«Μεγαλειώδης, αχρείαστη σπατάλη» είναι ο τίτλος ενός άρθρου στο New Yorker σχετικά με την κατασκευή του τερματικού σταθμού στο καινούριο World Trade Center του Μανχάταν. Το έργο κατασκευάζεται εδώ και δέκα χρόνια και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2015. Από τα πρώτα του στάδια οι διαμαρτυρίες σχετικά με την αύξηση του κόστους, τα επίπεδα της ασφάλειας και της αισθητικής ήταν έντονες.


Παράλληλα η κατασκευή προχώρησε αντιμετωπίζοντας πολλά προβλήματα. Το 2012 το εργοτάξιο πλημμύρισε με τον τυφώνα Σάντι και εκατομμύρια κυβικά νερού έπρεπε να αντληθούν μέσα σε λίγες μέρες. Άλλα ευρήματα ήταν πιο απρόβλεπτα ακόμα, όπως η ανακάλυψη των λειψάνων ενός πλοίου του 18ου αιώνα.

 

Ο Steve Plate, διευθυντής της κατασκευής του World Trade Center, λέει «Ο σταθμός είναι το πιο σύνθετο έργο στον κόσμο, λόγω της πολυπλοκότητας του. Για παράδειγμα, η διατήρηση της λειτουργίας της γραμμής μετρό 1 ενώ το έργο συνεχίζεται κάτω από τη γραμμή, οι εκτεταμένη αποκατάσταση και επισκευές που ακολούθησαν μετά την καταστροφή του τυφώνα Σάντι, και η παράλληλη κατασκευή του μνημείου και του μουσείου για τα γεγονότα της 9/11.»

 

 


Η κατασκευή έχει υπερβεί τις αρχικές προβλέψεις κόστους πολλές φορές, και συγκρινόμενο με τον δεύτερο μεγάλο σταθμό της Νέας Υόρκης, το Grand Central Terminal, έχει κοστίσει τα διπλάσια χρήματα, φτάνοντας τα 4 δις δολάρια. Ο Καλατράβα ελπίζει ότι η δεξιοτεχνία του έργου του θα δικαιώσει την υπερβολή στα έξοδα, ενώ τα άρθρα στις εφημερίδες συνεχίζονται και δεν είναι ενθαρρυντικά. Οι New York Times έχουν αναφερθεί στο ιστορικό του σχετικά με τις υπερβάσεις κόστους, και ένας από τους δημοσιογράφους των Times χαρακτήρισε το έργο στο Twitter «κιτς Στεγόσαυρο». Μολαταύτα, ο αρχιτέκτονας του έργου πιστεύει ότι η σύνθεση θα αναγνωριστεί από το κοινό όταν ο σταθμός δοθεί προς χρήση.


Η αλήθεια είναι ότι είναι η πρώτη προσθήκη που επιδιώκει να συνδυάσει την κοινή ωφέλεια με την αισθητική τόλμη στον ίδιο βαθμό. Ο Craig Dykers, ο οποίος σχεδίασε το μουσείο του 9/11, είπε ότι ο σταθμός «θα ανοίξει την περιοχή με έναν τρόπο που ο κόσμος αυτή τη στιγμή δεν καταλαβαίνει». Όταν ανοίξει και λειτουργήσει, 100.000 άνθρωποι θα δουλεύουν συνολικά στα κτίρια του World Trade Center.

 

 

 


Για την ώρα, η κατασκευή του Καλατράβα πρέπει να αποδείξει ότι είναι σημαντική και ως γλυπτικό στοιχείο και ως χώρος ανοιχτός για το κοινό. «Κοίτα, δεν είναι φτηνό κτίριο», είπε ο Libeskind, αρχιτέκτονας του Freedom Tower, του πύργου που χτίστηκε στη θέση των Δίδυμων Πύργων, ο οποίος παραμένει υποστηρικτής του Καλατράβα. «Παλιότερα, τα δημόσια κτίρια ήταν πολύ μεγάλη υπόθεση. Αλλά τώρα ζούμε σε διαφορετική εποχή.» Κατά τη γνώμη του, στο μέλλον ο κόσμος θα απολαμβάνει την δημιουργία του Καλατράβα και οι αντιπαραθέσεις θα ξεχαστούν. «Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι ο Μπερνίνι σχεδίασε ένα πύργο στο Βατικανό που κατέρρευσε. Ήταν τόσο μεγάλη η αποτυχία που πίστεψε ότι η καριέρα του δεν θα ανακάμψει ποτέ. Τώρα όμως ακούμε το όνομα του και λέμε 'πω πω, σπουδαίος αρχιτέκτονας.' Οπότε πρέπει κανείς πρώτα να περιμένει.»