Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Ο Πάμπλο Πικάσο και η Ζακλίν Ροκ, Κάννες, 1957. Φωτό: David Douglas Duncan.
0

Η Κατρίν Υτέν-Μπλε, μοναχοκόρη της δεύτερης συζύγου του Πάμπλο Πικάσο, Ζακλίν Ροκ, πρόκειται να ιδρύσει ένα μουσείο στη Νότια Γαλλία προκειμένου να στεγάσει εκεί την εκτεταμένη συλλογή έργων του σπουδαίου ζωγράφου. Η 70χρονη Υτέν-Μπλε διαθέτει τη μεγαλύτερη παγκοσμίως συλλογή έργων του Πικάσο. 

Εκπρόσωποι των τοπικών αρχών δήλωσαν πως η συλλογή της, την οποία κληρονόμησε από τη μητέρα της, περιλαμβάνει περίπου 2.000 έργα. Η πλειονότητα των έργων αυτών χρονολογείται μεταξύ 1952 και 1973, δηλαδή την περίοδο που η Ροκ ήταν σύντροφος του Ισπανού ζωγράφου.

Η τεράστια συλλογή περιλαμβάνει πάνω από 1.000 πίνακες αλλά και αμέτρητα σχέδια, κεραμικά, γλυπτά, ζωγραφισμένα πιάτα καθώς και φωτογραφίες της ζωής του ζευγαριού. 

Ο σκοπός της συλλέκτριας είναι να αφιερώσει το μουσείο στον ζωγράφο αλλά και τη μητέρα της, με την οποία σύναψε τον τελευταίο του γάμο που διήρκεσε 11 χρόνια. Το ζευγάρι έχει ταφεί μαζί στο Château de Vauvenargues, το οποίο βρίσκεται κοντά στον χώρο όπου πρόκειται να στεγαστεί και να λειτουργήσει το μουσείο.

Είναι άξιον αναφοράς πως κατά την διάρκεια του γάμου τους ο Πικάσο φιλοτέχνησε πάνω από 400 προσωπογραφίες της Ζακλίν Ροκ.

Σύμφωνα με την παρουσίασή της στο δημοτικό συμβούλιο, η Υτέν-Μπλε προβλέπει πως το μουσείο θα δέχεται περί τους 450.000 με μισό εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως ή περίπου 1.500 επισκέπτες ημερησίως.

Το νέο μουσείο θα στεγαστεί εντός του χώρου της Μονής των Ιεροκηρύκων (Couvent des Prêcheurs) στην πανέμορφη πόλη της Aix-en-Provence. Το δημοτικό συμβούλιο έχει στην κυριότητά του το κτίριο που οικοδομήθηκε τον 13ο μ. Χ. αιώνα και ενέκρινε την πώλησή του καθώς και του περιβάλλοντα χώρου, προς 11,5 εκατομμύρια ευρώ, στην εταιρεία κυριότητας της Υτέν-Μπλε, «Madame Z».

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Το νέο μουσείο θα φιλοξενείται στους χώρους της Μονής των Ιεροκηρύκων (Couvent des Prêcheurs) στην πανέμορφη πόλη Νοτίου Γαλλίας, Aix-en-Provence.

Η εταιρεία αντλεί την ονομασία της από την ομώνυμη βίλα της Ζακλίν Ροκ στη Γαλλική Ριβιέρα αλλά και από τον τίτλο ενός από τα πιο διάσημα πορτρέτα της, που φυσικά είχε φιλοτεχνήσει ο Πικάσο. Σύμφωνα με το καταστατικό της, ο σκοπός της Madame Z, η οποία ιδρύθηκε μόλις πέρυσι, είναι «η δημιουργία και η εμπορική εκμετάλλευση μουσείων».

Η εταιρεία θα επιβλέψει την ανάπτυξη του Μusée Jacqueline et Pablo Picasso, καθώς και τις εργασίες αποκατάστασης του κτιρίου του Κολεγίου και της Μονής με το υπέροχο περιστύλιο. 

Η συμφωνία με τις τοπικές αρχές για την πώληση των κτιρίων προβλέπει το μουσείο να ανοίξει τις πόρτες του μέσα σε τρία χρόνια το αργότερο, δηλαδή το 2021.

