο διάσημος συγγραφέας τις κομψές, στυλάτες, πλούσιες και διάσημες μούσες του διεθνούς τζετ σετ που τον συνόδευαν στα πιο εκλεκτά πάρτι της υψηλής κοινωνίας
Τo Βόρειο Σέλας στον ουρανό της Νορβηγίας, από τον Γιάννη Μπεχράκη
Φωτογραφίες από τον μακρινό βόρειο ουρανό του Troms County
Οι εμβληματικές εικόνες του Έλληνα φωτογράφου για τις δύο μεγάλες κρίσεις του 2015
Οι εμβληματικές εικόνες του Έλληνα φωτογράφου για τις δύο μεγάλες κρίσεις της χρονιάς
Πέθανε ο Κώστας Ρούσσης, ο συγκλονιστικός «Θεόφιλος της φωτογραφίας» από το Πήλιο
Ήταν βοσκός, αλλά οι «ερασιτεχνικές» φωτογραφίες του από την περιοχή της Ζαγοράς έχουν ένα χάρισμα κι ένα φως που μόνο οι πραγματικοί καλλιτέχνες έχουν.
Ο George Platt Lynes κινδύνευσε για να φωτογραφίσει γυμνούς άντρες (NSFW)
Γνωρίστε την καλλιτεχνική κληρονομιά του φημισμένου Αμερικανού φωτογράφου.
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι
Ταξιδεύοντας στη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο, ο φωτογράφος Ορέστης Σεφέρογλου διαπίστωσε πόσο διαφορετική και εύθραυση μπορεί να είναι η έννοια του σπιτιού για τα παιδιά ― ιδίως εκείνα που τα ξέβρασε εδώ η ανάγκη κι ο πόλεμος.
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση
Η πιο κρίσιμη περίοδος στην πολυετή καριέρα του διάσημου φωτογράφου εορτάζεται στο Λονδίνο με την έκθεση The Sixties
Μπλεγμένα και παραμορφωμένα σώματα αποτελούν τα νέα σουρεαλιστικά πορτρέτα της Brooke DiDonato
Το ολόκληρο είναι πιο σημαντικό από το άθροισμα των τμημάτων που το αποτελούν.
Ο Τζόε και ο καρναβαλικός του θίασος
Από τη Βραζιλία στο Μοσχάτο
Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε γατάκια πολύ πριν ανακαλυφθεί το ίντερνετ
Η μόδα έχει τον Χέλμουτ Νιούτον, η αρχιτεκτονική τον Τζούλιους Σούλμαν και οι γάτες τον Ουόλτερ Τσάντοχα.
Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς
Μια μεγάλη έκθεση παρουσιάζει την πρώιμη αλλά εξίσου σημαντική φάση της διάσημης φωτογράφου που φέτος κλείνει τα 70 της χρόνια
 Μόσχα εμπιστευτικό: Εικόνες από την άγρια πλευρά της ρωσικής πρωτεύουσας
Το νέο λεύκωμα του φωτογράφου με το ψευδώνυμο Boogie αποκαλύπτει την σκληρή όψη της Μόσχας σε όλο της το μεγαλείο
Αδελφικός Δεσμός - Τρυφερά, μεγαλοπρεπή λιοντάρια κέρδισαν το βραβείο Φωτογραφίας Άγριας Ζωής
Η στιγμή που απαθανάτισε ο David Lloyd είναι σπάνια για αρσενικά λιοντάρια
Γυναίκες με φακίδες, αυτή η ομορφιά
Ο φωτογράφος Κοσμάς Κουμιανός αναζητά σε όλο τον κόσμο αυτό το ξεχωριστό χαρακτηριστικό του ανθρώπινου δέρματος
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή