Επανεκδόθηκε το χαμένο mini-LP των Εν Πλω από τα early 90s

Επανεκδόθηκε το χαμένο mini-LP των Εν Πλω από τα early 90s Facebook Twitter
0
Επανεκδόθηκε το χαμένο mini-LP των Εν Πλω από τα early 90s Facebook Twitter

Η κυκλοφορία ενός δίσκου των Εν Πλω θα έχει πάντα την αξία που έχει… και αναφέρομαι στην πρόσφατη κυκλοφορία του mini-LP «Οι Νύχτες», που τυπώθηκε μόλις πριν λίγες μέρες από την Labyrinth of Thoughts σε 400 αντίτυπα.

Ένα από τα καλύτερα και πιο «μυστικά» συγκροτήματα, που αγκάλιασαν ποτέ το ροκ στη χώρα, δίχως να απολέσουν την (ελληνική) ταυτότητά τους, οι Εν Πλω του Δήμου Ζαμάνου (1960-1998) και του Ντίνου Σαδίκη έχουν λοιπόν ένα καινούριο mini-άλμπουμ σε κυκλοφορία –ας το πούμε και 12ιντσο EP, που γυρίζει στις 45 στροφές– με παλιές και δυσεύρετες ηχογραφήσεις τους.

Το EP αποτελεί, κατά βάση, επανέκδοση ενός θρυλικού promo του γκρουπ, που είχε τυπωθεί σε ελάχιστα αντίτυπα στις αρχές των nineties (διαχρονικό holy grail για τους απανταχού συλλέκτες) και που τώρα ανανεώνεται μέσω ενός καινούριου mastering. Από μια παλιά συνέντευξη του Ντίνου Σαδίκη στο fanzine «Χωρίς Κανόνα» (#3, 1996), αντιγράφω:

«Τέσσερις μήνες μετά το LP (σ.σ. το ιστορικό μοναδικό long play των Εν Πλω, που τυπώθηκε στην Penguin το 1989) ξαναμπήκαμε στο στούντιο για να δούμε τα κομμάτια με άλλο μάτι. Είχαμε άλλη άνεση, άλλον αέρα. Ο δίσκος πήγαινε ήδη καλά και μόνο τότε είχαμε καταλάβει τι είχαμε κάνει. Δηλαδή κλείναμε ντραμς και κιθάρα σ’ ένα κομμάτι κι αυτό ‘στεκόταν’. Ο δίσκος εκείνος νομίζω ότι ‘σηκώνει’ πολλά remix. Τέτοια remix κάναμε σ’ αυτό το άτιτλο EP, το οποίο είχε κι ένα νέο κομμάτι. Αυτό το EP βγήκε σε οκτώ ή δέκα αντίτυπα, ξέρεις, τα δοκιμαστικά. Τα μοιραστήκαμε μεταξύ μας. Το νέο κομμάτι είχε περισσέψει ως ιδέα από το LP, το δουλέψαμε λίγο αργότερα κι έτσι το γράψαμε στο EP. Προσωπικά προτιμώ τις αρχικές εκτελέσεις του LP, εκτός από το ‘Χωρίς κανόνα’ που προτιμώ του EP με τις κιθάρες πιο πάνω και αλλαγμένο το χορωδιακό».

Ένα από τα καλύτερα και πιο «μυστικά» συγκροτήματα, που αγκάλιασαν ποτέ το ροκ στη χώρα, δίχως να απολέσουν την (ελληνική) ταυτότητά τους, οι Εν Πλω του Δήμου Ζαμάνου και του Ντίνου Σαδίκη έχουν ένα καινούριο mini-άλμπουμ σε κυκλοφορία με παλιές και δυσεύρετες ηχογραφήσεις τους.

Εκείνο το promo EP του 1991 περιείχε έξι κομμάτια (η πληροφορία από το rate your music). Τα «Χωρίς κανόνα» (νέο remix), «Χτες βράδυ» (νέο remix), «Παγωμένο» (νέο remix), «Φίλοι» (νέο remix), «4:36» και «Κέρδισες χρόνο».

Απ’ αυτά γνωστό ήταν μόνο το «4:36», αφού ως… «4:21» είχε ακουστεί στη συλλογή της FM Records «ACT UP… Εν Τούτω Νίκα», που είχε κυκλοφορήσει περί τα μέσα των 90s (στο δίσκο δεν αναγράφεται χρονιά), ενώ στην τωρινή επανέκδοση τήςLabyrinth of Thoughts έχει νέα ονομασία («Οι νύχτες»), ο οποία δίνει και τον τίτλο στο mini-LP.

