Ένα γιγαντιαίο χνουδωτό πλάσμα έχει κάνει κατάληψη σε μία βιβλιοθήκη στο κέντρο της Αθήνας

Ένα γιγαντιαίο χνουδωτό πλάσμα έχει κάνει κατάληψη σε μία βιβλιοθήκη στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Στη βιβλιοθήκη της ΑΤΟPOS η καλλιτέχνις Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου δημιούργησε μια πρωτότυπη, εναλλακτική, εικαστική, συμμετοχική εγκατάσταση
0

Ποιος από σας έχει βρεθεί σε δημόσια βιβλιοθήκη όπου αντί για τραπεζάκια, καρέκλες και απόλυτη σιωπή υπάρχει ένα τεράστιων διαστάσεων κατάλευκο, χνουδωτό, λούτρινο πλάσμα που έχει κατακλύσει τον χώρο και γεννάει από μέσα του βιβλία, τα οποία μπορείς να διαβάσεις ξαπλώνοντας πάνω στο απαλό, χουχουλιάρικο τρίχωμά του;


Εγώ βρέθηκα σε μια τέτοια πρωτότυπη, εναλλακτική βιβλιοθήκη στο κέντρο της Αθήνας μαζί με την καλλιτέχνιδα Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, το μαλλιαρό Φλάφι και τα γιγάντια, τερατόμορφα λούτρινα δημιουργήματά της.


Όταν σταμάτησα να χοροπηδάω, να κυλιέμαι στο χνουδωτό πάτωμα και να λέω συνέχεια τη φράση «Τι τέλειο», πήρα, όσο μπόρεσα, το ύφος του σοβαρού επαγγελματία και ξεκίνησα να τη ρωτάω για το έργο της εκεί.

Είμαι ενάντια στην έμφυλη διχοτόμηση της βιομηχανίας των παιχνιδιών. Σε όλα τα καταστήματα τα παιχνίδια είναι χωρισμένα στους ορόφους σε κοριτσίστικα και αγορίστικα. Όπλα, αμάξια, γραφεία για τα αγοράκια. Κουζίνες, κούκλες, μακιγιάζ για τα κοριτσάκια. Μπορείς όμως να δεις πως τα ίδια τα παιδιά είναι αντισυμβατικά και ζητάνε να παίξουν με όλα τα παιχνίδια.


«Πρόκειται για μία εικαστική, συμμετοχική εγκατάσταση» μου εξηγεί. «Λειτουργεί ως μια ανοικτή βιβλιοθήκη όπου ο κόσμος μπορεί να έρχεται να διαβάζει τα βιβλία που υπάρχουν στα ράφια, να χαλαρώνει, αλλά ταυτόχρονα συμμετέχει σε έναν κύκλο δημιουργικών δράσεων και σε μια ενεργή αφήγηση ενός εναλλακτικού παραμυθιού».


Το Φλάφι είναι ο κύριος χαρακτήρας της ιστορίας. Όπως μου εξηγεί η καλλιτέχνιδα είναι ένα τεράστιο, συμβιωτικό υβριδικό πλάσμα που εδώ και λίγο καιρό έχει κατακλύσει τα δωμάτια της βιβλιοθήκης της ΑΤΟPOS.

Ζει και τρέφεται από τα βιβλία που υπάρχουν στα ράφια, τα οποία ξεπετάγονται μέσα από πολύχρωμες, απροσδιορίστου σχήματος, κοιλότητες από όπου μπορεί ο επισκέπτης να τα πάρει, να ξαπλώσει σε μια τις μαλλιαρές «πλάτες» του και να τα διαβάσει.

