Η Φωτεινή Βαλεοντή σπούδασε πληροφορική στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στις καλές τέχνες με ειδίκευση στα διαδραστικά ψηφιακά μέσα στο Λονδίνο, και σήμερα είναι υποψήφια διδάκτορας στο πανεπιστήμιο UCL.

Η εφαρμογή της τεχνολογίας στα μουσεία και την πολιτιστική κληρονομιά ήταν αυτό που κέρδισε την 27χρονη προγραμματίστρια. Αφού εργάσθηκε ως επικεφαλής developer για τις εφαρμογές σε iPhone, iPad και Android για το Μουσείο της BMW, η Φωτεινή ίδρυσε πριν από δύο χρόνια το USEUM, την online πλατφόρμα με έδρα το Λονδίνο που φιλοδοξεί να συγκεντρώσει την παγκόσμια καλλιτεχνική κληρονομιά.

 

Μας εξηγεί.

 

 

"Όραμά μου είναι να απευθυνόμαστε κατευθείαν στο USEUM όταν θέλουμε να ψάξουμε έργα του Rembrandt ή και κάποιου εν ζωή καλλιτέχνη, και να μην πηγαίνουμε στο Google, με τον ίδιο τρόπο που ήδη αναζητούμε αναζητούμε ταινίες κατευθείαν στο IMDB." -Φωτεινή Βαλεοντή

 

Τι ακριβώς είναι το USEUM;
Είναι η διαδικτυακή πινακοθήκη τέχνης του κόσμου. Περιέχει 15,000 πίνακες, σχέδια, και γκραφίτι από 1400 καλλιτέχνες από ολόκληρο τον κόσμο, και δημιουργείται από τους ίδιους τους χρήστες του μέσω crowdsourcing. Τους περισσότερους από τους πίνακες τους έχουν ανεβάσει καλλιτέχνες και μουσεία με σκοπό να προωθήσουν τα έργα τους και να επωφεληθούν από το κατάστημα μας (USEUM Shop) το οποίο μάλιστα συνεργάζεται και με την American Apparel (εκτυπώσεις πάνω σε τσάντες, μπλούζες κτλ). Πολλά έργα όμως έχουν ανεβεί από απλά μέλη της πλατφόρμας που ήθελαν να προσθέσουν στην συλλογή τον αγαπημένο τους πίνακα κ.ο.κ.


Και σε τι διαφέρει από ένα site όπου απλά υπάρχουν φωτογραφίες γνωστών ή λιγότερο γνωστών έργων τέχνης;
Η καινοτομία του USEUM είναι το ότι είναι η πρώτη πλατφόρμα τέχνης που βασίζεται στο crowdsourcing, μιας και σε όλες τις άλλες πλατφόρμες με φωτογραφίες από πίνακες αυτό που μπορεί να κάνει ο χρήστης περιορίζεται στα σχόλια και στην κοινοποίηση τους.

 

Το περιβάλλον του USEUM
Το περιβάλλον του USEUM

 

 


Πώς προέκυψε αυτή εξ' αρχής αυτή η ιδέα;
Η ιδέα προέκυψε στο ξεκίνημα της διδακτορικής μου διατριβής με θέμα την εφαρμογή της τεχνολογίας προς όφελος της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το USEUM ήταν το προσωπικό μου όραμα. Ένα site αφιερωμένο στην Τέχνη το οποίο θα ενεργοποιούσε τα μέλη του δίνοντάς τους ευκαιρίες: Μία πλατφόρμα όπου μπορεί κανείς να ψάξει έργα, να προσθέσει ο ίδιος ένα έργο που λείπει από τη συλλογή χωρίς απαραίτητα να είναι ο ίδιος καλλιτέχνης, να πει τη γνώμη του γι' αυτά, ακόμα και να τα βαθμολογήσει.


To 2012 κερδίσατε το πρώτο βραβείο στο Athens Start up weekend της Microsoft Hellas. H Φωτεινή – που ως φοιτήτρια ήταν  Microsoft Student Partner - παρουσιάζει το πρότζεκτ του USEUM σε ευρωπαϊκό συνέδριο

Τι σημαίνει αυτό για το πρότζεκτ σας;
Η διάκριση αυτή ήταν πολύ σημαντική μιας που το πρότζεκτ μετρούσε τότε δύο μόλις μήνες ζωής. Η νίκη μου έδωσε θάρρος να το κυνηγήσω περαιτέρω, αλλά και ενδείξεις ότι το πρότζεκτ θα είχε ανταπόκριση. Αυτό ειδικά είναι ιδιαίτερης σημασίας, αφού στις startups οφείλεις πάντα να αναρωτιέσαι αν έχει νόημα αυτό που κάνεις. 

Σε πρακτικό επίπεδο η Microsoft μας προσέφερε cloud hosting στο Azure Cloud για 3 χρόνια, κάτι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη της πλατφόρμας μας, ενώ συμμετείχαμε σε μία σημαντική διοργάνωση για startups στο Βερολίνο.

 

Andreas Englund
"Shopping"
Andreas Englund "Shopping"

 

Το "προφίλ" του Ελ Γκρέκο
Το "προφίλ" του Ελ Γκρέκο


Πόσοι άνθρωποι βρίσκονται σήμερα πίσω από το USEUM;
Οκτώ άτομα, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι part-time.
Συνιδρυτές είναι ο αδερφός μου (προγραμματιστής) που ασχολείται με το τεχνικό κομμάτι, η αδερφή μου η Δήμητρα που ανέπτυξε την έκθεση των 15.000+ έργων μας, και ο φίλος μου ο Γιώργος Τρίτος που ασχολείται με τα οικονομικά μας και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην πρώτη μας χρηματοδότηση.

 

"Detour" 
'Εργο του βραβευμένου Ολλανδού ζωγράφου Wim Heldens ο οποίος διατηρεί προσωπικό προφίλ στο USEUM
"Detour" 'Εργο του βραβευμένου Ολλανδού ζωγράφου Wim Heldens ο οποίος διατηρεί προσωπικό προφίλ στο USEUM


Είμαι καλλιτέχνης, απλός χρήστης, ή φιλότεχνος.

Τι μπορεί να μου προσφέρει το USEUM αντίστοιχα;
Ως καλλιτέχνης μπορείς να φτιάξεις την έκθεσή σου και, αν θέλεις να λειτουργήσεις και το προσωπικό σου online κατάστημα. Έτσι, χωρίς καμία οικονομική δέσμευσή μπορείς να έχεις όφελος από την τέχνη σου.
Ήδη πολλοί καλλιτέχνες προωθούν το προφίλ τους στο USEUM στην προσωπική τους σελίδα ή στο Facebook τους. Μάλιστα, για να τους βοηθήσουμε σε αυτό έχουμε φτιάξει και την σελίδα "Promote" με εργαλεία για την ευκολότερη προώθηση της έκθεσης και του καταστήματός τους μέσα από άλλα κοινωνικά δίκτυα, μέσω e-mail και μέσω κουμπιών που μπορούν να τοποθετήσουν στο προσωπικό τους site.


Ως επισκέπτης μπορείς να αναζητήσεις έργα τέχνης με ό,τι θέμα θέλεις, να στείλεις ευχές με μια όμορφη καρτ ποσταλ, να πάρεις ένα πρωτότυπο δώρο ή να αγοράσεις για τον εαυτό σου μία πρωτότυπη πάνινη τσάντα, ή ένα μπλουζάκι με ένα σχέδιο κάποιου ανερχόμενου illustrator.


Ως φιλότεχνος μπορείς να δημιουργήσεις τη δική σου προσωπική έκθεση με τα αγαπημένα σου έργα. Να συνεισφέρεις στην τεκμηρίωσή τους, να τα βαθμολογήσεις, και να προσθέσεις ο ίδιος πίνακες που δεν βρίσκεις στην συλλογή μας. Μπορείς να ακολουθήσεις τους καλλιτέχνες που σου αρέσουν, να προωθήσεις τη δουλειά τους ή να επικοινωνήσεις μαζί τους. Τέλος, σταδιακά μπορεί να κερδίσεις και τον ρόλο του USEUM Conservator και να μπεις ισότιμα στην ομάδα τεκμηρίωσης της συλλογής του.

 

"Saint Coco" του Κωνσταντίνου Βραζιώτη που επίσης διατηρεί προφίλ στο USEUM
"Saint Coco" του Κωνσταντίνου Βραζιώτη που επίσης διατηρεί προφίλ στο USEUM

 

 

 

Andreas Englund
Andreas Englund

 

Ο χαρακτηρισμός "Wikipedia της Τέχνης" φαντάζομαι ότι δεν έχει να κάνει με την έννοια της εγκυκλοπαίδειας, αλλά με το γεγονός ότι το USEUM είναι κι αυτό ένα wiki, δημιουργείται από τους χρήστες του. Έτσι δεν είναι;
Σαφώς τα μέλη της πλατφόρμας παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της, όπως και στην Wikipedia η οποία είναι ένα λαμπρό παράδειγμα crowdsourcing.

Αυτό ωστόσο δεν υποβαθμίζει την εγκυκλοπαιδική αξία του USEUM μιας και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην σωστή τεκμηρίωση και ταξινόμηση των έργων. Και όπως και στην Wikipedia τα μέλη της πλατφόρμας μας βοηθούν ιδιαίτερα σ' αυτό το έργο.

 

Ο διαδραστικός χάρτης που μας δείχνει πόσοι καλλιτέχνες από κάθε γωνιά του κόσμου φιλοξενούνται σήμερα στην πλατφόρμα
Ο διαδραστικός χάρτης που μας δείχνει πόσοι καλλιτέχνες από κάθε γωνιά του κόσμου φιλοξενούνται σήμερα στην πλατφόρμα

 

Υπάρχουν κάποια κριτήρια σύμφωνα με τα οποία ένας καλλιτέχνης και το έργο του "περνάνε από έγκριση" για να φιλοξενηθούν στο USEUM;
Όχι, κριτής στο USEUM είναι μονάχα ο κόσμος. Συνεπώς τα έργα ταξινομούνται με την βαθμολογία των χρηστών και σύμφωνα με το πόσο αρέσουν οι καλλιτέχνες (πόσες είναι οι προβολές των έργων τους, πόσοι τους ακολουθούν) αλλά και με το πόσο ενεργοί είναι (πόσα έργα εκθέτουν, κτλ)

 

 

 

 


Ποιοι είναι οι μελλοντικοί σου στόχοι ως ιδρύτρια του USEUM;
Το προσωπικό μου όραμα είναι όταν θέλουμε να ψάξουμε έργα του Rembrandt ή και κάποιου εν ζωή καλλιτέχνη να μην πηγαίνουμε απευθείας στο Google, στην ίδια σελίδα που θα ψάχναμε το τηλέφωνο ενός σουβλατζίδικου λόγου χάρη, αλλά σε μία πλατφόρμα που ειδικεύεται στην τέχνη ακριβώς όπως ήδη κάνουμε όταν αναζητούμε ταινίες στο IMDB.

Να αποτελέσει δηλαδή το USEUM μία διαχρονική και παγκόσμια βάση γνώσης η οποία μπορεί να μην έχει τα πάντα – πράγμα ουτοπικό έτσι κι αλλιώς- αλλά θα έχει τα πιο γνωστά έργα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________

USEUM