Γιατί η Ούρσουλα Λε Γκεν υπήρξε πραγματικά σπουδαία συγγραφέας

Γιατί η Ούρσουλα Λε Γκεν υπήρξε πραγματικά σπουδαία συγγραφέας Facebook Twitter
Δεν θα κατανοήσουμε την αδικία που ζούμε αν δεν φανταστούμε τη δικαιοσύνη, ούτε να είμαστε ελεύθεροι αν δεν μπορούμε να φανταστούμε την ελευθερία. Δεν μπορούμε να απαιτούμε να κατακτήσει τη δικαιοσύνη και την ελευθερία κάποιος που στερήθηκε την ευκαιρία να τις φανταστεί ως εφικτές. Φωτό: Benjamin Reed
2



ΑΠΕΒΙΩΣΕ ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 88 ΕΤΩΝ
μια από τις μεγαλύτερες Αμερικανίδες συγγραφείς και, ταυτόχρονα, η κορυφαία γυναίκα συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας. Κάτοχος πολλών λογοτεχνικών βραβείων και πηγή έμπνευσης αρκετών νεότερων λογοτεχνών, έγραψε επίσης δημοσιογραφικά κείμενα, μελέτες, ποίηση και παιδικά βιβλία, στην ε.φ. ήταν όμως που πραγματικά μεγαλούργησε χρησιμοποιώντας την περισσότερο σαν όχημα να ερμηνεύσει παραβολικά την κοινωνική πραγματικότητα, τις αντιθέσεις, τις διαβαθμίσεις της και την αλληλεπίδρασή της με τις τεχνολογικές και υπαρξιακές προκλήσεις του είδους μας – η ίδια άλλωστε παρέμεινε πνεύμα ελεύθερο και ενεργή πολίτης μέχρι το τέλος. Ιδού γιατί ξεχώρισε:

• Διότι καθιερώθηκε σε έναν κατ' εξοχήν ανδροκρατούμενο χώρο όπως η λογοτεχνία ε.φ., δίνοντας κιόλας συχνά πρωταγωνιστικό ρόλο σε γυναικείους ή ακόμα και απροσδιόριστου φύλου χαρακτήρες. Διότι και οι άνδρες πρωταγωνιστές της, συχνά έγχρωμοι, ξεφεύγουν από την πεπατημένη του macho διαγαλαξιακού ήρωα που επιβάλλεται είτε με τη δύναμη είτε με τον φόβο - στα έργα της η έμφαση δίνεται στις αξίες του διαλόγου, της αλληλοκατανόησης, της συγκατάβασης, της θυσίας, της συγχώρεσης.

Αντίθετη στην αγοραία εμπορευματοποίηση του βιβλίου, δεν δίσταζε να καταλογίσει ακόμα και στους δικούς της εκδότες «πλεονεξία και αμάθεια» εξαιτίας των υπερβολικών χρεώσεων που έκαναν σε δημόσιες βιβλιοθήκες όσο αφορά στην απόκτηση e-books.

• Διότι έβαλε την πολιτική της αμφισβήτησης, την αντικουλτούρα, την οικολογία, την πολυπολιτισμικότητα, τον φεμινισμό, τον σεξισμό, την πανσεξουαλικότητα, τις έμφυλες ταυτότητες ακόμα στο επίκεντρο της προβληματικής της ήδη από τη δεκαετία του '60. Έντονες ήταν οι επιρροές της από τον Κροπότκιν, τον Καρλ Γιουνγκ, όπως επίσης από τις ανατολικές φιλοσοφίες, ιδιαίτερα τον ταοϊσμό και τον βουδισμό. Παρότι δηλωμένη άθεη, ο ορθός λόγος στα βιβλία της συνυπάρχει με την πνευματικότητα και την ενσυναίσθηση, ακριβώς όπως η ορμητικότητα της αλλαγής και της ανατροπής με την τέχνη της αλληλεγγύης, της συνύπαρξης και της συμβίωσης.

λε γκεν
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:
Ούρσουλα Λε Γκεν, Το Αριστερό Χέρι του Σκοταδιού, Εκδόσεις Parsec

• Διότι βιβλία όπως «Ο Αναρχικός των Δύο Κόσμων», «Το Αριστερό Χέρι του Σκοταδιού», «Η Λέξη για τον Κόσμο είναι Δάσος» και το «Έπος της Γεωθάλασσας», αγαπημένα αναγνώσματα και του υποφαινόμενου, συγκαταλέγονται στα μεγαλύτερα αριστουργήματα της ε.φ. διαχρονικά. Ο ήρωας του τελευταίου, ένας νεαρός μαθητευόμενος μάγος, θεωρήθηκε μάλιστα ότι ενέπνευσε στην Τζ. Κ. Ρόουλινγκ τον Χάρι Πότερ.

• Είχε πρόσφατα ειρωνευτεί τον παραλληλισμό των «εναλλακτικών συμβάντων» που έκανε η υπεύθυνη του γραφείου Τύπου του Τραμπ με την επιστημονική φαντασία επιχειρώντας να δώσει υπόσταση σε ψεύδη του Λευκού Οίκου, λέγοντας ότι στην ε.φ. «κάποια συμβάντα είναι εντελώς απίθανα, κάποια αληθοφανή, όλα όμως είναι επινοημένα... η φαντασία είναι αθώα κι αβλαβής σαν τον Αη-Βασίλη, το συνειδητό ψέμα όχι».

• Κόρη γνωστού ανθρωπολόγου-εθνολόγου, του Άλφρεντ Λούις Κρούμπερ, είχε επίσης σπουδάσει ανθρωπολογία ενώ σύζυγός της ήταν ο ιστορικός Σαρλ Λε Γκεν. Υπήρξε ενταγμένη στην ελευθεριακή Αριστερά από τα νιάτα της, με ενεργό συμμετοχή στο φεμινιστικό και το αντιπολεμικό κίνημα, διατηρώντας όμως πάντοτε μια κριτική στάση απέναντι στα πράγματα – στον «Αναρχικό των Δύο Κόσμων», μια αλληγορική και ταυτόχρονα ρεαλιστική σύγκριση ανάμεσα σε μια καπιταλιστική-ανδροκρατούμενη-τεχνοκρατική και μια αταξική-κοινοτιστική-αυτοδιευθυνόμενη κοινωνία απομυθοποιεί κάθε απολυτότητα, παραμένοντας ταυτόχρονα πιστή στο κοινωνικό της όραμα. Θεωρούσε, επίσης, ότι πρέπει ο αναρχική ιδεολογία να αποπεριθωριοποιηθεί διαχεόμενη στη mainstream κουλτούρα και ριζοσπαστικοποιώντας την από τα μέσα.

• Παρέμενε πολιτικά και κοινωνικά δραστήρια και σε προχωρημένη ηλικία – πέρσι κατήγγειλε στα ΜΜΕ ένοπλους πολιτοφύλακες του Όρεγκον που είχαν στρατοπεδεύσει αυθαίρετα σε ένα καταφύγιο άγριας ζωής σαν «παλαβούς
ακροδεξιούς καταληψίες».

• Αντίθετη στην αγοραία εμπορευματοποίηση του βιβλίου, δεν δίσταζε να καταλογίσει ακόμα και στους δικούς της εκδότες «πλεονεξία και αμάθεια» εξαιτίας των υπερβολικών χρεώσεων που έκαναν σε δημόσιες βιβλιοθήκες όσο αφορά στην απόκτηση e-books. Θεωρούσε, επίσης, ότι επιχειρήσεις όπως η Amazon ευτέλισαν εντελώς τον κλάδο.

Κάποια πράγματα που συγκρατώ από όσα είπε:

• Η φαντασία όταν λειτουργεί στον υπερθετικό μπορεί να μας απελευθερώσει από την εγωϊστική ομφαλοσκόπηση και να μας κάνει να αντιληφθούμε – με ανακούφιση ή τρόμο – ότι ο κόσμος δεν ανήκει μόνο σε μας, για την ακρίβεια δεν μας ανήκει καθόλου.

• Δεν θα κατανοήσουμε την αδικία που ζούμε αν δεν φανταστούμε τη δικαιοσύνη, ούτε να είμαστε ελεύθεροι αν δεν μπορούμε να φανταστούμε την ελευθερία. Δεν μπορούμε να απαιτούμε να κατακτήσει τη δικαιοσύνη και την ελευθερία κάποιος που στερήθηκε την ευκαιρία να τις φανταστεί ως εφικτές.

