Το μεγάλο στοίχημα του J. J. Abrams

Το μεγάλο στοίχημα του J. J. Abrams Facebook Twitter
J. J. Abrams
1

Η ανακοίνωση της νέας τριλογίας Star Wars ήταν το κινηματογραφικό νέο των τελευταίων ετών. Η επανέναρξη του μύθου -ή μάλλον, σωστότερα, η συνέχισή του- είναι ένα μεγάλο στοίχημα από πολλές απόψεις. Η ευθύνη της δημιουργίας τριών νέων ταινιών για το franchise που όρισε τη μοντέρνα επιστημονική φαντασία όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, θα βάραινε απόλυτα τους ώμους των ανθρώπων που θα αναλάμβαναν να τις σκηνοθετήσουν.

Tο μεγαλύτερό κινηματογραφικό επίτευγμα του Τζέι Τζέι Έιμπραμς ως τώρα είναι η επιτυχής ανανέωση του άλλου θρυλικού sci-fi franchise, του Star Trek. Με το ομώνυμο reboot του 2009 και το σίκουελ Star Trek Into Darkness του 2013, ο Έιμπραμς κατάφερε να προκαλέσει ξανά μαζικό ενδιαφέρον για την κουρασμένη σειρά ταινιών.

Σε περιπτώσεις μεγάλων κινηματογραφικών στοιχημάτων (όπως σε σίκουελ ή ριμέικ/reboot παλιότερων επιτυχημένων ταινιών), το δίκοπο μαχαίρι της επιλογής σκηνοθέτη είναι ένα θέμα που τα στούντιο αντιλαμβάνονται κάπως περίεργα: αναθέτουν συνήθως τη σκηνοθεσία σε νέους -σχετικά- δημιουργούς, τους οποίους συχνά «ψαρεύουν» από τη δεξαμενή του καλλιτεχνικού σινεμά (και δη του μη αμερικάνικου), ώστε να έχουν την ευχέρεια να επεμβαίνουν στο τελικό αποτέλεσμα, με τους αρχικούς σκηνοθέτες να αναλαμβάνουν το πολύ χρέη executive ή να μην αναμειγνύονται καθόλου στο εγχείρημα. Πρόσφατα παραδείγματα αποτελούν το επίσης πολυαναμενόμενο σίκουελ του Blade Runner, που ακούγεται ότι θα αναλάβει ο ταλαντούχος Ντενίς Βιλνέβ (Incendies, Prisoners, Enemy) και το πέμπτο Alien που μάλλον θα δοθεί στον Νοτιοαφρικανό Νιλ Μπλόμκαμπ (District 9, Elysium, Chappie). Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και με τα επεισόδια V και VI. Ο Τζορτζ Λούκας, μετά την επιτυχία του πρώτου Star Wars, ανέλαβε να συνθέσει την ιστορία των επόμενων δύο και να βοηθήσει ως executive, με τους Ίρβιν Κέρσνερ και Ρίτσαρντ Μάρκουαντ να σκηνοθετούν αντίστοιχα τα Η Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται και Η Επιστροφή των Τζεντάι. Εν τω μεταξύ, έχει ήδη ανακοινωθεί ότι το επεισόδιο VIII θα αναλάβει σεναριακά και σκηνοθετικά για το 2017 ο Ράιαν Τζόνσον, που έχει στο ενεργητικό του τα Looper (2012) και Brick (2005). 

Το μεγάλο στοίχημα του J. J. Abrams Facebook Twitter
Super 8

Οι 6 κλασικές ταινίες του George Lucas, αποκλειστικά ντοκιμαντέρ, backstages και making of των θρυλικών Star Wars, καθημερινά στο ειδικό κανάλι Nova Star Wars HD, των καναλιών Novacinema.

 

Η πρίκουελ τριλογία των πρώτων τριών επεισοδίων Star Wars που έσκασε στον κινηματογραφικό χάρτη στις αρχές των 00s δεν μπορούμε να πούμε ότι ενθουσίασε όσο αναμενόταν, σκοράροντας υποψηφιότητες ακόμα και στα Χρυσά Βατόμουρα. Η αλήθεια είναι ότι ο Τζορτζ Λούκας μπορεί να έχει συνδεθεί απόλυτα με τη sci-fi μυθολογία, ωστόσο είναι αρκετά αμφίβολο αν μπορείς να τον χαρακτηρίσεις καλό σκηνοθέτη, γιατί πέραν του πρώτου Star Wars, άντε και των American Graffiti και THX 1138, δεν έχει επιδείξει κάτι άλλο σημαντικό στη σκηνοθετική καριέρα του. Σίγουρα πρόκειται όμως για έναν φοβερό επιχειρηματία που έχει βγάλει εκατομμύρια από την απόλυτη εκμετάλλευση του οράματός του, έναν διορατικό παραγωγό κι έναν εξαιρετικό παραμυθά που σκαρφίστηκε, μεταξύ άλλων, τον θρυλικό Indiana Jones. Ο Λούκας ίδρυσε επίσης την ILM (Industrial Light & Magic), τη σημαντικότερη εταιρεία παραγωγή ειδικών εφέ στην ιστορία του κινηματογράφου, από την οποία γεννήθηκαν και γεννιούνται μέχρι σήμερα οι πιο εντυπωσιακές «ψεύτικες» εικόνες του σινεμά. Η πώληση της Lucasfilm (και μαζί της ILM) στην Disney το 2012, διαδικασία από την οποία ξεκίνησε ουσιαστικά το πρότζεκτ των νέων Star Wars και η «απόσυρση» του Λούκας από την ενεργό δράση, έδειξε ότι η επιλογή του ανθρώπου που θα τον αντικαταστούσε θα ήταν διόλου τυχαία. Οι πρώιμες επιλογές των Ντέιβιντ Φίντσερ, Γκιγιέρμο ντελ Τόρο και Μπραντ Μπερντ δεν ευόδωσαν.

