Ο Τύπος εκδικείται , εκεί ακριβώς που εντοπιζόταν η ισχυρότερη αδυναμία του: είναι «μονοδιάστατος» δεν μπορείς να δεις «συνδέσμους» (links) να πας σε μεγαλύτερο βάθος όταν διαβάζεις ένα άρθρο.
Ο Τύπος εκδικείται , εκεί ακριβώς που εντοπιζόταν η ισχυρότερη αδυναμία του: είναι «μονοδιάστατος» δεν μπορείς να δεις «συνδέσμους» (links) να πας σε μεγαλύτερο βάθος όταν διαβάζεις ένα άρθρο.

 

Το “Print isn’t dead” είναι ένα τριμηνιαίο περιοδικό που πρωτοεκδόθηκε τον περασμένο Αύγουστο και μάλιστα με χρήματα που συγκεντρώθηκαν από το κοινό (crowdfunding).  Δεν είναι τυχαίο ότι είχε μεγάλη επιτυχία, ούτε ότι του προσφέρθηκαν αρκετά περισσότερα χρήματα απ’ όσα είχε στόχο να συγκεντρώσει.

 

Είμαι συνδρομητής του έντυπου Economist εδώ και πολλά χρόνια, παρότι διαβάζω και χρησιμοποιώ συχνά άρθρα από το site του. Η οικογένειά μου «καταπίνει» πάρα πολλή ιντερνετική ενημέρωση , αλλά κάθε μέρα μπαίνει εφημερίδα στο σπίτι. Διαβάζω πολλά βιβλία, δοκίμια κλπ, αλλά ό,τι θέλει μελέτη το πιάνω μόνο σε έντυπη μορφή, παρότι «καταναλώνω» άπειρα κείμενα μέσα από τις τρεις συσκευές μου (υπολογιστή, κινητό,tablet).

 

Το βίντεο «καλπάζει», η φωτογραφία «απογειώνεται», αλλά η γραφή δεν πάει πίσω. Η ανθρωπότητα γράφει και διαβάζει κείμενα όσο ποτέ, είτε για ευκαιριακή επικοινωνία, είτε για απόλαυση και επαγγελματική καταξίωση.

 

Τι «κρύβεται» πίσω από όλα αυτά;  Εκείνο που μπορώ να πω με βεβαιότητα  είναι τούτο: η έντυπη μορφή ενός Μέσου είναι απόλαυση. Η ανάπτυξη ενός επιτυχημένου site είναι κάτι αρκετά διαφορετικό, κάτι που δείχνει χαρακτηριστικά η LiFO. Κάποιοι θα πουν ότι αυτό είναι η κουλτούρα παλιότερων γενεών. Προσωπικά, θα δεχόμουν αυτήν την πρόκληση για συζήτηση.

 

Δεν έχουν επιτύχει πολλά Μέσα αυτό που έχει καταφέρει η LiFO: να εκδίδει ένα υψηλής ποιότητας έντυπο και να αναπτύσσει (περί ανάπτυξης πρόκειται, όχι διατήρησης/συντήρησης) ένα εξαιρετικά δυναμικό site με πολύ πλούσια πληροφορία και αδιάκοπη ενημέρωση.  Η LiFO γιόρτασε τα εννέα της χρόνια, με μια επίδοση σε ένα τομέα που αποτελεί ζητούμενο (και αιτία οικονομικών προβλημάτων) των ισχυρότερων media του κόσμου. Όλα αυτά σε μια περίοδο που κορυφαίες εφημερίδες όπως οι New York Times προχωρούν σε απομάκρυνση ομάδων σημαντικών συντακτών τους.

 

Έντυπο,  η κρυφή γοητεία...

Ο Τύπος εκδικείται , εκεί ακριβώς που εντοπιζόταν η ισχυρότερη αδυναμία του: είναι «μονοδιάστατος» δεν μπορείς να δεις «συνδέσμους» (links) να πας σε μεγαλύτερο βάθος όταν διαβάζεις ένα άρθρο. Αυτό όμως  αναδεικνύεται πλέον σε αρετή, καθώς η ψηφιακή «κατανάλωση» έχει οδηγήσει σε κορεσμό και διάσπαση προσοχής. Η ανάγνωση ενός εντύπου βοηθά στην εστίαση.

