Κανείς δεν πίνει καφέ σκεπτόμενος πόσο θα τον προστατέψει και απέναντι σε ποια ασθένεια αλλά οι μελέτες και οι έρευνες αποδεικνύουν τελικά τα οφέλη αυτής της μάλλον παρεξηγημένης συνήθειας... Φωτο: Coffee Geek/Flickr
Κανείς δεν πίνει καφέ σκεπτόμενος πόσο θα τον προστατέψει και απέναντι σε ποια ασθένεια αλλά οι μελέτες και οι έρευνες αποδεικνύουν τελικά τα οφέλη αυτής της μάλλον παρεξηγημένης συνήθειας... Φωτο: Coffee Geek/Flickr

 

Πολλές φορές έχει επικριθεί ο καφές για τις βλαβερές επιπτώσεις που έχει στην υγεία μας. Ωστόσο, μήπως τελικά τα πλεονεκτήματα είναι πιο πολλά από όσα φανταζόμαστε;

 

Ο αρθρογράφος των NYT Aaron E.Caroll παρέθεσε μια έρευνα που αποδεικνύει τα οφέλη του καφέ στον άνθρωπο. Αρχικά αξιολογήθηκε η σχέση της κατανάλωσης καφεΐνης με τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων αποτελώντας μέρος έρευνας στην οποία αναλύθηκαν 36 μελέτες και τα αποτελέσματα ήταν μάλλον ικανοποιητικά. Άνθρωποι που έπιναν ημερησίως 3 εως 5 κούπες καφέ, εμφάνιζαν μειωμένες πιθανότητες για καρδιαγγειακές παθήσεις, σε δείγμα 1.270.000 συμμετεχόντων. Παράλληλα, όσοι κατανάλωναν από 5 κούπες και πάνω, δεν είχαν παραπάνω πιθανότητες να νοσήσουν από εκείνους που δεν έπιναν καθόλου.

 

Πολλοί πιστεύουν λανθασμένα πως ο καφές συνδέεται με την εμφάνιση καρκίνου. Το 2007 έρευνα έδειξε πως η κατανάλωση τουλάχιστον 2 φλιτζανιών καφέ ανά ημέρα, συνδέθηκε με μειωμένες πιθανότητες καρκίνου του ήπατος κατά 40%.

 

Αυτό που πρέπει απαραίτητα να γνωρίζουμε είναι ότι τα οφέλη παρέχει κατά βάση ο σκέτος καφές, και όχι ο αναμεμειγμένος με γάλα, ή ζάχαρη (τον οποίο οι περισσότεροι καταναλώνουν). Αυτά τα είδη καφέ περιλαμβάνουν πολλές θερμίδες και υδατάνθρακες.


Μια άλλη έρευνα συσχέτισε την κατανάλωση καφέ με τα εγκεφαλικά. Σε 11 μελέτες με τουλάχιστον 480.000 συμμετέχοντες, αποδείχθηκε πως όσοι έπιναν 2 εως 6 κούπες καφέ ημερησίως είχαν μικρότερες πιθανότητες για εγκεφαλικό επεισόδιο, συγκριτικά με εκείνους που δεν έπιναν καθόλου.

 

O καφές συμβάλλει και στην προστασία από την καρδιακή ανεπάρκεια. Και πάλι τα δείγματα ήταν ικανοποιητικά για όσους έπιναν τουλάχιστον 4 κούπες καφέ, καθώς εμφάνιζαν μικρές πιθανότητες να πάθουν καρδιακή ανακοπή.
Φυσικά δεν επιβάλλεται να πίνει κανείς περισσότερους καφέδες από όσο αντέχει αλλά η κατανάλωση συστηματικά συγκεκριμένης ποσότητας συμβάλλει στην πρόληψη ασθενειών που σχετίζονται με την καρδιά και όχι μόνο.

