Και την Καρυάτιδα και την Πεντηκοστή μας μέσα!

 Και την Καρυάτιδα και την Πεντηκοστή μας μέσα! Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
21

Από την Αργυρώ Μποζώνη

 Και την Καρυάτιδα και την Πεντηκοστή μας μέσα! Facebook Twitter
Φωτογραφία από την λονδρέζικη διαμαρτυρία της κυρίας Θεοδωρίδου

 

Η χώρα μας δεν είναι το «σαΐνι» της πολιτιστικής διπλωματίας. Αλλά γιατί να είναι; Η ιστορία λέει καθαρά ότι όποιος σχεδιάζει σε αυτή τη χώρα, αφού περάσει τις Συμπληγάδες του ελιτισμού και του λαϊκισμού και ιδρώσει, παραμερίζεται και βλέπει τον επόμενο να καταστρέφει τα πεπραγμένα και τις προσπάθειες, όπως κάνουν στα υπουργικά γραφεία τις παραμονές των ανασχηματισμών, καταστροφές εγγράφων που κάνουν τα μηχανήματα να παίρνουν φωτιά και τη δικαιοσύνη να μην έχει τραβήξει κανέναν από το μανίκι.

 

Έχουμε λοιπόν ένα στόχο. Να πάρουμε πίσω τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Έχουμε κάνει και αίτημα. Βεβαίως ο καθένας μπορεί να ονειρεύεται –και γιατί όχι- να πάρουμε πίσω και τη Νίκη της Σαμοθράκης, την Αφροδίτη της Μήλου και γενικώς όσα έργα υπάρχουν σε όλα τα μουσεία του κόσμου και τα λαχταρά η ψυχή του. Ως εδώ καλά.

 

Τι σημαίνει όμως όταν ένας ιδιώτης αποφασίσει μόνος του να διεκδικήσει την επιστροφή της Καρυάτιδας στην προκειμένη περίπτωση; Η Καρυάτιδα δεν είναι στο αίτημα της επιστροφής που έχουμε κάνει. Απλώς τους ήρθε η ωραία ιδέα, της οποίας τον φορέα δεν έχουμε μάθει. Εκτός αν μου πείτε ότι μια ωραία πρωΐα πέντε κόρες έραψαν χλαμύδες και η έκτη ένα μαύρο μακρύ και ξεκίνησαν για το Λονδίνο. Αποκλείεται.

 

O χρυσός μας αυτός άνθρωπος, ο χρηματοδότης δεν γνωρίζει ότι η Καρυάτιδα δε θα επιστραφεί, επειδή υπάρχει νομοθεσία. Έμπλεξε τις αναζητήσεις χαμένων αδερφών με τις επιστροφές αρχαιοτήτων. Πλήρωσε για μια δράση λίγο μπλεγμένη. Μπέρδεψε και εμένα. Διότι δε φτάνει να κυκλοφορείς στην πόλη και στο μετρό σαν αλλοπαρμένη, δε φτάνει να βλέπουν τον ασύλληπτο ενδυματολογικό κώδικα οι ανυποψίαστοι επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου, το θλιμμένο βλέμμα (επειδή υπάρχει και υπόβαθρο υποκριτικής και δραματικής κατάστασης), στη συνέχεια πας και έξω από ένα ναό να κάνεις μια παράσταση. «Παράλληλα, ανήμερα της Πεντηκοστής έξω από την εκκλησία της Αγίας Σοφίας στο Λονδίνο παρουσιάστηκε, μια μικρή σε διάρκεια αλλά σημαντική σε ουσία, μουσικό-θεατρική παράσταση σε μουσική του συνθέτη Παντελή Παυλίδη και σκηνοθεσία της Έλντας Πανοπούλου”, γράφει η είδηση.

 

 Και την Καρυάτιδα και την Πεντηκοστή μας μέσα! Facebook Twitter
Φωτογραφία από την λονδρέζικη διαμαρτυρία της κυρίας Θεοδωρίδου

 

Το περιεχόμενο της «σύντομης αλλά σημαντικής παράστασης» δε το μάθαμε ποτέ. Συμπαθώ αφάνταστα την κυρία Θεοδωρίδου. Ως σοπράνο. Και σέβομαι την πίστη της ότι μπορεί να βάλει «όχι μόνο το λιθαράκι αλλά μια κοτρόνα ολόκληρη για να μπορέσουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα να επιστρέψουν στην πατρίδα μας”, όπως δήλωσε.

 

Ας αξιολογήσουμε λοιπόν την προσπάθεια, σαν μια προσωπική ανάγκη καλλιτεχνικής έκφρασης. Πρωτότυπης, είναι η αλήθεια. Η οποία συμπεριλαμβάνει ένα μεγάλο φάσμα ανησυχίας.  Και τα αρχαία μας και την Πεντηκοστή μας μέσα. Ας μη μιλήσουμε για αισθητική σπουδαιότητα, θα έλεγα το αντίθετο, αλλά «περί γούστου σπανακόρυζο».