Ούρσουλα Λε Γκεν, O Αναρχικός των Δύο Κόσμων, Εκδόσεις Parsec
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:
Ούρσουλα Λε Γκεν, O Αναρχικός των Δύο Κόσμων, Εκδόσεις Parsec

• Οι περισσότεροι άνθρωποι στα περισσότερα μέρη του κόσμου στις περισσότερες ιστορικές περιόδους κατέχουν κατώτερες κοινωνικές θέσεις και εκλαμβάνουν αυτή την τάξη πραγμάτων ως αιώνια, φυσική και αναγκαία.

• Όσο αντιπαρατίθεσαι σε κάτι, τόσο το συντηρείς.

• Εμείς οι γυναίκες είμαστε ηφαίστεια γιατί όταν προσφέρουμε την εμπειρία μας ως αλήθεια, ως παναθρώπινη αλήθεια, τότε όλοι οι γεωγραφικοί χάρτες αλλάζουν. Νέα βουνά ανακαλύπτονται.

• Το μόνο πράγμα που καθιστά δυνατή τη ζωή είναι η διαρκής της, αφόρητη αβεβαιότητα.

• Η ωριμότητα είναι άνθιση, όχι παρακμή. Ένας ενήλικας δεν είναι ένα νεκρό παιδί αλλά ένα παιδί που επιβίωσε.

• Δεν αναζητώ καμία απόλυτη αλήθεια γιατί δεν νομίζω ότι υπάρχει. Προτιμώ μια πιο παιγνιώδη προσέγγιση στα πράγματα. Μου αρέσει να πειραματίζομαι με ιδέες, όμως δεν είμαι καθόλου επιρρεπής στον προσηλυτισμό.

• Μια φράση από το «Αριστερό Χέρι του Σκότους» που μου έχει εντυπωθεί: «Οι φοβερότερες απαντήσεις είναι αυτές που δεν χρειάζονται καν τις ερωτήσεις»

Βρείτε όλα τα βιβλία της Ούρσουλα Λε Γκεν εδώ.

Βιβλίο
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Μάργκαρετ Άτγουντ κατηγορείται για πόλεμο εναντίον των γυναικών - Την χαρακτηρίζουν «κακή φεμινίστρια»

Culture / Η Μάργκαρετ Άτγουντ κατηγορείται για πόλεμο εναντίον των γυναικών - Την χαρακτηρίζουν «κακή φεμινίστρια»

Η άποψη της Καναδής συγγραφέως για δίκαιη διαδικασία για όσους κατηγορήθηκαν για ανάρμοστη σεξουαλική συμπεριφορά δημιούργησε θύελλα αντιδράσεων στο διαδίκτυο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια
"Δεν αναζητώ καμια απόλυτη αλήθεια γιατί δεν νομίζω ότι υπάρχει. Προτιμώ μια πιο παιγνιώδη προσέγγιση στα πράγματα. Μου αρέσει να πειραματίζομαι με ιδέες, όμως δεν είμαι καθόλου επιρρεπής στον προσηλυτισμό. "Καποιος θα ελεγε οτι αυτο ειναι η συνταγη εναντια στον ολοκληρωτισμο και τις μεγαλες ιδεολογικες αφηγησεις.μακαρι να το τριπλοδιαβαζαμε αυτο. Το εντυπωσιακο με το βαθος παρερμηνειας ενος εργου καλλιτεχνη ειναι οτι προσφατα διαβαζα σε blog οοτι στον Αναρχικο των δυο κοσμων λεει ... δεν υπηρχαν φυλακες στο αναρχικο - κοινοτιστικο φεγγαρι.Τα ιδια μας λενε και οι Ρουβικωνες για την κοινωνία που "ονειρευονται".Φυσικα αν ειχαν διαβασει προσεκτικοτερα θα εβλεπαν οτι οχι μονο υπηρχαν φυλακες για τα βιαια εγκληματα (βιασμοι φονοι κλπ) αλλα υπηρχε κατι πολυ ή εξίσου χειροτερο: τοποι εξοριας- αποβολής - ερημονησια απο την κοινωνια. Πραγματικα μια απο τους μεγαλυτερους συγγραφείς ΕΦ, ως συνηθως ερμηνευομενη για να ταιριαζει στα πιστευω (καμια φορα και τις ιδεοληψιες) μας.