 

Πολύ γνωστά και επιτυχημένα sites προχώρησαν πρόσφατα σε έκδοση περιοδικών.

 

Ας μην γελιόμαστε...Η ψηφιακή ενημέρωση είναι αρκετά εκτεταμένη και έχει με το μέρος της τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει συνολικά η αγορά των media, παγκοσμίως, συν τις τεχνικές δυνατότητες και –κυρίως- την  ανάγνωση από το κινητό.

 

Οι τάσεις δείχνουν ότι ο Τύπος –και γενικότερα η έντυπη ενημέρωση- θα διατηρήσει έναν περιορισμένο χώρο, αλλά δεν θα «πεθάνει». Αντίθετα θα γίνει πιο premium, στον τομέα της αισθητικής, όχι τόσο ως προς το κόστος.

 

Δεν έχουν επιτύχει πολλά Μέσα αυτό που έχει καταφέρει η LiFO: να εκδίδει ένα υψηλής ποιότητας έντυπο και να αναπτύσσει (περί ανάπτυξης πρόκειται, όχι διατήρησης/συντήρησης) ένα εξαιρετικά δυναμικό site με πολύ πλούσια πληροφορία και αδιάκοπη ενημέρωση. Η LiFO γιόρτασε τα εννέα της χρόνια, με μια επίδοση σε ένα τομέα που αποτελεί ζητούμενο (και αιτία οικονομικών προβλημάτων) των ισχυρότερων media του κόσμου.

 

H γραφή τον 21ο αιώνα, συν το design

Το βίντεο «καλπάζει», η φωτογραφία «απογειώνεται», αλλά η γραφή δεν πάει πίσω. Η ανθρωπότητα γράφει και διαβάζει κείμενα όσο ποτέ, είτε για ευκαιριακή επικοινωνία, είτε για απόλαυση και επαγγελματική καταξίωση. Οι άνθρωποι που δεν μπορούν να γράψουν ικανοποιητικά, έχουν μειωμένες πιθανότητες επαγγελματικής επιτυχίας.

 

Ο ψυχολόγος, γλωσσολόγος του Harvard  Steven Pinker σε πρόσφατο, επιτυχημένο βιβλίο του αναφέρεται στην αξία της γραφής τον 21ο αιώνα. Σημειώνει μάλιστα, καθότι του αρέσει και η μαγειρική, ότι ένα καλό κείμενο είναι κάτι σαν ένα γευστικό σουφλέ: βλέπεις το όμορφο, ελκυστικό αποτέλεσμα , χωρίς να γνωρίζεις τι μάχη και τι ακαταστασία προηγήθηκε.

 

Εκείνοι που γράφουν για λόγους επαγγελματικούς, κάτι που έχει αυξηθεί με την επέλαση του Internet και των Social Networks, μπορούν να ξεφυλλίσουν ένα πρόσφατο βιβλίο με τον χαρακτηριστικό τίτλο “Everybody writes”.

 

Ο Τύπος και τα έντυπα που θα επιβιώσουν ή θα θριαμβεύσουν παρά το ψηφιακό «τσουνάμι», είναι εκείνα που θα διαθέτουν εξαιρετικά κείμενα, σε συνδυασμό με υψηλής ποιότητας εικαστική υποστήριξη (συν ένα δυναμικό site και ισχυρή παρουσία στα Social Networks).

 

Έχει αυξηθεί η κατανάλωση βιομηχανικού φαγητού, αλλά όπως γνωρίζουν όσοι παρακολουθούν τις ενδιαφέρουσες τάσεις στη διατροφή, το εκκρεμές κλίνει προς την πλευρά του αυθεντικού, «χειρωνακτικού», γευστικού φαγητού. Σε αυτήν την περίπτωση, όπως και στον Τύπο, οι καταναλωτές βρίσκουν τον τρόπο να «ψηφίσουν» υπέρ του αυθεντικού. Έχει κάποιο κόστος παραπάνω, αλλά η απόλαυση εμπειριών, είναι από τις υψηλότερες αξίες στην σημερινή εποχή.