Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε»

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
0
Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Μάνος Χατζιδάκις στη Νέα Υόρκη

Το καλοκαίρι του 2009, στην αναβίωση των Μουσικών Γιορτών του Μάνου Χατζιδάκι στα Ανώγεια της Κρήτης, η χήρα του Μίνου Αργυράκη, συγγραφέας Άμι Μιμς, παρουσίασε ένα σπάνιο ηχητικό ντοκουμέντο: ένα γράμμα του Χατζιδάκι προς τον φίλο του και σύντροφό της από τη Νέα Υόρκη το μακρινό 1971. Γράμμα όμως ηχογραφημένο, αφού, ως γνωστόν, ο Χατζιδάκις, όποτε δεν έγραφε επιστολές, έγραφε την ίδια του τη φωνή στο μαγνητόφωνο κι ύστερα έστελνε τις μπομπίνες στους παραλήπτες τους.


Σε εκείνη την μπομπίνα, λοιπόν, που η Μιμς φύλαξε στο αρχείο της, ο Χατζιδάκις μιλούσε για έναν άλλο φίλο του, τον Ελύτη, που βρισκόταν το ίδιο διάστημα στο Παρίσι. Για τον Τεξανό διανοούμενο Mayo Thompson του πειραματικού συγκροτήματος Red Krayola, που απολάμβανε την παρέα του. Κυρίως μιλούσε για το φιλόδοξο σχέδιό του που περιλάμβανε μια όπερα στα πρότυπα του χίπικου μιούζικαλ «Hair», το λιμπρέτο της οποίας θα έγραφε στα αγγλικά η Μιμς και τα εικαστικά θα σχεδίαζε ο Μίνως Αργυράκης. Μάλιστα, εμβόλιμα στο «γράμμα» του είχε βάλει και δύο αγγλόφωνα τραγούδια με τη Φλέρυ Νταντωνάκη! «Αυτή είναι καταπληκτική, θα κάνει μεγάλα πράγματα» ακουγόταν να λέει ο Χατζιδάκις στον Αργυράκη για την Νταντωνάκη. Κι είχε δίκιο, αν υποτεθεί πως η Φλέρυ μπορεί να μην έκανε τη μεγάλη καριέρα της τραγουδίστριας, αλλά μεγάλα πράγματα άφησε πίσω της.

Το θέμα μας, ωστόσο, είναι ένας άλλος, ολότελα άγνωστος Αμερικανός τροβαδούρος εκείνου του καιρού, που ο Χατζιδάκις προόριζε για συμπρωταγωνιστή της Φλέρυς στην «Όπερα για Πέντε». Λεγόταν Emmit Rhodes και τότε, το 1971, ήταν μόλις 21 ετών. Έναν χρόνο πριν, το 1970, είχε κυκλοφορήσει τον δεύτερο δίσκο του, ένα άλμπουμ baroque pop με τίτλο το όνομά του. Ο Rhodes ο ίδιος ήθελε να ονομάσει το άλμπουμ «Homecooking», μια και ηχογραφήθηκε εξ ολοκλήρου στο σπίτι του, αλλά η εταιρεία προτίμησε να χρησιμοποιήσει το όνομά του ως τίτλο.

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Emmit Rhodes σε νεαρή ηλικία


Ακούγοντας κανείς σήμερα το εν λόγω άλμπουμ του Rhodes, συνειδητοποιεί πόσο επηρεασμένος ήταν από τους Beatles και ειδικά τον Paul McCartney. Ένας μουσικός πολυ-οργανίστας, με το εξής παράδοξο στη δική του περίπτωση: ενώ την περίοδο της νιότης του χάθηκε κυριολεκτικά ανάμεσα σε συναδέλφους του που άγγιξαν την κορυφή (είναι αναρίθμητα τα ονόματα), απέκτησε την αναγνωρισιμότητα που του άξιζε τα τελευταία χρόνια. Το 2009 συγκεκριμένα τον έκανε ντοκιμαντέρ ο Ιταλός σκηνοθέτης Cosimo Messeri με τίτλο «The One Man Beatles», που έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ρώμης. Λίγα χρόνια πίσω, επίσης, ο Αμερικανός σκηνοθέτης Wes Anderson είχε εντάξει το τραγούδι του «Lullabye» (από το άλμπουμ «Emmit Rhodes») στην ταινία του, «The Royal Tenenbaums» του 2001.