 

Πολλοί πιστεύουν λανθασμένα πως ο καφές συνδέεται με την εμφάνιση καρκίνου. Το 2007 έρευνα έδειξε πως η κατανάλωση τουλάχιστον 2 φλιτζανιών καφέ ανά ημέρα, συνδέθηκε με μειωμένες πιθανότητες καρκίνου του ήπαρ κατά 40%. Αναλύσεις που έγιναν μετέπειτα επιβεβαίωσαν αυτά τα ευρήματα, ενώ απέδειξαν πως ο καφές δεν συνδέεται ούτε με τον καρκίνο του προστάτη. Το ίδιο ισχύει και για τον καρκίνο του μαστού.

 

Ο καρκίνος των πνευμόνων σύμφωνα με έρευνες όντως συνδέεται με τα υψηλά ποσοστά καφέ αλλά μόνο σε περιπτώσεις καπνιστών. Αντίθετα ο καφές, για όσους δεν καπνίζουν, μάλλον λειτουργεί προστατευτικά. Έρευνες λοιπόν, καταλήγουν πως όσο περισσότερο καφέ πίνουμε τόσο μειώνονται οι πιθανότητες και για εμφάνιση καρκίνου.


Ο καφές, μάλιστα, βοηθά και όσους υποφέρουν από διάφορες παθήσεις του ήπατος, όπως η κίρρωση. Σε όσους πάσχουν ήδη από αυτή μειώνει τις πιθανότητες για εμφάνιση καρκίνου, ενώ φαίνεται να έχει θετικά αποτελέσματα σε θεραπεία κατά της ηπατίτιδας C. Οι ερευνητές επιμένουν πως θα έπρεπε να υποστηρίζεται περισσότερο η κατανάλωση του καφέ από όσους πάσχουν από καρκίνο του ήπατος.

 

Επιπλέον, ο καφές συνδέεται με μείωση των πιθανοτήτων να εμφανίσουν ασθένειες νευρολογικού τύπου, όπως Parkinson, ακόμη και του Alzheimer. Έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2005 παρουσιάζει τα θετικά αποτελέσματα του καφέ για τη μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης διαβήτη Τύπου 2, σε όσους έπιναν τουλάχιστον 6 έως 7 κούπες καφέ ημερησίως. Η τελευταία μελέτη δημοσιεύτηκε το 2014, συμπεριέλαβε δείγματα από 28 μελέτες, και δείχνει πως όσο περισσότερο καφέ –ακόμη και ντεκαφεϊνέ- πίνουμε τόσο λιγότερες πιθανότητες έχουμε να νοσήσουμε από διαβήτη.

 

Μήπως όμως σχετίζεται ο καφές με τη θνησιμότητα από κάποια άλλη αιτία; Δύο έρευνες που δημοσιεύτηκαν τον περασμένο χρόνο, στις οποίες εξετάστηκαν συνολικά 37 προηγούμενες μελέτες, απέδειξαν πως όσο περισσότερο καφέ καταναλώνουμε τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες θνησιμότητας.

 

Βέβαια, κανείς δεν πίνει καφέ σκεπτόμενος πόσο θα τον προστατέψει και απέναντι σε ποια ασθένεια αλλά όλες αυτές οι μελέτες και οι έρευνες αποδεικνύουν τελικά τα οφέλη αυτής της μάλλον παρεξηγημένης συνήθειας. H πρώτη φορά που επίσημα κάποια διατροφική συμβουλευτική επιτροπή μίλησε ανοιχτά για τα θετικά στοιχεία του καφέ έγινε πρόσφατα από το U.S.D.A.


Βέβαια σε όλα είναι καλό να υπάρχει μέτρο και οι έρευνες δεν συνιστούν να αρχίσουμε να πίνουμε διαρκώς μεγάλες ποσότητες καφέ, αλλά τα παραπάνω ευρήματα δείχνουν πως μόνο κακό δεν κάνει τελικά.