Ένα γιγαντιαίο χνουδωτό πλάσμα έχει κάνει κατάληψη σε μία βιβλιοθήκη στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Λειτουργεί ως μια ανοικτή βιβλιοθήκη όπου ο κόσμος μπορεί να έρχεται να διαβάζει τα βιβλία που υπάρχουν στα ράφια, να χαλαρώνει αλλά ταυτόχρονα συμμετέχει σε έναν κύκλο δημιουργικών δράσεων και σε μια ενεργή αφήγηση ενός εναλλακτικού παραμυθιού. Φωτό: Γιώργος Αδάμος/LIFO

«Δεν έχει ηλικία, φύλο ή καταγωγή, ενώ μεγαλώνει διαρκώς χωρίς να γνωρίζουμε πού θα φτάσει» αναφέρει η Αντιγόνη καθώς χαϊδεύει το απαλό Φλάφι.

«Υπάρχουν και άλλοι συμβιωτικοί οργανισμοί που ζουν εδώ όπως σούπερ ηρωίδες, δράκοι-πριγκίπισσες, ροζ τριχωτοί γοργόνοι και αλογάκια με γυναικεία στήθη, κοτσίδες για μαλλιά και κόκκινα τριχωτά γένια.

Ο καθένας που θα έρχεται εδώ θα μπορεί να έρχεται σε επαφή με αυτά τα πλάσματα, να δίνει ό,τι ερμηνεία θέλει για αυτό που βλέπει και να δημιουργεί δικές του ξεχωριστές αφηγήσεις» μου εξηγεί με ενθουσιασμό.


Στόχος της καλλιτέχνιδας, πέρα από τη διασκέδαση των επισκεπτών, είναι να χτιστεί ένας διαφορετικός τρόπος προσέγγισης και αφήγησης των παιδικών παραμυθιών. Ο καθένας θα μπορεί να ερμηνεύει ελεύθερα, σύμφωνα με τη δική του οπτική, και να ανακατασκευάζει τους χαρακτήρες και την πλοκή.


«Με ενδιαφέρει να δημιουργήσω και να προτείνω εναλλακτικές αφηγήσεις σε σχέση με την ταυτότητα, το φύλο και τις στερεοτυπικές φιγούρες των παραμυθιών.

Σε όλα τα παραμύθια υπάρχει ο κακός δυνατός δράκος που πετάει φωτιές ή η άσχημη τρομακτική μάγισσα με τη μεγάλη μύτη. Τι θα συμβεί αν ο δράκος είναι ένας ευαίσθητος γλυκούλης με φτερά νεράιδας και η μάγισσα όμορφη και γλυκιά;» μου λέει με ανήσυχο ύφος.

Ένα γιγαντιαίο χνουδωτό πλάσμα έχει κάνει κατάληψη σε μία βιβλιοθήκη στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Στόχος της καλλιτέχνιδας πέρα από την διασκέδαση των επισκεπτών είναι να χτιστεί ένας διαφορετικός τρόπος προσέγγισης και αφήγησης των παιδικών παραμυθιών. Φωτό: Γιώργος Αδάμος/LIFO


«Μου αρέσει να μπερδεύω τον άλλον και να τον βάζω στη διαδικασία να αναρωτιέται τι είναι αυτό που έχει απέναντι του», προσθέτει.

Εμπνευσμένη από φεμινιστικές και queer αφηγήσεις προσπαθεί να τις ζωντανέψει δημιουργώντας φαντασιακές εγκαταστάσεις και να προτείνει διαφορετικές εκδοχές των κλισέ φιγούρων που έχουν κυρίαρχο ρόλο στα παραμύθια.

«Είμαι ενάντια στην έμφυλη διχοτόμηση της βιομηχανίας των παιχνιδιών. Σε όλα τα καταστήματα τα παιχνίδια είναι χωρισμένα στους ορόφους σε κοριτσίστικα και αγορίστικα.

Όπλα, αμάξια, γραφεία για τα αγοράκια. Κουζίνες, κούκλες, μακιγιάζ για τα κοριτσάκια. Μπορείς όμως να δεις πως τα ίδια τα παιδιά είναι αντισυμβατικά και ζητάνε να παίξουν με όλα τα παιχνίδια. Από πολύ μικρά ανακατασκευάζουν τις mainstream ιστορίες και τους στερεοτυπικούς χαρακτήρες».