Το «Lullabye» ήταν και το κομμάτι του Rhodes που ο Χατζιδάκις ενέταξε επίσης στο ηχογραφημένο γράμμα του στον Μίνωα Αργυράκη. Μια πανέμορφη, ακουστική μπαλάντα διάρκειας μόλις 1 λεπτού και 15 δευτερολέπτων, την οποία κάλλιστα θα μπορούσαν να είχαν ηχογραφήσει οι Simon & Garfunkel. Να πώς παρουσίαζε ο Χατζιδάκις τον Emmit Rhodes στους φίλους του στην Αθήνα:
«Λέγεται Emmit Rhodes. Είναι και στον χαρακτήρα και στη φυσιογνωμία και στη φωνή, νομίζω, πάρα πολύ ταιριαχτός για τον ρόλο του Ντον. Νομίζω ότι θα έχω την ίδια τύχη, παρόλο που δεν θα καταλάβατε απ' αυτό το δείγμα που σας έβαλα, από τον Emmit Rhodes για τον ρόλο του Ντον, νομίζω ότι θα είναι το ίδιο εντυπωσιακός με τη Φλέρυ ως Αμάνθα...».

Ενδιαφέρον έχει όμως και πώς ο Χατζιδάκις έφτασε στον Emmit Rhodes,ξεχωρίζοντάς τον ανάμεσα στους αναρίθμητους συναδέλφους του που λέγαμε παραπάνω. Στις 9 Φεβρουαρίου του '71, ο Rhodes είχε δώσει συναυλία στο κλαμπ Trobadour. Ήταν και η μέρα που ένας ισχυρός σεισμός θα χτύπαγε το Λος Άντζελες. Ο Χατζιδάκις είχε πάει σ' εκείνο το λάιβ, όπως γενικά του άρεσε να παρακολουθεί συναυλίες νέων καλλιτεχνών και συγκροτημάτων των '60s. Δεν είχε απλώς εντυπωσιαστεί από τον Rhodes αλλά είχε βρει εξαιρετικά πνευματώδες κι ένα διθυραμβικό δημοσίευμα της επόμενης μέρας: «Δεν ήταν σεισμός, ήταν ο Emitt Rhodes που άνοιξε στο Trobadour!».

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Emmit Rhodes σήμερα


Από κει και πέρα, βάσει της ηχογραφημένης μαρτυρίας του Χατζιδάκι για τον Emitt Rhodes, πίστευα πως οι δυο τους θα είχαν γνωριστεί, ενδεχομένως να είχαν «κλείσει» και τη συνεργασία τους στην «Όπερα για Πέντε». Κάτι τέτοιο, ως φαίνεται, δεν συνέβη ποτέ. Πρόσφατα ανακάλυψα τον 66χρονο Emitt Rhodes μέσω της ιστοσελίδας του στο Facebook. Μίλησα με τον διαχειριστή, που δεν ήταν ο ίδιος, και μου ζήτησε να στείλω τις ερωτήσεις μου. Το έκανα. Λίγες μέρες αργότερα η απάντηση ήρθε από τον ίδιο τον τροβαδούρο − δυο λόγια ευγενικά μόνο: «Σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον, αλλά δεν έχω ιδέα για ποιον και τι μου μιλάτε. Ποτέ δεν συνάντησα τον Έλληνα συνθέτη που αναφέρετε». Τον ευχαρίστησα κι έκλεισε εκεί το θέμα.


Έτσι, αυτό που εισπράττουμε ως τελική πληροφορία είναι η μόνιμη τάση του Μάνου Χατζιδάκι, τα χρόνια εκείνα, για πολλά και μάλλον ιδιαιτέρως φιλόδοξα σχέδια, η αγάπη του προς καθετί νεανικό και, βέβαια, τα γούστα του στη μουσική που σχετίζονταν άμεσα με την ποπ-ροκ σκηνή των ΗΠΑ. Η «Όπερα για Πέντε» δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, πέραν των δύο διασωθέντων τραγουδιών με τη Φλέρυ Νταντωνάκη, η γνωριμία και η φιλία με την Grace Slick επίσης δεν οδήγησε κάπου και ο Emitt Rhodes ήταν απλώς ένα όνειρό του, όπως ήταν λίγα χρόνια πριν και ο αινιγματικός Κύριος Νολλ στο «Χαμόγελο της Τζοκόντας» του. Έναν χρόνο μετά, άλλωστε, το 1972, ο Χατζιδάκις γυρίζει οριστικά στην Ελλάδα και καταθέτει τον «Μεγάλο Ερωτικό» του.

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Emmit Rhodes σε νεαρή ηλικία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM