"H δυναστεία γιόρταζε τους είκοσι πέντε αιώνες της ενώ πλησίαζε το τέλος της. Ούτε ο Φραγκίσκος ο Α' , με το περίφημο "χρυσό στρατοπεδό" του,  ούτε ο  Λουδοβίκος ο ΙΔ',  θα είχαν ονειρευτεί κάτι πιο επιδεικτικό. Ο Σάχης προσέθεσε στη βασιλική μεγαλοπρέπεια μία διάσταση καθαρά ανατολική : την υπερβολή. 'Ολα είναι θέμα αριθμών, όπως στις χολυγουντιανές υπερπαραγωγές στις οποίες οι εορτασμοί αναπόφευκτα παραπέμπουν. Με τα δισεκατομμύρια που απλόχερα μοιράστηκαν, μία έρημος μεταμορφώθηκε ως δια μαγείας σε ένα παλάτι από τις Χίλιες και μία Νύχτες. Το θέαμα είναι κατ' αρχάς στην αίθουσα, μία τεράστια κεντημένη σκηνή που σκοπό έχει να καλύψει τα συμπόσια 2 αυτοκρατόρων, 30 βασιλιάδων και 30 αρχηγών κρατών. Απεναντί τους, 480 καλεσμένοι στους οποίους δεν θα μπορούν με κανέναν τρόπο να γυρίσουν την πλάτη, εξαιτίας ενός λινού τραπεζομάντηλου 70 μέτρων, για το οποίο η πρώτη μοδίστρα της Γαλλίας εργάστηκε επί έξι μήνες με τη βοήθεια 125 εργατριών. Για να ανθοφορήσει η έρημος, ο φυτοκόμος Truffaut έστειλε 50.000 μπουκέτα και τοποθετήσε γρασίδι σε 4 στρέμματα άμμου. Χωρίς να υπολογίζουμε τριάντα κέδρους ύψους πέντε μέτρων και τόνους βρεγμένο χώμα που ήρθαν με το αεροπλάνο από το Παρίσι στην Περσέπολη. Χρειάστηκαν δύο αεροπλάνα τη βδομάδα για πάνω από ένα χρόνο για να μεταφέρουν αυτό το χρυσοπληρωμένο χούμο. Όσο για τα μπάνια, που ήταν πολύ βαριά, ήρθαν με φορτηγό : εξακόσιες ώρες ταξίδι. Ο Maxim's έστειλε 400 κάσες σαμπάνιας, ενώ το σπινθηροβόλο 'Ηχος και Φως αφιερωμένο στη δόξα των Περσών έφερε την υπογραφή του  André Castelot. Οκτώ χρόνια αργότερα, η Γαλλία  έστελνε τον Αγιατολάχ Χομεϊνί πίσω στο Ιράν, όπου και έφτασε την 1η Φεβρουαρίου του 1979. Ο Σάχης ήταν μακριά από το όνειρό του. Η δικτατορία των μουλάδων μπορούσε να αρχίσει. Όμως, στις 17 Οκτωβρίου του 1971, ο αυτοαποκαλούμενος διάδοχος του Κύρου είχε τον κόσμο όλο στο τραπέζι του, αν όχι στα πόδια του. Ενώ ο Χομεϊνί βρισκόταν υπό περιορισμό στο Ιράκ". ('Αρθρο του γάλλου δημοσιογράφου  François Pédron  για το περιοδικό Paris Match - 18-10-2011).

 

 

 

 Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

 

Ο τάφος του Κύρου Β' του Μεγάλου.

 

Η γαλλική εταιρεία interior design Jansen ανέλαβε τη διαμόρφωση και τη διακόσμηση του "χρυσού χωριού" στα πρότυπα του "χρυσού στρατοπέδου" που είχε στήσει ο γάλλος βασιλιάς Φραγκίσκος ο Α' για να εντυπωσιάσει τον βασιλιά της Αγγλίας. Καθεμία από τις 50 σκηνές που δέχτηκαν τους φιλοξενούμενους του Σάχη είχε ξεχωριστή διακόσμηση και εκτός από τον κλιματισμό, διέθετε ένα σαλόνι, δύο υπνοδωμάτια, δύο μπάνια και ένα service-room. Οι γαλλικές υπηρεσίες προτιμήθηκαν κατά κανόνα (ο Lanvin ετοίμασε 30 επίσημες στολές για τα μέλη της αυτοκρατορικής οικογένειας) αλλά για τις μετακινήσεις των καλεσμένων παραγγέλθηκαν στη Γερμανία 250 κόκκινες Μερσεντές. (Από το σάιτ "From Teheran to Persepolis. All the glitter of the Empire").

 

Φωτ. Ian Tyas, Keystone/Getty Images.

 

 

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

 

 

 

 

 

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

 

 

Οι σκηνές νοικιάστηκαν σε ένα γνωστό κλαμπ διακοπών (Club Méditerranée ;) που όμως δεν τις χρησιμοποίησε ποτέ. Πάνω φωτ. Jack Garofalo.

 

 

 

Εξορία στον Παναμά. Ο Σάχης πέθανε από καρκίνο το 1980.

 


Eternal Light, 2500 Year Iran.

 

Polytope, Γιάννης Ξενάκης. Μία εκτέλεση του έργου στην Περσέπολη για τον Σάχη και τους υψηλούς καλεσμένους του.