Το «Κέρδισες χρόνο», από την άλλη, δεν ήταν κάτι ολοκληρωμένο (μια στροφή μ’ αυτή τη φράση, όπως αναφέρεται στο rate your music) και δεν περιέχεται (και σωστά, εδώ που τα λέμε) στην επανακυκλοφορία.

Έτσι, τα υπόλοιπα «γεμάτα» 5 tracks είναι εκείνα που ξανακούγονται τώρα με νέο mastering, κλεισμένα σ’ ένα ωραίο «νυχτερινό» cover.

Το «Χωρίς κανόνα» είναι συγκλονιστικό – από τα μετρημένα στα δάχτυλα τραγούδια του ελληνικού ροκ, για τα οποία έχει νόημα η λέξη. Τo remix είναι φοβερό και ανεβάζει το track στα ύψη. Η φωνή του Σαδίκη είναι πιο αποφασιστική, τα backing vocals προσθέτουν σε «χάσιμο», τα τύμπανα του Κώστα Καλογήρου ακούγονται κάπως «πίσω» και πιο υπόκωφα, οι φλογέρες και τα δοξάρια του Ζαμάνου, δημιουργούν ένα απολλώνιο στρώμα, που σε στέλνει. Εν πάση περιπτώσει, όπως και ν’ ακούσεις αυτούς τους στίχους του Στέφανου Κανελλή δεν γίνεται να μην αλλάξεις χρώμα…

Είμαι ένα πλάτωμα, μια βάση για πυραύλους
είμαι ένας πύραυλος που έκαψε τη βάση
κι αυτή η θλίψη μου δεν θα σβηστεί στ’ αστέρια
γι’ αυτό θλιμμένο βλέπετε πάντα εμένα.
Κι έτσι όπως νοιώθω να σε σέρνω και να σέρνομαι
κι όταν γουστάρεις να πετάμε και να φεύγουμε
θα τον μπερδέψουμε για πάντα το χειμώνα
χωρίς κανόνα

Οι «Νύχτες» είναι ένα βαρύ τελετουργικό κομμάτι, στο πνεύμα των… Savage Republic. Ακούγονται σφοδρές κιθάρες, μπάσο και ντραμς (όλα από τον Ζαμάνο) και βεβαίως η φωνή, οι δοξαριές και τα εφφέ του Σαδίκη. Το τραγούδι είναι εντελώς προχωρημένο στον μελωδικό/αρμονικό τομέα. Οι Εν Πλω έχουν αποκαταστήσει εντός τους, στον υψηλότερο βαθμό, τη σημασία των ακουσμάτων τής καθ’ ημάς Ανατολής, τα δημοτικά χρώματα, τους ήχους από την άλλη μεριά του Αιγαίου και πάνω σ’ αυτά τα αρχέτυπα μοτίβα, χτίζουν ένα δικό τους σημερινό track που διαλύει το σύμπαν. Όσο πιο δυνατά, τόσο πιο αποδοτικά!

Τα τρία ριμίξ της δεύτερης πλευράς έχουν κι αυτά τα (υψηλό) νόημά τους.

Χτες βράδυ ταξίδεψα στο τραχύ λαρύγγι του χρόνου
περπάτησα τις κίτρινες ζάρες του μυαλού μου
κι ήταν όμορφα
κι ήταν τόσο όμορφα(…)

Στο «Χτες βράδυ» οι Εν Πλω κάνουν περισσότερο εμφανείς τις δημοτικές αναφορές τους. Το κλαρίνο του Ζαμάνου έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, οι φωνή του Σαδίκη ακούγεται σχεδόν μόνη της, οι κιθάρες έχουν… εξαφανιστεί, ενώ τα δοξάρια δίνουν και παίρνουν. Φοβερή εκτέλεση, τελείως διαφορετική από εκείνη του επίσημου LP, που για μένα στέκεται στο ίδιο επίπεδο. Ίσως χάνει κάπως σε δραματικότητα, κερδίζει όμως σε συνολικό καλλιτεχνικό δόσιμο.

