Τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης και πώς γλίτωσε το δεύτερο Μιράζ

Τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης και πώς γλίτωσε το δεύτερο Μιράζ Facebook Twitter
Eurokinissi
2

Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις κηρύχθηκε  με εντολή του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου με αφορμή το θάνατο του κυβερνήτη του MIRΑGE 2000-5 σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου. Κατά τη διάρκεια του τριημέρου πένθους οι σημαίες θα κυματίζουν μεσίστιες σε όλες τις μονάδες.

Οι έρευνες για τη μοιραία πτήση του Μιράζ που κόστισε τη ζωή του 34χρονου πιλότου και βύθισε σε πένθος την πολεμική αεροπορία συνεχίζονται και έμπειροι αξιωματικοί προσπαθούν να δώσουν απαντήσεις ενώ φως αναμένεται να ρίξει το Πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης του δυστυχήματος.

Όπως αναφέρει το Militaire.gr το δυστύχημα μοιάζει με την τραγωδία του Πηλίου όταν δύο F-16 πηγαίνοντας για προσγείωση σε σχηματισμό «καρφώθηκαν» στο βουνό. Παραλίγο να γίνει ακριβώς το ίδιο και χθες καθώς ο κυβερνήτης και του δεύτερου Μιράζ κινδύνεψε να παρασυρθεί από τη μοιραία «βουτιά» του πρώτου.

Το χρονικό:

Με κλίση καθόδου 15 μοιρών και με ταχύτητα μεγάλη μπήκαν στο σύννεφο που υπήρχε μπροστά τους κατά τη κάθοδό τους για προσγείωση στη Σκύρο τα δύο Mirage 2000-5, αναφέρει το ρεπορτάζ.

Στο πρώτο χειριστής ο Σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος, με κοντά στις 1000 ώρες πτήσης. "Κλειδωμένος" πίσω του ο συνάδελφός του με το δεύτερο Mirage 2000-5. 

Ο Σμηναγός Μπαλταδώρος ήταν έμπειρος πιλότος. Τι πήγε στραβά σ' αυτή τη τελευταία φάση της προσγείωσης μέσα στο σύννεφο πιθανόν να το βρουν οι εμπειρογνώμονες της ΠΑ που έχουν αναλάβει τη διερεύνηση της τραγωδίας. Κακός υπολογισμός του μεγέθους της νέφωσης; Λάθος επιλογή να μη χρησιμοποιηθεί ο αυτόματος πιλότος που διαθέτουν τα Mirage 2000; Υπερβολική κούραση από τις πτήσεις και τις πολυήμερες υπηρεσίες; Όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά έχει τη σημασία του και το ρόλο του.

Τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης και πώς γλίτωσε το δεύτερο Μιράζ Facebook Twitter

Είναι θαύμα που ο δεύτερος χειριστής γλίτωσε. Η εκπαίδευσή του τον έσωσε. Κατάλαβε ή είδε το τελευταίο δευτερόλεπτο ότι κάτι δεν πήγε καλά με το αεροσκάφος του συναδέλφου του. "Τράβηξε" και απαγκιστρώθηκε 300 πόδια από την επιφάνεια της θάλασσας. Ένα κλάσμα δευτερολέπτου αργότερα αν λειτουργούσαν τα αντανακλαστικά του θα θρηνούσαμε και δεύτερο νεκρό.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Καθημερινής» λόγω της πολύ κοντινής, παράλληλης πτήσης που πραγματοποιούν τα ζεύγη των μαχητικών σε αυτές τις περιπτώσεις, ο κυβερνήτης του δεύτερου Μιράζ πραγματοποίησε τεράστια προσπάθεια προκειμένου να μην παρασυρθεί από τη μοιραία «βουτιά» του πρώτου Μιράζ. Ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους σε ένα ζεύγος ακολουθεί τον «1», που εν προκειμένω ήταν ο Μπαλταδώρος, ως εκ τούτου απαιτούνται ταχύτατοι χειρισμοί προκειμένου το δεύτερο αεροσκάφος να επανέλθει σε αυτόνομη πορεία. Το δεύτερο Μιράζ σταθεροποιήθηκε μόλις 100 μέτρα πάνω από τη θάλασσα.

Τι είναι το vertigo

 

Για την ώρα οι ενδείξεις, κατατείνουν στο σενάριο του χωρικού αποπροσανατολισμού, το λεγόμενο vertigo.

Το μοιραίο Mirage 2000-5 πετούσε σε αρκετά χαμηλό ύψος και στην περιοχή επικρατούσε υψηλής πυκνότητας υγρασία που περιόριζε δραστικά την ορατότητα. Αυτό φέρεται να δυσχέρανε σημαντικά τα δεδομένα της πτήσης και να προκάλεσε στον εμπειρότατο σμηναγό ένα είδος παραίσθησης αναφορικά με την πραγματική θέση του αεροσκάφους.

Ο λεγόμενος «χωρικός αποπροσανατολισμός» είναι άλλωστε όπως τόνιζαν στο OnAlert.gr έμπειροι διερευνητές, ο μεγαλύτερος κίνδυνος που παραμονεύει για τους πιλότους και δη αυτούς των μαχητικών αεροσκαφών.

Όπως ανέφεραν εάν η "βουτιά θανάτου" που διέγραψε το μαχητικό της πολεμικής μας αεροπορίας, οφειλόταν στο επονομαζόμενο «Vertigo» και την παραίσθηση που αυτό δημιουργεί, τότε ο 34χρονος σμηναγός λόγω αυτής νόμιζε ότι η κατεύθυνση που ακολουθούσε με βάση τα όργανα πλοήγησης δεν ήταν η σωστή και «διόρθωσε» την δήθεν λανθασμένη πορεία, με αποτέλεσμα να συντριβεί.

Όπως εξηγούν εξαιτίας του vertigo μπορεί ο πιλότος της Πολεμικής μας Αεροπορίας να απώλεσε το λεγόμενο σημείο αναφοράς στο χώρο. Αυτό μπορεί να τον οδήγησε στην αντικατάσταση της πραγματικότητας με μια παραίσθηση για το που βρίσκεται αλλά κυρίως για το που πηγαίνει. Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά, το φαινόμενο συνήθως δημιουργείται είτε ύστερα από απότομες στροφές με μεγάλη ταχύτητα και ευδοκιμεί σε πτήσεις με χαμηλή ορατότητα, νυχτερινές ή μέσα σε νέφωση.

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιλώντας ανοιχτά για όσα πολλές φορές μένουν στο περιθώριο ή αμφισβητούνται

Ελλάδα / The Upfront Initiative 2025: Καλεσμένοι-έκπληξη και δεκάδες προσωπικότητες στο φετινό συνέδριο

Περισσότεροι από 50 εκπρόσωποι του πολιτισμού, των επιχειρήσεων, της πολιτικής, των media, του ακτιβισμού και της κοινωνίας των πολιτών θα συζητήσουν ανοιχτά θέματα που αφορούν την ισότητα, τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη στους χώρους εργασίας αλλά και στην καθημερινή ζωή.
LIFO NEWSROOM
Νοσοκομείο ΕΛΠΙΣ: Εργαζόμενοι και ασθενείς με εγκαύματα από ακτινοβολία UV σε χειρουργείο

Ελλάδα / Νοσοκομείο ΕΛΠΙΣ: Εργαζόμενοι και ασθενείς με εγκαύματα από ακτινοβολία UV σε χειρουργείο

Αρκετοί εργαζόμενοι εμφάνισαν συμπτώματα όπως πονοκεφάλους, ζαλάδες και άλλες παρενέργειες, ενώ υπάρχει έντονη ανησυχία για τις πιθανές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία τόσο του προσωπικού όσο και των ασθενών
LIFO NEWSROOM
Μετς: Βίντεο από την στιγμή που ΙΧ στο οποίο βρέθηκε σορός άνδρα τυλίγεται στις φλόγες

Ελλάδα / Μετς: Βίντεο από την στιγμή που το αυτοκίνητο στο οποίο βρέθηκε σορός άνδρα τυλίγεται στις φλόγες

ο όχημα, το οποίο έφερε ξένες πινακίδες, φέρεται να ήταν σταθμευμένο για αρκετό καιρό στο σημείο, γεγονός που έχει προκαλέσει ανησυχία στους κατοίκους της περιοχής
LIFO NEWSROOM
Κτηματολογικά γραφεία: Σε αργία οι υπάλληλοι του Κτηματολογίου που εμπλέκονται στο κύκλωμα

Ελλάδα / Κτηματολογικά γραφεία: Σε αργία οι υπάλληλοι του Κτηματολογίου που εμπλέκονται στο κύκλωμα

Με αντάλλαγμα χρηματικά ποσά, το κύκλωμα προχωρούσε στην κατά προτεραιότητα διεκπεραίωση αιτημάτων έκδοσης εγγράφων και πιστοποιητικών σε Κτηματολογικά Γραφεία
LIFO NEWSROOM