 

Και ας περιμένουμε τον επόμενο που θα ρίξει την πολιτιστική του κοτρόνα σε όποιο μουσείο του κόσμου βρει εύκαιρο, πιστεύοντας ότι θα ανατρέψει την αρνητική μας εικόνα. Αν θέλουμε να μας επιστρέψουν μερικά αγγεία θα συμβούλευα τους επίδοξους να μην κοπιάρουν τα μοτίβα και μπουν στα μουσεία τσίτσιδοι. Θα είναι λίγο «φοβιστικό».

 

Και μια και μιλάμε για φόβο, σκεφθείτε ότι είστε στο Αρχαιολογικό Μουσείο, στην αίθουσα με τα αιγυπτιακά, και ότι τώρα με τα αιγυπτιακά μουσεία αποψιλωμένα από τους βανδαλισμούς, θα μπορούσατε να δείτε μια έξοχη παρέλαση- διαμαρτυρία Αιγυπτίων και Νουβίων μέσα στο Μουσείο, δίπλα σας, -με τα "φαραωνικά" κοστουμάκια τους φυσικά για να τονίζουν την προέλευση-  με αίτημα  να τους επιστραφούν οι θησαυροί τους.

 

Αυτό θα το βλέπαμε ως πράξη πολιτιστικής διπλωματίας ή ως το «μαργαριτάρι» μιας μπανάλ πρωτοβουλίας;

21

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

15 σχόλια
Στη χώρα τς σαχλαμάρας και του "μπάτε σκύλοι αλέστε" ο κάθε πικραμένος μπορεί να ζητάει ότι θέλει στο όνομα του έθνους ή της κληρονομιάς του.Άντε, περιμένουμε ανάλογη διαμαρτυρία για τα άλογα του ιπποδρόμου της Κωνσταντινούπολης που βρίσκονται στην Βενετία, γιατί όχι και για την ίδια την Αγιά Σοφιά που οι άπιστοι θέλουν να κάνουν τζαμί. Δόξα τω θεώ οι ξενιτεμένες αρχαιόττες (όπως και η σαχλαμάρα) περισσεύουν σ' αυτό το τόπο...
Το θεωρώ μια καλή προσπάθεια που κέντρισε τα βλέμματα. Πολλές φορές έχει σημασία να βρεις τον τρόπο να ξεχωρίσεις, μέσα από μια έξυπνη κίνηση. Πιστεύω ότι μια χαρά τα κατάφεραν και κάτι τέτοια περίεργα δρώμενα σε μουσεία θα μου άρεσαν. Οτιδήποτε διαδραστικό έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Εξάλλου τι περισσότερο φοβιστικό από τον παπά με τον μαύρο ράσο; Δεν απορούμε γιατί κλαίνε τα παιδιά στην βάφτιση. Δεν το βρίσκω μπανάλ, αυτό που δεν έχουμε εμπεδώσει είναι ότι το μόνο κομμάτι από μας που ενδιαφέρει τους τουρίστες είναι η αρχαία Ελλάδα. Η οποία όπως ξέρετε ήταν σε πολλά πιο προχωρημένη από αυτό που είμαστε σήμερα.
εχμ, to marblesreunited είναι ο βασικός ιστότοπος για την προώθηση του αιτήματος της επιστροφής των γλυπτών. Οι άνθρωποι διαφωνούν με την κιτσαρία του θέματος, όχι απαραίτητα με τον στόχο.
Το σόου προσωπικά το βρήκα γραφικό και αντικειμενικά ήταν στημένο με ανακρίβειες (έξι Καρυάτιδες να ψάχνουν την έβδομη), στοιχείο που δείχνει την προχειρότητα του εγχειρήματος. Αν κάτι όμως με ενόχλησε περισσότερο κι απ’ αυτό είναι ότι ορισμένα άτομα αυτοχρίστηκαν φορείς των εθνικών μας διεκδικήσεων καθαρά για λόγους προσωπικής προβολής.
Συμφωνω με το αρθρο, θα ηθελα ομως να εντοπισω μια βασικη διαφορα: τα αιγυπτιακα εκθεματα στο αρχαιολογικο μουσειο εχουν γινει δωρεα, κατι που δε θα μπορουσαμε να το πουμε για τα γλυπτα του Παρθενωνα, οποια κι αν ειναι η θεση μας οσον αφορα την επιστροφη τους.
Η πρωτοβουλία και το όλο θεάμα μου άρεσε, το βρήκα εξαιρετικά έξυπνο και πρωτότυπο. Ακόμα και κανένα αποτέλεσμα να μην έχει αυτή η κίνηση, αποτέλεσε περιστατικό σχολιασμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Το γεγονός ότι για κάποιους το θέαμα ήταν κιτς και μπανάλ θεωρώ ότι μάλλον βοηθάει την προώθηση-προβολή του περιστατικού σε πολλαπλά ΜΜΕ.Έχουμε δεί πολύ χειρότερα θεάματα - εκδηλώσεις - πορείες - φεστιβάλ - κλείσιμο δρόμων για ψύλλου πήδημα - πανό τηλεβόες καπνογόνα και ότι άλλο στην ίδια μας την χώρα. Τουλάχιστον αυτή η πρωτοβουλία είχε ευγενή και σημαντικό σκοπό, την επιστροφή κλεμμένων αρχαιοτήτων από κάποιον ακατανόμαστο που εξασφάλισε φιρμάνι από τους Οθωμανούς και ξεδιάντροπα, επί τρία χρόνια, λεηλατούσε την Ακρόπολη.Ας αφήσουμε στην άκρη την αρνητική κριτική και ας σταθούμε σε κάτι που θα πρέπει να εμπνέουν οι ίδιες οι Καρυάτιδες: παρά τα όσα υπέστησαν, άντεξαν 2500 χρόνια και επέζησαν. Κι αυτό στις μέρες μας είναι ένα δυνατό και επίκαιρο μήνυμα...
Εμένα πάλι που δεν θεωρώ τα μάρμαρα εθνικό θέμα και δεν καταλαβαίνω την εμμονή πολλών σ' αυτά (ειδικά όταν οι ίδιοι δεν προσβάλλονται καθόλου από πολύ πιο ουσιαστικά πράγματα, π.χ. να καθορίζει μια τριμελής επιτροπή ξένων τη δημοσιονομική πολιτική της χώρας), δεν βλέπω να υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το σκετσάκι. Αν ήμουν τουρίστας στο Λονδίνο θα το έβρισκα ενδιαφέρον και θα τραβούσα και φωτογραφίες. Αν ήταν Αιγύπτιοι αντί για καρυάτιδες, θα είχε ακόμα μεγαλύτερη πλάκα.
Αγαπητή κ. Μποζώνη, αν και συμφωνώ με την ουσία του κειμένου σας, θα μου επιτρέψετε να σας διορθώσω. Δεν πρόκειται σε καμιά περίπτωση για τα "μάρμαρα", αλλά για τα Γλυπτά του Παρθενώνα! Δυστυχώς το ίδιο λάθος κάνουν πολλοί, ακόμη και αυτοί οι οποίοι από τη θέση στην οποία βρίσκονται υποτίθεται ότι ενδιαφέρονται και δραστηριοποιούνται για την επιστροφή τους. Ευχαριστώ.
Επιτέλους λίγη λογική και ψυχραιμία! Η ίδια η "πρωτοβουλία" με απώθησε εν τέλει λιγότερο από τα πλήθη που έσπευσαν να την χειροκροτήσουν εδώ στην Ελλάδα. Μετά οι περισσότεροι θα κοροϊδέψουν τους χρυσαυγίτες όταν φοράνε τα σεντόνια τους και μαδάνε την πικροδάφνη του κήπου τους για να βαυκαλιστούν ότι είναι απόγονοι του Απόλλωνα. Αυτό εδώ πάλι το βρίσκουν "πρωτότυπο"...Υ.Γ. Ασκώντας κριτική, η πλάκα είναι ότι διορθώσατε ασυναίσθητα στο μυαλό σας ένα σημειολογικό τους ατόπημα: πράγματι, πέντε "κόρες" θα έπρεπε (θα έπρεπε... λέμε τώρα) να εμφανιστούν στο Βρετανικό. Η έκτη δεν είναι η "φυλακισμένη" στο μουσείο, που την ψάχνουνε; Ακόμη και στο συμβολικό επίπεδο στο οποίο στόχευαν, τα έκαναν αχταρμά.Υ.Γ. 2 Όσον αφορά στην τελευταία παρατήρηση, πολύ εύστοχο παρεμφερές σχόλιο διάβασα στο FB: Να πάνε και οι Αιγύπτιοι τυλιγμένοι με γάζες ολούθε, να κάνουνε τις μούμιες που αναζητούν τα "αδέλφια τους"! (Προσωπικά θα την έβρισκα περισσότερο αν εισέβαλαν Βίκινγκ αναζητώντας τις περικεφαλαίες τους. Να έπαιζε και Bathory από πίσω.)
Πολλα μπραβο για το άρθρο... Να προσθέσω πως ζούμε σε μια χώρα στην οποία δεν εχουμε μάθει να αξιολογουμε και να χαιρόμαστε τα μνημεία που εχουμε...για παράδειγμα, Οι περισσότεροι πήγαμε στην Ακροπολη με το σχολείο και απο τότε και μετα ποτε! Αλλα, κλαίμε για τα αρχαία που βρίσκονται στο εξωτερικό! ...που δεν Ξέρουμε την αισθητική και καλλιτεχνική τους αξία μάλιστα!
Ναι, αλλά τα ελληνικά μουσεία δεν είναι αποψιλωμένα από τους βανδαλισμούς... Έτοιμες είναι οι προθήκες.(Για να μην πούμε και για τις ζημιές που έχουν προξενήσει λόγω κακής συντήρησης στο Βρετανικό Μουσείο)