Σαν άδεια γραφομηχανή χτυπάω τη ζωή μου, μουντά είναι τα γράμματα, μελάνι χαλασμένο, φιγούρα και κουνήματα μπουκάλι τρυπημένο(…)

Το «Παγωμένο» ήταν το lead track του άλμπουμ. Εδώ είναι αλλαγμένο φυσικά. Προτιμώ αυτή την εκδοχή. Βγάζει ανομολόγητη δύναμη, με το… ποδοβολητό των τυμπάνων, με τις κιθάρες να στριγγλίζουν στο βάθος, και με τα φωνητικά, καθαρά ή πειραγμένα, να μπαίνουν «μπροστά» και ν’ ακούγονται ξεκάθαρα. Εκείνο που φαίνεται, εδώ, είναι πως οι Εν Πλω έχουν μάθει το στούντιο, ξέρουν τις δυνατότητές του πια… και αυτό τους παρέχει την άνεση να «ζωγραφίσουν» στην κονσόλα. Το κομμάτι από ένα σημείο και μετά «χάνεται», τελείως, μέσα σ’ έναν ορυμαγδό φωνητικών, τυμπάνων και κιθαρισμών, δείχνοντας πως το συγκρότημα μέσα σε λίγους μόνο μήνες (από την ηχογράφηση του παρθενικού άλμπουμ του) είχε πάει αλλού. Το ότι αμέσως μετά τα βρόντηξαν, είναι κάτι που κανένας δεν θα μπορέσει, ποτέ, να αποδεχτεί…

Πού να είναι εκείνοι οι φίλοι
πού να είναι για πάντα χαμένοι
πού να είναι εκείνοι οι φίλοι
γυρνούσαμε τότε τα βράδια μαζί
πώς με τσιτώνει αυτή η στιγμή

Να πω πως «Οι φίλοι» –για όσους θυμούνται το track από το LP, αλλά κυρίως για εκείνους που δεν το θυμούνται ή δεν το γνωρίζουν– είναι ένα ελεγειακό τραγούδι, που κλείνει μ’ έναν γοερό, σπαραχτικό τρόπο. Στο ριμίξ, δεν βγάζει αυτό τον πόνο – κι εδώ θα συμφωνήσω μ’ εκείνη την παλιά γνώμη του Σαδίκη… προτιμώ την εκτέλεση του long play. Παρά ταύτα, και αυτό, έτσι όπως ακούγεται στις «Νύχτες», έχει τα «πέντε αστέρια» στο τσεπάκι του.

Το έγραψα και πριν. Η μπάντα βρίσκεται στα πολύ επάνω της. Δεν είναι πλέον το σχήμα, που μαζεύτηκε κάποια στιγμή από τη γειτονιά ή από τα κλαμπ, και που μπήκε, άνευ πείρας, μέσα σ’ ένα στούντιο για να «γράψει». Το «ψάξιμο», που επιχειρείται και στους «Φίλους» είναι μοναδικό. Τα λόγια και οι φωνές (το μεγάλο ατού των Εν Πλω) είναι μπροστά οδηγώντας το track, με το κλαρίνο, πεντακάθαρο, να παίζει μια σαν-δημοτική μελωδία και με το μπάσο-ντραμς να καταλαμβάνει το σωστό χώρο. Όλα είναι μετρημένα και στην εντέλεια τοποθετημένα. Εκείνο που δεν υπάρχει, στο συγκεκριμένο ριμίξ, είναι η «αγωνία» και ο «οδυρμός» της πρώτης εκδοχής… και τούτο είναι κατανοητό, επειδή ορισμένα αισθήματα, κάποιες λεπτές αποχρώσεις, δεν είναι δυνατόν να επαναλαμβάνονται κάθε φορά … έτσι όπως την πρώτη φορά.

Και λοιπόν τι; Tα «νέα» τραγούδια των Εν Πλω είναι αυτά που είναι. Ακούνητα, αγέρωχα, ανεξάντλητα και εντελώς σημερινά… Δεν τα σκιάζει φοβέρα καμμιά. Κι ας είμαστε 25 χρόνια μετά...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT
Αlex Kapranos : «Η κουζίνα και το rock 'n' roll είναι δυο κόσμοι που μοιάζουν»

Μουσική / Αlex Kapranos : «Η φήμη είναι πολύ γελοία. Όσο λιγότερο τη σκέφτεσαι, τόσο το καλύτερο»

Οι Franz Ferdinand έρχονται τον Σεπτέμβριο στην Αθήνα και ο Ελληνοβρετανός frontman τους, από την κορυφή ενός ελβετικού βουνού, βρίσκει χρόνο να μιλήσει για την ελληνικότητα, τις ανησυχίες του, το φαγητό και την αγάπη του για το ska.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Private Recordings»: Στο δωμάτιο του Μίκη

Μουσική / Σε πρόβα με τον Μίκη, ενώ το σταθερό κουδουνίζει μάταια

Τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη, το διπλό άλμπουμ «Private Recordings» φέρνει στο φως ανέκδοτες ηχογραφήσεις του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη, που ξαναζωντανεύουν το αξεπέραστο μουσικό του αποτύπωμα.
ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΤΡΟΥΒΑΣ