Οι αγαπημένες μου διαστημικές ταινίες

Οι αγαπημένες μου διαστημικές ταινίες Facebook Twitter
1

2001, Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ

Οι αγαπημένες μου διαστημικές ταινίες Facebook Twitter

Δεν έχω κλείσει τους λογαριασμούς μου με το 2001, και νομίζω πως ποτέ δεν θα συμβεί αυτό. Στην αρχή ήταν η μαγευτική κινηματογράφηση, που με μούδιαζε, μαζί με τη μουσική που με υπέβαλλε στο ταξίδι σε κόντρα υφή, αλλά τόσο ταιριαστά παντρεμένη- τα βαλς του Στράους με τις διαστημικές βόλτες, ο Λιγκέτι με την απόκοσμη περιπέτεια στο σύμπαν. Μετά, ήρθε το απαραίτητο παρασκήνιο: πως τα φωτογράφισε όλα αυτά ο Κιούμπρικ, γιατί πέταξε το πρωτότυπο μουσικό σκορ του Άλεξ Νορθ, πόσα ναρκωτικά έκαναν οι χίπιδες που εκστασιάστηκαν όταν το πρωτοείδαν, γιατί δεν πήρε το όσκαρ σκηνοθεσίας; Στο ενδιάμεσο, όλες οι αξέχαστες σκηνές που με άφησαν άφωνο, όπως το μοντάζ με το κόκαλο, το βουητό με τον ονόλοιθο στο φεγγάρι, η αποκαθήλωση του Χαλ, τα ψυχεδελικά χρώματα, το περίφημο δωμάτιο του χρόνου και του πολιτισμού όπου προσγειώθηκε και γέρασε αλματωδώς ο ταξιδευτής(και να φανταστείτε πως κάπου διάβασα πως το Interstellar δεν έχει καμία σχέση με την Οδύσσεια! Πόσο απερίσκεπτα μωροί μπορούν να γίνουν κάποιοι ειδικοί...). Και το έμβρυο που επιστρέφει αναγεννημένο, πεφωτισμένο, νωχελικό, σαν την προσωποποιημένη εκδοχή της μυστηριώδους διάνοιας, τι να είναι; Ε, αυτός είναι ο διάλογος. Όχι πλέον με τον Άρθουρ Κλαρκ, τον Κιούμπρικ και την ταινία, αλλά με το Ερώτημα. Ούτε Θεός, ούτε εξωγήινοι, αλλά η δική μας πεπερασμένη γνώση απέναντι στην μεγάλη υπέρβαση. Το 2001 είναι η κατεξοχήν αναζήτηση, που δνε έχει επαναληφθεί.

ΣΟΛΑΡΙΣ

Οι αγαπημένες μου διαστημικές ταινίες Facebook Twitter

Θυμάμαι χαρακτηριστικά από το βιβλίο του σκηνοθέτη, κριτικού και γνώστη του σινεμά και της θεωρίας του, Δημήτρη Παναγιωτάτου,  "Ο Φανταστικός Κινηματογράφος", πώς αμφισβητούσε το 2001 και αποθέωνε το Σολάρις του Αντρέϊ Ταρκόφσκι. Έφηβος ων, ανησύχησα για το αν κάνω λάθος, ώσπου γρήγορα κατάλαβα πως δεν υφίστανται ατοπήματα στο γούστο και τις προτιμήσεις. Εξαιτίας εκείνης της οπαδικής κόντρας στο μυαλό μου, το υπαρξιακό αριστούργημα του Ρώσου δημιουργού μου ήταν αντιπαθές επί χρόνια. Κακώς. Όταν το ξαναείδα, κατάλαβα πόσο διαφορετικό, αν και σύγχρονο, ήταν από το 2001. Είναι βαρύ και εσωστρεφές, μελαγχολικό, σχεδόν καταθλιπτικό και τεταμένα στοχαστικό, και αντί να καταστήσει το κινηματογραφικό διάστημα ως μια θρησκευτική εμπειρία, έφερε τη θρησκεία μέσα στους βασανισμένους χαρακτήρες, τον χήρο επιστήμονα στις συμπληγάδες της νεκρής συζύγου και του ωκεανού της σκέψης. Τώρα που το σκέφτομαι, το Σολάρις δεν είναι κλασσική ταινία επιστημονικής φαντασίας, αλλά ένα φιλμ φαντασμάτων και αντηχήσεων της μνήμης. Αν μια μεταγενέστερη ταινία του μοιάζει, δεν είναι το ομώνυμο remake του Στίβεν Σόντρεμπεργκ, αλλά το Event Horizon, που παρά τις βαρετές του τρύπες, είναι υπόγεια ανήσυχο.

ALIEN

Οι αγαπημένες μου διαστημικές ταινίες Facebook Twitter

Αυτό θα πει φρίκη και απειλή! Το διάστημα απεικονίζεται πραγματικά ως μια αφιλόξενη κινούμενη άμμος και τα τέρατα που καραδοκούν μπαίνουν μέσα σου, όπως και στην ταινία. Το είχα δει στο αείμνηστο Ράδιο Σίτυ στην Πατησίων και παραπατούσα στην έξοδο- και μέρες μετά. Πριν η βεντέτα ανάμεσα στη Ρίπλεϊ και τη μάνα-alien γίνει προσωπική, ένα κανονικό σίριαλ γυναικείας μονομαχίας με μεγάλες στιγμές και ευφάνταστες κορυφώσεις, το πρώτο επεισόδιο του Ρίντλεϊ Σκοτ ποντάρει στην στέρεη πλοκή και την  τρομακτική ατμόσφαιρα.

ΣΤΕΝΕΣ ΕΠΑΦΕΣ ΤΡΙΤΟΥ ΤΥΠΟΥ

Οι αγαπημένες μου διαστημικές ταινίες Facebook Twitter

Διαδραματίζεται όλο στη Γη, εκτός από την αχρείαστη προσθήκη μερικών σκηνών μέσα στο διαστημόπλοιο την επόμενη χρονιά, αλλά η λαχτάρα για εξωγήινη συντροφιά είναι ανάγλυφη και μεταδοτική. Όσο εντυπωσιακό κι αν είναι το show με τα πολύχρωμα φώτα και τις νότες του Τζον Γουίλιαμς στο φαλακρό βουνό της προσεδάφισης, το ζουμί βρίσκεται στην κλιμάκωση της αναμονής και της υστερίας, στις αποσπασματικές πρώτες εμφανίσεις των ΑΤΙΑ και στη συντονισμένη ευφορία όσων υπήρξαν μάρτυρες αυτών. Χάρμα ιδέσθαι ακόμη και σήμερα, οι Στενές Επαφές παραμένουν προϊόν αγάπης και ενθουσιασμού του Σπίλμπεργκ που τότε πίστευε πολύ στα ΟΥΦΟ και το σινεμά, και το έδειχνε με τον καλύτερο τρόπο. Μπορείτε να σκεφτείτε πιο σπουδαία χριστιανική παραβολή (και μάλιστα καμωμένη από έναν Εβραίο), με τους χαμογελαστούς εξωγήινους να μας υπόσχονται μια γλυκιά δεύτερη ευκαιρία στους ουρανούς, σαν τους καλούς αγγέλους που ανέκαθεν ελπίζαμε πως μα προστάτευαν εκεί ψηλά;

ROBINSON CRUSOE ON MARS

Οι αγαπημένες μου διαστημικές ταινίες Facebook Twitter

Από τον σκηνοθέτη Μπάϊρον Χάσκιν και τον παραγωγό Τζορτζ Παλ, που είχαν κάνει τον επίσης "αρειανό" Πόλεμο των Κόσμων δέκα χρόνια νωρίτερα, Ο Ροβινσώνας στον Άρη γυρίστηκε το 1964 και εντελώς καλή ταινία δεν τη λες, αλλά την προσέχεις σίγουρα και την παρακολουθείς άνετα. Προσωπικά, μου θυμίζει, αναδρομικά, το αγαπημένο μου, αφελές και χαριτωμένο, Χαμένοι στο Διάστημα, την τηλεοπτική σειρά του Ίρβιν Άλεν, διότι ο ένας από τους δύο αστροναύτες που επιζεί της αποστολής στον Άρη κινείται στο σκηνικό λες και βρίσκεται στο σπίτι του, παρέα με μια μαϊμού, τη Μόνα, και έναν πρωθύστερο Παρασκευά, που περιέργως και μακρινά παραπέμπει στον original σκλάβο της original ιστορίας, χωρίς να δηλώνεται ευθέως κάτι τέτοιο- στο μεταξύ, διάλεκτοι, ατμόσφαιρες και επιστημονικές λεπτομέρειες πάνε κατά διαόλου. Θυμάμαι επίσης το πρωτοποριακό, βωβό, "βαϊμαρικό" Frau im Monde του Φριτς Λανγκ, όπου τα χτενίσματα και τα ρούχα στο φεγγάρι είχαν πολύ πλάκα, όπως και το ατελείωτο βουβό μπλα-μπλα. Ωστόσο, το τρομερό ντεκόρ του Ροβινσώνα στην Κοιλάδα του Θανάτου, το υπερήφανο σινεμασκόπ και η θεματική επιμονή, ανεβάζουν τον πήχυ και μετατρέπουν ένα ακόμη scifi ή μιά καλτ ταινία είδους, σε κάτι μοναδικό για την εποχή του: ένα μοναχικό ταξίδι επιβίωσης σε ξένο κόσμο, χωρίς το προφανές μελόδραμα. Ταυτόχρονα, κατάγεται από τα μυριάδες b-movies επιστημονικής φαντασίας που ξεφύτρωναν σα μανιτάρια στη δεκαετία του 50 και τα αναβαθμίζει

STAR WARS

Οι αγαπημένες μου διαστημικές ταινίες Facebook Twitter

Μία ποπ όπερα του διαστήματος, το Star Wars δίνει χαρά σε ένα είδος που βάρυνε επικίνδυνα και κινδύνευσε να αποξενώσει τα παιδιά. Ο Τζορτζ Λούκας το παράκανε βέβαια, βάζοντας και τα νήπια στο παιχνίδι- σε αυτόν οφείλεται το blockbuster concept και ο άκρατος, ακατάσχετος βιντεο-παλιμπαιδισμός στο σύγχρονο σινεμά. Απολαμβάνω ακόμη το πρώτο των τριών (τα επόμενα είναι σα να μην έγιναν ποτέ) γιατί έχει καθαρές γραμμές και κλασσική υφή, ράβοντας μαεστρικά παραμύθια όλων των εποχών σε μια στόφα αφηγηματικής γρηγοράδας και οπτικής μεγαλοπρέπειας, οικείας στο μάτι και ευχάριστα, έξυπνα εύπεπτης. 

 

1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Το solaris με μαγνήτισε απ΄την πρώτη φορά, ίσως να φταίει η μεγάλη αγάπη που έχω στον tarkofsky, ίσως να φταίει η ηλικία που την πρωτοείδα. Ταινία επιστημονικής φαντασίας αλλά κατά βάθος ένα ακόμα υπαρξιακό ταξίδι. Η οδύσσεια απ΄την άλλη πέρασε και δε μ΄άγγιξε ποτέ. Λέω να την ξαναβάλω τελικά μήπως μια δεύτερη ματιά την αποκαταστήσει...