Ομολογώ πως και εγώ υπήρξα θύμα αυτού του ακατανόητου, έμφυλου διαχωρισμού διότι όταν ήμουν μικρή τα δώρα που μου κάνανε ήταν συνήθως κούκλες Μπάρμπι, τις οποίες αποκεφάλιζα, ενώ ήθελα διακαώς μια μπάλα ποδοσφαίρου ή έναν αυτοκινητόδρομο.

Ένα γιγαντιαίο χνουδωτό πλάσμα έχει κάνει κατάληψη σε μία βιβλιοθήκη στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Με ενδιαφέρει να δημιουργήσω και να προτείνω εναλλακτικές αφηγήσεις σε σχέση με την ταυτότητα, το φύλο και τις στερεοτυπικές φιγούρες των παραμυθιών. Φωτό: Γιώργος Αδάμος/LIFO


«Εδώ στη βιβλιοθήκη ζωντανεύουμε έναν gender fluid κόσμο μακριά από τους κλασικούς, συμβατικούς κανόνες, που απαιτεί να πάρει θέση σε λούτρινα, σελίδες και ράφια» παραδέχεται η Αντιγόνη.


«Μετατρέψαμε τους κανόνες της βιβλιοθήκης σε ένα Σύμφωνο Συμβίωσης με το Φλάφι όπου ο επισκέπτης/τρια καλείται να υπογράψει με το email του προκειμένου να συγκατοικήσει με το πλάσμα, να αναπτύξει δεσμούς μαζί του και να το επισκέπτεται και στο μέλλον».


Σκοπός φυσικά αυτού το πρότζεκτ είναι επίσης, να μπορέσει ο αναγνώστης να χαλαρώσει, να βιώσει τη μοναδική εμπειρία της ανάγνωσης μέσα από το παιχνίδι και να γνωρίσει το βιβλίο ως μια εξαιρετική μορφή διασκέδασης.


«Θέλω να έρχονται εδώ και να νιώθουν ελεύθεροι να εκφραστούν. Να φορέσουν τις στολές, να παίξουν, να γίνει ο καθένας ό,τι θέλει δημιουργώντας αναπάντεχες περφόρμανς».


Η αλήθεια είναι πως δύσκολα μπορείς να συγκρατηθείς και να μη χοροπηδήσεις ή να μην παίξεις με τις γούνινες κατασκευές που σχεδόν σου μιλάνε.


Το πρότζεκτ είναι αρκετά μεγάλο και σε μια διαρκή εξέλιξη. Η δουλειά που έχει κάνει η Αντιγόνη για να δώσει ζωή στον φανταστικό αυτόν κόσμο και στα ιδιαίτερα πλάσματα που τον απαρτίζουν είναι εμφανέστατη. Μάλιστα μου εκμυστηρεύεται πως μόνη της έμαθε να ράβει.

Ένα γιγαντιαίο χνουδωτό πλάσμα έχει κάνει κατάληψη σε μία βιβλιοθήκη στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Δεν έχει ηλικία, φύλο ή καταγωγή, ενώ μεγαλώνει διαρκώς χωρίς να γνωρίζουμε πού θα φτάσει, αναφέρει η Αντιγόνη καθώς χαϊδεύει το απαλό Φλάφι. Φωτό: Γιώργος Αδάμος/LIFO

«Ό,τι βλέπεις το έχω φτιάξει μόνη μου. Είχα φυσικά και την πολύ σημαντική βοήθεια της συνεργάτιδας μου, Ιρίνας Προμπεϊγκόλοβα. Μέχρι πρόσφατα ζούσα στο Βερολίνο αλλά λόγω αυτού του έργου γύρισα πίσω στην Ελλάδα».