Ο Τζέι Τζέι Έιμπραμς είναι από τους λίγους δημιουργούς των 00s που έχουν καταφέρει να αφήσουν στίγμα στη βιομηχανία του θεάματος, χωρίς να έχουν προβεί σε -σοβαρά- ατοπήματα. Ο δημιουργός μιας από τις πιο πολυσυζητημένες τηλεοπτικές σειρές όλων των εποχών που συνέβαλε τα μέγιστα στην καθιέρωση της «κινηματογραφικής» τηλεόρασης, του Lost, φαινόταν εξαρχής ότι θα μεταπηδούσε με επιτυχία στον κινηματογράφο. Τι κι αν το φινάλε της σειράς απογοήτευσε; Τηλεοπτικά, του χρεώνονται δημιουργικά άλλες δυο μεγάλες επιτυχίες, το Alias που προηγήθηκε του Lost και το Fringe που ακολούθησε. Έχει υπάρξει βέβαια και executive σε μια σειρά από πρότζεκτ που τελικά απλώς προσπάθησαν να καρπωθούν το hype του ονόματός του και δεν είχαν το παραμικρό impact (Alcatraz, Revolution, Almost Human), αλλά αυτό είναι μια ιστορία που έχει να κάνει περισσότερο με τους μηχανισμούς του θεάματος και ενδεχομένως λιγότερο με την αξία του ίδιου του Έιμπραμς.

Το μεγάλο στοίχημα του J. J. Abrams Facebook Twitter
Lost

Όμως και η ως τώρα πορεία του στον κινηματογράφο είναι τουλάχιστον αξιοπρόσεκτη. Τα Mission: Impossible III (2006) και Super 8 (2011) που σκηνοθέτησε ήταν καλές ταινίες - ειδικά το δεύτερο, εκείνος ο γλυκύτατος φόρος τιμής στις sci-fi ταινίες των 80s, τύπου E.T. Το mockumentary Cloverfield (2008), στο οποίο ήταν παραγωγός, αποτέλεσε την επιτομή του επιθετικού και πρωτότυπου marketing, με όλους να αναρωτιούνται μέχρι την πρεμιέρα τι θα πραγματευόταν αυτή η ταινία με την αφίσα του ακέφαλου Αγάλματος της Ελευθερίας. Φυσικά, το μεγαλύτερό του κινηματογραφικό επίτευγμα ως τώρα είναι η επιτυχής ανανέωση του άλλου θρυλικού sci-fi franchise, του Star Trek. Με το ομώνυμο reboot του 2009 και το σίκουελ Star Trek Into Darkness του 2013, ο Έιμπραμς κατάφερε να προκαλέσει ξανά μαζικό ενδιαφέρον για την κουρασμένη σειρά ταινιών, να αποδείξει ότι μπορεί να είναι τέλειος ενορχηστρωτής πανάκριβων παραγωγών και ταυτόχρονα οραματιστής δημιουργός. 

Το μεγάλο στοίχημα του J. J. Abrams Facebook Twitter
Cloverfield

Στην ενασχόλησή του με τα Star Trek βασίζεται και η κύρια ένσταση πολλών φανατικών των Star Wars ως προς την επιλογή τού να αναλάβει το νέο επεισόδιο. Τα δύο franchise διαθέτουν εξίσου ισχυρούς πυρήνες οπαδών και συνήθως οι μεν δεν συμπαθούν ιδιαίτερα τα δε, θεωρώντας ότι διαθέτουν εντελώς διαφορετική ιδιοσυγκρασία στην απεικόνιση των φανταστικών διαγαλαξιακών τους κόσμων. Πιο εφετζίδικα και «μεγάλα» τα Star Wars, πιο εσωτερικά και ανθρωποκεντρικά τα Star Trek. Εξάλλου, ο ίδιος ο Έιμπραμς είχε δηλώσει, πριν ανακοινωθεί επίσημα ότι θα αναλάβει το Επεισόδιο VII, ότι δεν ήταν ποτέ φαν των Star Trek και όταν σκηνοθέτησε το reboot ένιωθε μέσα του σαν να διαπράττει ιεροσυλία. Θα καταφέρει λοιπόν ο κύριος Έιμπραμς να φέρει εις πέρας με επιτυχία και το νέο του καθήκον; Οι θαυμαστές του είναι σίγουροι ότι μπορεί, οι σκεπτικιστές τον περιμένουν στη γωνία για μια πιθανή μεγάλη αποτυχία. Σε κάθε περίπτωση, εμείς θα αποφανθούμε στις 24 Δεκεμβρίου.

Στην Ελλάδα, τα κανάλια Novacinema θα προβάλλουν αποκλειστικά στο ειδικό κανάλι Nova Star Wars HD τα πλέον θρυλικά Star Wars, με τις 6 δημιουργίες του George Lucas ψηφιακά αποκατεστημένες, "του κουτιού" σε High Definition, τις οποίες οι συνδρομητές της μπορούν να αποθηκεύσουν στο αποκωδικοποιητή εγγραφής Novabox+ και να κάνουν τη δική τους συλλογή. Παράλληλα με τα έξι πρώτα επεισόδια, προβάλλεται επιπλέον αποκλειστικό υλικό καθημερινά, όπως το ντοκιμαντέρ για τον μύθο του Star Wars, making of αλλά και backstages που αποδεικνύουν πως οι ταινίες αυτές κατάφεραν να γίνουν σημείο αναφοράς στον sci-fi κινηματογραφικό κόσμο. Η συνέχεια εδώ.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια