20 χρόνια Fight Club: Η εμβληματική ταινία που στην εποχή της είχε θεωρηθεί ακατανόητη και αποτυχημένη

20 χρόνια Fight Club: Η εμβληματική ταινία που στην εποχή της είχε θεωρηθεί ακατανόητη και αποτυχημένη Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Φίντσερ επέλεξε ο ίδιος τον Μπραντ Πιτ με τον οποίο είχαν συνεργαστεί ήδη στο "Se7en" και τον Έντουαρντ Νόρτον, ο οποίος όμως είχε έντονες διαφωνίες με τον σκηνοθέτη όσον αφορά τον τόνο της ταινίας.
4

Είκοσι χρόνια συμπληρώνονται αυτόν τον καιρό από την πρεμιέρα της κινηματογραφικής μεταφοράς του βιβλίου του Τσακ Πάλανιουκ "Fight Club" από τον Ντέιβιντ Φίντσερ. Η ταινία με πρωταγωνιστές τον Έντουαρντ Νόρτον και το σχιζοειδές alter ego του στην ταινία, τον Μπραντ Πιτ, στους ρόλους του «διχασμένου» ντουέτου που θολώνει, τα παίρνει στο κρανίο και ξεκινά εκστρατεία ενάντια στην αποχαύνωση και τον καταναλωτισμό.

Στο βιβλίο του Brian Raftery με τίτλο "How 1999 Blew Up the Screen"που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες και αποτελεί ένα υμνολόγιο σε κάποιες από τις ταινίες που κυκλοφόρησαν την τελευταία χρονιά του περασμένου αιώνα – μεταξύ αυτών και το "Fight Club" – ο σκηνοθέτης της ταινίας θυμάται τις διενέξεις του με τον Έντουαρντ Νόρτον στο πλατό αλλά και τις καθημερινές διαμάχες με τα στελέχη της 20th Century Fox που ήθελαν να θάψουν την ταινία και σχεδόν τα κατάφεραν:

«Ήμουν δυο-τρία χρόνια πριν κλείσω τα σαράντα και είχα εκλάβει το βιβλίο ως προσκλητήριο στη μάχη. Ο Τσακ Πάλανιουκ έγραφε για ένα πολύ συγκεκριμένο είδος θυμού που ήταν σύμπτωμα μιας κοινωνικής ασθένειας. Ήταν σα να λέει "έχουμε παραμείνει αδρανείς τόσο καιρό, πρέπει να σπιντάρουμε στο επόμενο εξελικτικό επίπεδο του εαυτού μας". Ήταν εύκολο να σε παρασύρει όλο αυτό το έντονο και χυμώδες πνεύμα του βιβλίου».

Το "Fight Club" βούλιαξε θεαματικά στο box office, κάνοντας ένα απογοητευτικό άνοιγμα 11 εκατομμυρίων δολαρίων για να καταλήξει σε εισπράξεις 37 εκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ. Η Fox είχε ξοδέψει για την ταινία πάνω από 65 εκατομμύρια δολάρια.

Ο Ντέιβιντ Φίντσερ επέλεξε ο ίδιος τον Μπραντ Πιτ με τον οποίο είχαν συνεργαστεί ήδη στο "Se7en" και ακολούθως συμπλήρωσε το ιδανικό «σχιζοφρενικό» πρωταγωνιστικό ντουέτο με την προσθήκη του Έντουαρντ Νόρτον, ο οποίος όμως είχε έντονες διαφωνίες με τον σκηνοθέτη όσον αφορά τον τόνο της ταινίας, την οποία αντιλαμβανόταν όχι ακριβώς ως σκοτεινή σάτιρα, αλλά σχεδόν καθαρή κωμωδία. Οι τριβές μεταξύ τους υπήρξαν διαρκείς με αποτέλεσμα να προκύπτουν συνεχώς διακοπές στο γύρισμα, με το υπόλοιπο καστ να κάθεται και να περιμένει ασκόπως την επίλυση της διαφωνίας μεταξύ σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή.

20 χρόνια Fight Club: Η εμβληματική ταινία που στην εποχή της είχε θεωρηθεί ακατανόητη και αποτυχημένη Facebook Twitter
Μπραντ Πιτ, Έντουαρντ Νόρτον και Ντέιβιντ Φίντσερ στα γυρίσματα της ταινίας

Όπως θυμάται χαρακτηριστικά ο Φίντσερ στο βιβλίο, «ο Έντουαρντ επέμενε να διασφαλίσουμε ότι ο θεατής θα εκλάβει την ταινία ως κωμωδία. Δηλαδή κάπως σα να του κλείνουμε το μάτι και να του λέμε "έλα χαλάρωσε, πλάκα κάνουμε". Εμένα δεν μου αρέσει καθόλου το κλείσιμο του ματιού. Αντιθέτως, το νόημα είναι να φρικάρει ο θεατής και να αναρωτιέται: "Πω πω, τώρα δηλαδή τις ενστερνίζονται αυτές τις ακρότητες που παρουσιάζουν;"»

Οι συγκρούσεις του Φίντσερ με τον Έντουαρντ Νόρτον ήταν αστείες πάντως συγκριτικά με τις καθημερινές μάχες που ήταν αναγκασμένος να δίνει με τα υψηλόβαθμα στελέχη της 20th Century Fox για την προώθηση της ταινίας που είχαν αρνηθεί στον σκηνοθέτη οποιονδήποτε έλεγχο στο μάρκετινγκ του "Fight Club":

«Οι άνθρωποι που ήταν η δουλειά τους να πουλήσουν την ταινία είχαν μια συμπεριφορά τύπου "δεν ασχολούμαι μ΄ αυτό το πράγμα". Ένα διευθύνων στέλεχος της Fox μάλιστα ήρθε και μου είπε ευθέως ότι η ταινία δεν απευθύνεται σε κανένα με την εξής αιτιολογία: "Οι άντρες δεν θέλουν να δουν τον Μπραντ Πιτ ημίγυμνο γιατί τους κάνει να νιώθουν μειονεκτικά. Και οι γυναίκες δεν θέλουν να δουν τον Μπραντ Πιτ γεμάτο αίματα και παραμορφωμένο από το ξύλο. Οπότε σε ποιον απευθύνεται;" Απίστευτο».

«Όταν σκέφτομαι το 1999», συνεχίζει ο σκηνοθέτης, «σκέφτομαι κυρίως μια σειρά από ατέλειωτες συσκέψεις με τα στελέχη της Fox όπου για να μην κάνω καμιά τρέλα, χτυπιόμουν μόνος μου τόσο δυνατά, που έφευγα από τα meetings με πρησμένο μέτωπο».

20 χρόνια Fight Club: Η εμβληματική ταινία που στην εποχή της είχε θεωρηθεί ακατανόητη και αποτυχημένη Facebook Twitter
"Where is my mind?": το αποκαλυπτικό φινάλε της ταινίας υπό τους ήχους του κομματιού των Pixies.

Όποια κι αν ήταν τελικά η προώθηση της ταινίας, το βέβαιο είναι ότι δεν λειτούργησε. Το "Fight Club" βούλιαξε θεαματικά στο box office, κάνοντας ένα απογοητευτικό άνοιγμα 11 εκατομμυρίων δολαρίων για να καταλήξει σε εισπράξεις 37 εκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ. Η Fox είχε ξοδέψει για την ταινία πάνω από 65 εκατομμύρια δολάρια. Ο Φίντσερ το περίμενε και μην θέλοντας να το διαχειριστεί άλλο πια, είχε φύγει διακοπές στο Μπαλί όταν ξεκίνησε να προβάλλεται η ταινία:

«Δύο χρόνια από τη ζωή σου καταλήγουν σ΄ ένα fax που λέει "αποτύχαμε – όλοι σπίτια σας". Τότε είναι που μπαίνεις σε σκληρή διαδικασία ενδοσκόπησης: "Τι θα κάνω τώρα γαμώτο μου; Πώς θα επιστρέψω μετά απ' αυτό;" Έβγαινα έξω για φαγητό και ερχόντουσαν άνθρωποι στο τραπέζι να με συλλυπηθούν και να μου χτυπήσουν συγκαταβατικά την πλάτη. Μου πήρε καιρό να ορθώσω ανάστημα και να πω: "Πώς τολμάτε; Για μένα η ταινία είναι απολύτως εντάξει"».

Μπορεί να του έπνιξαν τότε, εν τη γενέσει σεδόν, το δημιούργημα του και να του πήρε λίγο καιρό να ξεπεράσει την οδύνη, σίγουρα όμως ο Ντέιβιντ Φίντσερ θα πρέπει να είναι απολύτως ικανοποιημένος με την περίοπτη θέση που έχει καταλάβει η ταινία στο σύγχρονο κινηματογραφικό πάνθεον είκοσι χρόνια μετά την προβληματική πρεμιέρα της. Το "Fight Club" έχει πουλήσει ως DVD πάνω από 6 εκατομμύρια αντίτυπα, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι αποτελεί πολιτιστικό ορόσημο για δύο γενιές και πλέον κινηματογραφόφιλων.

Με στοιχεία από το IndieWire

Οθόνες
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Το όνομα του συγγραφέα προφέρεται "Πωλάνικ" (δεν του φαίνεται, αλλά ισχύει).Το βιβλίο του Πωλάνικ, λοιπόν, είναι, όπως και αλλά βιβλία του, γροθιά στο στομάχι του αμερικανικού ονείρου. Μια αμφισβήτηση και αποσύνθεσή του. Το αποσυνδέει από την ηθική και το μύθο που ο μέσος αμερικανός το έχει κάνει στο μυαλό του. Και μόνο η συνειδητοποίηση αυτής της πραγματικότητας τον καθιστά ελεύθερο να ζήσει τη ζωή του όπως ακριβώς του αρέσει, απαλλαγμένος από το βάρος του πώς θα φανεί επιτυχημένος στην κοινωνία.
Καλα ενταξει...Μια ταινια που ο τυπος που υποδυεται ο Μπραντ Πιτ εχει κορμι φετες που θελει τρεις ωρες γυμναστηριο τη μερα για να διατηρηθει και ηταν συνεχεια με ενα τσιγαρο στο στομα, και το αλλο, να τρωνε τις γροθιες με το τσουβαλι, γροθιες που θαχαν σπασει σαγονια και θαχαν κανει κιμα το προσωπο και αυτοι ειχανε κανα δυο μωλωπες για κανα δυο μερες, που τους βαζανε τσιροτα.Πως κατι τετοιες ταινιες γινονται καλτ και καλα, δεν μπορω να καταλαβω...
Την έχεις δει την ταινία ; Ο τύπος που υποδύεται ο Μπραντ Πιτ υπάρχει μόνο στο μυαλό του τύπου που υποδύεται ο Έντουαρτ Νόρτον. Είναι το γαμάτο alter ego του ,αυτός που θα ήθελε να είναι. Για αυτό και είναι αυτός που λες...