Στο πλαίσιο της ανακήρυξης της Αθήνας ως Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Βιβλίου για το 2018, ο Βασίλης Ζηδιανάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής του πολιτισμικού και ερευνητικού χώρου ΑΤΟPΟΣ CVC, κάλεσε την Αντιγόνη να δημιουργήσει με τη δική της αισθητική μια εναλλακτική βιβλιοθήκη η οποία θα συμπεριλαμβάνει τα 2.500 βιβλία τέχνης και οπτικής κουλτούρας του οργανισμού και ταυτοχρόνως να τον μεταμορφώσει σε ένα εναλλακτικό περιβάλλον όπου θα φιλοξενήσει όλες τις συζητήσεις και τους προβληματισμούς γύρω από τα ζητήματα του σώματος, της ταυτότητας και του φύλου.


«Θα φιλοξενούμε έναν μεγάλο κύκλο δράσεων για έναν ολόκληρο χρόνο που θα διαρκέσει το πρότζεκτ. Το έχουμε ονομάσει #TextMe_FluffyLibrary και Θα λειτουργεί σαν εργαστήριο παραγωγής όπου θα προσκαλώ ερευνητές, καλλιτέχνες, περφόρμερ που θα συμμετέχουν στην εξέλιξη του παραμυθιού» αναφέρει.

Ένα γιγαντιαίο χνουδωτό πλάσμα έχει κάνει κατάληψη σε μία βιβλιοθήκη στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Σκοπός φυσικά αυτού το πρότζεκτ είναι επίσης, να μπορέσει ο αναγνώστης να χαλαρώσει, να βιώσει την μοναδική εμπειρία της ανάγνωσης μέσα από το παιχνίδι και να γνωρίσει το βιβλίο ως μια εξαιρετική μορφή διασκέδασης. Φωτό: Γιώργος Αδάμος/LIFO
Ένα γιγαντιαίο χνουδωτό πλάσμα έχει κάνει κατάληψη σε μία βιβλιοθήκη στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
«Θέλω να έρχονται εδώ και να νιώθουν ελεύθεροι να εκφραστούν. Να φορέσουν τις στολές, να παίξουν, να γίνει ο καθένας ό,τι θέλει δημιουργώντας αναπάντεχες περφόρμανς». Φωτό: Γιώργος Αδάμος/LIFO


«Με τον επιστημονικό ερευνητή Μάνο Μπαζάνη θα μελετήσουμε το Φλάφι (Flufiella chimaerica) και θα μιλήσουμε με βιολογικούς όρους συμβίωσης, μια νέα θεώρηση για την εξέλιξη βασισμένη στην βιολόγο Lynn Margulis και την Donna Haraway από τις οποίες είμαι πολύ επηρεασμένη. Είναι ένας age & gender fluid κόσμος, για αυτό τον λόγο με ενδιαφέρει η προσέλευση όλων των ηλικιών και φύλων και η συνύπαρξη μεταξύ τους».

Έντονες εκπλήξεις, ανατροπές και δημιουργική αλληλεπίδραση έχει την ευκαιρία να ζήσει όποιος επισκεφτεί την γεμάτη χνουδωτά λούτρινα υβριδικά πλάσματα, βιβλιοθήκη. Θα παίξει, θα ανακαλύψει, θα διαβάσει, θα αγκαλιάσει και θα αγαπήσει το γιγαντιαίο Φλάφι, τόσο που φεύγοντας από τον χώρο θα νιώθει ήδη πως του λείπει. Αυτό το επιβεβαιώνω.

Info

#TextMe_FluffyLibrary από την Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου

ATOPOS CVC (Σαλαμίνος 72 Μεταξουργείο)

Επίσημα Εγκαίνια + Girlz Live Acts: 12/10, 20:00

Είσοδος Ελεύθερη

Συνολική διάρκεια έκθεσης: 23/4/18-23/4/19

Ημέρες & ώρες λειτουργίας έκθεσης: Πέμ.-Παρ. 14:00-20:00, Σάβ.-Κυρ. 12:00-18:00

Το #TextMe_FluffyLibrary εντάσσεται στο ερευνητικό project #TextMe που οργανώνει ο πολιτιστικός οργανισμός ΑΤΟPΟΣ CVC για έναν ολόκληρο χρόνο.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