[Aπό τη Λένα Φουτσιτζή]

 

«Το 70% των αντρών πιστεύουν ότι οι γυναίκες πρέπει να υποβαθμίσουν την προσωπικότητά τους για να γίνουν αποδεκτές» είναι η πρώτη πρόταση στην περιγραφή της διαφήμισης που από τις 7 Νοεμβρίου έχει γίνει viral. Πάνω από 5 εκατομμύρια views και 14.000 likes για κάτι που εξακολουθεί να διχάζει τον (δυτικό) κόσμο. Εξακολουθούμε να διαφωνούμε στο αν υπάρχει ουσιαστική ισότητα μεταξύ των φύλων; Όπως φαίνεται από τις αντιδράσεις, ναι.

 

Η διαφήμιση δείχνει ότι όταν ένας άντρας δείχνει δυναμισμό στη δουλειά του, είναι «ηγέτης», ενώ μια γυναίκα «αυταρχική». Όταν ένας άντρας επικεντρώνεται στη δουλειά του είναι «αφοσιωμένος» ενώ η γυναίκα «εγωίστρια».

 

 

Η διαφήμιση καταφέρνει να περάσει ένα ισχυρό μήνυμα με λίγες εικόνες. Η ευκολία ανάγνωσης είναι αυτό που την έκανε τόσο δημοφιλή. Όταν οι άντρες και οι γυναίκες έχουν την ίδια συμπεριφορά, οι θεατές τους φωτίζουν με διαφορετικό τρόπο. Οι θεατές δεν είναι μόνο οι άντρες, οι θεατές είναι και οι άντρες και οι γυναίκες. Τα στερεότυπα εφαρμόζονται σε ομάδες, αλλά ο στόχος τους είναι όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως φύλου, καταγωγής και ηλικίας. Όλοι είμαστε ευάλωτοι στις ταμπέλες διότι οι ταμπέλες διευκολύνουν τις ερμηνείες. Είναι κουραστικό να πρέπει να διαμορφώνεις και να αναθεωρείς συνέχεια τις απόψεις σου μετά από εξέταση των δεδομένων, είναι τόσο πιο εύκολο να υιοθετήσεις ό,τι κυκλοφορεί στον αέρα, γιατί έτσι μένει περισσότερος χρόνος να ασχοληθείς με τα κουτσομπολιά της τηλεόρασης.

 

Η διαφήμιση αυτή είναι μια καλή αφορμή να αναρωτηθούμε αν βιαζόμαστε να αντιδράσουμε με τον γνώριμό μας τρόπο. Πριν αισθανθεί κάποιος ότι θίγεται προσωπικά και βιαστεί να απορρίψει το μήνυμα, ας σπαταλήσει μερικά δευτερόλεπτα για να σκεφτεί.

 

Μετά από την πρώτη αυθόρμητη αντίδραση βέβαια, προκύπτουν και οι σκέψεις. Ποιο είναι αυτό το «70% των αντρών;». Από ποια έρευνα προέκυψε αυτό το αποτέλεσμα; Το μήνυμα είναι άξιο προσοχής, αλλά ο στόχος είναι να αγοράσουμε σαμπουάν. Και δυστυχώς, ενώ η διαφήμιση είναι από τις Φιλιππίνες, οι πρωταγωνιστές είναι αδύνατα λευκά μοντέλα της Δύσης. Όπως και να το κάνεις, μια διαφήμιση είναι μια διαφήμιση.