Το μουσείο θα διαθέτει τρία επίπεδα και οι μόνιμες συλλογές θα εκτίθενται σε χώρους συνολικής επιφάνειας 1.000 τ.μ. ενώ οι περιοδικές εκθέσεις θα παρουσιάζονται σε χώρους που θα ξεπερνούν τα 500 τ.μ.

Προβλέπεται επίσης η λειτουργία ερευνητικού κέντρου, εργαστηρίων κεραμικής και χαρακτικής καθώς και η κατασκευή ενός αμφιθεάτρου χωρητικότητας 200 θέσεων. 

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Η Ζακλίν με λουλούδια, Πάμπλο Πικάσο, λάδι σε καμβά, 1954.

«Το μουσείο θα εκθέσει πίνακες που δεν έχουν παρουσιαστεί στο παρελθόν» λέει η Οντίλ Μποντού, δημοτική σύμβουλος και εκπρόσωπος τύπου για τη συνεργασία των τοπικών αρχών με την Υτέν-Μπλε. «Κάποια πορτρέτα της Ζακλίν Ροκ είχαν ήδη εκτεθεί στο Λαντερνό στη Βρετάνη τον περασμένο Αύγουστο και προσέλκυσαν 250.000 επισκέπτες. Είναι θείο δώρο για την Aix-en-Provence».

Σύμφωνα με την παρουσίασή της στο δημοτικό συμβούλιο, η Υτέν-Μπλε προβλέπει πως το μουσείο θα δέχεται περί τους 450.000 με μισό εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως ή περίπου 1.500 επισκέπτες ημερησίως.

Η ίδια η Υτέν-Μπλε, σταθερή στη συνήθειά της να αποφεύγει τον Τύπο δεν έχει προχωρήσει σε δημόσιες δηλώσεις μετά την ανακοίνωση της υπογραφής της πώλησης τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά είχε μιλήσει πριν από έναν χρόνο στην τοπική εφημερίδα La Provence σχετικά με το συγκεκριμένο έργο:

«Η μητέρα μου απεβίωσε το 1986. Μου πήρε αρκετό χρόνο να καταβάλω τον φόρο κληρονομιάς. Έκτοτε δεν έχω σταματήσει να δανείζω και να εκθέτω σε περιοδείες την κληρονομιά μου. Αυτή είναι η αποστολή που μου έχω αναθέσει. Και δεν έχει οικονομικό όφελος, δεν προσπαθώ να πλουτίσω αλλά να μοιραστώ εκείνα που μου προσφέρθηκαν».

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Ο Πικάσο διορθώνει ένα κολιέ που έφτιαξε για την τελευταία σύζυγο του Ζακλίν. Φωτογραφία του David Douglas Duncan, 1957.

Η Υτέν-Μπλε έχει επίσης ανακοινώσει πως θα δανείσει σημαντικό αριθμό έργων για μία τεράστιας έκτασης έκθεση Πικάσο που θα πραγματοποιηθεί στο Βερολίνο το επόμενο έτος. Τον Μάρτιο του 2019 στο Μουσείο Barberini θα εκτεθούν έργα επιλεγμένα από τον προσκεκλημένο επιμελητή Μπρενάρντο Λανιάντο-Ρομέρο και ανήκουν στα έργα από τη συλλογή της, που σπάνια έχουν παρουσιαστεί στο κοινό. Μάλιστα κάποια θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά δημόσια σε μουσείο. 

Τον Ιούνιο του 2018 το μουσείο θα διοργανώσει και ένα ανοιχτό συνέδριο όπου εμπειρογνώμονες στο έργο του Πικάσο θα εστιάσουν μεταξύ άλλων στον κομβικό ρόλο της Ζακλίν Ροκ για τη διατήρηση του κληροδοτήματος του καλλιτέχνη. 

Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που η Κατρίν Υτέν-Μπλε ενισχύει τη μνήμη του καλλιτέχνη και του έργου του στην περιοχή της Aix. Στην πραγματικότητα, σε εκείνη οφείλεται το ότι άνοιξε για το κοινό το Château de Vauvenargues το 2009.

Πρόκειται για τον χώρο όπου έζησε ο Πικάσο και ετάφη μαζί με την τελευταία σύζυγο του. Επίσης η κληρονόμος έχει ήδη δανείσει ένα γλυπτό του Πικάσο στο Musée Granet, όπως είχε κάνει και με 45 κεραμικά του για την έκθεση «Πικάσο, κεραμίστας της Μεσογείου» που πραγματοποιήθηκε το 2013 στην Aubagne.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